В Албена става нещо странно. Имало е спадове и пикове и преди, като тенденцията 2013-2016 беше синусоидата да върви нагоре предимно, без особено забележими спадове. Впоследствие се започна един – да нарека за жалост жаргонно – ламтеж, добре маскиран под формата на „подобрения“ – ок, аквапарк, ок – ескалатор (о, чудо неземно, в един градец като валенсия има в пъти повече Безплатни ескалатори, да не говорим в други градове), ок – реновиране на хотели под формата на такова преустройство, че изниква чисто нов и по-скъп хотел. ОК и за това. Пристрояване на хотели – напр. Гергана, с чисто нова 7-етажна пристройка над рецепцията, което беше вече абсурдно и ненужно, явно с цел още пари. Точно в същата година забраниха и паркирането пред Гергана, за да пазят Балтата резервата. Попитах тогава шеговито на рецепция – Ако за Слънчев Бряг говорим, че е Бетон, Неон и Силикон, то за Албена ще се спрем ли само до Бетона, защото вече е факт или…? Строиш нови седем етажа, същевременно махаш паркинга точно пред хотела, поради еко-съображения. Ами не успяха да ме убедят.
И, ако приемем, че всяко строителство си е въпрос, който се решава от Албена АД, и ние нямаме право на глас и на мнение (все пак собственикът решава, спазва закона и действа, не е длъжен нас и вас да пита), то следващата точка – персонала. Масово украинци и всякакви други, които ни знаят английски, ни български. Да, добре, по-евтино илиза като заплащане, да ясно е, че не могат и са начинаещи, но поне да бъдат любезни. Това не мисля, че е трудно. И все пак – плащаме всяка година по-високи цени, за да наема Албена… по-ниско квалифициран персонал? Защо тогава не понижат или не задържат нивото на цените!?
И дотук, ако приемем, че нещата са сферата на компетенциите на собственика, то стигаме до храната, като качество и разнообразие. За фантастичните цени, които предлага, да речем хотел Гергана (най-скъпият 4-звезден хотел в Албена), изхрването има колебания. Все пак срещу 300 лв за двойна стая (общо 293 в двойни в хотела) в топ сезона нещата следва да са на мааалко по-високо ниво. През 2010 г. бяхме в един хотел AI в Слънчев бряг (плажът пред хотела, а и не само, е много мръсен, уви, и пясък мирише буквално), но още тогава, 2010 г., цените на стая в този хотел бяха почти такива каквито са сега в Гергана. Е, изхранването беше нa изключително високо ниво като разнообразие и изобилие - освен основния ресторант с изобилието, имаше още два ресторанта, които работеха паралелно в хотела на AI, единия с пици и италиански щуротии, другият - не помня вече какъв, някакъв бургер ресторант май (за хотел еврика бийч иде реч), аниманицията - феноменална (вечер, в амитетрална трибуна се събираха повече от 300 души, представете си за какви представления идеше реч, смях, превеждаха на 4 езика аниматорите), айде в Албена дори няма да я коментирам анимацията чак толкова; басейнт там - огромен, няколко дори бяха; една лейка (по-малка от тази пред Калиакра в Албена) делеше хотела от брега, който бряг, както споменах обаче беше мръсен. Миналата година в началото на септември в Гергана – никакво барбекю, въпреки че на сайта пишеше, че до 15 септември ще има. Тази година коректно са написали, че ще има само юли и август (пик сезона започва на 2 юли, значи ще го включат къмто пети ). Досега винаги е имало от средата на юни до средата на септември, тъй като по това време хотелът буквално се пръска по шефовете. Така беше и миналата година. Пиле не може да прехвръкне, барбекюто стои пенсионирано в ъгъла. Писах в книгата на ресторанта, управителят ме видя, казах му и какво пиша, любезен беше човека, но и кисел. Абе, кисело му беше бе, сякаш не зависеше от него.
Половината до ¾ персонал от Гергана беше издърпан в Парадайс Блу. Цените в Парадайс Блу за обикновена двойна стая изглед към море са същите като в Гергана, с тая разлика, че в Парадайс се предлага само закуска и макс. вечеря, няма точно Al. Е, питам аз, защо като гергана е третия или четвърти най-скъп хотел да има персонал, храна и обслужване на ниво като за 2-звезден хотел, при цени като за 5-звезден? Бяха тръгнали сутрин да правят фреш шотове, знаете – имало го е и в други хотели. Имаше детско меню. Някак си, някой от управата на ресторанта, които са отделно от управата на хотела, решава, че няма необходимост повече от тези неща. Защо? А кой решава Същевременно да вдигне цените за нощувка, и да вдигне цената за паркинг? Имало било аквапаркинг, но да, за почиващите в Гергана той не е безплатен, нито пък тези почиващи ползват ескалаторите.
Очаквам догодина да съборят Нона и Елица и да изградят нови по-големи хотели и там и зелена зона да стане 30 лв. Няма лошо, но само с бонус „качество“ на въздуха не се минава. Повече от ясно е, че целта е да се „изгонят“ БГ туристи в максимална степен. Все пак ние сме си у дома, можем да си позволим тон, дето се вика. Чужденците, особено като изсипят една група от 100 човека, е не ми казвайте, че за 50 двойни стаи туроператора не е взел добър процент отстъпка и те почиват на същата цена като мен. Ами не е така. Освен това, те са чужденци, по-хрисими са, а ако си търсят правата, то ще е чрез застраховки и туроператор, и то след сезона или в края му. Така че, ясно е защо се предпочитат чужденци. Освен това битува наивния мит, че те оставят бакшиши и един си „плащат“ за нещо.
Няма да се учудя скоро Албена АД да се преобразува, чрез отделяне на по-малки самостоятелни дружества, всяко от които да си управлява собствените хотели/комплекси от хотели, тъй като явно поддържането на целия комплекс не върви някак съвместно. Евентуално такова разделяне и преразпределяне ще съвпадне с новата концесия на плажа, и тогава вече всеки хотел (дружество, стоящо зад хотела) ще се бори самостоятелно за концесията, като не е ясно дали ще е по силите му....