ДЕВЕТИ КЛАС 2019/2020 - Реформаторски експеримент на МОН - втора серия

  • 44 305
  • 761
  •   1
Отговори
# 510
  • София
  • Мнения: 18 058
Е, не е вярно това, че в чуждите университети не се четат лекции като тук. Упражненията са си в отделно време, туториумите също - на тях се упражнява  баш преподаденото на лекциите.  А пък самостоятелната работа вече опира до научаване/упражняване и на теорията , и на практическото й приложение в проекти/задачи. С единствената разлика спрямо тук, че можеш и да не записваш лекцията,а  просто да я слушаш внимателно, понеже после  в повечето случаи я има  качена  и като текстов, и като видеофайл в портала на университета.

# 511
  • Мнения: 4 001
Да, Манжелка, но качваш още по-високо летвата. Нека сега се научат на пълен или кратък запис и да упражняват правописа. Има време да преминат в дискусионна форма. В БГ университетите тя е през време на т.н. упражнения и е надграждане на вече усвоеното от  леционния курс. Двете форми дават добри резултати - поне в сферата на хуманитерните науки, с които имам опит.

А относно непълния превод четох някъде из темите /понятно, че прочетох всички теми за всички сф. гимназии, преди да пристъпим към подредбата им/, че поради различната програма в съответната държава и у нас се дава най-нужното на чуждия език, но се изисква пълната информация, съдържаща се в БГ учебник. Така децата усвояват терминологията, а при налични знания и усвоен език двата източника дават пълнота.

# 512
  • София
  • Мнения: 1 109
При диктуване обикновено писането е абсолютно автоматично, като целта е да запишеш почти всичко. А да си призная аз много трудно запомням,като си чета написаното. Предпочитам с печатни букви.
Mazhelka, дъщеря ми ми е казвала същото. И го подкрепям.

# 513
  • Варна
  • Мнения: 2 442
Аз съм завършила АУБ, т.е. учила съм по англосаксонска програма, макар и преди повече от 20 години. Като изключим математиките, по всичко останало получавахме curriculum в началото на семестъра, който включваше на коя дата какво трябваше да сме прочели и подготвили. И по време на занятията имаше дискисии, упражнения, презентации, симулации. То няма как в 90 мин лекция преподавателят да ти изчете едни примерни 50-60 листа, колкото горе-долу трябваше да се чете. Американските учебници са тлъстички, а и много често поради проектната работа, трябваше да се прави предварително индивидуално проучване по зададена тема, което няма как друг да свърши друг (напр преподавателя) вместо теб. Завършила съм приложна икономика, в която имаше много, ама много математика. И много домашни, което предполага и много самостоятелна работа. Напр по статистика или иконометрия по време на занятия моделирахме със софтуер - получаваш си база данни и трябва да извлечеш определен модел, да го интерполираш и докажеш или отхвърлиш нещо. По икономика на развиващите се държави, по икономическа история, май и по антропология имахме учебници с противоположни теории по всяка дисциплина. По микрометоди в макроикономиката наблюдаваш определена социологическа група, моделираш поведение, търсиш тренд, съставяш уравнения и после решаваш. По финанси наблюдавахме в реално време определени фондове/борси и анализирахме. Даже по физика занятията бяха практически, а днес в университета имат даже и нова лаботатория по експериментална физика.   По теория на игрите четеш казуси и съставяш и решаваш уравнения, най-вече в сферата на ценообразуването и то при картели или монополи. По теория на хаоса работиш само с числени редици и се мъчиш чрез иконометрия и математика да видиш ред. Целта беше от една страна да провокират мисленето, да ти покажат, че винаги има повече от една гледна точка и както изискват уравненията на Неш, да предложиш решение не, което е най-добре за теб като субект, а това, което може да не е най-оптималното за теб, но е оптималното за групата индивиди около теб. И разбира се това, че трябва учиш и да се развиваш цял живот - не да се осланяш някой да ти налее нещо с фуния, а да намериш начин да го откриеш сам. Ей тези ценности търся (motivation & perseverance) и в образованието на сина ми, но за съжаление пълното щастие все още липсва Simple Smile.

Последна редакция: нд, 08 сеп 2019, 11:41 от Manzhelka

# 514
  • София
  • Мнения: 18 058
Manzhelka, двете неща не си пречат.
Скрит текст:
Не в същата като твоята, но в подобна специалност," Бизнес математика", от броени дни се вихри дъщеря ми в чужд университет, при това спряган за най-добър за такива спациалности в Германия.
https://analysis.math.uni-mannheim.de/de/lehre/hws-2019/analysis-i/
Както се вижда от линка, два пъти седмично си има както чисти лекции, така и още толкова упражнения в малки групи и туториум, на които се прави точно описаното от теб. Лекцията се чете, представя се под формата на презентация, качена е и във видеопортал за неприсъствалите. Отделно се вижда, че след минаването на лекцията се качва и сбито теорията. Има дадена и литература за четене, тоест моментът със самоподготовката го има навсякъде, в България също. Най-долу на страницата се виждат и "домашните" за предаване - към всяка лекция по едно. Могат да се правят самостоятелно, може и в тийм, а след това се коментират различните решения в съответните групи. Всичките по-интересни неща си ги има тоест, но те не отменят необходимостта от лекции. Но самите лекции са  може би по-разчупени, има диалог между лектора и студентите, не е сухо изпяване на теория. И да, има скрипт с целия материал по всяка една дисциплина, качен още преди старта на семестъра, но никой не ти задава по план какво да прочетеш до едикоя си дата.

# 515
  • Варна
  • Мнения: 2 442
Поздравления за двете ти студентки, Русалке! И двете дисциплини изглеждат сериозни и интересни (засичала съм те в други теми). Най-искрено им желая успех, а после и възможност да се реализират тук, в България. Колкото до системата, аз затова уточних, че моите наблюдения са само от англосаксонската. По която и да учат децата ни, смятам че целта е една - да станат мислещи, можещи, пълноценни и щастливи хора.

Въпреки, че мисълта, че само след 4 години детето ми ще отлети, ме плаши. Радвам се за него, разбира се, даже го намирам за необходимост като част от израстването, но фактът, че къщата ще опустее без него и майчиният ми егоизъм ме правят тъжни даже още като си го помисля отсега.

# 516
  • София
  • Мнения: 7 063
Да, Манжелка, колко те разбирааам!
Все още не знам как ще окуража подобно начинание... В началото ще лобирам и агитирам да става студент на Yana! Joy
А пък и няма да се излага излишно, тя го познава... Kissing Heart

# 517
  • София
  • Мнения: 1 109
Да ви успокоя,  свиква се. Най-трудно ми беше първата година, особено в началото. Спомням си как се заглеждах в майки с дъщерите си и ми беше много самотно. Сега пак ми липсва, но някак свикнах. На мнението съм ,че като родител може да ми е трудно,но нямам право да определям живота на децата си.

# 518
  • Мнения: 8 810
Сега що тъй правите?????Навън си е още лято,даже днес на центъра на Монтана в едно кафе ми миришеше на море.
     Учебници втора употреба сам си намира и купува.Така процедирах и с кака му.Големи са,да се оправят.С баща му бяхме малко на нашето варненско море,та между два плажа посетих Джъмбо за тетрадки.Уговорила съм уроците по немски при най-добрата учителка в града.Другото си е негова работа.Аз искам да се учи.
    Наборът все още работи,каза че му трябват пари.Прибира се,вечеряме и излиза.влачи думите по немски с него в една раница,като питам преговаря ли,казва да.Но знае,че учителката на уроците лесно ще го хване дали ме лъже и после тежкО му.Тя преподаваше и на кака му,знаем се,ще съм информирана.

# 519
  • Мнения: 1 561
Здравейте,
какви сладки раздумки са се развъртели тук, докато някой си разхождат банските по плажовете:)
Е, вече сме на линия, но подготовка никаква за училище.
Слънце, честита ти пораснала девичка, да е здрав, сериозен  мъж и все толкова грижовен! И се радвай, че се бие, другата крайност е по-тревожната!

Аз бачкам и чакам 21.09 вече с нетърпение. Никак не ми се водят деца на училище, РС и каквото там още трябва, писна ми май вече. Да хващат да завършват вече. Но без женене и бебета моля, още ми се почива.
Брат ми има новородено и докато сме там направо не мога да повярвам бебета колко различни са от нашите.
Моето племениче и ревливо, не спи, мъка. Насладих е на бебетата за 2 дни.
А другата година почивките ще са без наборката. То мрънкане , то чудо преди всяка, искала да си е тук, с приятели, що сме харчели пак пари за морета и мрън, мрън.
Не е прочела нищо от лятната литература, ще гледам сеир  аз тази година.
И  така.....хубава вечер!

# 520
  • София
  • Мнения: 38 539
Аз моята я измъкнах за три дни на море и това беше. На голямата почивка не пожела да дойде въобще.
Сега пък е започнала да ми мрънка, че не иска вече в това училище. Всеки ден намила. Аз държа фронта, но вече започвам да се разколебавам...

# 521
  • Мнения: 5 386
На 3-4 ден от обявяването на учебниците тези от училището започнаха да сменят инфото - на няколко пъти. Бълг.език от Булвест стана на Просвета, Математиката за някои паралелки я смениха , Инф.техн. - също,  Историята , освен че е от 2 части, сега искат и 2 части Работни листи, тоест сумарно надхвърли 44 лв. само тя(Историята). Е, ми, аз вече купих първия обявен учебник по БЕ, втория не го намирам втора употреба...само първа. Успяха да се изложат и да ни подведат.

# 522
  • София
  • Мнения: 3 064
Камея, това е ужасно непроятно! В това отношение, "нашето" училище мога само да го похваля - на 2.септ в сайта на училището пубикуваха "новина" за откриването, родителски срещи, първият час на класа и списъците с учебници за всички вуписки. Заработи и електронната система за заявка на учебници през сайта - влизаш в ЕГН-то на детето, излиза неговият комплект учебници, "цъкаш" отметки на тези, които искаш да купиш през училището (не си длъжен да са всички, които искаш), плащаш и в началото на годината децата ще си ги получат в торбички.
Отделно опресниха електронния дневник, видяхме класен, учители по предметите и т.н.
Но пък Британика! успяха да ме извадят от кожата, за пореден път. Значи, миналата година към края започнаха да ме облъчват с мейли и обаждания как започнало вече записването за новата учебна година, как местата свършвали бързо, дъра-бъра. Е, добре, извадиха разпределение на групите и аз го записах (че платих и цялата година накуп) в някаква група, която сметнах за най-подходяща - пон/четв от 9,30. Освен това още двама негови съученици избраха същата тази група, за да са заедно тримата. Вчера, някакво девойче ми се обажда да ми напомни, че учебната година наближава и да учточним "групичката на Мишо" - сряда-петък. Как така, бе - еми това е групата. Подпалих - сменят условия, които самите те са предложили. Това не е да им кажа - ей, бе, всичките ви групи много неудобни за моето дете. Това са дни и часове, които те са дали, аз съм направила избор (имаше и друга група) и съм предпочела по ред съображения. Кипнах, казах им, че е непрофесионално и безотговорно. Спокойно, има и друга група - пон-ср от 8. Е, чудно, сега пък ще иде в 8 на АЕ, до 10. После ще се прибере, колкото да си остави едните неща и да си вземе другите и то ще е време пак да излиза. Отделно - от пон за сряда има 1 ден за подготовка, по-добре е да са 2. И трето - неговите съученици са в онази въпросна "преместена" група. Казах, каквото мисля, уточнихме групата, напомниха ми, че мога да си взема учебниците. Звъня на Мишо да иде да ги вземе - той пък се залетя веднага. Звъни след 30мин - не мога да ги взема, май не са платени. Пращам му платежно на месинджър, платени са. Ами те не можели сега да проверят, защото не им работела системата. Да минел утре. И нашия си тръгнал. Казвам му - нали знаеш, че аз без учебници оттам нямаше да си тръгна! Те са ми издали фактура, явно съм платила. Той не бил скандалджия като мен, утре щял да се разходи. Е, значи да си тръсиш правата и да изискваш хората да си вършат работата (не качествено - някак) - това значи, че си скандаджия.
Оплаках се.

# 523
  • Мнения: 22
Камея, това е ужасно непроятно! В това отношение, "нашето" училище мога само да го похваля - на 2.септ в сайта на училището пубикуваха "новина" за откриването, родителски срещи, първият час на класа и списъците с учебници за всички вуписки. Заработи и електронната система за заявка на учебници през сайта - влизаш в ЕГН-то на детето, излиза неговият комплект учебници, "цъкаш" отметки на тези, които искаш да купиш през училището (не си длъжен да са всички, които искаш), плащаш и в началото на годината децата ще си ги получат в торбички.
Отделно опресниха електронния дневник, видяхме класен, учители по предметите и т.н.
Но пък Британика! успяха да ме извадят от кожата, за пореден път. Значи, миналата година към края започнаха да ме облъчват с мейли и обаждания как започнало вече записването за новата учебна година, как местата свършвали бързо, дъра-бъра. Е, добре, извадиха разпределение на групите и аз го записах (че платих и цялата година накуп) в някаква група, която сметнах за най-подходяща - пон/четв от 9,30. Освен това още двама негови съученици избраха същата тази група, за да са заедно тримата. Вчера, някакво девойче ми се обажда да ми напомни, че учебната година наближава и да учточним "групичката на Мишо" - сряда-петък. Как така, бе - еми това е групата. Подпалих - сменят условия, които самите те са предложили. Това не е да им кажа - ей, бе, всичките ви групи много неудобни за моето дете. Това са дни и часове, които те са дали, аз съм направила избор (имаше и друга група) и съм предпочела по ред съображения. Кипнах, казах им, че е непрофесионално и безотговорно. Спокойно, има и друга група - пон-ср от 8. Е, чудно, сега пък ще иде в 8 на АЕ, до 10. После ще се прибере, колкото да си остави едните неща и да си вземе другите и то ще е време пак да излиза. Отделно - от пон за сряда има 1 ден за подготовка, по-добре е да са 2. И трето - неговите съученици са в онази въпросна "преместена" група. Казах, каквото мисля, уточнихме групата, напомниха ми, че мога да си взема учебниците. Звъня на Мишо да иде да ги вземе - той пък се залетя веднага. Звъни след 30мин - не мога да ги взема, май не са платени. Пращам му платежно на месинджър, платени са. Ами те не можели сега да проверят, защото не им работела системата. Да минел утре. И нашия си тръгнал. Казвам му - нали знаеш, че аз без учебници оттам нямаше да си тръгна! Те са ми издали фактура, явно съм платила. Той не бил скандалджия като мен, утре щял да се разходи. Е, значи да си тръсиш правата и да изискваш хората да си вършат работата (не качествено - някак) - това значи, че си скандаджия.
Оплаках се.
На 3-4 ден от обявяването на учебниците тези от училището започнаха да сменят инфото - на няколко пъти. Бълг.език от Булвест стана на Просвета, Математиката за някои паралелки я смениха , Инф.техн. - също,  Историята , освен че е от 2 части, сега искат и 2 части Работни листи, тоест сумарно надхвърли 44 лв. само тя(Историята). Е, ми, аз вече купих първия обявен учебник по БЕ, втория не го намирам втора употреба...само първа. Успяха да се изложат и да ни подведат.

Нашето у-ще е някъде по средата. Дават информация, но не толкова бързо и не накуп. Но все пак имат организация и вече можем да планираме кое-кога-как. Знаем кога е откриването, какво искат да се носи, кога ни е род. среща. Остават ни учебниците и програмата.
За БРИТАНИКА, каквъвто съм "барут", и скандал щях да направя, а може би и парите щях да си взема!

# 524
  • Мнения: 1 561
Аз даже не съм и проверявала за учебниците, ще чакаме да минат първите часове и всеки учител да си каже "мъката". И даже смятам тази година тя да си тича всеки ден до книжарницата.
Да видим...

Общи условия

Активация на акаунт