Принципът на непоисканото добро

  • 8 584
  • 70
  •   1
Отговори
# 15
  • Мнения: 24 467
Отдавна приемам и споделям този принцип. И без да съм езотерик или да следвам някакво подобно течение. Опитът ми ме е научил, че това е правилно.
Това, което давам даром често, е само информация, която на мен ми е била полезна. Дали и как ще се ползва от останалите не е моя работа.
Непоискана помощ и още повече- редовно подпомагане на хора, към които нямам подобни задължения, не предлагам често. Правя го понякога, еднократно, когато реша, че човекът го заслужава.
В този ред на мисли съм напълно съгласна с написаното от Yvonne V. Ако видя възрастен гладен и мизерно живеещ човек бих му предложила по- скоро работа, отколкото редовен хляб.
А децата следва да се гледат от близките си. Ако те не могат, то предпочитам законния ред и смятам, че за тях би било по- добре да намерят ново семейство, пък ако ще и да е приемно.
Винаги съм смятала, че този, който прави редовно едни и същи грешки, следва да си научи урока, а не да му се помага да продължи да ги прави.
А дали някой е благодарен за направено добро, ако съм сторила такова, лично мен не ме интересува. Ако ще помогна, го правя, защото аз така съм решила, а не защото очаквам нещо насреща. Обратното е вече възмездна сделка.
Последното- за осиновяването, не го споделям изобщо.
Ако осиновя дете, то не го правя само за да му помогна, а защото аз имам такава нужда- да се погрижа за едно дете. Ако съм се нагърбила с нелеката задача да го отгледам, то съдбата ни е срещнала и аз трябва да го направя. Толкоз.

# 16
  • В Космоса
  • Мнения: 9 882
Аз съм чувала от езотерици друго, което не мога да проумея - било грешно да се осиновяват деца, защото...не знаеш каква карма и какви тежести носи чуждия живот, не знаеш дали ти си човекът, който трябва да пресича пътя си с това дете и....не знам какво си. Има някаква логика, но и мен ме смущават и объркват тия твърдения.


Не съм съгласна с тези езотерични твърдения. Аз разсъждавам така - щом си стигнал до решение да осиновиш, занчи такава е съдбата ти и тя те е подтикнала да вземеш такова решение. В избора на детето кармата също има пръст. По отредениия ти път следва да се свържеш точно с този "чужд" живот. Всичките избори са продиктувани от кармата. Можем ли да променим кармата си? Вероятно можем, но тази промяна пак е дело на нашата кармата и новото положение си се превръща пак в наша карма. Whistling

# 17
  • София - Рим и обратно
  • Мнения: 11 239
Акаша, и аз така го приемам, но съм слушала доста от една бивша моя колежка, последователка на Дънов. Грешно било. Но не помня подробности.

# 18
  • Galaxy 13197853088
  • Мнения: 2 392
Шматки има колкото искаш.
Важното е да не им вярваш
повече от колко на себе си.

# 19
  • В Космоса
  • Мнения: 9 882

А дали някой е благодарен за направено добро, ако съм сторила такова, лично мен не ме интересува. Ако ще помогна, го правя, защото аз така съм решила, а не защото очаквам нещо насреща. Обратното е вече възмездна сделка.


Ето тук е объркването. Излиза, че се прави добро за собствено удовлетворение, че си направил нещо, което ти смяташ за правилно и от там нататък не се интересуваш от резултата. Противоречи на други схващания за добрите дела, в които важното е да видиш удовлетворението в другия, не защото очакваш благодарност или каквото и да е възмездие, а защото самото правене на добро на някого, следва да означава, че наистина на нуждаещият се ще му бъде повлияно в положителна насока, ще му бъде помогнато и той ще зарегистира тази помощ като такава.

# 20
  • Мнения: 24 493
Все по-често се убеждавам в правотата на "Не прави непоискано добро"
За да нахраня собственото си Его, наранявам нечие друго
Питам "Имате ли нужда? Искате ли да ви помогна?", но самоинициативи вече мнооого рядко поемам

# 21
  • Мнения: 2 761
При осиновяването все пак има замесена детска и чиста душа,а не завършен индивид-лекомислен или егоистичен.И при положение,че някой се нагърбва да изгради личност с тази си постъпка,то такава намеса в кармата не е осъдителна.Детето дава възможност на възрастния да израстне,като междувременно родителят  дарява денонощни грижи-т.е. има отново обмяна на енергията.
Друг е въпроса ако някой го прави по нечисти подбуди-т.е. да си запази семейството,да не приказват хората и т.н.-ако това е имал в впредвид Дънов съм съгласна.

# 22
  • Мнения: 24 467

А дали някой е благодарен за направено добро, ако съм сторила такова, лично мен не ме интересува. Ако ще помогна, го правя, защото аз така съм решила, а не защото очаквам нещо насреща. Обратното е вече възмездна сделка.


Ето тук е объркването. Излиза, че се прави добро за собствено удовлетворение, че си направил нещо, което ти смяташ за правилно и от там нататък не се интересуваш от резултата. Противоречи на други схващания за добрите дела, в които важното е да видиш удовлетворението в другия, не защото очакваш благодарност или каквото и да е възмездие, а защото самото правене на добро на някого, следва да означава, че наистина на нуждаещият се ще му бъде повлияно в положителна насока, ще му бъде помогнато и той ще зарегистира тази помощ като такава.

Да чакаш благодарност е нещо коренно различно от това, да помогнеш действително и да има положителен ефект от начинанието. Peace
Точно за благодарността писах, че не я чакам. Най- малкото защото можеш да си помогнал, но човекът дори не е нужно да е разбрал. Спестявам си и негативните емоции от типа на :Аз помогнах, пък той- такъв неблагодарник! Често съм чувала и виждала такива реакции. Лично за мен не са особено понятни. Обяснявам си го точно с това, че човек чака да получи нещо насреща, срещу даденото от него. А за мен това никога не е било признак на добрина.
Положителният ефект от всичко, което човек прави, може да не се прояви. Може да се прояви по различен от очакваното начин. Може да е направо вредоносен. Може да бъде преценен от различните хора различно и всъщност това е най- често срещаната хипотеза- един факт се приема и цени различно от различните хора. Той не се мери в метри и килограми. Само Господ може да е сигурен, че това, което правим "за добро" е наистина такова.  Simple Smile Аз такива функции нямам. Не вярвам да ги има и някой друг. От което не следва, че не бива да се прави "добро" и да се проявява активност изобщо. Напротив. Това е друга крайност, клоняща към егоизъм и безплодни мъдрувания.
Освен това за самия човек, получил помощ, не е добре да изпитва и афишира подобно чувство, т.к. това е вече задължение за него. Лично аз не намирам за "добро" натрапването на подобни мисли и чувства у хората. Ако искам и мога да помогна, ако съм преценила, че е било нужно- правя го.
.............
По повод на това, дали и кога човек следва и може да се намесва, за да помогне, имаше един изключителен разказ от сборник с криминални такива, ако се не лъжа- български. Не се сещам нито автор, нито заглавие, но беше много поучителен.
В него един следовател вика за разпит по повод едно изнасилване няколко души- свидетели. Единият от тях- човечец на средна възраст, започва дълбокомислено да разказва, как видял младежът, който насилвал момичето на една спирка, но не се намесил, защото... - идеята беше точно като обсъжданата, нямало нужда, той не бил задължен, не бил сигурен какво ще произлезе от това. Разказваше надълго и нашироко, как в живота си от подобни намеси е търпял негативи, колко вредно било това. С две думи- високопарните приказки на един дървен философ.
Накрая следователят го "поздрави", като му съобщи, че всъщност в случая пострадалата била неговата дъщеря.
Та така- въпрос на баланс е, а не толкова на дълбокомислие, дали, кога и как човек следва да се намеси. Понякога ситуацията крещи за намеса. И пак благодарността не е важна за извършването на акта на помощ.
Затова подкрепих едно предно становище по темата, което намирам за разумно- да не се поема задължението за постоянно подпомагане на някого. Аз бих добавила- ако не си законово задължен.   

Последна редакция: вт, 24 мар 2015, 11:59 от Judy

# 23
  • София - Рим и обратно
  • Мнения: 11 239
Дънов е имал предвид нещо свързано с гените. Демек, не знаеш с какво се захващаш и как ще го изпълниш.

# 24
  • В Космоса
  • Мнения: 9 882
Това с благодарността не виждам защо се споменава като толкова значително. Като, че ли е някакво накърняване на гордостта, ако ти благодарят. Мисля си, че по-важното би трябвало да е просто да си проличи, че нашето направено добро е осъзнато и прието като добро от този към когото сме го насочили. А благодарността вече е въпрос на възпитание. Laughing

# 25
  • Мнения: 2 761
Дънов е имал предвид нещо свързано с гените. Демек, не знаеш с какво се захващаш и как ще го изпълниш.

Аха ясно-не съм попадала на такава негова информация,може някой негов ученик да я  сътворил.
Обаче според най- новите изследвания гените са нещо изменно-препоръчвам "Биология на убежденията" нa д-р Брус Липтън по този повод.
Ето тука малко по темата:
http://online-psychotherapy.info/articles/biology-belief-1.htm

http://online-psychotherapy.info/articles/biology-belief-2.htm

http://online-psychotherapy.info/articles/biology-belief-3.htm

# 26
  • Мнения: 24 467
Това с благодарността не виждам защо се споменава като толкова значително. Като, че ли е някакво накърняване на гордостта, ако ти благодарят. Мисля си, че по-важното би трябвало да е просто да си проличи, че нашето направено добро е осъзнато и прието като добро от този към когото сме го насочили. А благодарността вече е въпрос на възпитание. Laughing

Защото е точно по темата въпросът.
Защото авторката го е задала и той наистина има пряка връзка с нея.
Защото и ти го засегна:

Цитат на:  link=topic=834893.msg30448211#msg30448211 date=1427186339
Обаче още нещо и друг път съм срещала - нямало да ти бъде благодарен този, на когото си направил добро. Дори и да е казал "Благодаря", може би не го е мислил. /Това отново от статии, свързани с непоисканото добро/. Какво значение има дали е благодарен? Хората, които правят добро не чакат благодарност и не за това го правят.  Thinking
Объркано ми е.  newsm78
Щом не ти е благодарен, значи самият той не смята, че си извършила добро.

Не става въпрос изобщо за "накърняване на гордостта, ако ти благодарят", а за друго, което е вече наистина съществено- тя, благодарността, не е определяща за ползата или вредата от дадено действие.

Благодарността е вътрешно чувство. Външната му изява е друго нещо.

Човекът може по природа да си е такъв- да не изпитва такива чувства или да изпитва, но да не умее да ги изрази. Човекът може дори да не е разбрал какво се е случило. Човекът може сега да не оценява, да оцени, обаче, положително жеста ти, съвета ти след време.
Благодарността или липсата й нямат връзка с определяне на жеста, като позитивен или негативен в общ план и не определят дали той е бил необходим или не.
...........................
За Дънов- някой чел ли е нещо, написано точно от него, а не от негов ученик и какво?

# 27
  • В Космоса
  • Мнения: 9 882
Аз говоря за благодарността като осъзнаване. Явно не разбирам точно твоята позиция и какво искаш да кажеш ти, Judy. Мисля, че едно от най-важните неща при вършенето на добро би трябвало да е това добро да е осъзнато като такова и от този, на когото помагаш. Ето и тук идва същността на темата - непоисканото добро, най-вероятно няма да се оцени. То може да има и положителен ефект според извършващия го, но е възможно според светосхващането на получаващия го да не е съвсем добро за него. Та така, ако приемеш извършено добро към теб, то ти по подразбиране ще си благодарен. Устното изказване на благодарности няма много отношение в това, което се опитвам да обясня.
Тръгнах от тук:
Цитат
А дали някой е благодарен за направено добро, ако съм сторила такова, лично мен не ме интересува
Твоят цитат ме наведе на мисълта, че не е важно за теб дали човекът е оценил помощта ти, а е важно само твоето удовлетворение от извършеното, без да се интересуваш от ефекта.

Последна редакция: вт, 24 мар 2015, 13:36 от Акаша

# 28
  • Мнения: X
От непоискано добро се убедих, че няма смисъл в случаите, когато получаващата страна не е убедена, че иска точно такава помощ. Защото аз мога да реша, че в случая помагам, а да се окаже, че по-скоро преча или правя мечешка услуга.

Пример за непоискано добро например са ми сватовничествата.

# 29
  • Мнения: 8 962

За клошари и просяци - не мисля, че давайки им храна и пари им правиш безценно добро.

Никой не твърди колко е ценно или безценно. Въпросът е дали примерно купувайки на някого нещо за ядене, безспорно виждайки го, че има нужда, нарушаваш принципа на непоисканото добро.

Чета ви и все повече се обърквам.  Crazy Rolling Eyes
Акаша, явно ти си по-близо до проумяването на принципа.
Моите разсъждения се доближават до тези на Judy и точно заради това не го разбирам тоз принцип.  Thinking Човек прави нещо добро за някого, не за да очаква благодарност. Ако очаква благодарност, това значи не е безкористно добро и изобщо добро в обсъждания смисъл. В тази връзка самият факт, че си / айде пак моя пример/ нахранил гладен, е достатъчен сам по себе си и покрива твоя вътрешна потребност да го направиш. Защото човек прави добро, понеже иска да го направи, а не по принуда и задължение. А как нахранения е приел жеста  - може да е с благодарност, може да е със срам. Много от тези хора имат достойнство и не биха помолили, дори да имат нужда. Това означава ли, че виждайки ги на улицата, ако дадеш храна, вредиш на тях и на себе си според този принцип? Ето това ми е обърканото на мен. За всяко добро ли се касае - и най-малкото? Или за големи и радикални добри прояви???

Последна редакция: вт, 24 мар 2015, 13:34 от utro77

Общи условия

Активация на акаунт