МОН - промените продължават (3)

  • 46 316
  • 746
  •   1
Отговори
# 600
  • София
  • Мнения: 7 063
Не е точно така! На 14 год. възраст също избират определени предмети, но доста по-голям брой. На 16 год. държат изпит върху тези предмети, резултатите от който служат за кандидатстване в A Level, обаче...
Според резултатите им в периода 14-16  г. на децата се предоставя различен тест, с различен максимум. Тоест, избираш, ама не съвсем... Лошо е да се чувстваш обречен още преди изпита!
Да не говорим за Германия и Холандия, където още на 12 г ги разпределят в различни форми на обучение, с лепнат етикет "този има потенциал за виШо, този става за работник, а този за нищо не става..."
При нас има ограничения, но е доста по-либерално, според мен!

# 601
  • Мнения: 7 987
E то аз учих нещо, което много харесвах в училище, но на практика не ми хареса да го работя и не пожелах да го уча във висшето, така че гаранция никога няма.

# 602
  • София
  • Мнения: 12 044

Да не говорим за Германия и Холандия, където още на 12 г ги разпределят в различни форми на обучение, с лепнат етикет "този има потенциал за виШо, този става за работник, а този за нищо не става..."
При нас има ограничения, но е доста по-либерално, според мен!
Засега. Профилирането в новия му вид е първата крачка към по-нелибералното. Вече вървим в посока на все по-голямо и все по-ранно ограничаване на избора. За съжаление.
ПП. В Швейцария им лепват етикета още по-рано.

# 603
  • European Union
  • Мнения: 1 395
Ако погледнем от друг ъгъл обаче (не през призмата на родители на деца, които учат в профилирани гимназии) "лепването" на такъв етикет може да е нещо положително. В момента има стотици деца, които постъпват в пети клас без да могат да четат и незнаещи таблицата за умножение. Защо тези деца трябва да учат с другите, да хабят огромен ресурс, за да учат дроби и трансформиращи преразкази, докато пишат името си с правописни грешки. Защо тези деца не се насочат да учат градинарство, шев и кройка, или как се прави изолация? Вярно е, че на 12 години не знаят какво искат да работят, но отделянето им от другите ученици би дало голям тласък и на двете групи.

# 604
  • София
  • Мнения: 12 044
Защото по-късно, когато спре да им се играе, може да им се появят други интереси, амбиции и насоки,  и да станат прекрасни лекари, юристи, архитекти и т.н., както се е случвало със стотици деца, на които в началното училище не им е била интересна таблицата за умножение.

# 605
  • Пловдив
  • Мнения: 529
На мен ми харесва идеята с профилирането в 11 и 12 клас, но кой реши, че е нормално целият клас да е задължен да избере едно и също? Онзи началник на отдел в РУО говореше за това сякаш няма нищо смущаващо.

# 606
  • София
  • Мнения: 62 595
Защото няма как да го организират по друг начин. На всичко отгоре в повечето гимназии още от момента на кандидатстването се указани профилите на всяка паралелка, това много добре го помня като попълвах заявлението.

# 607
  • Мнения: 21 455
В писмото от 28. 11. 2019  пише, че в изпълнение на нормативната уредба всяко училище в края на настоящата учебна година преди завършване на учебните занятия в Х клас трябва да предложи списък с профилиращи предмети, от които учениците и техните родители/настойници чрез попълване на заявления да изберат третия и/или четвъртия профилиращ предмет, който биха желали да изучават във втори гимназиален етап. В резултат, в съответствие с интересите на учениците и с възможностите на училището, ще се сформират групите за изучаване на третия и/или четвъртия профилиращ предмет.
Чета доста, но не се сещам за текст, в който изрично да е регламентиран изборът на 3 и/или 4 профилиращ предмет, нито за такъв, който да определя как се сформират групи за изучаване на профилиращи предмети ( с малки изключения). Вероятно съм ги пропуснала, но пък и не са цитирани във въпросното писмо.

Защото няма как да го организират по друг начин. На всичко отгоре в повечето гимназии още от момента на кандидатстването се указани профилите на всяка паралелка, това много добре го помня като попълвах заявлението.
Твоите деца за приети по старите учебни планове и програми. Сега е различно.

# 608
  • София
  • Мнения: 62 595
цялата ситуация ми напомня на изявлението на Хенри Форд - клиентът има право на всякакъв избор на цвят, стига да е черен.

# 609
  • Мнения: 6 926
А мен ме изуми как изискване за неделене на класа по профил присъства в наредба за финансиране, а го няма написано И в наредбата за профилиране.
Аndariel, е как да няма как? Има час по "профил" и класа се дели според профила си. Така беше и когато аз учех, но му викахме ЗИП Simple Smile. Петте класа се комбинираха в 5 зип-а по едно и също време.

# 610
  • Майничка
  • Мнения: 12 584
Дидева, не си го пропуснала, защото просто няма такъв. Затова и повечето училища ще се натискат до последно с гласуването на профилите, че нищо чудно да се появи още някакъв нормативен документ.

# 611
  • София
  • Мнения: 62 595
Защото създава проблеми с организацията. Да синхронизираш програмата на поне два класа (а в една гимназия с по 4-5 и повече класове от набор) да се разделят поне на две части, е доста неприятно занимание. А ако са повече от два профила и повече от два класа става още по-голям проблем, особено при пренаселеността на желаните гимназии, ученето на две смени и т.н. Затова училището ще избере два или максимум три варианта и толкова.

# 612
  • Мнения: 21 455
И още нещо, което хем е по темата, хем не е. Чета статия във в. Сега от вчера и се чудя как успяха да набутат толкова глупости на толкова малко място. Мисълта ми е, ако имате нужда от информация, четете закона и наредбите, а не публикации в медии.
Малка извадка:

Къде отидоха професионалните гимназии и паралелки, в които изобщо няма профилиращи предмети? Откога българският език и литературата са разделени? Къде изчезнаха двата чужди езика? Откога профилиращите предмети могат да са само два? А, да. И споменатите ученици отдавна учат по новата програма. Просто досега не е имало 11. и 12. клас, които да са минали през нея.

Андариел, наредбата за финансирането изобщо не предвижда разделяне на групи за ПП. Нито е ясно, ако в една паралелка има деца с различни трети и/или четвърти ПП, как точно ще бъде изготвен нейният учебен план. Не е просто проблем с организацията и скатаване от страна на училищата и РУО.

# 613
  • Мнения: 6 926
Безспорно е по-сложно. Но защото нещо е по-сложно да създаваме "калъпи"? Хареса ми подхода ва някои училища: пускат анкети, децата попълват каквито 1-2 профила искат и училищата след анализ казват какво могат да предложат. Може пак да не е всичко пожелано, но поне са се поинтересували и потърсили решение.

# 614
  • София
  • Мнения: 62 595
Отговорът ми беше по повод на това как едно време са разделяли класа наполовина според профила.  За сегашното положение е ясно, че няма да ги делят, но списъкът на профилите ще е късичък, а ще гледат да запълнят всички профили и ще има натискане за примерно два, а останалите три ще са с недостиг на деца. И това ще е проблем за отличниците, защото те ще гонят хорариум за университети, а на масата ще й е все едно.

Общи условия

Активация на акаунт