Учи ли българското училище децата да мислят и как е по други места ...

  • 24 443
  • 330
  •   1
Отговори
# 255
  • София
  • Мнения: 62 595
Ежко, ти като инвеститор ми кажи - защо да плащам четири години за гимназия, ако мога и да не плащам, и на изхода децата ми да са пак в горните проценти? Защо да изпращам дете в АК, ако то влезе в някоя от най-желаните държавни гимназии и накрая пак да изкара 6 или 6 без някакви стотни на ДЗИ? Виждаш, че по официални статистики на ДЗИ, челната тройка са все едни и същи - АК, НЕГ и СМГ, и то разликата в средната оценка на випуските е някоя мизерна стотничка. Нима мислиш, че младежите от тези три гимназии са различни, само  защото едните са в АК, другите в НЕГ, а третите в СМГ?
Въпреки че е извън темата, ще повторя аргументите:
1. За да не губят времето на детето ти в училище (като сама писа по-горе). А времето е пари (според вулгарното разбиране на въпроса) - Как точно губят времето на детето в училище? Все пак, говорим за гимназия, в която часовете са половин ден, а не начално училище. Моите дори след часовете се бяха записали и участваха в нещо като кръжок, не знам как официално се водят сега, самата гимназия, защото им харесваше. Дори бих казала, че тук АК губи времето на младежите, защото те прекарват доста повече време там, постоянно ги карат да участват в живота на колежа и пр. неща, които на мен лично не ми допадат, твърде американски са ми.
2. За да не губят твоето време. (а времето е пари) А моето как го губят? Единствено са по една родителска среща на срок и толкова.
3. Защото искаш детето ти да получи образование, а не оценка от (повсеместно оцененото като негодно) ДЗИ. Негодност, потвърдена и от резултатите от PISA. - Ти сериозно ли? Каква ПИСА те тресе? Ехо, говорим за гимназисти и за добри гимназии, за челната тройка, в която очевадно децата получават знания, или поне получават това, което са готови да вземат, ако са амбициозни и учат.
4. Защото младежите в гимназиите не са различни, но получават коренно различно ниво на образование от същите тези гимназии и което е много по-лошо - тотално различно мислене и светоусещане (илюстрирано прекрасно от форума). Кое му е коренно различното? Нима в АК учат нещо по-различно от вече измсилненото в науките? Марсианска физика ли учат? Но, да, то си прав  харесвам поамериканченото мислене и дори точно това, което ти харесваш, на мен изначално ми е отблъскващощото не обич системата да ми се меси.
5. Заради наличието на дисциплинирано прилаган системен подход, подчинен на ясни цели, какъвто липсва в ДУ. А това за мен е някаква свобода - не искам детето ми да подписва емнайсет страници договор а-ла "шаг влево, шаг вправо, и стреляют".

А сега по темата:
6. Защото между колежите и специалностите във всеки един университет има огромна разлика в нивата на преподаване, както и в нивата на студентите в тях. А за да се избере правилния път е необходимо да се МИСЛИ извън налаганите шаблони. Накрая и от АК, и от СМГ, и от НЕГ се озовават колеги в едни и същи университети.
7. Защото ДУ-тата произвеждат "по калъп", а учениците си имат индивидуалност. Която индивидуалност е тяхното конкурентно предимство. Но за да извлекат полза от това предимство, имат нужда от широко образование, а не от тясно обучение. Образование, което им помага не само да МИСЛЯТ широко, но и да мислят от СОБСТВЕНА гледна точка (както и да сравняват с други, различни от нея).   По-голям калъп от АК като американчене няма по нашенско.

# 256
  • София
  • Мнения: 12 623
Не е съвсем по темата, но понеже коментирате АК, да си кажа, че никога не съм разбирала защо учат и по българската програма. Това двойно натоварване не знам какво развива, но ми се струва излишно и безсмислено.

# 257
  • София
  • Мнения: 62 595
Защото иначе няма да издават български дипломи. Ако не бмяха по МОН, интересът щеше да е значително по-малък, защото хората не са идиоти да подритват българската диплома като ненужна.

# 258
  • Мнения: 5 425
Програмата на МОН е доста гъвкава и съвсем не затваря в рамка преподаването. Програмата дава какво най-малко трябва да се знае и толкова. Не ограничава какво повече може да се преподава, нито ограничава учителите как да преподават. Нали точно от това се ползва и АК, защото и те са сертифицирани от МОН, пък предлагат повече. Защо според теб това да не важи за всяко училище с амбиции???
Теоретично важи за всяко училище с амбиции.  На практика е неизпълнимо за ДУ с настоящото финансиране на образованието,  недостатъчно за друго, освен за  стандартното "изпяване" на минималната програма пред клас от 30+ ученика. С малки изключения за "профилиращите" предмети (откъдето и натиска за съответните училища). Намерените от училищата нестандартни вратички за финансиране биват методично затваряни от МОН и съответното РУО.
При което положение: "Учи ли българското училище децата да мислят и как е по други места ..."

# 259
  • София
  • Мнения: 12 623
Защото иначе няма да издават български дипломи. Ако не бмяха по МОН, интересът щеше да е значително по-малък, защото хората не са идиоти да подритват българската диплома като ненужна.
И с какво е нужна?
Стига да не изкараш гватемалска диплома са средно, с такава от ЕС или САЩ и сертификат за владеене на български можеш да учиш и в наш университет. Не, че някой учи АК с такава цел, а ако го прави това вече съвсем не го разбирам. Като инвестиция би си струвало ако води до стипендия за чужд университет или поне достъп до такъв, иначе не виждам смисъл да се гърчиш в АК и после да запишеш начална педагогика в СУ. Или каквото и да е тук.

# 260
  • София
  • Мнения: 62 595
Защото с българска диплома, както сме в ЕС, е по-различно, отколкото с приравнена американска. А и не виждам какъв е проблемът да си вземат и българска диплома. Аз те разбирам защо ги пишеш тези неща, но мисля, че в момента си повлияна от това, че детето не е в американско училище, а ще получи диплома от европейско училище.

# 261
  • София
  • Мнения: 12 623
Защото с българска диплома, както сме в ЕС, е по-различно, отколкото с приравнена американска. А и не виждам какъв е проблемът да си вземат и българска диплома. Аз те разбирам защо ги пишеш тези неща, но мисля, че в момента си повлияна от това, че детето не е в американско училище, а ще получи диплома от европейско училище.
Да, аз затова питам, може да има нещо, което не знам, може американската или точно тази американска да не важи автоматично навсякъде. В ЕС като цяло дипломите са изравнени и е нужна само диплома за владеене на език. Не съм запозната с американската система, а и не знам, може българската да попълва някаква празнини в нея. Иначе не виждам смисъла, като се има предвид целта на записването в АК.

Коментирали сме, че и във ФЛ има деца, които паралелно учат като частни ученици в български училища, но там е, за да продължат след това в АК като българи, т.е. по-евтино в пъти, или да имат шанс да се преместят по-лесно в българско училище при нужда. Някои планират и българска гимназия по някакви причини, та това ми е ясно като мотивация. За АК не ми е. И пак се извинявам, че е встрани от темата този въпрос.

# 262
  • София
  • Мнения: 62 595
Ако правилно помня нещата, преди влизането ни в ЕС нашенци се водеха чуждестранни студенти и си плащаха изцяло и за всичко в обучението. Едно от предимствата на влизането в ЕС е именно това с дипломите и младежите вече са като у дома си, могат да се ползват от безплатното образование там, където го има в университетите, и не са чуждестранни наравно с американците примерно. Ние някак подценяваме все още нашенските дипломи, някак по инерция, и едва когато се сблъскаме със случаите на българи с чужди дипломи или чужденци, които драпат за нашенска, пък дори за висше образование да е (защото тук е по-евтино), се светваме, че дипломата е важна, когато я нямаш. Мисля, че за гимназията има значение и хорариумът часове при кандидатстване за определени специалности. Не съм се интересувала много активно от въпроса, но мисля, че основното съм го схванала. Не е само в езика работата, а в дипломата за средно откъде е.

# 263
  • София
  • Мнения: 18 163
Има, Бояна, деца от АК,които учат тук  висше. Може да не са много, но ги има. Лично познавам такова дете. И не мисля, че с американска диплома може да учи тук или в Европа ей така, по подразбиране, само с един сертификат по съответния език в добавка. Запозната съм с кандидатстването за Германия примерно. Там нещата условно ги разделят на 3-4 вида в графите за отмятане на тип диплома в онлайн формулярите:
-немска такава или придобита в немско училище извън Германия (каквитото са у нас Дойче Шуле и лайстунг паралелките на НЕГ)
-диплома от  страна в ЕС
-диплома от европейска страна, нечленуваща в ЕС, за там си има допълнителни договорености
-диплома от страна извън Европа, американската се вписва точно в тази категория. Условията за тези дипломи са други, май не минава и номерът с  безплатното образование като за европейците. Та дори и това е повод, при това сериозен, да си искат бг диплома децата.
Ежко, та почти всички частни , без АК, ААУ, френския лицей и Дойче Шуле, са само по програмата на МОН... Как тогава са по-разчупени от ДУ? И обратното, по два класа на випуск в НЕГ са и по чужда програма редом с тази на МОН, с чужда диплома освен българската. Какво ги отличава тях пък от АК?

Последна редакция: сб, 25 ное 2017, 14:01 от пенсионирана русалка

# 264
  • София
  • Мнения: 62 595
Грънци по-разчупени. В нито една частна гимназия няма да видиш концентрирани двеста човека отличници, както в държавните езикови и СМГ.

# 265
  • София
  • Мнения: 18 163
Знам, Андариел Simple Smile Идеята ми беше той да се аргументира.

# 266
  • София
  • Мнения: 62 595
Няма как да се аргументира, защото няма частна гимназия с по-голям випуск от два класа. Хайде, да кажем 4 класа зрелостници, ама и това е много. И класовете им не са по 30 човека. Та, с голям зор една частна гимназия може да събере клас и половина от държавната.

# 267
  • София
  • Мнения: 18 163
Нямах предвид да се аргументира  в числа, а да кажe какво му  e толкова  разчупеното на обучението в частните "Банкер", "Веда", "Ерих Кестнер", "Меридиан 22",  "Дрита" и др, които са си само по програмата на МОН. Или си говори наизуст в стил -  частно ли е, добро е..

Последна редакция: сб, 25 ное 2017, 16:09 от пенсионирана русалка

# 268
  • София
  • Мнения: 12 623
Ако правилно помня нещата, преди влизането ни в ЕС нашенци се водеха чуждестранни студенти и си плащаха изцяло и за всичко в обучението. Едно от предимствата на влизането в ЕС е именно това с дипломите и младежите вече са като у дома си, могат да се ползват от безплатното образование там, където го има в университетите, и не са чуждестранни наравно с американците примерно. Ние някак подценяваме все още нашенските дипломи, някак по инерция, и едва когато се сблъскаме със случаите на българи с чужди дипломи или чужденци, които драпат за нашенска, пък дори за висше образование да е (защото тук е по-евтино), се светваме, че дипломата е важна, когато я нямаш. Мисля, че за гимназията има значение и хорариумът часове при кандидатстване за определени специалности. Не съм се интересувала много активно от въпроса, но мисля, че основното съм го схванала. Не е само в езика работата, а в дипломата за средно откъде е.
В ЕС са изравнени нещата, вероятно не просто така, зависи от училището. Ако си завършил хуманитарен профил няма да има нужния хорариум биология и химия за медицина, но то е същото и ако си учил тук. Иначе не съм чуждопоклонник, просто ако ще има двойни усилия ми се струва, че трябва да има голяма цел зад това, за да си струва. Достатъчно е материала и по една система, и по-добре там да се знае в повече, отколкото паралелно. Принципно си разсъждавам, но и не съм почитател на гърченето тип АК, та вероятно не разбирам повече от едно нещо в тази история.

Благодаря за търпението и отговорите на теб и Русалката, и сори за отклонението.

# 269
  • Мнения: 11 990
. В нашия град в ЧУ има съвсем друга слава, която  мога да потвърдя с лични наблюдения .

Същата работа е и при нас.Очевидно, само в София ЧУ са на някакво високо ниво.Тук са по-скоро изолатори от неблагоприятна среда, според някои родители.От първи до седми клас няма конкурентно ЧУ на няколко традиционно добри ДУ.Дори сред ДУ има такова на 20-30 място в страната според НВО. Децата от няколко ДУ са много напред, а от ЧУ за да покрият някакви по-високи критерии, ходят допълнително на школи и уроци, т.е. получава се двойно плащане.

За гимназиите, които са ЧУ пък съвсем няма какво добро да се каже.

Единствено правя уговорка, че нямам особена информация за френското училище, т.е. имам, но всичко е толкова различно, че не мога да го съпоставя.Но е факт, че деца от това училище ходят на курсове както и от други ДУ за мат. състезания и никога не са сред наградените.По други предмети- на олимпиади- същата работа.

Много ми е далече / не само териториално Simple Smile/ АК.Но имам обяснение защо деца, които учат там, биха останали в бг университети.

Човек е много различен на 14 и на 19г.Това е период на бурно израстване, не като от 20 да си станал на 25 или от 30 на 35.На 14 си дете и горе-долу мама каквото ти каже и избере. Но на 19 си завършена личност и при все успехи и дипломи могат да окажат решително влияние върху избора да си останеш у дома редица др. неща.

За мен беше драма дори да отида в София,след гимназията, цяла година не успях да свикна.Камо ли да караш някого да тръгне за чужбина.

Общи условия

Активация на акаунт