Частното образование - коментари, плюсове, минуси, разсъждения, гледни точки

  • 78 498
  • 1 308
  •   1
Отговори
# 525
  • София
  • Мнения: 62 595
Като изключим таксата, точно казаните от теб неща за бройката деца в паралелка и невлезлите в държавното биха ме спряли. Иначе и аз съм си мислела и бях подготвена за варианта частна гимназия, ако нещо се беше издънило кандидатстването - просто детето да не е в някое смотано държавно. Компромис, макар и доста скъп.

# 526
  • София
  • Мнения: 5 045
Като изключим таксата, точно казаните от теб неща за бройката деца в паралелка и невлезлите в държавното биха ме спряли.

Мен също.
Затова постингът ми е по-скоро пожелателен. Мисля си, че една такава паралелка би била изключение /т.е. би трябвало да има достатъчно и при това силни кандидати/. Но дали това е вярна мисъл, не знам.

# 527
  • Мнения: 4 877

... Код, за това у-ще е известно, че е насочено към чужденци или към българи, които идват от чужбина.
Дани, това е мит. Поне във випуските до четвърти клас, децата на чужденци са нищожна бройка.

Да, права си. Имах предвид нещо друго. Това май е единственото българско училище, което дава възможност за деца, идващи от чужбина, за по-плавно навлизане в бг среда. Разбира се - има и български семейства.

# 528
  • Мнения: 7 263

На мен например много ми се иска да има алтернатива на немската паралелка на СМГ и в ПЧМГ, особено ако успеят да включат часове по немски и в горните класове, в комбинация с добра математика и часове/школа по информатика + школа по английски за САЕ / СРЕ, стига и таксата да бъде на на сегашното ниво.
Защото за мен пък АК не е опция, не толкова заради размера на таксата, а заради всичко друго,  което тя води след себе си.

Ето това и аз искам, но .... ще поживеем и ще видим, както казват на изток, някои неща се случват макар и по-бавно.


# 529
  • Мнения: 1 776
Код, за това у-ще е известно, че е насочено към чужденци или към българи, които идват от чужбина.

Чудесно, може би тогава би било по-разумно да има в учебната програма 15 часа БЕЛ, току виж наваксат чужденците, а не 15 часа английски?
Не схващам логиката - защо в училище, в което учат деца на чужденци трябва да набляга точно на английски, обясни ми моля?
И... убеден съм, че с широкия ти поглед над основното образование сама разбираш несъстоятелността на учебна програма, съдържаща безмислени 15 часа чужд език седмично в този период, които няколко години по-късно се обезценяват напълно.

# 530
  • Мнения: 472
Доста ограничени разсъждения, бих казала. В цитираните 15 часа седмично влизат часовете по Science, Terminology, Math, Virtue, писане на есе и четене с разбиране. Децата получават много богата обща култура, като не само пишат и зубрят думи. Водят спорове и дискутират, правят проекти и защитават тезите си.
А колкото до часовете по БЕЛ - 8 часа седмично достатъчни ли ти се струват?

# 531
  • София
  • Мнения: 2 952
Беше прието във Френския лицей и си учеше в българска частна градина. Реално трябваше да избираме между училище с 200-годишна история, абсолютна световна марка за качествено образование и детска градина на 2 години.
Дани, с 200-те години малко пресоли манджата...
То Априловската гимназия пасти да яде. Говорим за София, България.

Код може да е малко остър, но е прав за чуждоезиковото обучение. Децата на 6, 7 или 10 години няма смисъл да учат 15 часа чужд език особено пък в сграда без добри условия за спорт и движение, какъвто е случаят в коментираното училище. На 14-15 години ще поемат този материал за има-няма срок. Децата на 6, 7 или 10 години трябва да се ограмотят, да играят и да се социализират.
Още по-прав е Код, че това не е училището за деца, идващи или отглеждани в двуезична среда.

По-напред се коментираше финансовата страна на избора. Аз не бих изпратила децата си в ЧУ, ако това би довело до свиване на бюджета ни. На този етап добро ДУ може да даде приемливо качество, често и наблизо до дома и приятелите на детето.

# 532
  • Мнения: 4 877
Беше прието във Френския лицей и си учеше в българска частна градина. Реално трябваше да избираме между училище с 200-годишна история, абсолютна световна марка за качествено образование и детска градина на 2 години.
Дани, с 200-те години малко пресоли манджата...
То Априловската гимназия пасти да яде. Говорим за София, България.

Биб, Френският лицей няма нищо общо с българското Възраждане. Френският лицей е институция към френското правителство и е в над 100 държави. Слави се с 200-годишна история.

И още по-точна статистика:
има "двеста петдесет и трите френски училища, разположени в 135 страни".

Във всички държави по света френските лицеи са едни от най-престижните образователни институции.

Последна редакция: пт, 20 сеп 2013, 23:56 от Danybon

# 533
  • Мнения: X
Код може да е малко остър, но е прав за чуждоезиковото обучение. Децата на 6, 7 или 10 години няма смисъл да учат 15 часа чужд език особено пък в сграда без добри условия за спорт и движение, какъвто е случаят в коментираното училище. На 14-15 години ще поемат този материал за има-няма срок. Децата на 6, 7 или 10 години трябва да се ограмотят, да играят и да се социализират.


Хора, недейте с тези митове и легенди, чета ги вече няколко пъти из различни теми. Тук сме възрастни хора, не сме деца.

Кое е това училище, което с фунията ще налее за 4-5 месеца наученото за 8 години по 15 часа седмично? Това все едно да вземем един математик с 8-годишна подготовка в СМГ, учил всеки учебен ден по 3 часа обикновена и състезателна математика и друг ученик, непипвал математика през живота си - мислите ли, че е възможно за 5 месеца втория да настигне първия?

И защо езикът да е по-различен? Едното дете е мислило на езика 8 години ежедневно, правило е проекти, защитавало е тези, учило е предмети на него и то с нейтив спийкъри - усетило е живия, разговорен език - какъв е шансът, при тази писмена и говорна практика, да бъде настигнато за 1 срок от начинаещ? Може би има шанс след години, ако първото дете спре да се занимава, но кой е казал, че то ще спре да учи? А и в ЧУ рядко има само по 1 език, знаещото английски дете ще научи и втори език, докато начинаещото дете бърза да го настига по първия. Така че, да се отлага ученето на език във времето, защото някой ще те догони, поне за мен е нелепо.

Живели сме навън - детето проговори много по-бързо и лесно непознатия език. Убедих се тогава, че език трябва да започне да се учи възможно най-рано. И то не един - щерката (тогава беше на 3 г.) се отпускаше да говори на 2 чужди езика - английски и испански, децата нямат притеснения, не мислят като нас дали казаното ще е граматически правилно, и понеже говорният им апарат не е оформен напълно, им е много по-лесно с произношението.

А и всички сме имали биология в учлище, дори и да не сме медици, пак знаем нещо за мозъка. Когато правим нещо за първи път, между невроните на мозъка ни се образуват временни връзки. Колкото повече се упражняваме, толкова по-дълготрайни и бързи стават връзките. И умението става устойчиво. Това се отнася до всичко, всякакво познание и умение. Не само за езика; и пианист не можеш да станеш за 5 месеца. Затова, чисто физиологически, няма как изградените връзки в мозъка за 5 месеца да са еднакви с тези, градени и заздравявани 8 години - вторите са много по-устойчиви, здрави и много по-бързо извеждат нужната ни информация от цялата складирана такава.


Последна редакция: сб, 21 сеп 2013, 09:20 от Анонимен

# 534
  • Мнения: 41 387
Хора, недейте с тези митове и легенди, чета ги вече няколко пъти из различни теми. Тук сме възрастни хора, не сме деца.

Кое е това училище, което с фунията ще налее за 4-5 месеца наученото за 8 години по 15 часа седмично? Това все едно да вземем един математик с 8-годишна подготовка в СМГ, учил всеки учебен ден по 3 часа обикновена и състезателна математика и друг ученик, непипвал математика през живота си - мислите ли, че е възможно за 5 месеца втория да настигне първия?

Аз мога да дам пример с Немската гимназия, където съм учила. В подготвителен клас бяхме всякакви - учили и неучили езика и в края на годината разлика нямаше. В 8 клас приемаха деца с изпит по немски (прескачаха подгответо). Влизаха деца живели в Германия и ходили в немски училища. Ми не се открояваха с ниво, а мнозина от българчетата бяха по-добри. Онези май превъзхождаха само в жаргонните изрази, псувните и цинизмите. Все пак това се учи само на улицата Twisted Evil

Сравнение с математиката не може да се прави. Математиката е безкрайна и колкото повече навлизаш, толкова повече пътища се откриват. А езикът не е безкраен. Езикът служи за комуникация и когато научиш всичко, което ти е нужно за тази комуникация, спираш да се развиваш. И 30 години да учиш и изследваш даден език ще напреднеш само малко и то в разни ненужни в ежедневието тънкости. Замисли се за себе си в края на краищата. Дали днес знаеш повече и по-добре български, отколкото когато си била на 15 години? Знаеш малко повече специализирани термини свързани с професията си и толкоз. Просто още като дете си стигнала нивото, над което не можеш да отидеш. Така е и с децата. Дори да са супер кадърни, дори да са супер обучавани, в един момент ще спрат да напредват. Освен ако не се хванат с езикознание и не задълбаят научно в езика.

# 535
  • София
  • Мнения: 2 361
Подкрепям написаното от Жасмин относно трайните връзки в мозъка. Точно тези трайно изградени схеми помагат в свободата на общуване на даден език. Може и да си много добър в граматика, да имаш голям речников запас и въпреки всичко езикът да ти е пасивен. Докато при ученето от малък в главата "се набиват" готовите фрази и те остават. Имам много примери около мен за деца учили навремето  езика в чужбина. Не са блестели в училище или университета. Дори може и да са имали проблеми с някои от преподавателите си, но достатъчно използват езика и писмено и говоримо. А и езикът се развива. Някоя форма , израз след 5-6 години може да е променила значението си.
Тук не абсолютизирам, че само от малък човек може да научи езикът. А подчертавам, че при равни други условия, ранният старт е много по-добър. И ще си позволя да цитирам разговор с Русалката, която каза че се чувства по "в свои води" по англ. език, който е учила от дете отколкото по немски, учен в гимназията. Същото важи и за моето дете. Френски говоримо учи от малка. Писмено започна да го учи от 3-4 години. Англ. език от първи клас. Сега почти всичко, което учи пише е на англ. език. И въпреки всичко има повече свобода на изказа по фр. език. Говори без да прави паузи. Предполагам, че мисли на този език, докато при англ. вероятно мисълта й е на български и тя я превежда.
Това са изградените връзки. И при една такава ранна основа и старателно учещо дете, ще се достигнат до висоти в усвояването на езика. При дете , което не полага усилия - ще използва свободно езика. В другия случай - с усърдно - много добро ниво, а при мързеливо - нищо - само набор от думички и 2-3 реплики колкото някак си да поиска в магазина най-основни неща.

# 536
  • София
  • Мнения: 5 045
И аз мога да дам конкретен пример. Синът ми това лято посещаваше лятна езикова школа по англ. език. За около 2-3 седмици там се беше "засякъл" с момиче на неговата възраст от Св. Георги. Нейният английски не беше по-добър от неговия, да не кажа, че беше обратното. Това идва да покаже, че на тази възраст усвояването на езика зависи най-вече от индивидуалните качества на детето и голям брой часове по чужд език са ефективни само за много малък процент деца, които биха могли доста да научат. Тъй като обаче те не могат да бъдат обособени /отделени от останалите деца в класа, този голям брой часове става донякъде безпредеметен и за тях. Изобщо, мнението ми за чуждоезиковото обучение в ЧУ в началните класове е, че това е  едно голямо напрягане за нищо за повечето деца. Има и единци, които успяват да извлекат максмалното и за тях тези часове  са ефективни.

# 537
  • София
  • Мнения: 18 123
Жасмин, и аз смятам, че е права Черна станция. Моят опит е със същото училище. Peace И ако моите наблюдения  и тези на Черна станция са стари и  тогава е нямало деца , идващи в НЕГ след 7-8 години пребиваване в частни училища с езика, то сега в класа на дъщеря ми и в съседни в същата гимназия  има. Учили са немски в училища като Ерих Кестнер, като Веда, като Евростар и не само, че не са по-добри няколко месеца след старта, ами често и биват изпреварвани по трасето, не защото са слаби, а защото не усещат кога активно следва да се включат в ученето и карат на  убеждението, че знаят много. И понеже знам, че не те интересува немски, ще ти дам друг пример. АК е единственото училище, което в 8 клас разпределя учениците по класове според нивото им на знаене на езика.  По твоята логика  тези в най-напредналата група, учейки още и още над наученото до 7 клас , в края на 8 клас, след 20 часа език,  са едва ли не на светлинни години пред останалите и не могат да бъдат догонени. Ама родители от АК споделят съвсем друго. Още от 9 клас всички биват вече обучавани на равна нога...
Зури, така е и държа на думата си. Но това е мое възприятие на езика, не е нещо обобщаващо. Просто предпочитам английския и това е доста естествено предвид факта, че ми се е налагало  да го ползвам повече. Имам приятели, които са наопаки. Работят с немски ежедневно и там се чувстват повече в свои води, нищо че от ранни години са стартирали с английски и после са го доразвили с курсове извън НЕГ. По-скоро съм склонна да приема, че ученето на език в ранни години изгражда усет към него, по-добро произношение, но не и чак качествено  натрупване на знания и трайни връзки, които да не могат да бъдат достигнати от начинаещ в 8 клас. И най-вече казаното от Призма е в сила - при езика нещата са строго индивидуални - и в ЧУ в ранни години, и в държавна езикова по-късно усвояването на език е твърде различно като успеваемост  при отделните деца. И преди съм писала пример - в училището на дъщеря ми се проведе олимпиада на немското посолство, не такава на МОН,  нагрдата от която беше 4 седмична езикова ваканция в Германия. Мина се през 4 тура  - пресявка на ниво преподавател в класа, разглеждане  и пресяване на допуснатите писмени работи на ниво училище (от немци), после в посолството и накрая устен тур за защита на писането и водене на дискусия. Е, спечели момиче, което в 8 клас е започнало от АВ с езика. Но това не му попречи буквално да издуха и на писмен , и на устен деца, учили го години наред и преди гимназията. Толкова е индивидуално..

Последна редакция: сб, 21 сеп 2013, 10:33 от пенсионирана русалка

# 538
  • Мнения: X
Prizma, а как можеш по 1 дете да съдиш за нивото на цялото училище?  Shocked
Това дете, за да ходи на допълнителна школа, явно е зле и наваксва нивото на другите, иначе каква е логиката родителите да плащат и за школа, и за училище? Защото, както писах и преди - изостанеш ли, може и да те изключат. Вчера питах дъщеря ми - в новото ЧУ, ако имаш 2 четворки като годишни оценки, отпадаш (аз мислех, че с три 4-ки, то било още по-строго).

Черна станция, какво е било едно време, няма нищо общо с положението в настоящия момент. От познатите ни деца в ПУК в новото училище, повечето са били в частни градини с чужд език и се отпускат да говорят немски или английски, други, освен английския, учат вече и френски по школи, а едно дете учи 5 езика в момента (говорим за 6-годишни деца). Колко конкурентноспособно ще е дете, техен връстник, което започне да учи първи чужд език в 8 клас тепърва, можеш да си представиш. Едва ли и твоето дете си го оставила до 8 клас без чужд език.

А това, че сте проговорили по-добре от немците в подгответо е хубав виц, но дотолкова. Както пише Алек Попов в романа си "Черната кутия": "Акцентът е суперважен! Особено след определено ниво. Тогава хората слушат по-често акцента ти, отколкото какво казваш. Потрошил съм хиляди долари да го оправям, но единственото, което постигнах, бе, че вече не можеха да отгатнат от коя точно част на света съм. Заметох следите, така да се каже. Но сега дори този скромен успех е загубен...Отново съм на изходна позиция. В устата ми тропат дърводелски сечива, вместо език"  Mr. Green  

zuri, чудесен постинг! Напълно съм съгласна с теб. Едно е да превеждаш буквално, друго е да мислиш на езика, второто изисква много продължителен стаж, не става за месец-два.

# 539
  • София
  • Мнения: 18 123
Жасмин, виц  или не , баш така е и към днешна дата. Хората , идващи от Германия,  са ненадминати на устен, много освободени при говорене, неминуемо с много добро произношение , но имат немалко  проблеми с писмения и съответно с граматиката. Пък ти си казвай, че не е така.. Сигурно децата около тях  са слепи и най-вече  учителите незнаещи, за да направят такава "грешна" преценка. Немските преподаватели в масовия случай следят за равна, непрекъсната  реч, за аргументирано мнение, за  свободен изказ и НЕ поправят допуснати граматични грешки. И така дошлият от Германия си остава с тях. А другият, макар и малко по-неосвободен в устната комуникация, говори граматически по-вярно, също и пише по-добре. Но на писмен поправят сериозно , втсрани в полето си имат стандартни означения  със съответното намаляване на точки за граматични, лексикални, пунктуационни и други грешки. Как тогава ще обясниш написаните от немец по-ниски оценки на такива деца? Ще кажеш сигурно лично отношение, ама не е..

Последна редакция: сб, 21 сеп 2013, 10:47 от пенсионирана русалка

Общи условия

Активация на акаунт