Отговори
# 450
  • Мнения: 4 530

да ми кажете дали съм на прав път
по а)отг 125 ли е? 5.5.5
б)21
в)нямам идея Rolling Eyes

# 451
  • Мнения: X
Най-големият възможен сбор е 3.13, няма как да получиш 125 различни сбора.

# 452
  • Мнения: 3 531
в) 3 изброявам - 13,2,0; 5,5,5; 13,1,1

А най-големият възможен, не е ли 39 - 13,13,13
Трябва да се види от 21 до 39, кои суми не се постигат.

# 453
  • Мнения: 168
Здравейте! Искам да попитам за тази задача за 4 клас: Кристиян купил 5 плика. 9 картички и 2 марки. На въпроса колко е платил, отговорил: "Не помня точно, или 18 или 20 лева, но ми направи впечатление, че марката е по - скъпа от плика и картичката взети заедно". Колко струват плика, картичката и марката поотделно?
Задачата трябва да се реши чрез диофантово уравнение, но аз лично не се сещам за нищо.

Последна редакция: ср, 28 мар 2018, 20:32 от ewa-wiwa

# 454
  • Голямата Мушмула ¯\_(ツ)_/¯
  • Мнения: 41 975

да ми кажете дали съм на прав път
по а)отг 125 ли е? 5.5.5
б)21
в)нямам идея Rolling Eyes

2015 г. пост 199 http://m.bg-mamma.com/index.php?topic=842485.195%20?%3E

Цитат
Кевана
Ентусиаст
# 19916 юни 2015, 14:52 ч.
Цитат
Цитат на: lorenca в чт, 11 юни 2015, 22:27
Бърз начин за решаване на следната задача?
 Три стрели са хвърлени по мишената. Трите резултата са събрани. Ако не се уцели мишената , резултатът от това хвърляне е 0. Колко различни сбора могат да се получат при трите хвърляния?
Числата върху мишената са в 4 кръга - 1, 2, 5, 13.
Сборовете са от 0 до 39. Но как без проверка да елиминирам невъзможните. Намерих такива задачи за 6 клас в Архимед и Европейско кенгуру 2011 г. за 11-12 клас... Thinking

Не знам това колко полезно може да бъде, но ето какво ми хрумва на прима виста (подходящо за шестокласник):

В интервала между 26 и 39 вкл. е ясно, че има две стрелички, попаднали в 13. Остава една свободна стреличка, която може да попадне на пет различни места (0, 1, 2, 5 и 13) и възможните отговори (сборове) са пет.
В интервала между 13 и 25 вкл., (с изключение на случая, в който и трите стрелички са попаднали в 5, но той се покрива от попадения 13, 2 и 0 или 13, 1, 1 и затова го елиминираме), ще има точно една стреличка, попаднала в №13. Остават две свободни стрелички, които могат да попаднат на четири различни места (0, 1, 2 и 5). Това ни дава още 10 сбора, един от които се повтаря (попадение в 0 и 2 е еквивалентно на попадение в 1 и 1), значи остават 9 нови отговора.
Всички сборове между 0 и 12 вкл. са възможни.
Така се получава, че от четиридесетте сбора (от 0 до 39 вкл.) 27 биха били възможни (5+9+13).

# 455
  • Мнения: 5 160
st. Dobri, мерси, че изнамери задачата Simple Smile
Знаех си, че ама много ми е позната - от сборника Математика за таланти. Пък то съм и питала Simple Smile

# 456
  • Мнения: 264
Здравейте! Искам да попитам за тази задача: Кристиян купил 5 плика. 9 картички и 2 марки. На въпроса колко е платил, отговорил: "Не помня точно, или 18 или 20 лева, но ми направи впечатление, че марката е по - скъпа от плика и картичката взети заедно". Колко струват плика, картичката и марката поотделно?
Това за кой клас е? В смисъл, че ако е с цели числа (само левове, без стотинки), задачата става лесна (1 лев, 1 лев и 3 лева и е платил 20 лева). 

# 457
  • Мнения: 168
Здравейте! Искам да попитам за тази задача: Кристиян купил 5 плика. 9 картички и 2 марки. На въпроса колко е платил, отговорил: "Не помня точно, или 18 или 20 лева, но ми направи впечатление, че марката е по - скъпа от плика и картичката взети заедно". Колко струват плика, картичката и марката поотделно?
Това за кой клас е? В смисъл, че ако е с цели числа (само левове, без стотинки), задачата става лесна (1 лев, 1 лев и 3 лева и е платил 20 лева). 

Задачата е за 4 клас, но защо да не може с левове и стотинки? Например 1,80 лв може да се запише като 180 стотинки Wink Аз също намирам разни решения, но са случайни. Намерила няколко тройки, които са решения, но бих искала да разбера начинът, по който да открия всички възможности.

# 458
  • Пловдив
  • Мнения: 319
Здравейте и добър вечер!За първи път пиша тук,сега ви открих,заради проблемните задачки на дъщеря ми ,която е в 6клас.Надявам се някой ако може да помогне.поне на една от задачите
1зад. Турист изминал разстояние от една хижа до друга  и обратно за 9часа.На отиване той се движе с 5km/h , а на връщане с 4km/h.Намерете:
А)колко км е разстоянието между двете хижи;
Б)колко време е вървял туриста на отиване и колко на връщане

2зад параход изминава разстоянието между две пристанища на една река по течението за 3часа ,а срещу течението за 4ч.Ако скоростта на парахода в спокойна вода е 21km/h, namerete:
a)скоростта на течението на реката
б)скоростта на парахода по течението и срещу течението
в)разстоянието между двете пристанища
 
3зад.  Параход изминава разстоянието между две пристанища на на една река по течението за 2 часа по малко ,отколкото срещу течението.Ако скоростта му в спокойна вода е 21km/h , а скоростта на течението на реката е 3kм/h ,намерете:
а)времето,за което параходът изминава разстоянието между двете пристанища,когато се движи по течението на реката
б)разстоянието между двете пристанища

# 459
  • Мнения: 9 123
Здравейте и добър вечер!За първи път пиша тук,сега ви открих,заради проблемните задачки на дъщеря ми ,която е в 6клас.Надявам се някой ако може да помогне.поне на една от задачите
1зад. Турист изминал разстояние от една хижа до друга  и обратно за 9часа.На отиване той се движе с 5km/h , а на връщане с 4km/h.Намерете:
А)колко км е разстоянието между двете хижи;
Б)колко време е вървял туриста на отиване и колко на връщане

2зад параход изминава разстоянието между две пристанища на една река по течението за 3часа ,а срещу течението за 4ч.Ако скоростта на парахода в спокойна вода е 21km/h, namerete:
a)скоростта на течението на реката
б)скоростта на парахода по течението и срещу течението
в)разстоянието между двете пристанища
 
3зад.  Параход изминава разстоянието между две пристанища на на една река по течението за 2 часа по малко ,отколкото срещу течението.Ако скоростта му в спокойна вода е 21km/h , а скоростта на течението на реката е 3kм/h ,намерете:
а)времето,за което параходът изминава разстоянието между двете пристанища,когато се движи по течението на реката
б)разстоянието между двете пристанища

Задачите са много лесни, някой не си е научил урока, но ще се опитам да обясня. Дано наистина искате да разберете, а не да напишете домашното на детето.
1. S=V.t
S=V1.t1=5.t1
S=V2.t2=4.t2
t1+t2=9.... t1=9-t2
5t1=4t2
5(9-t2)=4t2
t2=5
t1=4
S=20

2. Скоростта по течението е скоростта в спокойна вода + скоростта на течението. Срещу течението - в спокойна вода минус скоростта на течението.
VT - скорост течение
(21+VT).3=(21- VT).4
VT=3
21+3=24
21-3=18
24.3=18.4=72

3. Опитайте се да се справите сами. Подобна е на втората. Ако не успеете ще се опитам отново да обясня, но мисля че ще се справите.

# 460
  • Мнения: 5 160
За първата задача да предложа и това решение:
S/5 + S/4 = 9
5S + 4S = 180
9S = 180
S = 20 км

# 461
  • Пловдив
  • Мнения: 319
Благодаря ви много за бързите отговори,всъщност и детето и аз не ги разбираме,макар че тя ходи и на частни уроци,но задачите с думи не са и никак лесни.Понякога просто си казвам, че не всички могат да  я разберат .Впрегнах всички роднини,ама всички вдигнаха ръце.

# 462
  • Мнения: 9 123
Сменете частния учител, съвсем искрен съвет, а не заяждане.
Станаха ли ви ясни и справихте ли се с третата?
А относно това дали всеки може да разбере.... Когато преди много години бях пети клас дойде нова учителка по математика. Страхотна жена и благодарение на нея се влюбих в математиката доживотно. Няма дете/човек, който да не може да разбере задачите ако го иска и  му се обясни правилно. Доказа го и с това, че рязко повишихме успеха си по математика. Разбира се има родени математици и такива на които им е по-трудно и няма да станат блестящи, но на базисно ниво всеки може да разбере.

Последна редакция: ср, 28 мар 2018, 23:14 от Dincho

# 463
  • Мнения: 264
Задачата е за 4 клас, но защо да не може с левове и стотинки? Например 1,80 лв може да се запише като 180 стотинки Wink Аз също намирам разни решения, но са случайни. Намерила няколко тройки, които са решения, но бих искала да разбера начинът, по който да открия всички възможности.
Решението с кръгли числа (1 лев, 1 лев и 3 лева) е единствено и не е случайно намерено (налучкано). Задачата се решава с диофантово уравнение, където:
х- цена на пликовете
у- цена на картичките
а- цена на марките
В скрит текст по-долу го разписвам подробно, ако потрябва на някого.
Скрит текст:
(х, у и а са цели положителни числа)
И х+у<а (по условие)
Тогава 5х+9у+2а=18 (1) или 5х+9у+2а=20 (2)
От горните уравнения се вижда, че у е строго по-малко от 2 (мисля, че това е ясно, но все пак: не може да е по-голямо от 2, защото тогава 9у>=27лева, а момчето е платило не повече от 20 лева; ако е равно на 2 остава възможността да е платил 20 лева, но пък тогава 5х+2а=2 лева, т.е. няма да е изпълнено условието, че а>х+у). Така за у остава единствено равно на 1 лев.
В този случай горните уравнения добиват следния вид:
5х+9+2а=18 или 5х+9+2а=20  5х+2а=9 (3) или 5х+2а=11 (4)
2а е четно число, остава 5х да е нечетно. Тогава х също може да е единствено и само равно на 1 (ако х>=3, тогава 5х>=15 и нито едно от двете уравнения (3) и (4) няма да е вярно).
Вече знаем, че х=1 и у=1. Тогава уравнения (1) и (2) добиват следния вид:
5+9+2а=18  а=2 (това не е решение, т.к. х+у<а)
или 5+9+2а=20 а=3 това остава единственото възможно решение.
Сега ако намесим и стотинките, решенията започват да се роят.
Например, ако застопорим а (цената на марките) да не мърда, тогава имаме 31 нови решения. Виж скрития текст по-долу:
Скрит текст:
Стъпката на изменението в цената на пликовете ще е през 9 стотинки, а на картичките- през 5 стотинки (това е ясно- дължи се на коефициентите пред х и у), а изменението на х и у е противоположно (едното расте, а другото намалява). Така се получават следните двойки цени на пликове и картички:
(1 ст. и 155 ст.); (10 ст. и 150 ст.); (19 ст. и 145 ст.)......(271 ст. и 5 ст.)
а общата сума на х и у ще се движи между 156 ст. и 276 ст. и ще остава под 300 ст. (което е изискване на условието).
Подобна логика може да се използва и за намирането на останалите решения.... Става ми досадно да ги мисля всичките...

# 464
  • Мнения: 168
Разбирам, благодаря много за подробното решение!

Общи условия

Активация на акаунт