Прием на ученици в първи клас в общинските училища - София - 6

  • 53 072
  • 737
  •   1
Отговори
# 585
  • София
  • Мнения: 1 395
Скрит текст:

Скрит текст:
По-скоро във Франция изглежда като тук - с превес на административното, докато в Англия не се преодпределя училището по този начин Но поне във Франция това не го крият с думи като "избор на училище", за да звучи по-безобидно. То си е административно разпределение и нека така си се нарича. А нашата система трябва да пасва на нас, естествено, да е съобразена с нашите национални особености. Я си представете да предложа френската система с молби до кмета, всички ще ревнат, че отваряме широко портите на корупцията. Там обаче явно не мислят точно така. А относно чертането на граници, съм съгласен, че е абсурдно и все си мислех, че има по-елегантни и плавни начини за точкуване и класации на база местоживеене и уседналост, но може би някога и дотам да се стигне в опитите за подобряване на системата. Това ноу-хау го давам безплатно, още повече, че не съм първият с подобни идеи.

В Англия е като тук - защото всъщност системата е по усмотрение на скуул дистрикта - в случая - на Софийска община. Другите общини в БГ си имат право да въвеждат други системи. И в Англия в големите градове (за Лондон и Лийдс съм сигурна) има админстративно насочване според квартала, но разбира се, има и религиозни училища, субсидирани от църкви, има и частни. Също като тук.

milenaka, точно.

Аз специалист по Системи не съм, а само гледам какво пише на сайтовете на техните МОН - едно общодостъпно за всеки занимание. 
Ти май не можеш да четеш това, което сам си постнал - в сайта на МОН на Англия, който сам си цитирал,  пише точно това, което аз казвам - че всеки местен съвет (в нашия случай е СОС Столичен Общински съвет) обикновено решава кои са критериите - това е за държавните училища. За частните решават самите училища. Решава този, който дава финансирането от своя бюджет.
All schools have admission criteria to decide which children get places. The school or local council usually set these.

И ето ти съвети къде да се купуват имоти в ОК, за да имат достъп до най-добри държавни училища:
https://www.telegraph.co.uk/property/buy/buy-near-uks-best-state-schools/
Unlikely to be able to afford today’s independent school fees (approaching £40,000 a year for boarding), they assiduously seek out the top state grammars, academies and comprehensives instead. This comes at a price – a study by the Sutton Trust this March found a house price premium of 20 per cent near the top comprehensives. Many believe it is money well spent.

Държавните училища са по райони на местоживеене, нарича се кечмънт ериъ (а у нас му викат "прилежащ район"), съответно тези с висок рейтинг са привлекателни за родителите и те търсят имот в техния кечмънт, което пък допълнително оскъпява тези имоти - според проучване - до 20 % отгоре. Обаче това е, защото са тъпи англичани Wink - вместо да се ръсят хиляди паундове отгоре, да се поучат от бай ти Ганя и да дадат някоя стотачка на собственик в района да ги регистрира на адреса си, и работата е уредена Smiley Абе загубеняци... Laughing

Има някой , който не може да чете, ама не съм аз. Също така тук квалификации не правя, а само си изказвам мнението и изразявам съгласие или несъгласие с други мнения. The "school OR local council" значи "училището ИЛИ местният съвет". Освен това, да правиш единни критерии не означава да определяш училището, в което да се запише детето, както излиза, че е във Франция.  Затова английската система ми се струва по-различна и по-гъвкава от френската, където нещата са по-категорични. Не съм живял нито във Франция, нито в Англия и нямам претенции да познавам системите им на практика. Просто споделих това, което прочетох, а щом има хора, познаващи нещата отвътре, нека да споделят техните знания и опит. Не съм съгласен, че чуждият опит е самоцелно четиво. Важно е той да се проучи, за да сме наясно с нещата по света. Това не е прсто пожелателно, то е задължително за авторите на системи. И въпросът не е само в принципите, а в детайлите, където обикновено се крие дяволът. Затова от самото начало писах, че щом сме приели принципите на местоживеене и уседналост, добри или лоши, те трябва да намерят възможно най-пълната си реализация. В сегашната система това не е така - принципите са силно деформирани и изкривени, без да е ясно защо. Аз това се опитвам да разбера.

Последна редакция: нд, 13 май 2018, 07:23 от bganio

# 586
  • Мнения: X
Скрит текст:
Скрит текст:

Скрит текст:
По-скоро във Франция изглежда като тук - с превес на административното, докато в Англия не се преодпределя училището по този начин Но поне във Франция това не го крият с думи като "избор на училище", за да звучи по-безобидно. То си е административно разпределение и нека така си се нарича. А нашата система трябва да пасва на нас, естествено, да е съобразена с нашите национални особености. Я си представете да предложа френската система с молби до кмета, всички ще ревнат, че отваряме широко портите на корупцията. Там обаче явно не мислят точно така. А относно чертането на граници, съм съгласен, че е абсурдно и все си мислех, че има по-елегантни и плавни начини за точкуване и класации на база местоживеене и уседналост, но може би някога и дотам да се стигне в опитите за подобряване на системата. Това ноу-хау го давам безплатно, още повече, че не съм първият с подобни идеи.

В Англия е като тук - защото всъщност системата е по усмотрение на скуул дистрикта - в случая - на Софийска община. Другите общини в БГ си имат право да въвеждат други системи. И в Англия в големите градове (за Лондон и Лийдс съм сигурна) има админстративно насочване според квартала, но разбира се, има и религиозни училища, субсидирани от църкви, има и частни. Също като тук.

milenaka, точно.

Аз специалист по Системи не съм, а само гледам какво пише на сайтовете на техните МОН - едно общодостъпно за всеки занимание.  
Ти май не можеш да четеш това, което сам си постнал - в сайта на МОН на Англия, който сам си цитирал,  пише точно това, което аз казвам - че всеки местен съвет (в нашия случай е СОС Столичен Общински съвет) обикновено решава кои са критериите - това е за държавните училища. За частните решават самите училища. Решава този, който дава финансирането от своя бюджет.
All schools have admission criteria to decide which children get places. The school or local council usually set these.

И ето ти съвети къде да се купуват имоти в ОК, за да имат достъп до най-добри държавни училища:
https://www.telegraph.co.uk/property/buy/buy-near-uks-best-state-schools/
Unlikely to be able to afford today’s independent school fees (approaching £40,000 a year for boarding), they assiduously seek out the top state grammars, academies and comprehensives instead. This comes at a price – a study by the Sutton Trust this March found a house price premium of 20 per cent near the top comprehensives. Many believe it is money well spent.

Държавните училища са по райони на местоживеене, нарича се кечмънт ериъ (а у нас му викат "прилежащ район"), съответно тези с висок рейтинг са привлекателни за родителите и те търсят имот в техния кечмънт, което пък допълнително оскъпява тези имоти - според проучване - до 20 % отгоре. Обаче това е, защото са тъпи англичани Wink - вместо да се ръсят хиляди паундове отгоре, да се поучат от бай ти Ганя и да дадат някоя стотачка на собственик в района да ги регистрира на адреса си, и работата е уредена Smiley Абе загубеняци... Laughing

Има някой , който не може да чете, ама не съм аз. Също така тук квалификации не правя, а само си изказвам мнението и изразявам съгласие или несъгласие с други мнения. The "school OR local council" значи "училището ИЛИ местният съвет". Освен това, да правиш единни критерии не означава да определяш училището, в което да се запише детето, както излиза, че е във Франция.  Затова английската система ми се струва по-различна и по-гъвкава от френската, където нещата са по-категорични. Не съм живял нито във Франция, нито в Англия и нямам претенции да познавам системите им на практика. Просто споделих това, което прочетох, а щом има хора, познаващи нещата отвътре, нека да споделят техните знания и опит. Не съм съгласен, че чуждият опит е самоцелно четиво. Важно е той да се проучи, за да сме наясно с нещата по света. Това не е прсто пожелателно, то е задължително за авторите на системи. И въпросът не е само в принципите, а в детайлите, където обикновено се крие дяволът. Затова от самото начало писах, че щом сме приели принципите на местоживеене и уседналост, добри или лоши, те трябва да намерят възможно най-пълната си реализация. В сегашната система това не е така - принципите са силно деформирани и изкривени, без да е ясно защо. Аз това се опитвам да разбера.
[/spoiler]

За да изказваш мнение, е добре да изчетеш повечко от 1 стр. от официалния сайт. В Англия има различни видове начални училища и в тези, които са общински, приемът е само по адрес, нищо друго, и адресните кечмънти ги определя общинския съвет - локъл кансъл-а.  ИЛИ-то, което толкова те притеснява, се отнася за другите видове училища,които не са общински.  И ти написах, че принципът е - който дава парите за издръжката, той определя начина на прием.

В Англия системата е същата като у нас. За 1 клас в общински училища, няма никаква гъвкавост. Няма начин да влезеш в общинско училище в праймари скуул, ако не живееш в района му и районите ги определя локъл кансъла според адреса. ИЛИ-то се отнася за другите видове училища, има ги в сайта, можеш да се зпоазнаеш с тях. И у нас в не-общинските начални училища (религиозни, частни или специализирани като това в Горна баня) не важат тези правила. Същата е в Канада - затова хората плащат луди ипотеки в районите с добри общински училища. В линка от Телеграф точно това се обсъждаше. Което е БГ постепенно ще се научат да правят, вместо да се мъчат да мамят системата. Това последното е точно причината за детайла в БГ, който те притеснява - уседналостта. В Англия просто се примиряват с по-високата цена да живееш на местата с по-добри училища, а не мамят с адресни регистрации за разлика от тук, като и там е напълно възможно някой да те регистрира на адреса си, без да живееш там. Но не го правят. С това се пошегувах - там масово хората са свикнали да спазват правилата, а тук - да ги нарушават.

Последна редакция: нд, 13 май 2018, 09:02 от Анонимен

# 587
  • Мнения: 1 755
В Англия никой не драпа за общински училища, защото там положението е много зле. Те са за бедните, социално слаби и емигранти. Средната класа има възможност да си избере частно училище според възможностите си.
Навсякъде по света добрия район не се обуславя само от добро училище, а от много други неща. В него цялостно живота е добре устроен, добро място за живеене, зелени площи, места за паркиране, добри комуникации и пр., естествено там и средата е различна, чисто, подредено и съответно там всичко е спрямо разбирането и дохода на хората, а не само добро училище , както е в София. Лозенец, за който ти постоянно говориш е пренеса лен, с тесни улички с дупки, в долната част леко се пооправи положението с паркирането, като се въведе зелена зона. Да не говорим какво е състоянието на част от сградите и на места е доста мръсно, липсват добре обособени и поддържани дворове, с малки изключение, липсва толерантност и т.н. Ако този квартал се намира някъде другаде никой няма да го смята за добър, дори и по някаква причина училищата да са добри. Просто при нас липсва това ясно райониране, в което спрямо доходите ти да си взимаш жилеше или да наемеш и отивайки на даденото място да си сигурен, че доходите ти предопределят стандарта, който можеш да СО позволиш. Освен това да не се лъжем, но в София разстоянията не са никак големи... В такъв случай само да попитам, защото познавам такива хора, които живеят на Гладстон, не знам, кое им е райнното училище, но детето учи в 20. Те не са плащали данъци и те не знаят откога. Няколко пъти са съдени от Топлофикация и Софийска вода, обаче дядото или прадядото е имал там апартамент, който те обитават, но какво внасят в хазната е друг въпрос. В друга държава нали се сещащ къде щяха да са тези хора в момента и нали се сещащ детето как щеше да учи в толкова желано училище, но то има право, защото живее там, без родителите му да са допринесли с нищо. Със сигурност такива примери в нашата мила родна София има много. А за Центъра наистина не знам къде са толкова многото деца. Например в кооперацията, в която аз израснах по мое време имаше поне десетина деца, сестра ми, с която имаме голяма разлика, имаше само едно приятелче, защото просто нямаше други деца. В днешно време няма НИТИ едно дете. Мисля, че и на други места е така, т.е. Поне сега реално живеещите би трябвало да влязат, но съм убедена, че отново ще има маса от фалшиви регистрации.

# 588
  • София
  • Мнения: 1 395
Един поглед и върху белгийската система, където свободата на избор на училище е изведена като основен принцип.

Le choix de l’école et l’inscription
Les parents sont libres de choisir l’école dans laquelle ils veulent inscrire leur enfant que ce soit dans l’enseignement officiel ou l’enseignement libre. Seul le manque de places disponibles peut justifier le refus d’une inscription d’un élève en obligation scolaire par le chef d’établissement.
Избор на училище и записване
Родителите са свободни да изберат училището, в което искат да запишат детето си, независимо от вида на учебното заведение. Единствено липсата на свободни места може да оправдае отказа за записване на ученик, подлежащ на прием,  от директора на учебното заведение.

А повече подробности има тук
http://www.vivreenbelgique.be/3-l-enseignement/l-enseignement-ma … ire-et-secondaire

# 589
  • София
  • Мнения: 3 915
То и тук сме свободни да изберем училището, ама ако 500 родителя посикат едновременно децата им да учат в 20то, какво се очаква да се случи? Как е организирано е Белгия, Франция, Англия?

Айде да видим какво ще се случи тази година и тогава да коментираме. Защото сега пак ще има недоволни, но от вида "защо не ми приеха детето там, където аз искам", а не "защо не ми приеха детето в кварталното".

# 590
  • София
  • Мнения: 34 955
То и тук сме свободни да изберем училището, ама ако 500 родителя посикат едновременно децата им да учат в 20то, какво се очаква да се случи? Как е организирано е Белгия, Франция, Англия?

Айде да видим какво ще се случи тази година и тогава да коментираме. Защото сега пак ще има недоволни, но от вида "защо не ми приеха детето там, където аз искам", а не "защо не ми приеха детето в кварталното".
Ще приемат тези с по-големия подкуп.

# 591
  • София
  • Мнения: 3 915
Интересното е, че не се ядосваме за приетите по този начин деца, а се натискаме и нашите да учат на същото място.

# 592
  • Мнения: 1 365
Моля някои да каже какво става ако приемат детето ПГ, но не го запишеш, а останеш в детската градина ПГ.

# 593
  • София
  • Мнения: 3 915
Нищо не става. Детето си продължава в градината. Мястото му в училище се освобождава за второ класиране.

# 594
  • Мнения: 1 959
Интересното е, че не се ядосваме за приетите по този начин деца, а се натискаме и нашите да учат на същото място.
И за мен това е неразбираем парадокс- да правиш всичко възможно да си вкараш детето на м@йната си , в някакво училище, което приема по 120-170 деца от випуск ( за справка класацията на Данибон за резултатите от НВО в 4-ти клас), половината от които са връзкарчета и не случайни деца. Ами за мен това не е нормална среда ...поне за моето дете

# 595
  • София
  • Мнения: 34 955
Интересното е, че не се ядосваме за приетите по този начин деца, а се натискаме и нашите да учат на същото място.
Че и има хора, които се натискат тази с-ма да продължава да съществува.

# 596
  • Мнения: 1 755
Моля някои да каже какво става ако приемат детето ПГ, но не го запишеш, а останеш в детската градина ПГ.

Нищо не става, обаче в ДГ трябва да подадете Заявление, че детето остава в нея за ПГ. Поне при нас беше така, за да се ориентират колко бройки ще имат и дали ще има свободни места.

# 597
  • Мнения: 1 365
gigi няма да ме глобят точки при кандидатстването за първи клас, така ли?
някъде четох нещо такова и сега леко ми е напрегнато Disappointed Relieved

# 598
  • София
  • Мнения: 3 915
Разбира се, че има глоба. Ще ви отнемат точките за дете от ПГ в училището.

Що за щуротии? Има наредба за прием в ПГ и такава за първи клас и там всичко е описано.

# 599
  • Мнения: 1 365
Не открих никъде инфо за това което питам и така.
Ок благодаря на всички и хубав ден Blush

Общи условия

Активация на акаунт