Чешките деца ще сават ученици на 5 годишна възраст

  • 2 434
  • 27
  •   1
Отговори
# 15
  • Мнения: 84
Моля, чети внимателно какво пиша.Че не пишат домашните- ставаше въпрос за чешките занимални-дружини.Те са след учебните часове .Домашните се пишат в къщи.Децата си ги пишат сами или с помощта на родителите. JoyА другото , което не си разбрала е че децата ще ходят в 1 клас от 5 годишна възраст , а не на подготвително училище.Това го замислят от следващата учебна година.

# 16
  • Мнения: 3 367
В много страни започват на 5 години, но там образователната система е доста по-различна. 5-годишните са на нещо като детска градина, не седят приковани на чинове 5 учебни часа, не пишат ченгелче точно от този ред до средата на горния и т.н. Мисля, че го няма този стрес и безумие, което преживяват понякога децата в България.
Не знам какво се случва с Бг,но К в Щатско не е хич като детска градина,баш си е 1ви клас за моите разбирания. Имат часове,със звънец,от 9.15 до 3.30,с 1 час почивка по обед. 4 предмета-писане,математика,немски,1 общообразователен + музика и спорт.Пишат ченгели и ушите им плющят,в 1ви клас ги искат почти четящи и смятащи до 10.Ако ли не-имат мегдан до 1 срок на 1 клас да наваксат,инак-специална помощ след часовете.

# 17
  • Мнения: 10 012
Лунен камък, би ли пуснала линк в чешката тема?
Можем да го обсъдим там, че тук като гледам се дразнят.
Честно казано това за първи път го чувам, интересно ми е. Аз не гледам новини, де. Нищо чудно че не съм разбрала.

# 18
  • Мнения: 2 803
Не мога да си кажа мнението след като не съм наясно с програмата на децата в техните училища. На 5 г. са доста любознателни децата и искат да опознават света, така че зависи с какво ще ги занимават и на какво ще ги учат. Но категоричното ми мнение е, че до 7 г. основната дейност на децата е ИГРАТА и само чрез нея те са развиват и учат. Не бива да се ограбва детството и да се затормозяват с учене и писане на домашни до тази възраст.

# 19
  • Мнения: 25 633
Не бива да се ограбва детството и да се затормозяват с учене и писане на домашни до тази възраст.

А ако ти кажа, че психолози са доказали, че на 4 години е много по-лесно за едно дете да се научи да пише и чете, отколкото на 7?  Laughing
Това е факт, има много литература по въпроса. И не виждам защо писането и четенето да не могат да се учат под формата на игра и непременно трябва да затормозяват детето - всичко зависи от методите, които ще се използват. Затова не мога да коментирам система, с която не съм запозната - мога да имам мнение само за нашата, с която съм се сблъскала лично и чиято жертва се чувствам като родител. За "ползите" за децата ни е писано много в другите теми.

# 20
  • София
  • Мнения: 1 654
За нашата действителност не ми звучи добре. При сегашните условия в повечето училища и 7 год. възраст ми се вижда рано. Децата прекарват цял ден в неприветливи класни стаи, без условия за  почивка, без лични гардеробчета в които да поставят помагала и лични вещи. Когато аз бях в начален курс, 6-годишните спяха на обяд. Защо ми се струва, че това евентуално нововъведение е свързано с проблема с детските градини Twisted Evil Вместо децата да завършват между 6-7 г., сега ще си освобождават местата на 5...

# 21
  • Мнения: 24 467
Не мога да разсъждавам върху неясни факти и въпрос. Какво учат на 5 години и как?
Иначе нищо лошо- ако са кратки часове, хлапетата не седят по чинове, ученето е в модел на игра и т.н. Нищо по- добро от това, да придобиеш нови знания  и умения, на която  да било възраст.
Това, което прочетох, децата го вършат у нас и сега в градината. От І група имат програма.
Смешно ми е, като чета в колко теми родители се надпреварват да напишат колко и какви допълнителни занимания посещават децата им още от 3- годишна възраст, но когато това се нарече просто "учене"- вече сигурно звучи демоде и веднага започва освиркване на идеята. В ІІІ-ІV група у нас масово децата учат английски /или друг език/ в градината, посещават допълнителни часове- танцова, рисуване, плуване, друг спорт и всеки се бие в гърдите, как неговото отроче ходи и напредва. Ако това стане задължително, съответно общодостъпно, в същата форма за всички деца не виждам проблем. Нали и без допълнителните часове децата пеят, танцуват, имат часове по физическо /жалко за онези, които нямат такива/, учат стихчета и песнички. На 5 години у нас децата попълват тетрадки, започва учене на буквите. В редица теми също една камара родители пишат, как това е ставало и става при тях и децата им от 3,5- 4 годишна възраст. В подготвителната група и у нас децата следва да определят дума- предмет, дума- действие, дума- описание, да познават числата и цифрите, като ги разграничават, почти всички вече могат да разпознаят и/или пишат печатни букви, сами надписват картички /нарисувана от сина с надпис "ЗА МАМА ОТ КОКО"/ за нас и са горди от това.

Последна редакция: нд, 18 яну 2009, 15:29 от Judy

# 22
  • Мнения: 3 271
anette1104, това навсякъде в САЩ ли е или само в някакви райони  ooooh! Защото вече имам доста данни за kindergaren в Канада, а и четох маса статии на начални учители от САЩ и това, което пишат се припокрива с това, което е в Канада и то е МНОГО далече от това, което ти споделяш. Затова се чудя стандарт ли е, да не е някакво частно училище?
А по темата, предвид колкото много неща правят в нашите детски градини на 5 години, каква разлика, ако му викате училище?

# 23
  • Мнения: 10 012
Ако обучението на децата бъде подобно на англ. образователна система съм "за" с две ръце.
Имам наблюдение на само едно английско училище, и то частно, с много международни отличия. Останах възхитена от базата, от помагалата, максимален брой на децата в клас 18 + двама възрастни, учител и педагогически асистент.
Голямо внимание се обръща на т. нар. диференциация. Във всеки клас естествено се оформят 3 групи- златната среда, по-напреднали, и деца нуждаещи се от повече внимание. Всяка група работи с подходящи материали и помагала, в забавна форма.
Децата в 1 клас (на 5) започваха направо да сричат, защото буквите знаеха от детската градина. Обикновено няколко деца  са вече четящи.
Не сричат от скучни буквари, а от красиви книжки с картинки и малко текст, с лесни думички и интересен сюжет.
Ето героите: http://fds.oup.com/www0.oup.com/ort/index.html
Децата които идват не-четящи имат голям стимул да догонят останалите. Понеже учителите са двама, единия винаги взима група деца в другата част на стаята, където работи само с тях.
Понеже са на училище от 8.30 до 3.00 времето за игра и почивка е много добре разпределено. Има 3 междучасия за игра навън. При преценка на учителя когато децата са изморени им прочита приказка. Предметите са подредени така, че да не се натоварват прекалено децата, да им е интересно, и същевременно да научават много.
Ако навсякъде  процедират по този начин не виждам нищо обезпокояващо в това да си пратя детето в първи клас на 5 г.
В Чехия според новия закон директора може да определи хода на учебната програма и много директори са се насочили към този образователен модел. Така че остава на родителя да избере училището според собствените си разбирания за това кое е най-подходящо за детето му.

Последна редакция: пн, 19 яну 2009, 10:40 от Dez

# 24
  • Мнения: 24 467
Звучи си като приказка... Heart Eyes
Рядко завиждам, сега го направих. Cry

# 25
  • Мнения: 3 271
Dez, точно това имах предвид и аз. При нас (Канада) никой не ги насилва с писане и четене, това идва постепенно към Февруари и който деца са готови за това ще чета  и пишат някои неща в края на тази година, иначе - първи клас е за това. Сега напредват във фината моторика с пластелин, пясък и подобни, учат математика с последователности, шаблони, монети, физика - с кубчета за строени,  науката е тип да направим разтвор с вода и заха или смес с вода и ориз и да коментираме разликите и т.н. Букви и цифри им се поднасят непрекъснато, но "пишат" с ръчичка във въздуха (за всяка цифра има песничка как се изписва), правят ги от пластелин и т.н и т.н.

# 26
  • Мнения: 3 491
anette1104, това навсякъде в САЩ ли е или само в някакви райони  ooooh! Защото вече имам доста данни за kindergaren в Канада, а и четох маса статии на начални учители от САЩ и това, което пишат се припокрива с това, което е в Канада и то е МНОГО далече от това, което ти споделяш. Затова се чудя стандарт ли е, да не е някакво частно училище?
А по темата, предвид колкото много неща правят в нашите детски градини на 5 години, каква разлика, ако му викате училище?
Ами в нашите САЩ е като във вашата Канада, и като това, за което си чела,  и като английското училище на Dez, така че явно не е "навсякъде." Децата започват да четат януари-февруари в предучилищната, за масовото дете говоря. Харесва им, леко е, 5-годишните го понасят добре.
П.п. Не мисля обаче, че българският "първи клас" е подходящ за 5-годишни. (Сравнявам и по собствени спомени, и покрай сина си, който е ученик в местното българско училище - не се е променила особено методиката, като гледам учебните помагала и домашните). За българската система 6-7г.  е добра възраст. (Аз моите деца бих ги пуснала на 7г.)

Последна редакция: вт, 20 яну 2009, 02:53 от блажка

# 27
  • Мнения: 3 271
блажка, успокои ме   bouquet
И аз затова казвам, че 5 години са ОК за определен тип училище, но не и БГ първи клас определено!

Общи условия

Активация на акаунт