Отговори
# 840
  • Мнения: 5 259
Естествено. Просто понякога човек кара по инерция като е свикнал с нещо и не се усеща кога е време да спре.

# 841
  • София
  • Мнения: 62 595
На всеки му идват такива моменти, в които казва, че му е време да излезе от форума. И после му минава. Или пък излиза и след време пак влиза. Човещинка.

# 842
  • Мнения: 297
За тези, които искат да научат повече за ефекта от изучаване на втори език при деца и възрастни пускам свободен превод (без претенция да е най-добрия, но поне се постарах да е коректен) на следната статия:

The Brain Benefits of Learning a Second Language
By Deane Alban
https://bebrainfit.com/brain-benefits-learning-second-language/

Разбирането на даден език е най-трудната работа, която вашият мозък извършва
Ползите от ученето на втори език изглеждат пропорционални на положените усилия от страна на мозъка
Тъй като говоренето като средство за комуникация е комплексна дейност, самия процес на изучаване на езика е една добра тренировка за ума.
Това е една добра мозъчна тренировка, която го прави по-силен
Днес е трудно да повярваме, че на времето отглеждането на деца в двуезична среда се е смятало, че води до забавяне на тяхното интелектуално развитие.
Експертите са смятали, че това ще доведе до смущения в мозъка водещи до шизофренията или раздвояване на личността
Но времената се промениха
Сега вече знаем, че истината е точно обратната.

Сега вече се знае, че изучаването на друг език е най-ефективния и икономичен път към развитие на интелигентността, като прави умът „остър“ и го предпазва от остаряване.
Начините чрез който изучаването на втори език се явява полезно за мозъка ви независимо от възрасста ви са следните
Двуезичието развива/разширява когнитивните ви способности и функционирането на мозъка като цяло
Направени са много изследвания за това как влияе изучаването и говоренето на езици.
Хора, говорещи 2 и повече езика имат като цяло значително по-добри когнитивни способности от тези  говорещи само един.
Ако тези хора се сравнят с моноглотите, те като цяло имат:
*По-голяма обща интелигентност.
*По-добри умения в планиране, определяне на приоритетите, взимане на решения.
*Показват по високи показатели по математика, четене както и на тест за речеви капацитет.
*Имат по-добри/по-финни  възприятия за света около тях.
* Имат по-добър търговски усет.
* Разбират по-лесно гледните точки на другите хора.
* По-добре фокусират вниманието си, имат по-добра концентрация са по- постоянни в преследване на дългосрочни цели
* Предпочитата постигането на дългосрочна цел пред  моментния, каркотраен успех.
* Имат по-добра памет, способност да запомнят и по-добра оперативна памет
* Проявяват психична гъвкавост и адаптивност
* Бързо превключват между различни видове дейности
* Креативни са
* Притежават добро умение да слушат

Изучаването на нов език води до увеличаване на размера на мозъка както и до увеличаване неговия интегритет (връзките в него)
Изучаването на език увеличава размера на „центъра за език“ в него и на хупокампуса –
областта отговорна за формиране, съхраняване и изваждане при нижда на спомените
Изследване на вайници, изучаващи нов език чрез магнитен резонанс показва увеличани размера на тяхния хипокампус.
В друго изследване английски говорящи са изучавали китайски и при тях магнитния резонанс показва, че връзките между различни части /региони от техните мозъци допълнително укрепват. Освен промени в функционирането на техните мозъци са наблюдавани и промени в структурата на мозука им след 6 седмици на обучение.
Структурните промени били видими и при възрастните участици, което кара учените да заключат, че способността на мозъка да се развива, променя и нараства е много по-голяма от това което се приемаше до сега.

Само две думи ще добавя, че има изследвания за ефекта на многоезичното обкръжение при 7 месецни бебета, където извода е:
Изучаването на много езици помага на мозъка да превключва по-ефективно, да се приспособява по-лесно към нови и необичайни ситуации и да функционира в нова среда
От: “The Cognitive Benefits of Being Bilingual” by Viorica Marian, Ph.D. and Anthony Shook

# 843
  • Мнения: 30 802
#triggered: кога ще спрете да ползвате като синоними "ум" и "мозък"?

# 844
  • Мнения: X
#triggered: кога ще спрете да ползвате като синоними "ум" и "мозък"?
Когато схванат колко е важно не само да познаваш понятията, но и да ги разбираш.

# 845
  • Мнения: 30 802
Мозъкът не е понятие, не е команден център, а е вътрешен орган, който въпреки всички карти-марти и картинки лесно си разказва тайните, особено ако се тества с разни субстанции като примерно пет ракии или доза ЛСД.

Досега никой не е успял да направи картографиране и съотнасяне между мозъчно състояние и състояние на съзнанието. Дотолкова, че някой може да не познае дали сниманият на картинка мозък принадлежи на човек, който блее в нищото или на музикант, изпълняващ Девета симфония.

# 846
  • Мнения: 5 142
В текстът по-горе обаче не виждам големи проблеми с това, или поне не му е това най-големият проблем.

Специално за поетесата в групата:

Mind

Mind in its purest play is like some bat
That beats about in caverns all alone,
Contriving by a kind of senseless wit
Not to conclude against a wall of stone.

It has no need to falter or explore;
Darkly it knows what obstacles are there,
And so may weave and flitter, dip and soar
In perfect courses through the blackest air.

And has this simile a like perfection?
The mind is like a bat. Precisely. Save
That in the very happiest of intellection
A graceful error may correct the cave.

– Richard Wilbur

# 847
  • Мнения: 30 802
Мда, остава да отговорим на въпроса "What it's like to be a bat"...

# 848
  • Мнения: 5 142
Е сега, ние да отговаряме. Казваш, че отдавна си го разбрала, кажи ни ти?

# 849
  • Мнения: 297
Не знам дали има разлика между блеещ мозък и такъв на изпълнител, но знам, че има разлика между мозъка на будиски монах когато медитира и когато си блее - различна картинка са снимали

# 850
  • Мнения: 5 142
Я, дай за монаха да видим. Няма нужда от превод, тук сме все мултилингви събрани.

# 851
  • Мнения: X
Предлагам да се придържаме към българския език, защото ще ни бъде напомнено бързо да си преведем всичко дискутирано или да посочим бълг. източници.

аст,2017, подай картинките на мозъчната активност да видим.

# 852
  • Мнения: 30 802
А какво ще стане, ако сравнят двама монаси и се окаже, че всеки си има индивидуална картинка медитация/блеене?

И всъщност какъв е изводът от това? Може ли мозъкът без монах, поставен в еди-какво си състояние, да предизвика медитация, дори без човекът да го иска? Общо взето е по-трудно да повлияеш на мозъка, за да направи нещо човекът- в повечето случаи е грубо и с нежелани ефекти.

Не знам дали сте срещали онова изследване, в което по работата на процесора не може да се определи дали обработва игра или си прави нещо съвсем друго. Точно така по работата на мозъка не може да стане ясно какво се случва с човека- освен ако не е съобщил на изследователите какво точно ще прави.

# 853
  • Мнения: 5 142
Не е баш съвсем така. Може да се определи например дали диша или не, дали спи, сънува, дали се движи или не, но не и дали чете метафизика или форума бг-мамма Simple Smile

# 854
  • Мнения: 30 802
...което ни дава само информация тип "Майкрософт"- напълно вярна и тотално безполезна...

Общи условия

Активация на акаунт