Американски колеж - тринадесета тема

  • 67 280
  • 740
  •   1
Отговори
# 450
  • Мнения: 5 425
Образованието в АК никога не е залагало на някаква състезателност. Нито по времето на сестра ми, нито сега. И слава богу. Вярно е, че по времето на сестра ми основното образование в България ставаше за нещо. А имаше и достатъчно на брой качествени учители.
Сегашното положение обаче е плачевно.
Няма начин да не се отрази и в АК. Но по мое мнение, ако в АК нивото слиза по стълбите, в "елитните" гимназии е взело асансьора, а на повечето останали места се е хвърлило от 17-ия етаж.
На запад текат подобни процеси. Китайци и донякъде индийци работят много, а и са много на брой. Но им липсва точно "либерал артс" подхода. И им личи отдалеч. С прекомерен напън се получава само херния.
Покрай всеобщата криза и финансирането на образованието все по го няма. От което западняците страдат не по-малко. Изключая неприлично богатите. Което е и целта, предполагам.
И много се радвам, че поне засега имаме АК. Дано да е за по-дълго.

# 451
  • В офиса
  • Мнения: 4 177
Tук пропускаш, че за АК се плаща. И, ако си порядъчен данъкоплатец, който няма доходи в сивата зона, със средни финансови възможости, респ. недостатъчни за висок % стипендия, отговаря ли това което получаваш на тази цена. Прекрасно училище е, различно, дава много, но струва ли толкова? Въпросът е риторичен, всеки си преценява. Но не може плюсовете да се разглеждат без да се отчита цената, която се плаща.

# 452
  • Мнения: 3 008
Тинки,
Тук всички са наясно, че АК струва пари!

Въпросът е дали съжаляваш, че си направил този избор?
Голяма част от децата са имали топ резултати и са можели да избират измежду всички гимназии в София.
Това е важно! Дали у някой се е появило съжаление за избора.

Иначе кусури винаги ще се намерят и винаги има какво да се желае повече.


# 453
  • Мнения: 5 425
Няма как да пропусна, че в АК се плаща. Имам възможност да сравня цена/качество с първокласни училища в САЩ.
Както и с частни в България. Цената е мнооого под щатската при поне същото качество, а качеството доста над българските при подобна цена.
И съм типичен представител на порядъчен данъкоплатец, 100% на светло работещ, с доходи правещи трудно получаването на висок процент стипендия. А издържам двама в АК за момента. И засега не съжалявам за нито една стотинка.

# 454
  • София
  • Мнения: 4 100
Лично аз не мога да разбера американската система за кандидатстване. Как може да поканиш дете на  специализация в МИТ, а после да не го приемеш да учи там? При все чудесните качества и успехи на детето(колежанин от последния набор). Моето инфо тази година от познатите ми хлапета в колежа и математическата са доста припокриващи се с мнението на Тинки.

Последна редакция: ср, 24 окт 2018, 22:28 от EliG

# 455
  • София
  • Мнения: 5 449
С въвеждането на профилираното обучение в 11 и 12 клас, както и при наличието на езикова година, си мисля, че трудно може да се даде обща оценка. Това са отделни етапи, с различни цели и възможности, макар, че в тях се прилагат общи методи и начини на работа.
- 8 клас - езикова година;
- 9 и 10 клас - общообразователни години с множество предмети, повечето с по 2,5 - 3 учебни часа на седмица по програма. ЗИП часовете дават някаква възможност за добавяне на някой-друг допълнителен час по математика, БЕЛ, АЕ или втори чужд език;
- 11 и 12 клас - профилирана подготовка. Надявам се профилите да са осигурени с добри преподаватели, програма и учебници, за да е полезен този етап. Това е времето, в което се подготвят всички изпити и документи за кандидатстване и ми харесва идеята учениците да са по-концентрирани в материята, която ще им трябва за матури, изпити,  SAT- oве.
Предметите, които неминуемо присъстват през всички тези години за всички ученици, са математика и български (изклювам АЕ). Задължително предвидените часове в приода 8-12 клас по тях не са много и оттам и възможни затруднения или неотговаряне на очакванията за по-задълбочени знания и умения (това важи и за втори чужд език). При новата учебна пограма, който желае може повече да се фокусира с избора на профил. Може да се попълват липси и с избор на Елективи (има за творческо писане на български език, има за матурата по БЕЛ, има и Advanced Math, има Advanced French).   
За съжаление човек трябва да избира как използва времето си, когато то не стига за всичко, което може, иска и му харесва. Тийнът отсега се чуди кои два електива да запише догодина, а иска да ходи на пет-шест от тях - едни защото му харесват, други - защото му трябват. Аналогично е и с клубовете.

# 456
  • Мнения: 9 486
Само, че изпитите се държат в края на 11клас и началото на 12. По новата система в десети клас нямат разширено профилирани предмети... За профилиране зс целите на американските университети им остава само 11клас.
Освен това сгъчкването на всички общо образователни в две години увеличава тежестта на оценката от всяка една година в дипломата. Девети клас са още неориентирани кскво искат да учат и на кой предмет да акцентират, да не стане после "ама защооооооо". Супер болна ми е темата за новата система, защито правя сравнение в много близки набори...
И в момента съм бясна на себе си, че не мотивирах малкия за учене в АК!

# 457
  • София
  • Мнения: 5 449
Penevа_a, прием след 9.клас не е ли вариант? Тази година има няколко приети десетокласници,  деветокласниците са поне десетина.
Какво означава "за профилиране за целите на американските университети"?

# 458
  • Мнения: 3 008
Лично аз не мога да разбера американската система за кандидатстване. Как може да поканиш дете на  специализация в МИТ, а после да не го приемеш да учи там? При все чудесните качества и успехи на детето(колежанин от последния набор). Моето инфо тази година от познатите ми хлапета в колежа и математическата са доста припокриващи се с мнението на Тинки.

Тук съм неразбрана. Надявам се Тинки да ме разбере.
Въпросът е към колежаните и е: мислиш ли, че искаш да получиш някоя от другите предлагани образователни услуги ( гимназиално ниво , България)

Колкото до МИТ. За степен бакалавър съм чувала за едно единствено прието дете. Ако не ме лъже паметта ,беше скоро и е от СМГ. Всички други българчета, за които съм чувала да учат там са за по- високи степени.

Призма,
Предполагам, че Пенева визира недостатъчно време и часове за профилирана подготовка преди да се явиш на САТ2.

# 459
  • Мнения: 233
Tук пропускаш, че за АК се плаща. И, ако си порядъчен данъкоплатец, който няма доходи в сивата зона, със средни финансови възможости, респ. недостатъчни за висок % стипендия, отговаря ли това което получаваш на тази цена. Прекрасно училище е, различно, дава много, но струва ли толкова? Въпросът е риторичен, всеки си преценява. Но не може плюсовете да се разглеждат без да се отчита цената, която се плаща.

не си струва!

# 460
  • Мнения: 9 486
Penevа_a, прием след 9.клас не е ли вариант? Тази година има няколко приети десетокласници,  деветокласниците са поне десетина.
Какво означава "за профилиране за целите на американските университети"?
За SAT или AP явяване май или септември/октомври ще са учили профил само една година... кандидатстването е dead line 1-3-10-15 януари... според университета, ранното е ноември... В UK са също тогава сроковете, само дето се чакат оферти, после ДЗИ, дипломи...
12 клас профилиране е леко след дъжд качулка. За ДЗИ става.

За кандидатсване след 9ти клас не е вариант. То хъс нямаше той след 8ми да се опита, аз виждам разликите и си беснея, той не. Само констарира неща които не са "точно", а аз виждам че са просто наопаки на здравия разум... и си се ядосвам...

# 461
  • Мнения: 9 486
...Освен това, поправете ме ако греша, но SAT-oвете стават все по-лесни (може би защото равнят по западното образование, което не е академично) Респ. блестящ резултат на САТ не е нещото, което ще те отличи. Ей на, примера на Пенева - максимален брой точки и си в 97%, а не в 99+.
Ще си търсим нашите си пътечки, но си мисля, че % българи в топ университети ще става все по-малък и ще са буквално поименно листнати приетите там. Остава ни Европа - Холандия, Германия... За УК след брекзита не знам какво ще стане, мисля си, че сега се хваща последния влак, а за нас след 2 години ще хлопне мандалото.
Тинки, за анала за приема съм абсолютно съгласна (в частта за конкуренцията), но за SAT - не! Снощи писах дълго от телефона и... нещо стана и го изтри, пиша пак.
На SAT1 се явяват масово деца, има мноооого оценки дори в средния и ниския диапазон, разпределението е нормално (т.нар. Гаусова крива)... така и трябва да бъде при масов изпит- най-много са в средата, кривата приближава нулата при най-ниските и най-високите точки от теста. Обаче на  SAT 2 ситуацията не е тази, няма масовост (задължителност) на явяването. Това не е НВО Математика + БЕЛ за всички. Ако си добър по химия, отиваш, ако си на средно ниво, изобщо няма да си и помислиш, та камо ли ако си зле. Т.е. не се очаква да има под средмия брой точки, дори среден брой точки значи изключително лоша самопреценка. Явявайки се на SAT 2 трябва да си готов за 600т минимум, т.е. 3/4 от точките... Затова перцентилите са изместени. Страшно много деца от цял свят, избирайки да се явят на SAT физика например, са точно в тези оставаща 1/4 от точките... А това са задачи, те са решими, не е като литературата, колкото и да си подготвен, все ще има произведение което не си чел/изучавал (това не е нашето МОН дето дава списъка и всички училища учат точно тези например 28 произведения и ДЗИ се върти само по тях).
Скрит текст:
(Само един пример SAT2 Languages—Listening Chinesе дали е лесен, че 800т е 62ри перцентил или се явяват реално китайско говорящи... среден резултат 760т от 13,173 явили се, German  среден резултат 618т от 1,297 явили се, 800т е 96 перцентил)
Абсолютно същия тип разпределение на оценки се вижда ясно в резултатите от ДЗИ БЕЛ (масовата и задължителна) и резултатите от матури "по избор", а още повече "по желание"... На "по избор" има и случайно явили се, т.е. от нямане какво да запишат и тук-там има и средни и по-ниски оценки, но на "по желание" оценките са само в диапазона 5,80-6,00, по някои дисциплини средната е над 5,95 Hands V Явяват се само готовите да го направят, изводите са същите, не че са по-лесни от другите.
Не е по темата, но мисля че ще е полезно за родителите за някои изводи относно точките и резултатите Simple Smile

Ross, не сравнявах приема преди 5 години със сегашния, а преди 10 и повече... То и с преди 5 има разлика заради конкуренцията, но преди 10-15 бяхме в "бедните източно европейци, които трябва да бъдат демократизирани", "децата от посткомунистическия период" и т.н.... т.е. всяка бройка в списъка с учащите беше "бижу" за показване пред спонсорите и студентите получаваха нужното финансиране. Отпреди 5-7 години не е точно така, статистиките им за "профила на обучаваните" са по интернешънъл и местни, а раздробяването е по пол, по всякакви малцинствени признаци... Ако влизаш в една, две или повече малцинствени групи (по различни критерии), най-добре Simple Smile Шаренко да е, но все пак говорим за равностойни кандидати! Есе и интервю тежат, изпитите са дотолкова, доколкото да влезеш в групата на тези, които изобщо ще ги заинтересоват, да стигнеш до интервюто... ако си в 99 или 99+ супер си, в групичката на внимателно четене и преглеждане си... но нищо повече...
Скрит текст:
Вярно, с тези резултати няма да си само с откази и уейт лист, но пък в този случай има и усещането че кандидата избира, не само университетите избират него Smiling Imp в нашия случай Кениън колидж, даже не разбрах защо го беше писал... Thinking

Аууу, че дълго стана, извинете!

ПП: Виждам че са имали "Block day" забавааааа!

Последна редакция: чт, 25 окт 2018, 09:27 от peneva_a

# 462
  • Мнения: 3 008
[
Ross, не сравнявах приема преди 5 години със сегашния, а преди 10 и повече... То и с преди 5 има разлика заради конкуренцията, но преди 10-15 бяхме в "бедните източно европейци, които трябва да бъдат демократизирани", "децата от посткомунистическия период" и т.н.... т.е. всяка бройка в списъка с учащите беше "бижу" за показване пред спонсорите и студентите получаваха нужното финансиране. Отпреди 5-7 години не е точно така, статистиките им за "профила на обучаваните" са по интернешънъл и местни, а раздробяването е по пол, по всякакви малцинствени признаци... Ако влизаш в една, две или повече малцинствени групи (по различни критерии), най-добре Simple Smile Шаренко да е, но все пак говорим за равностойни кандидати! Есе и интервю тежат, изпитите са дотолкова, доколкото да влезеш в групата на тези, които изобщо ще ги заинтересоват, да стигнеш до интервюто... ако си в 99 или 99+ супер си, в групичката на внимателно четене и преглеждане си... но нищо повече...
Скрит текст:
Вярно, с тези резултати няма да си само с откази и уейт лист, но пък в този случай има и усещането че кандидата избира, не само университетите избират него Smiling Imp в нашия случай Кениън колидж, даже не разбрах защо го беше писал... Thinking



Да, има разлика с годините преди влизането на България в ЕС. Тогава прием в САЩ е бил по-лесен, абсолютно си права. И Да, при равни други условия, взимат кандидат от някаква "малцинствена група" , ако така мога да го нарека. А има и малцинства (става въпрос за техни граждани), които биват приети с пълен приоритет.

# 463
  • Мнения: 66
Някой може ли да сподели информация за кандидатстване Медицина след завършване на АК ....

# 464
  • Мнения: 9 486
Не са малко децата, кандидатстващи медицина от АК, но не само в България... За UK, е доста по-рано като срокове (някъде през ноември май беше, но затова академичните съветници им напомнят специално за медицината да се наканят по-рано с подготовката).
Не знам някоя майка или баща в темата с дете учещо медицина Hands V

Общи условия

Активация на акаунт