Учи ли българското училище децата да мислят и как е по други места ...

  • 24 422
  • 330
  •   1
Отговори
# 270
  • София
  • Мнения: 62 595
именно заради хорариума нашите деца отсега внимават какъв профил ще записват в гимназията в десети клас, защото и сега профилират в десети и единайсти. Може би заради това не се кефя много от идеята за бакалавърска в чужбина, голяма хамалогия.

Да ти кажа, в гимназията са доста трудоспособни и продуктивни и колкото и да им се различава материалът в двете програми, ако човек хване основните принципи на която и да е наука, ще се справи и на двата езика. Няма американска химия и българрска химия, нито американска математика и българска математика, та се оправят, няма какво толкова да ги жалим на тази възраст. На мен АК не ми харесва като принципно положение, като философия, защото предпочитам да има малко хаос, дори човек да може спокойно да избяга от час, ако иска. Кой не прави такива щуротии като ученик!

# 271
  • Мнения: 5 425
Иначе не съм чуждопоклонник, просто ако ще има двойни усилия ми се струва, че трябва да има голяма цел зад това, за да си струва. Достатъчно е материала и по една система, и по-добре там да се знае в повече, отколкото паралелно. Принципно си разсъждавам, но и не съм почитател на гърченето тип АК, та вероятно не разбирам повече от едно нещо в тази история.
Не става въпрос за чуждопоклонничество...Ако например НГДЕК съществуваше в първозданния си вид или НПМГ в първоначалното си състояние...Но даже те бяха експериментални и бутикови за времето си училища.
Всъщност те могат да служат (донякъде) и за илюстрация на принципа: вземат се за основа изискванията на МОН за знания, но се прилагат далеч по-модерни методи (учебници, методология на преподаване) и се допълват щедро с това, което липсва (самостоятелни мултидисциплинарни проекти, изграждане на ценностна система, навици за систематична мисловна работа, умения за комуникация), за да се получи пълноценно образование. На практика няма две системи (и двойно натоварване). Има една, по-добра система, която осигурява по по-добър начин миниморума изискван от МОН, но го допълва, надгражда и свързва в единно цяло. И тъй като това престава да е безмислен гърч в гонене на гола диплома, учениците се трудят далеч по-мотивирано, а много и с удоволствие.
Защото трудът им е смислен (идва от "с мисъл" Simple Smile )
Скрит текст:
АК е най-близкото, което имаме в момента до горния пример, но имаме и други частни гимназии, които дърпат в тази посока. Много ДУ се опитват също, доколкото могат да успеят с получаваното мизерно финансиране. Тези, които постигат макар и минимални успехи обаче, биват принудително приземявани.
Трябва да се отбележи, че за разлика от основното, средното образование е много скъпо начинание. Оттам и наличието на достатъчно много читави ЧУ в основното образование и недостига им в средното. АК в случая не е пример, защото въпреки че е платен, е сериозно дотиран.

# 272
  • София
  • Мнения: 62 595
ами, всъщност не е заради скъпотията, а от родителите. най-много са готови да се охарчват родителите за начално образование, после за основно, и то заради седми клас. Нататък вече не се стягат толкова, защото децата са пораснали, а и повечето от частните кандидатстват в държавните, и едва ако не ги приемат в желана държавна, търсят друга възможност. А има и родители като менн, които гледат на частните като на последна възможност за по-читава среда, ако нещо много, ама много се объркат нещата с оценките на нво.

# 273
  • Русе
  • Мнения: 11 924
  Ezhko, на мен ли ми се стори или твърдиш, че различното финансиране, или да конкретизираме - по-голямо финансиране , води до по-мислещи ученици.

# 274
  • Мнения: 5 425
Твърдя, че различното финансиране води до различно образование, което тези ученици получават в съответното училище. Също твърдя, че финансирането в ДУ понастоящем е крайно недостатъчно за да позволи на ДУ да предлага много повече от зубрене на факти. Неслучайно наплива към математиката. Там дефектите на системата се проявяват най-слабо.

# 275
  • София
  • Мнения: 62 595
а, да, за прословутото писане на есета, правене на проекти ли говориш? мен точно тези неща хич не ме кефят, защотоса загуба на време и занимаване с други хора, някои от които са използвачи и се правят на ударени.Я, да си сядат на трибуквията и да си четат уроците, а после даа правят каквото щат!

# 276
  • София
  • Мнения: 18 123
....Много ДУ се опитват също, доколкото могат да успеят с получаваното мизерно финансиране. Тези, които постигат макар и минимални успехи обаче, биват принудително приземявани.
Явно си вярваш...  Има училища (ДУ), успехите на възпитаниците на които са всичко друго , но не и малки. И не говоря за  едното справяне на ДЗИ по БЕЛ (като матура, която се държи от всички), което до преди година-две-три удобно се спрягаше  за показател, сега разбираемо се неглижира от някои хора. Вземи обаче представяния по състезания (при тоива не само математически), участия в международни проекти и награди от тях, социална ангажираност, вземи прием в добри университети по света, вземи спечелени стипендии за цялото време на следване, вземи последваща реализация..

Последна редакция: сб, 25 ное 2017, 16:26 от пенсионирана русалка

# 277
  • Мнения: X
Отново мислене на наемен работник, а не на инвеститор.
Почвам да мисля, че българското образование все пак отговаря на търсенето на пазара. Болшинството, боейки се повече да не се мине, търси знания и/или умения и "сигурна", "високоплатена" службичка. Оттам и битката за "безплатните", "елитни" ДУ.
Много малко приемат да рискуват да сгрешат. А този риск е неизбежен, както за тези, които мислят самостоятелно, така и за предприемачите, дръзнали да инвестират в идеите си. Само че без риск - няма печалба. Така, че има кандидати да вложат пари за добро образование, включващо и изградения навик за стуктурирано мислене. Очаквано, такива кандидати не са много...

Чудя се как успяваш да пишеш с толкова много обида и злоба между редовете? newsm78
Иначе си продължаваш все в един дух - излагаш тезата, че в ЧУ децата се учат да мислят (структурирано или другояче), а в ДУ учат нищите духом, дето ги готвят за презрени наемни работници ooooh! Естествено, доказателства не даваш, ама и защо ли са ти? Аз само преди малко ти написах нещо за приема в Оксбридж, което според мен е доказателство, че мислещи деца (видиш ли), са излезли и от други училища, а ти с какво си доказал, че децата от ДУ не могат да мислят? Твоето доказателство е, че щом се дават много пари, значи е добро, а ако не се дават много пари, значи е лошо.
Но поне си намери удобна ниша за самоуспокоение - малка е конкуренцията, понеже "добрите деца" от добри семейства са малко....

Бях ти писала и преди, но ми го изтриха - според мен да храниш толкова злоба към "изоставената пътека" в образованието на сина ти може да е повлияно само от едно нещо - страх. Мисля си, че вътрешно си умираш от страх дали не си се минал, дали не си натиснал детето си да тръгне по грешен път, дали един ден ще успее да влезе в толкова добро уни, колкото ако си беше останало в СМГ и други такива. Аз друга причина за толкова озлобление не виждам newsm78



Естествено Simple Smile  Какви доказателства да даде, като няма такива. Ама това си е Ежков проблем, не наш Simple Smile А кой е наемен работник и кой - предприемач със собствен бизнес, не е Ежко този, които да знае и да обявява. Нито ме познава, нито знае нещо за мен, но, разбира се, е свободен да си драска, каквото си иска. Форум е, все пак Simple Smile
Има, Бояна, деца от АК,които учат тук  висше. Може да не са много, но ги има. Лично познавам такова дете. И не мисля, че с американска диплома може да учи тук или в Европа ей така, по подразбиране, само с един сертификат по съответния език в добавка. Запозната съм с кандидатстването за Германия примерно. ..

Подкрепям, аз също познавам  Peace

Последна редакция: сб, 25 ное 2017, 19:47 от Анонимен

# 278
  • Мнения: 41 382

Теоретично важи за всяко училище с амбиции.  На практика е неизпълнимо за ДУ с настоящото финансиране на образованието,  недостатъчно за друго, освен за  стандартното "изпяване" на минималната програма пред клас от 30+ ученика. С малки изключения за "профилиращите" предмети (откъдето и натиска за съответните училища). Намерените от училищата нестандартни вратички за финансиране биват методично затваряни от МОН и съответното РУО.
При което положение: "Учи ли българското училище децата да мислят и как е по други места ..."

Не е въпрос на финансиране, а на мотивирани ученици с капацитет и мотивирани учители с умения. Математика в СМГ и в ТОХ се преподава срещу едно и също финансиране, нали? И 30+ ученика не са проблем, ако има дисциплина и всичките 30+ деца са на сходно ниво. В университет лекции се четат пред 300+ и какво от това?
Това ти е редовен аргумент - за високото ниво само по някои предмети. Ми, човече, аз НЕ ИСКАМ  в СМГ да ми преподават история, биология и география на нивото на математиката. То и никой не може да ме убеди, че това е възможно де. Та говориш си ей така, да се самонадъхаш. 

# 279
  • София
  • Мнения: 5 570
Интересна тема, Ежко.

Ще я прочета. Особено интересно ще ми бъде, ако има и включвания от хора, които имат опит от различни от Бг места. Има проблеми българското училище, а един от тях е, че е много мудно и твърде неориентирано подхожда към така наречената "реформа", от която всички бихме имали полза, ако се направи читаво.

# 280
  • София
  • Мнения: 17 592
Здравейте,

Отдавна си мисля по въпроса, че средното образование в България все повече набляга на природо-математическите елементи и пренебрегва хуманитарните елементи.  Даже при родителите е широко разпространено схващането, че предмети като математика са "важни", а такива като философия и история не много.
Според мен, такъв подход към образованието крие определени проблеми:
- подготвя хора които знаят как да постигнат нещо, но не знаят какво искат да постигнат и защо.
- не подготвя учениците в достатъчна степен да разсъждават логически коректно и да откриват пропуските и уловките в чуждата аргументация.


Логиката е съществен дял от МАТЕМАТИКАТА. Проблемът е липсата на достатъчно добра подготовка по математика в последните години, не прекомерната такава. Много по-малък шанс имаш да заблудиш с напудрени фрази човек, справящ се с формалната логика отколкото такъв, писал есета на философски теми. Един програмист - забележи, дори не "добър" ще превърне всяко твърдение в израз, събличайки го от всички излишни дрешки и финтифлюшки. И ще може лесно да му присвои стойност "T" или "F". Не е нужно да има и далечно понятие от философия за целта. Тъжният факт е, обаче, че математиката в училище е сведена до аритметика и бакалски сметки в голяма степен. Който иска да развива нещо повече трябва или да ходи на допълнителни курсове / учители или да уче по друг начин неща, изобщо несвързани с учебния материал и да се чуди откъде да намери време да запълни и глупостите - за които може да се използва и най-обикновен калкулатор.

Що се отнася до философията - тя е интересна, красива и... определено не за всеки.
Малко нещо иде като рисуването с маслени бои или музиката. Всеки може да понаучи нещичко наизуст... но нито всеки може да види в картините нещата, за които се говори, нито да ги чуе в музиката. просто има хора, които са родени слепи за такива подробности или глухи, съответно - същото е и с философията. Голяма част от нея е изкуство, не логика. А логиката, като се махнат цветните, сиви и др. нюанси и се остави само чисто черното и чисто бялото... остава доста малко като количество - да си го кажем направо, може да се сведе просто до втората част от Божите заповеди или до Хартата за правата на човека.

# 281
  • София
  • Мнения: 18 123
Хайде пък сега - глупости и бакалски сметки се учели по математика, за които човек можело да ползва и калкулатор. Няма как да се стигне до нещо задълбочено и по-смилено без да се мине  първо през  смятането при по-малките. И ако се предава добре (което не навсякъде е факт) и има достатъчно време за упражнения, нашата математика е много по-малко бакалска отколкото някои чужди, по които се залита като към по-добри.  Имам задълбочен поглед над немски учебници по предмета за гимназиалани класове. Подобието  - представено в най-елементарен вид на чертежчета с отсечки със зададена дължина и една неизвестна страна х. Косинусова теорема - същото, множество еднотипни задачи с елементарни триъгълничета, при това с нетаблични ъгли с минути  и секунди, налагащи ползване на  специален калкулатор на всяка стъпка.  И с други дялове е подобна картинката. А у нас дори и на ниво  ЗП ( зa ПП да не говорим) задачите са много по-разнобразни и предполагащи не папагалско зaучаване и автоматизирано прилагане на някой/някоя признак/теорема/формула и бакалски сметки с калкулатор или без, а направа на взаимовръзки, особено в долната част на "Опитай сам". А там, където се работи и със сборник, нещата са си съвсем ОК. Тоест проблемът, където го има, е не в това как е систематизирана математиката у нас,  а как се преподава/обяснява от този или онзи, какво  дава и изисква последният..

Последна редакция: сб, 09 дек 2017, 11:33 от пенсионирана русалка

# 282
  • София
  • Мнения: 17 592
Хайде пък сега - глупости и бакалски сметки се учели по математика, за които човек можело да ползва и калкулатор. Няма как да се стигне до нещо задълбочено и по-смилено без да се мине  първо през  смятането при по-малките. И ако се предава добре (което не навсякъде е факт) и има достатъчно време за упражнения, нашата математика е много по-малко бакалска отколкото някои чужди, по които се залита като към по-добри.  Имам задълбочен поглед над немски учебници по предмета за гимназиалани класове. Подобието  - представено в най-елементарен вид на чертежчета с отсечки със зададена дължина и една неизвестна страна х. Косинусова теорема - същото, множество еднотипни задачи с елементарни триъгълничета, при това с нетаблични ъгли с минути  и секунди, налагащи ползване на  специален калкулатор на всяка стъпка.  И с други дялове е подобна картинката. А у нас дори и на ниво  ЗП ( зa ПП да не говорим) задачите са много по-разнобразни и предполагащи не папагалско зaучаване и автоматизирано прилагане на някой/някоя признак/теорема/формула и бакалски сметки с калкулатор или без, а направа на взаимовръзки, особено в долната част на "Опитай сам". А там, където се работи и със сборник, нещата са си съвсем ОК. Тоест проблемът, където го има, е не в това как е систематизирана математиката у нас,  а как се преподава/обяснява от този или онзи, какво  дава и изисква последният..


О, момент - мноого далеч съм от мисълта, че
"чуждоземските" са по-добри!
Мисля, обаче, че програмата, по която аз съм учила, е по-добра.
Доста повече време посветихме на множества, на Ойлер и Дерихле (без името му, де) в 1ви клас. И категорично не сме учили цяла година да събираме, изваждаме и т.н. - понеже то дали са до двуцифрени, трицифрени или 4цифрени е принципно различно! За сметка на това усещането за множества и графи (без терминът) съм получила именно в 1ви клас, при Другарката Бранкова - и за мен и до ден-днешен масивите са множества, по начина, преподаден ми тогава... и сега масивите - колкото си щат мерни - си представям тъкмо по този начин. И многомерните фигури. И за протокола, със симулации и програмиране се занимавам - признавам, че сметката в магазина трудно бих си сметнала наум със скоростта на касовия апарат.

# 283
  • Русе
  • Мнения: 11 924
 Оле, боже!!!!
  Имаме подобна заблудена учителка по български. Сега се е затръшкала, що в 8 клас не могат да пишат есета по тема от рода"Всичко ще се понесе, но е непонсимо" и други подобни.

# 284
  • София
  • Мнения: 62 595
В началните класове преобладават бакалските сметки, вместо да имат повече задачи с разбиране. Аритметичните операции лесно се автоматизират от деца в нормално състояние, обаче твърде често имат проблем с четенето с разбиране на текстовите задачи. Не че аз ги обичах като малка, но сигурно затова сега ми се връща - като не съм ги научила навремето, ги научих сега, за да уча другите. Поне най-лично им съчувствам.

Общи условия

Активация на акаунт