Отговори
# 1 320
  • Мнения: X
Сигурно някой от вас е чел разказа " За петата ракия ". Този разказ ме накара да чета със сълзи
на очи и ме накара да тръгна да търся тези герои. Имах късмет, срещнах ги. Миналата година повечето
от тях бяха отишли на онова другото място.... и беше останал само един от помашкото махала.
Та когато за първи път попаднах в онази махалица, точно от този човек помака слушах за потурчването
на тяхната махала и как на съседната махала и се разминало и са останали християни.

Аз също съм разговаряла с помаците на тази тема и всеки до един ми е казвал, че са насилствено потурчени. То само като им чуеш тъжните родопски песни и се заслушаш в текстовете - песни, които се предават от поколения на поколения в продължения на векове, ти става ясно колко доброволно са приели исляма.

# 1 321
  • Мнения: 1 086
Аз притеснения нямам, защото не съм учител; и да бях, пак нямаше да имам притеснения, защото изреждам напълно стандарти критерии за писане на оценка. Ти обаче би трябвало да имаш притеснения, защото хвърляш лъжи - поне по два пункта - за учителстването ми и за "доработването" ми във форума.

какви лъжи съм писала за учителстването ти? Ами дай ме под съд тогава и ще се обоснова. Това изказване "има как да се легитимират ниските оценки, не се притеснявай" не  е безобидно. За твое сведение, се консултирах с колеги, които работят в сферата на образованието, и нито един не каза, че това изказване е приемливо и нито един не го намери за безобидно. Напротив, напомня на едни други отминали времена, когато оценки се пишеха по политически причини. Точно такава нагласа прозира в поста ти. Твоята работа като преподавател по литература не е да санкционираш деца по идеологически причини.  Щом за теб това е нормално и приемливо, ти предлагам да го прочетеш пред родители, на чиито деца си преподавала. Всъщност, точно за да си сверя часовника, го прочетох на няколко души и една от препоръките към теб беше да го прочетеш пред медии и да видим какво е мнението за такъв подход.


Относно даването под съд, аз лично нямам проблем нито притеснения, живея в държава, в която често се съдят  по такива причини, и знам какво би и какво не би минало в съда за клевета. давай смело.

 За доработването ти, човек с такова настървение и активност пише по политически теми единствено и само ако има дивиденти от това. Досега не съм видяла политическа тема, в която ти да не пишеш и то всеки път едно и също. Прекалено тенденциозно е, за да е спонтанно или просто за разтуха. Никой работещ човек няма това време. Личи си, кога човек пише за да сподели лични убеждения или да си излее душата, и кога се гонят някакви цели.

Последна редакция: пт, 22 юни 2018, 16:05 от ett2812

# 1 322
  • Мнения: 1 086
Явно е имало периоди на масово насилствено похамеданчване. Вече писах, че едната страна на родата бягат от такова около 1600 година, с все 12 деца и се заселват високо в Родопите. След това живеят там без проблем, та и до сега има техни потомци по тези места, баба ми им ходи всяка година на гости. Около тях има помашки села.
Спиред мен, щом сме успели да запазим българско самосъзнанир и християнска вяра, то геноцида над нас не е бил толкова масов. Повечето сведения, дадени тук за геноцид, са около Априлското въстание.
Преди идването на българите по тези земи е имало други племена, но някак в един момент всички се определят като българи. Дето се казва - ние по-добре сме си свършили работата в претопяване на населението.

няма как всички да се помохамеданчат, защото няма кой да плаща данъци. Simple Smile) Според мен, е имало и доброволно приемане на исляма, но основно заради подтисничеството спрямо друговерците и привилегиите да си правоверен. А това не е съвсем доброволно, нали така? 

# 1 323
  • София
  • Мнения: 4 878
И аз, като PURE, никога не съм видяла помак да се турчее, нито български, нито гръцки. Гръцки помаци са ми казвали, че говорят славянски език, много близък до българския, с което съм съгласна. Езикът им е консервативен славянски, с падежи и специални наставнки, които в българския книжовен език не съществуват. Разбирам малко от това, което казват, но не всичко. Ще ми бъде интересно специалист по славянски езици да обясни кога са се загубили тези падежи и наставнки в българския.


Не е възможно помак да говори с падежи, дори да говори на почти неразбираем диалект, той е без падежи. Може би под "помаци" разбираш и бошняци, които говорят сръбски.

# 1 324
  • Paris, France
  • Мнения: 14 138
Александрия, за гръцки помаци говоря, не бошняци, горяни или други. Гръцките помаци говорят на език, който е много близък до българския, но с архаична славянска граматика. Имат и няколко наставки, които означават този/тази или онзи/онази. Добавят се след предмета, в зависимост от това дали е близо до говорещия или събеседника. Това в никой славянски език, или в гръцки не съм го срещала. Речта им е пълна с падежи. Имат древни думи и думи за елементарни предмети като  стол, например, които нямат общо с думите на български или околните езици. Гръцките помаки живеят по южните склонове на Родопите. В Гърция има и саракацани, които са християни и също говорят славянски диалекти. Каракачани им викат на български. Мислех, че може да са турци заради името - кара е черен и коч е овен а те гледат овце. Но не са турци. Много е интересно.

# 1 325
  • София
  • Мнения: 4 878
Явно е имало периоди на масово насилствено похамеданчване. Вече писах, че едната страна на родата бягат от такова около 1600 година, с все 12 деца и се заселват високо в Родопите. След това живеят там без проблем, та и до сега има техни потомци по тези места, баба ми им ходи всяка година на гости. Около тях има помашки села.
Спиред мен, щом сме успели да запазим българско самосъзнанир и християнска вяра, то геноцида над нас не е бил толкова масов. Повечето сведения, дадени тук за геноцид, са около Априлското въстание.
Преди идването на българите по тези земи е имало други племена, но някак в един момент всички се определят като българи. Дето се казва - ние по-добре сме си свършили работата в претопяване на населението.

няма как всички да се помохамеданчат, защото няма кой да плаща данъци. Simple Smile) Според мен, е имало и доброволно приемане на исляма, но основно заради подтисничеството спрямо друговерците и привилегиите да си правоверен. А това не е съвсем доброволно, нали така? 

Доброволно е, защото никой не е бил заставян с нож на гърлото да приема исляма. Всъщност, имало е такива случаи, но те са били индивидуални. И няма случаи, цяло село или област и да бъдат изправени пред избора - или ставаш мюсюлманин или си мъртъв.
Да се потурчиш, за да плащаш по-молко данъци и да имаш привилегии е доброволен акт. Албанците поголовно са се ислямизирали, доброволно разбира се. Явно това им е национална черта. Привилегиите и възможностите за грабеж са им били по-важни от вярата.

# 1 326
  • Мнения: 12 359
Родопският говор/ диалект наистина е запазил някои архаични форми - в т.ч и падежни. Всъщност дори през 19 век има падежни форми в българския език, а при местоименията ги има и до днес - го (него), му (ему, на него), й (на нея), я (нея), им(на тях), ви (на вас)..., в бащините имена.

# 1 327
  • Мнения: X
Доброволно е, защото никой не е бил заставян с нож на гърлото да приема исляма. Всъщност, имало е такива случаи, но те са били индивидуални. И няма случаи, цяло село или област и да бъдат изправени пред избора - или ставаш мюсюлманин или си мъртъв.
Да се потурчиш, за да плащаш по-молко данъци и да имаш привилегии е доброволен акт.

Говориш си едно към гьотере - при положение, че и историците са на мнение, че причините за ислямизацията са комплексни, т.е. повече от една, на различните места, през различните периоди, ти тъпо и упорито повтаряш до откат, че всички помаци са се потурчили доброволно. Все едно си била там и си светила през всичките векове в цялата територия на ОИ. Такива обобщения и то повторени неколкократно, ме карат да не възприема сериозно нито един твой пост в темата.

# 1 328
  • Мнения: 1 086
Явно е имало периоди на масово насилствено похамеданчване. Вече писах, че едната страна на родата бягат от такова около 1600 година, с все 12 деца и се заселват високо в Родопите. След това живеят там без проблем, та и до сега има техни потомци по тези места, баба ми им ходи всяка година на гости. Около тях има помашки села.
Спиред мен, щом сме успели да запазим българско самосъзнанир и християнска вяра, то геноцида над нас не е бил толкова масов. Повечето сведения, дадени тук за геноцид, са около Априлското въстание.
Преди идването на българите по тези земи е имало други племена, но някак в един момент всички се определят като българи. Дето се казва - ние по-добре сме си свършили работата в претопяване на населението.

няма как всички да се помохамеданчат, защото няма кой да плаща данъци. Simple Smile) Според мен, е имало и доброволно приемане на исляма, но основно заради подтисничеството спрямо друговерците и привилегиите да си правоверен. А това не е съвсем доброволно, нали така? 

Доброволно е, защото никой не е бил заставян с нож на гърлото да приема исляма. Всъщност, имало е такива случаи, но те са били индивидуални. И няма случаи, цяло село или област и да бъдат изправени пред избора - или ставаш мюсюлманин или си мъртъв.
Да се потурчиш, за да плащаш по-молко данъци и да имаш привилегии е доброволен акт. Албанците поголовно са се ислямизирали, доброволно разбира се. Явно това им е национална черта. Привилегиите и възможностите за грабеж са им били по-важни от вярата.
Всякакви подходи е имало, не е било нито само с нож на гърло, нито само с непосилни и произволни данъци, нито само с еничарство. Но със сигурност са полагани усилия за подмяна на коренната култура и налагането на имперската такава. Това се практикува от повечето империи по един или друг начин,  странно би било именно Османската да не го практикува. При завоюването, винаги има терор, насилие и подтисничество спрямо местното население, често има и  налагане на чуждата култура, религия иначе няма как да се установи контрол над новите територии, които очевидно не са се присъединили доброволно. Не знам за какво спорим, при положение, че със сигурност България не е паднала доброволно под османско иго.
Нормално е думите потурчване и поробване да са имали по-различно значение от  сегашното, но при всички случаи, основният елемент, който крепи една империя е насилието. Нормално е на "поробените", тоест завладените народи да не им е било приятно и повечето неща да не са ставали доброволно. Това мисля, че е универсално. Дали османската империя е била най-злата империя в историята на човечеството -- надали. Но именно за нас като българи, тя е основният поробител и основното зло. Шотландците си имат друго зло, поляците трето и т.н.  Нещата от живота. Между другото, и арабите също нямат приятни спомени от Османската империя, а все пак са едноверци. Какво остава за гърци, арменци, сърби, българи. Не съм забелязала някой да начуква канчето на други народи да прегърнат и обикнат историческия си враг и да забравят какво и що е било, въпреки, че никъде нещата не са еднозначни и черно-бели, просто няма такива събития в човешката история. Така, че нито османската империя не е нещо уникално зло, нито омразата на българите към този период е нещо неразбираемо. Така е при всички хора от всякакви народности, с които някога съм говорила. Не знам защо се очаква именно от нас нещо различно. Това само по себе си е отново насилие. Нито за арменския геноцид нещата са еднозначни, нито за баташкото клане, нито за което и да е било трагично събитие. Но от арменците дали се очаква хладен и научен поглед върху тяхната трагедия?

Аз имам приятел и колега, който е много ревностен мюсюлманин, бошняк и, който мрази сърбите и всичко останало,. Самият той ми е казвал, че той не смята, че е било доброволно приемането на исляма на неговите хора, това си е според неговата родова памет. Евреите и те си смятат, че са били роби в Египет според техните свети текстове. Някой дали ще им каже "вие не сте били роби, защото не сте брали памук на плантациите и сте се запазили като народ" ?

Последна редакция: пт, 22 юни 2018, 17:11 от ett2812

# 1 329
  • Мнения: 4 769
Аз помаци не познавам май.

Навремето познавах една компания младежи от Кърджали. Много лоши неща говореха за помаците. Че само дебнат да ти забият нож в гърба и че никога не можеш да имаш вяра на никого от тях - и други в този дух. Не съм разпитвала за примери, ама си ги мразеха.

# 1 330
  • Мнения: X
Аз помаци не познавам май.

Навремето познавах една компания младежи от Кърджали. Много лоши неща говореха за помаците. Че само дебнат да ти забият нож в гърба и че никога не можеш да имаш вяра на никого от тях - и други в този дух. Не съм разпитвала за примери, ама си ги мразеха.

Аз пък познавам - помаци и християни си живеем мирно и тихо в Родопите, няма етническо напрежение, всеки помага на другия. И така е било винаги. Бях пуснала клип от Роженския събор - помаци и християни празнуват заедно. Няма делене, няма расизъм, има толерантност.


# 1 331
  • Мнения: 4 769
Радвам се да го чуя.

# 1 332
  • Мнения: 1 086
Аз помаци не познавам май.

Навремето познавах една компания младежи от Кърджали. Много лоши неща говореха за помаците. Че само дебнат да ти забият нож в гърба и че никога не можеш да имаш вяра на никого от тях - и други в този дух. Не съм разпитвала за примери, ама си ги мразеха.

Аз пък познавам - помаци и християни си живеем мирно и тихо в Родопите, няма етническо напрежение, всеки помага на другия. И така е било винаги. Бях пуснала клип от Роженския събор - помаци и християни празнуват заедно. Няма делене, няма расизъм, има толерантност.



Ами то и  турците са си съжителствали мирно с българите на много места. Бабата и дядото на майка ми са знаели и турски (от турски край са), а са били българи. Карали са се на турски пред децата, за да не разбират. Аз лично български турци срещнах за първи път в Германия и винаги са ми се стрували много свестни и скромни хора. Помаци не познавам. Но все пак човешките взаимоотношения и политиката винаги са били нещо различно.

# 1 333
  • Varna
  • Мнения: 2 596
Аз помаци не познавам май.

Навремето познавах една компания младежи от Кърджали. Много лоши неща говореха за помаците. Че само дебнат да ти забият нож в гърба и че никога не можеш да имаш вяра на никого от тях - и други в този дух. Не съм разпитвала за примери, ама си ги мразеха.

Аз пък познавам - помаци и християни си живеем мирно и тихо в Родопите, няма етническо напрежение, всеки помага на другия. И така е било винаги. Бях пуснала клип от Роженския събор - помаци и християни празнуват заедно. Няма делене, няма расизъм, има толерантност.




Същото беше миналата година на събора в Сърница.
Българи и помаци заедно......брата Сиганин на кестерме. Дънят чалгария до откат.

Помаците и християните песните, танците.....ами еднакви. Не спрях да ги снимам, да им се
радвам, да си говоря с тях. Пък що снимки и филмчета направихме и с едните и с другите.
Пък как ни се радваха, че чааак от морето сме отишли да ги уважим. Мили и обичливи хора.

# 1 334
  • Мнения: X
При нас спойката с помаците е много по-силна, защото и двата етноса говорим само на български език. Тук във форума в много теми съм чела как например в Кърджали или Североизточна България християните по-трудно си намират работа и има по-голямо разделение на места между християни и български турци.

Общи условия

Активация на акаунт