Отговори
# 570
  • Мнения: 8 567
Да де, то като на олимпиадата по БЕЛ.

В едни училища чели текста два пъти, в други един път, в трети и децата си го чели, а някъде не са им го чели изобщо.  ooooh!

# 571
  • Мнения: 15 267
Едно време при нас се казваше Природознание, сега е Човекът и природата.
А защо трябва да го учат - всяко нещо има начало, имат нужда да се запознаят с основните неща, които после се надграждат.

Учихме в 4 клас - Естествознание.

Не се надгражда така /извини ме, нищо лично/. 5 клас като учиха митология, защо по история не учиха за Гърция, Египет и т.н.
Като учиха по георафия как се определят коорднати на точка, защо не учиха координатна система по математика.
Когато знае какво е вектор, лесно ще свърже нещата със сила по физика. Както се получи с път, скорост и време, но го имаха от математиката.
Тази година чакам формули за съкратено умножение, аха зацепиха степенуването, ама няма.

Не мога да приема, че дете ще помни детайли /не основни положения/ от предната година, за да стъпи на тях в сегашната.

нова,
Подкрепям те изцяло.

Andariel,
Изискванията трябва да са еднакви, щом държат да има единен учебен план и програма.

Последна редакция: чт, 15 мар 2012, 15:00 от Mama_Nana

# 572
  • София
  • Мнения: 62 595
те в седми клас мноого деца едва усвояват формулите за съкратено, ти за тази година говориш!  Laughing

# 573
  • Мнения: 15 267
Понеже ме вълнуваше въпроса за степен след 10 клас какви възможности дава и изобщо защо трябва да се разделя средното образование на две. Министърът отговаря изключително изчерпателно:

- Какви права ще имат учениците с документ за завършен 10-и клас?

- Учениците, завършили успешно 10-и клас, ще получават удостоверение за завършен първи гимназиален етап на средно образование, което им дава право да продължат обучението си във втори гимназиален етап на средно образование и на обучение за придобиване на професионална квалификация. Това не е диплома за средно образование. След 10-и клас се завършва само единият от двата етапа на средното образование. Дипломата е документ за завършена степен и се получава при изпълнение на двете условия - успешно завършване на 12-и клас и успешно полагане на предвидените задължителни държавни зрелостни изпити.


http://www.24chasa.bg/Article.asp?ArticleId=1291758

# 574
  • София
  • Мнения: 62 595
значи е чисто административно, десетокласниците дори няма да имат занаят и освен за общи работници, за друго няма да стават.

# 575
  • Мнения: 15 267
Работници с основно образовани, за което са учили 10 години.

# 576
  • София
  • Мнения: 62 595
точно! А човек веднъж излезе ли от училище, вероятността да се върне и да довърши до диплома, клони към нулата.

# 577
  • Варна
  • Мнения: 957
Пропуснала съм сигурно, но да попитам - как ще става "завършването" на този "първи гимназиален етап"? С матура? Или простичко - с годишни оценки? А след 12-ти клас, на почти 20-етгодишна взраст, пак матура? И после, след 10-ти клас к'во - кандидатстване за прием за "придобиване на професионална квалификация"? Къде? В нарочни 2-годишни техникуми - 10-12 клас? Профилирането на езиковото обучение в ЕГ кога ще става, 10-12 клас, на 18-19 години?

# 578
  • Ямбол
  • Мнения: 28 236
Някъде бях чела, че ще има национално външно оценяване(някои му казват матура) във всеки клас, който завършва някаква степен на образование. Десети клас е такъв, следователно ще има НВО.
В ЕГ по учебен план си имат профилиращи предмети още от 8 клас. Това се отнася и за всички останали гимназии с профил някакъв, само трябва да се погледнат учебните им планове.

# 579
  • Мнения: 15 267
Някъде бях чела, че ще има национално външно оценяване(някои му казват матура) във всеки клас, който завършва някаква степен на образование. Десети клас е такъв, следователно ще има НВО.


И какво като е завършена първа степен на средно образование сред 10 клас? Същото като завършил 3 клас и преминава в 4 клас. Времето 8-10 клас нищо не е, защото без завършен 12 клас няма степен записана ясно, както след 4 - начално, след 7 - основно, след 12 - средно. Такъв е отговорът на министъра.

За НВО е пълно безумие да се прилага в класове различни от 7 и 12. Единственото, за което може да се използва е някаква статистика /на какво ниво са децата в различни периоди/. Ако 4-токласник не покрие НВО какво му се случва - нищо. Минава в 5 клас и има завършена начална степен..

# 580
  • Ямбол
  • Мнения: 28 236
В десети клас приключва общото образование по някои предмети и завършилият го се счита за общообразован(е, поне би трябвало Wink). Както в четвърти клас се смятат за грамотни. В 8-10 клас се учат същинските биология, химия, физика, география, история, че даже и математика и литература. А това е общата култура, което не е задължително да се обвързва с някакъв сертификат, ако това имаш предвид, Mama_Nana. И ако питаш за какво им е - за обща култура Wink. Паралелно обаче си вървят и профилиращите предмети или професионалните. А за да се завършат като профил или професия, не е необходимо само обща култура, затова се продължава до 12 клас. Но на някого може да не му трябват и да си остане само с десети клас, негова воля.
Това са мои разсъждения и изобщо не твърдя, че това са имали предвид с новия закон, но все пак мисля, че е логично.

# 581
  • Мнения: 15 267
Паралелно обаче си вървят и профилиращите предмети или професионалните. А за да се завършат като профил или професия, не е необходимо само обща култура, затова се продължава до 12 клас.

Да видим новите учебни планове.

Мисля, че разсъжденията ти са логични. Обаче, нали целта е в периода 7-16 години децата да получат грамотност, обща култура и евентуална възможност за реализация с ниска квалификация, но квалификация. Ако ще копае канали или ще събира желязо по кофите какво го топли това, че знае как се размножава чехълчето. След 16 годишна възраст не могат да ги задължат да учат. Някой напускат училище преди това, не трябва ли целта да бъде, докато има законово основание да се направи така, че тези, които имат някаква непоносимост към училището, то поне да се научат на нещо, което ще им е полезно и различно от това как се попълва молба за помощи. Sad

# 582
  • Ямбол
  • Мнения: 28 236
Аз съм на мнение, че каквато и да е квалификация трябва да се взима със средното образование, за нискоквалифицираните кадри. Ако все пак не му се учи - записва курс или се учи при някой чорбаджия за 2-3 месеца и готово, ще копае, ще маже, ще зида, ако иска.
Това все пак е стимул да се завърши средното и трябва да е така. Нямаме нужда от необразовани, мързеливи работници. Домързяло го да учи още две години и после кой ще чака да не го мързи да работи. Да си правят сметката - или ще стои недоучен и трудно ще си намира работа или да си продължи още две години и да си вземе професия.
Останалото - 16 години е точно десети клас, дотогава е задължението по закон, дали не и по Конституция.

не трябва ли целта да бъде, докато има законово основание да се направи така, че тези, които имат някаква непоносимост към училището, то поне да се научат на нещо, което ще им е полезно и различно от това как се попълва молба за помощи. Sad

Като не им се учи, не трябва да чакат нещо полезно за себе си. Има работи, за които не се искат особени умения и квалификации, а само мускули и изпълнение на заповеди. Кой както си реши.

# 583
  • Мнения: 15 267
По конституция.
Но мисълта ми е, че промяната на закона в тази част, не променя нищо от сегашното положение - нито задължава /повече или по малко/, нито освобождава.

Ако все пак не му се учи - записва курс или се учи при някой чорбаджия за 2-3 месеца и готово, ще копае, ще маже, ще зида, ако иска.

но за да запише това трябва да има първа степен на средно образование т.е. 10 клас. Тогава може би ще стане "привлекателна" втората степен и на средно образование.  Grinning

Ще видим.

# 584
  • Мнения: 24 467
Снощи четох Спок отново в някои части, които ме вълнуват. Попаднах на това /в редакция от преди повече от 20 години/:

"Главното, на което ни учи училището, е как да намерим своето място в живота. Изучаваните предмети са само средство за достигане на тази крайна цел. В миналото се смяташе, че ролята на училището е да научи децата да четат, пишат, смятат и да запаметяват някои факти. Спомням си думите на един известен учител, който като ученик е трябвало да научи определение за предлог: „Предлогът е дума с известно значение за място, посока, време или друга абстрактна връзка, използуван да свързва съществително или местоимение в прилагателен или адвербиален смисъл с някоя друга дума”. Разбира се, когато е запомнил това, той нищо не е научил. Човек научава само тогава, когато нещата имат определен смисъл за него. Една от задачите на училището е да направи предметите толкова интересни и живи, че децата да искат да ги изучават и да ги запомнят."

Даже го намерих в електронен вариант:
http://chitanka.info/text/2377/0

Миналото на хората е наше настояще. Но докато хората са намерили сили и начин да променят това недобро минало, ние се държим за него още и няма дори идея да помръднем от него.

"Книгите и беседите дават само ограничени знания. Човек се учи по-добре, като прилага на практика изучаваните неща. За една седмица децата ще научат повече аритметически действия, ако имат възможност да обслужват училищен магазин, ако развалят пари и водят сметки, отколкото за цял месец, като учат по учебник с безлични цифри.

Няма голяма полза от обширните познания, ако човек не умее да бъде щастлив, ако не може да се разбира с хората и не може да се справи с работата си. "

А ние кога ще узреем затова? Трябва ли неграмотността у нас да наклони към 90%? Или и тогава ще храним една безплодна система?

"Свободната и интересна програма е ценна не само защото прави уроците приятни, но и защото може да се пригоди към отделния ученик."
Дали изобщо някога у нас ще бъде повдигнат този въпрос и ще се поставят подобни цели?

"Свързване на училището с живота. Училището желае непосредствено да запознае децата с външния свят, с работата на местните селски стопани, с дейността на търговците и работниците, така че да разберат връзката между уроците и живия живот. То урежда посещения на фабрики, кани хора да изнасят беседи и насърчава дискусиите в клас. Клас, който изучава храните, може напр. да отиде и да наблюдава събирането, пастьоризирането, бутилирането и доставянето на млякото или транспортирането и продажбата на зеленчука.

Гимназиалните ученици и студентите имат допълнителни възможности да добият знания за живота чрез своето участие в летните бригади. Група ученици или учители могат да работят във фабрика или на полето, да обсъждат и да вникнат по-добре в проблемите на различните професии и производства, в начините за тяхното разрешаване. "

А у нас бизнесът и училището са в конфликт. И училището чака бизнесът да научи тепърва едни големи вече хора какво е професия и работа.
Не се стремим да направим програмата интересна и подходяща за децата, а целта е да ги оставим да щъкат от клас в клас неподготвени и двойкари, да отчитаме присъствие, не придобити знания и умения, да работим за количество, не за качество.

"Какво да правим, за да имаме добри училища..."- Спок си е задал този въпрос и е отговорил.
А ние? Кога ще си го зададем на едно по- високо, организирано и отговорно ниво?

Вчера в друга тема се обсъди едно становище по проектозакона на Декана на факултета по Педагогика в СУ, много ми допадна и искам да го споделя в тази тема:
http://www.parliament.bg/pub/cW/20120411074824stanovishte%20na%20SU.pdf

Последна редакция: ср, 18 апр 2012, 09:14 от Judy

X Реклама

Общи условия

Активация на акаунт