Какво мислите за домошното училище?

  • 13 999
  • 240
  •   1
Отговори
# 30
  • Мнения: 2 229
Аз не съм против, ако става въпрос за обучение до 4-5 клас. След това не вярвам да има толкова всестранно развити родители, че да насмогнат на всички предмети, които трябва да се преподават.

С извънкласни занимания едно дете може да се социализира без проблем. 'Аутсайдери', 'комплексари' и т.н. има много и в училище. Да не би едно дете, което ходи само на училище, не общува особено с останалите и след училище се прибира директно вкъщи, да е много по-контактно?

А кой прави преценка на годността на родителските умения за владеене и преподаване на учебния материал?Ако се окаже, че родителят няма тези умения, какво се случва с децата ?

В конкретния пример, който се разглежда от репортажа на БТВ, майката очевидно няма такива умения.

Много ми е странно, че има хора, които мислят, че учителската професия е майтап работа и всеки може да я практикува.

Да, ако образователната ни система беше перфектна, това щеше да е удачен въпрос. Laughing Само че за 12-те ми години в училище, на пръсти се броят учителите, които не са влизали в час, просто за да си изпеят урока..

# 31
  • Мнения: 222
Права си, Бояна Ламбер, лично мнение е, но за да ми стане лично много други мнения и факти съм прочела, и чула. Виж на страницата "Домашното образование по света" много други мнения и практики от опита на още стотици родители. Но не си права, че ще седят вкъщи до 20 години, а и те не седят, а активно учат и участват в различни проекти, състезания и конкурси. Освен това, както вече писах децата, обучавани вкъщи са с две или три години по-напред от децата в сега приетите училища - това ще рече, че дете, обучавано индивидуално по програма, установена според неговото развитие и интелект, ще завърши средното си образование с диплома на около 15 годишна възраст и ще запише висше образование (в много университети, в това число Харвардския Университет, Оксфордския Университет), което до 20 годишна възраст вече ще е завършило.

Така е, Juiciness, социализацията е лесно решим проблем. А що се отнася до образованието след 4-5 клас има дистанционни училища, които дават нужните насоки за един добре образован родител, който допълнително ще осигури подходящите материали (включително набори за химически опити, за биологични изследвания, материали по астрономия и още много други) и така това също се превръща в една решима задача  Simple Smile , може да не е лесна или много трудна, но решима.

# 32
  • Мнения: 804
Малко ли са факторите, които правят днешните деца утрешните психопати, та сега и това извращение се предлага  ooooh!

# 33
  • Мнения: 45
На мен ми стана жал за майката, прекарах няколко години вкъщи с децата /когато бяха малки/ и знам, че не е лесно. Изнервянето, качването на килограми, депресията.....  Sad

# 34
  • Мнения: 169
Цитат

Тирада за домашното обучение

1. Моля престанете да питате дали е законно. Ако е законно ни обиждате като ни наричате престъпници, а ако не е и наистина престъпваме закона, бихме ли си признали?

2. Научете се какво означават думите "социализиране" и "социализация" и използвайте тази, която наистина имате предвид. "Социализиране" означава прекарване на време с други хора, а "социализация" означава придобиването на необходимите способности за да правим това лесно и приятно. Ако разговаряте с мен или моите деца, тогава очевидно излизаме от време на време и даряваме с присъствието си останалите човешки същества на планетата, така че може спокойно да предположите, че прилично сме усвоили необходимите за целта умения.

3. Моля престанете да прекъсвате детето ми посред нейния урок по танци, хорова репетиция, футболна тренировка, арт-занималня, урок по пиано, ден в парка или карате тренировка, за да питате дали успява да се социализира покрай домашното обучение.

4. Не си мислете, че всеки обучаващ децата си вкъщи човек, който срещате прави това поради същите причини и по същия начин като единствения друг такъв човек, за който знаете.

5. А ако този човек практикуващ домашно обучение е някой, който сте видели по телевизията, било то по новините или в някое "риалити шоу", горната точка важи с двойна сила.

6. Моля, спрете да ни разказвате ужасяващи истории за това, как еди-кой-си провалил живота на децата си като ги обучавал вкъщи. Сигурно имате и прекрасния навик да ходите при бременни жени, за да им разказвате за всички ужасни неща, който могат да се случат при раждане.

7. Ние не правим ужасена гримаса и не започваме да изпитваме децата ви щом чуем, че ходят на училище, затова и вие моля не правете това с нашите деца, за да проверите дали се справяме задоволително според вашите стандарти.

8. Не бързайте да заклеймявате всички хора обучаващи децата си вкъщи като религиозни.

9. Не бързайте да си правите заключението, че ако сме религиозни, то тогава обучаваме дацата си вкъщи, защото религията ни го повелява.

10. Не сме минали през всичкото мислене, разсъждаване, проучване и претегляне на възможности, експериментиране и притеснения, който съпътстват решението да обучаваме децата си вкъщи само за да ви издразним. Наистина! Това е едно дълбоко лично решение, приспособено към особеностите на нашето семейство. Престанете да приемате самия факт, че учим децата си вкъщи като нападка или осъждане на вашите решения за образованието на децата ви.

11. Престанете да поставяте под въпрос компетентността ми и да искате да видите сертификатите ми. Нямаше нужда да завършвам готварски курс за да мога успешно да сготвя вечеря на семейството си, както нямам нужда и от педагогическо образование за да обучавам собствените си деца. Ако прекарването на 12 години в учреждението, наречено училище ме е оставило с толкова малко информация в мозъка, че да не мога да науча най-близките си на основите на елементарното образование, може би има причина, поради която не ми се иска да пращам децата си в това учреждение.

12. Ако детето ми е едва на 6 години и вие ми кажете със сериозно изрежение, че не е възможно да го науча на това, което биха го научили в училище, моля разберете, че ме наричате идиот! Не се правете на шокирани ако реша да ви отговоря в подобен тон.

13. Стига сте си представяли, че само защото обучението се нарича "домашно" ние никога не излизаме от вкъщи. Ние сме тези, които ходят по паркове, зоопаркове и музеи през седмицата, можем да прекараме там колкото време си искаме и ви се смеем за това, че ходите само през почивните дни и се блъскате в тълпата.

14. Стига сте си представяли, че само защото се нарича домашно "обучение" ние седим на чинове по 6-8 часа на ден като вашите деца. Дори и да си падахме по този тип обучение - а много от нас предпочитат по-органичен подход - можем да минем през повече материал много по-ефективно, тъй като не ни се налага да съобразяваме уроците си с най-ниския стандарт под общия знаменател.

15. Престанете да питате "Ами абитуриентския бал?" Дори и идеята, че детето ми няма да може да се отдаде на една преувеличена и надценена нощ на пируване да е достатъчна да разбие сърцето ми, ясно е, че много от децата, които ходят на училище са нямали и нямат възможност да отидат на бала. От къде знаете, че аз не съм едно от тях? Може още да ми става мъчно от това, така че ходете да плиткоумничите някъде другаде.

16. Не питайте детето ми дали не иска да ходи на училище, освен ако нямате нищо против аз да питам вашето дете дали не иска да си остане вкъщи и да се наспи.

17. Престанете да казвате "О, аз никога не бих могла да обучавам децата си вкъщи"! Дори и да си мислите, че това е някакъв комплимент към мен, по-скоро звучи сякаш сте ужасени. Скоро ще престана да си правя труда да не се съгласявам с вас.

18. Ако си спомняте нещо от векторите или часовете по химия, имате позволение да питате как ще ги преподаваме тези неща на децата си. А ако не можете да си спомните нищо, благодаря за уверението, че надали ще се справим по-зле от вашите учители.

19. Престанете да питате колко ли е трудно да съм хем учителка, хем майка на детето си. За мен няма разлика в това да го командоря "академично" и да го командоря за всичко останало.

20. Стига сте оповестявали, че детето ми е срамежливо, наперено, агресивно, емоционално, затворено, буйно, свадливо, сръдливо, бъбриво, хленчещо или шумно, защото го уча вкъщи. Не е честно, че другите деца, които ходят на училище могат да бъдат гадни колкото си искат без да бъдат заклеймявани като представители на нещо друго освен детството.

21. Не си въобразявайте, че щом учи вкъщи, детето ми е генийче.

22. Не си въобразявайте, че щом уча децата си вкъщи аз съм някакъв гений.

23. Не си въобразявайте, че съм светица, защото уча децата си вкъщи.

24. Стига сте говорили за всички страхотни спомени от детството, които децата ми няма да имат, тъй като не ходят на училище, освен ако не искате аз да почна да говоря за някои от вашите ужасни спомени от училището.

25. Ето ви една идея: Ако не можете да кажете нещо добро за домашното обучение, дръжте езика зад зъбите!



източник: http://www.chatpatka.com/

# 35
  • Мнения: 67
Категорично съм против, няма да има какво да работя Joy
Това в рамките на шегата разбира се.Аз наистина смятам, че това не е удачен вариант, не защото детето няма да научи необходимия учебен материал, а заради социалната му адаптация и контакт със себеподобни.
Освен ,че ще липсва такава среда, при домашно обучение не забравяйте,че ще липсва и конкуренция и стремеж да достигнеш някого в дадена област.А това никак не е маловажно, да не забравяме и това, че средата освен по  възраст е и по доста различни други белези с една дума разнообразна.Това дава възможност на детето само да избере приятелите си, да помага на нуждаещите се и да не повтаря  някои чужди грешки / други нарочно ще повтаря Laughing/ .Това го пиша по повод сбирките и клубовете , които са щели да посещават, да ама мама ще избере кои клубове с какви деца, това няма да е личен избор, така смятам.

 

# 36
  • София
  • Мнения: 12 103
Права си, Бояна Ламбер, лично мнение е, но за да ми стане лично много други мнения и факти съм прочела, и чула. Виж на страницата "Домашното образование по света" много други мнения и практики от опита на още стотици родители. Но не си права, че ще седят вкъщи до 20 години, а и те не седят, а активно учат и участват в различни проекти, състезания и конкурси. Освен това, както вече писах децата, обучавани вкъщи са с две или три години по-напред от децата в сега приетите училища - това ще рече, че дете, обучавано индивидуално по програма, установена според неговото развитие и интелект, ще завърши средното си образование с диплома на около 15 годишна възраст и ще запише висше образование (в много университети, в това число Харвардския Университет, Оксфордския Университет), което до 20 годишна възраст вече ще е завършило.

Последните примери ме ужасяват. Кому е нужно това? Масовото образование е измислено и съществува с цел децата да се научат да са адекватни на обществените норми и порядки. Вярно, част от тези норми и порядки е възможно да не ни харесват, но в училището се научаваме как да се справяме с това. Там се научаваме как да се справяме без родителска опека, да сме самостоятелни, как да се поставяме спрямо различни типове авторитети в лицето на учителите и спрямо различни социални типажи в лицето на останалите ученици. Има различни видове училища, включително по методики като Монтесори, които са алтернативни, дават повече свобода на децата, развиват ума им по- адекватен начин. Има и различни училища адекватни на социалната и интелектуална общност, в която пребивават родителите и, в която ще се озоват децата им.
Извънкласните занимания не могат да компенсират един пълноценен социален живот какъвто предлага училището. Там има постоянна социална група, в която детето трябва да се научи да се справя и да намери своите решения за изход от проблематични ситуации.
Вярно е, и в училище има достатъчно аутсайдери, но нима си струва риска съзнателно да отгледаш някого без да му оставиш шанс да бъде нещо различно от аутсайдер. Или има някой убеден, че едно 15 годишно в Харвард е страшно щастливо и ще се превърне в успешен в социален план възрастен. животът и без това ни дава достатъчно поводи да се чувстваме неразбрани, самотни и дори сами, за да предпоставяме това за децата си от самото начало.

# 37
  • Мнения: 169
Цитат

Един безкрайно слаб репортаж по една много сериозна тема. И двете страни страдаха от липса на аргументи. Убеден съм, че семейството избрало този път имаше доста повече доводи за да защити избора си. Учителите, обаче не само ме разсмяха а още веднъж доказаха един от най-големите проблеми в българското образование - некадърността на кадрите, които ни обучават. Слушам и не вярвам на ушите си: всичко било добре подбрано - сценарий на живота а не е ли училището добре подбран, друг сценарий на живота и въобще какво право има една учителка да съди родителите живеещи в България как да отглеждат децата си?! Другата пък ме убеждава, че в училището се случвали непрекъснато и хубави работи: някой намира изгубено портмоне, ключове или прави добрина ... Кой и даде диплома на тази жена да учи деца?! Какво невежество, поне кажете от кое училище са тези двете "госпожи" та да се пазят хората от това училище. Я да ги попитам аз тях къде отива индивидуалността на детето в нашето училище - всичко се мери с един аршин, това че един е малко по-бавен от другите, това че някой е малко по-различен от другите да става като тях - всички в мелницата, ходом марш и всичко на кайма да става, кой го е еня че единото е жилаво и за нищо не става, а другото - крехко, първа класа. Ако имаш късмет да ти лепнат етикета "талантлив" гледай де не се посрамиш, че втори шанс няма. Ето за това все повече родители минават на вариант да подготвят децата си за живота у дома. Инкубаторът, където в люпилнята има 25 яйза на една възраст и една "кокошка" ги мъти е в училището, а не в семейството, където децата могат да имат повече свободно време да се занимават по интереси, да се срещат с хора от различни възрасти и социални слоеве. Я пак да се замислим сега стават ли в училището и хубави работи, стават я, "хубави" тоалетни имат - от времето на прадядовците им, смърдящи на хлор или на какво ли не, "хубави" столове имат с "хубави" храни и "хубави" хлебарки (добре че някой се сети да махне "хубавите" сокчета, чипсчета и боклучета от лафките). "Хубави" асфалтирани дворове, "хубаво" поддържани сгради, инвентар.... Абе, какво да изброявам всичко от "хубаво", "по-хубаво", а тези с четирите деца тръгнали от "хубавото" да бягат и по американски книги да ги учат.
А вие, господа репортери, другия път си направете домашното по-добре.
 

източник:http://www.btv.bg/shows/btv-reporterite/videos/video/2074233730- … shte_vkashti.html

# 38
  • Ямбол
  • Мнения: 28 236
Три включвания на Бащатко в тази тема и трите са с цитати и линкове и никаква следа от собствено мнение.
Хайде, кажи ни сега за какво ги пльоскаш тези цитати, че ние сме ходили на училище и не сме обучавани вкъщи и не можем да се сетим какво е искал да ни каже Бащатко.

На децата в репортажа им личеше, че не са щастливи и че им липсва училището, те скучаеха.

# 39
  • Варна
  • Мнения: 294
"Това е едно дълбоко лично решение, приспособено към особеностите на нашето семейство. Престанете да приемате самия факт, че учим децата си вкъщи като нападка или осъждане на вашите решения за образованието на децата ви."

Т.к. не знам Бащатко самоцитира ли се, що ли ... към кого да се обърна, но да задам към него/нея/тях  въпроса:

След като Изборът й е Дълбоко Лично Решение и приспособен към Особеностите на семейството на главната героиня, защо се притеснява от външни упреци. Защо си прави труда да изписва, така наречена " Тирада".
Както Вие защитавате вашия избор, така бъдете готови, всички които имат абсолютно противоположен избор да защитават СВоя.

Репортажът, като репортаж, определено е слаб, но това е съвсем друга линия на дискусия.

п.п. Бащатко - ИЗГОНЕН от училище ли?

# 40
  • Мнения: 222
Права си, Бояна Ламбер, лично мнение е, но за да ми стане лично много други мнения и факти съм прочела, и чула. Виж на страницата "Домашното образование по света" много други мнения и практики от опита на още стотици родители. Но не си права, че ще седят вкъщи до 20 години, а и те не седят, а активно учат и участват в различни проекти, състезания и конкурси. Освен това, както вече писах децата, обучавани вкъщи са с две или три години по-напред от децата в сега приетите училища - това ще рече, че дете, обучавано индивидуално по програма, установена според неговото развитие и интелект, ще завърши средното си образование с диплома на около 15 годишна възраст и ще запише висше образование (в много университети, в това число Харвардския Университет, Оксфордския Университет), което до 20 годишна възраст вече ще е завършило.

Последните примери ме ужасяват. Кому е нужно това? Масовото образование е измислено и съществува с цел децата да се научат да са адекватни на обществените норми и порядки. Вярно, част от тези норми и порядки е възможно да не ни харесват, но в училището се научаваме как да се справяме с това.

Не виждам нищо ужасяващо, Бояна Ламбер, предлагам ви да поясните кое точно от последния пример ви ужаси, защото ще си помисля, че говорите наизуст. Кому е нужно това? Кому е нужно кое? Отново не става ясно. Ако имате предвид успехите на децата от примерите в сайта, който посочих, мога да ви кажа, че тези деца обичат да учат, радват се да споделят със своите приятели това, което са научили, чувстват се щастливи от това, че са ученици, а не им се струва досадна и неприятна задача, която изпълняват с нежелание. Примерите по-горе може само да ви радват, ако сте безпристрастна - да ви радва, че има родители, способни да осъществят всичко това, а не да ви ужасяват. Както виждам говорите единствено в защита на някакво ваше мнение, независимо от кого и по какъв начин наложено. Безпристрастните хора ще отчетат ползите и няма да пишат общи приказки, без аргументи, за да защитят нещо, което и те не съвсем разбират.

Образованието в CLASS, за което всъщност ви писах, също е алтернативна форма на общоприетото образование в училище, покриващо образователните стандарти и доказано прието в голям брой университети. Ето ви и още Статистика, от която се вижда, че домашно образованите деца са много по-социално активни в последствие - само 4.2 % от домашно образованите възрастни считат, че не биха се включили в политиката, тъй като им се струва прекалено сложна тема, докато това е мнението на 35 % от образованите в държавните училища възрастни; 76 % от домашно образованите възрастни (18-24 години) гласуват, съпоставено с 29 % от образованите в държавните училища възрастни. Успехите на хоумскулърите в академичните дисциплини също са с нива над тези на държавно образованите ученици.

Но има и още - още статистически данни и факти от реалния живот: http://www.hslda.org/docs/nche/000010/200410250.asp

Нямам за цел да агитирам когото и да е, а да покажа нашите успехи, които се надявам да видите безпристрастно, като информирани родители, които търсят добрата възможност за своите деца. Като родители ние имаме право да избираме какви личности ще станат нашите деца, какво образование ще получат, какви приятели ще имат, какви таланти ще развиват те и изобщо какъв живот ще живеят. Но да ги поставим в една "постоянна социална група, в която детето трябва да се научи да се справя и да намери своите решения за изход от проблематични ситуации" от детската градина е доста неестествен метод, чрез който поставяме изкуствени препятствия по пътя им, вместо ние да ги съветваме и насочваме по един доказано по-ефективен и любящ начин.

Животът сам по себе си представлява достатъчно голямо препятствие, което учениците трябва да преодоляват ежедневно и, за да са способни да се справят с него са нужни естествена среда на израстване, положителни примери и индивидуална насоченост според интересите и талантите на всяко дете.

# 41
  • Мнения: 316
Изгледах репортажа и ми направи впечатление, че мотивите на майката за домашно обучение започнаха с думите “ Няма условия ( разбирай в училище). А какви условия предлагат у дома- малка стая, в която четири деца се прескачат и едновременно учат. Едно от децата не можеше да чете, а изглежда на възраст, по - голяма от първи клас. Не знам каква е професията на  родителите, но мисля че не постъпват правилно с това решение.

# 42
  • София
  • Мнения: 12 103
Права си, Бояна Ламбер, лично мнение е, но за да ми стане лично много други мнения и факти съм прочела, и чула. Виж на страницата "Домашното образование по света" много други мнения и практики от опита на още стотици родители. Но не си права, че ще седят вкъщи до 20 години, а и те не седят, а активно учат и участват в различни проекти, състезания и конкурси. Освен това, както вече писах децата, обучавани вкъщи са с две или три години по-напред от децата в сега приетите училища - това ще рече, че дете, обучавано индивидуално по програма, установена според неговото развитие и интелект, ще завърши средното си образование с диплома на около 15 годишна възраст и ще запише висше образование (в много университети, в това число Харвардския Университет, Оксфордския Университет), което до 20 годишна възраст вече ще е завършило.

Последните примери ме ужасяват. Кому е нужно това? Масовото образование е измислено и съществува с цел децата да се научат да са адекватни на обществените норми и порядки. Вярно, част от тези норми и порядки е възможно да не ни харесват, но в училището се научаваме как да се справяме с това.

Не виждам нищо ужасяващо, Бояна Ламбер, предлагам ви да поясните кое точно от последния пример ви ужаси, защото ще си помисля, че говорите наизуст. Кому е нужно това? Кому е нужно кое? Отново не става ясно. Ако имате предвид успехите на децата от примерите в сайта, който посочих, мога да ви кажа, че тези деца обичат да учат, радват се да споделят със своите приятели това, което са научили, чувстват се щастливи от това, че са ученици, а не им се струва досадна и неприятна задача, която изпълняват с нежелание. Примерите по-горе може само да ви радват, ако сте безпристрастна - да ви радва, че има родители, способни да осъществят всичко това, а не да ви ужасяват. Както виждам говорите единствено в защита на някакво ваше мнение, независимо от кого и по какъв начин наложено. Безпристрастните хора ще отчетат ползите и няма да пишат общи приказки, без аргументи, за да защитят нещо, което и те не съвсем разбират.

Именно, защото съм безпристрастна примерите ме ужасяват. Наистина, кому е нужно едно дете да бъде прието в Харвард на 15? За да имаме здрава личност е необходимо тя да е равномерно развита в повечето сегменти, а не само в сегмента образование. Хубаво е децата да се развиват от гледна точка на това изискване, а не на болните амбиции на родителите си.
Няма да ви изнасям лекции за уврежданията на вундеркиндите- можете да прочетете в специализираните библиотеки към университетите.
Колкото до "статистиките", които представяте -аз говоря за статистика по отношение на психичното и социално здраве на тези деца, а не на успехите им в образователен план. Да си безпристрастен означава да можеш да гледаш един проблем в неговата цялост, а не еднопланово. Ако гледаме еднопланово образователните резултати те са перфектни, наистина, но ако отнесем тези резултати към доказано ниските резултати в останалите аспекти на личността на детето едва ще сме толкова щастливи.

Но, разбира се, нямам за цел да ви убеждавам. Просто обръщам внимание на нуждата децата и животът им да бъдат разглеждани комплексно,  а не едностранчиво от гледна точка на нашите представи за ценно и важно. За мен е важно хората да са щастливи, а не да са гениални, най- добри или какви останали етикети можем да им лепнем. Без щастието всичко останало е безсмислено. Затова попитах кому е нужно едно 15 годишно самотно детенце в Харвард, което много вероятно ще стане и самотен, емоционално незрял и неопитен възрастен. Кога тези деца играят, кога като тийнейджъри се влюбват, кога живеят? Нали знаете, че в тези университети нямаш право на поправителен никога. Имам приятели учили на такива места и ви гарантирам, че по време на всяка сесия има по едно- две самоубийства на студенти на нормална възраст, а какво остава за едно 15 годишно дете.
Толкова от мен.

# 43
  • Мнения: 222
Ще ви кажа само, че дете, което само взема книжка, за да чете на 3 години не страда от болните амбиции на родителите си. Благодаря за предложението относно специализираните библиотеки, даващи информация за уврежданията на вундеркиндите, но не е нужно да ходя до университетската библиотека, за да ги видя направо в средните училища - успоредно със знанията ми там мога да видя и примери от практиката - но не и в разумно организираното домашно образование, следващо естествения темп на обучение на всяко дете.

Статистиките, които ви изложих по-горе са точно относно социалното развитие на децата или според вас да се справяш в области като политиката не изисква "психично и социално здраве"!?

Не знам за вас какво е важно, за да са щастливи хората, но когато децата успяват в образованието си, когато могат да следват своя естествен ход на развитие и, когато жънат големи успехи в областите, в които са силни, това наистина ще ги направи щастливи и ще допринесе за по-доброто им социализиране.

По отношение на времето, мога да ви кажа, че образованите у дома деца със сигурност имат много повече свободно време от ангажираните в държавните училища деца, в което могат да играят, да се забавляват и да се занимават с много други неща.

Мисля, че това, което казвате важи точно за децата от държавното училище - нямат навременната и любяща намеса на родителите, все нямат време, почти липсват положителни примери, а по отношение на индивидуалните им темпове на социално развитие и образование са най-ощетени.

Поздрави!

# 44
  • Мнения: 1 731
Против съм!На първа страница отговорите са и моите отговори по темата. Peace

Общи условия

Активация на акаунт