Използваме "бисквитки" (cookies), за да персонализираме съдържанието и да анализираме трафика си. Повече подробности можете да прочететеТУК

  • 9 юни 2019, 20:00 ч.

Американски колеж - седемнадесета тема

  • 16 111
  • 300
  •   5
Отговори
# 45
  • Мнения: 121
Няма да задълбавам повече. Не ме разбирайте погрешно, очакванията ни за фин.помощ бяха малко повече. АК ни е много на сърце, много бихме искали детето да учи там, но ще го мислим до 12.07. Приоритетите са ни ясни - всички инвестираме в доброто образование на децата си.Просто за някои едно е най-доброто, за други-друго.

# 46
  • София
  • Мнения: 199
Няма да задълбавам повече. Не ме разбирайте погрешно, очакванията ни за фин.помощ бяха малко повече. АК ни е много на сърце, много бихме искали детето да учи там, но ще го мислим до 12.07. Приоритетите са ни ясни - всички инвестираме в доброто образование на децата си.Просто за някои едно е най-доброто, за други-друго.
... Ако мога да си позволя да дам съвет и ако приемате такива, поставете на везните възможностите за реализация, които училището ще отвори по пътя му по - нататък в живота и няма да Ви се налага да си отговорите на въпроса, защо точно там да инвестирам в образованието на детето си... Усмихнат и успешен ден Ви пожелавам Simple Smile

# 47
  • Мнения: 2 898
Не Ви нападам и не се опитвам да Ви агитирам.
Видял съм достатъчно хора (не твърдя, че сте от тях), които се отказват, не защото не могат да си позволят таксата, а поради обида, считайки че финансовата помощ е определена несправедливо.
Според мен, им е трудно да видят някои моменти от друга гледна точка:
1. Финансовата помощ идва от дарения. Които са ограничени и варират като сума през годините. Това, че администрацията на колежа успява да нивелира вариациите и да променя финансовата помощ пропорционално на нуждите, а не на постъпилите през годината средства е едно от многото големи, но невидими за родителите постижения.
2. Ако приемем, че администрацията се стреми да постигне две взаимно противоречащи си цели, а именно да направи колежа достъпен за максимален брой от класиралите се, без да отрязва шансовете на деца от крайно бедни семейства и да направи това по начин, който може да поддържа следващите пет години, при несигурни приходи от дарения...Представяме ли си сложността на решаваната финансова задача?
3. Някой от форума би ли се наел да реши тази задача, като същевременно обяснява решението на над 150 семейства с различно образование в рамките на две-три седмици? Като част от родителите нямат необходимите знания да схванат бързо темата, а други имат, но се опитват да ги ползват за да спечелят пазарлъка в лична изгода? И всеки има различна представа за това, какво е "справедливо"?
4. Ако приемем, че горното е невъзможно, остава проблема, че липсата на информация създава почва за различни недоразумения и спекулации. Но пък е своеобразен "тест" за мотивацията на семействата и способността им да погледнат на нещата не само от своята камбанария.
5. Подходът е непривичен за нас, българите, но е стандартен за учебните заведения в САЩ.

И последно: цената на едностаен апартамент в кв. Сухата Река в София, изплатена за 5 години не е разход, който би бил безболезнен за бюджета на 95% от българите. Но едно рационално решение не би следвало да се взема, за да се избегне "болката" или под влияние на "обидно ниската помощ". Според мен, факторите са три:
- Какъв е информираният избор на ученика.
- С оглед на качествата на конкретното дете, коя инвестиция е по-печеливша: в едностайно жилище в краен квартал или в качествено средно образование. Като под качество аз разбирам не само количеството запаметена информация, а също и способността за нейното практическо приложение. При това не тясно специализирано, а интердисциплинарно. Това, съчетано със способност за ефективна комуникация на роден и поне два чужди езика. Също така, с умения за планиране и самоорганизация. И нещо, което не съм видял да се предлага, като част от учебната програма в ДУ - изграждане на осъзната ценностна система и характер.
- Възможността да се плаща таксата. Имайки предвид примерите, които съм наблюдавал, става все по-трудно някой да ме убеди, че е НЕВЪЗМОЖНО да си позволи АК.

# 48
  • София
  • Мнения: 2 895
И от мен един съвет: в АК има прием и след 8 клас. Спестената едногодишна такса + евентуална финансова помощ за следващите 4 години биха направили по-поносима общата сума за обучение в колежа. Така ще имате още една година и опит и с друга гимназия, за да вземете решение. Ако се спрете на този вариант, наблегнете на подготовката по английски догодина.

P. S. Има прием и след 9 клас, максимум 3-4 деца постъпват тогава, но по мои впечатления 9 клас в колежа е много хубава и полезна година и не е добре да се пропуска, ако твърдо се насочите натам.

# 49
  • Мнения: 109
Средното образование е трамплин към следващите етапи. Просто обмислете и това. Защото АК е своеобразна врата за USA и UK. Втората възможност става все по-минимизирана заради Брекзит. А първата винаги е била опция за малко деца. Но и двете изискват още по-сериозни капитали от тези за АК. Може би е опция и за програмите на английски в Холандия, но аз познавам деца от всички езикови гимназии, които се справят чудесно там.

# 50
  • Мнения: 2 898
Вариантът на Призма е много рискован, ако нивото по английски не е ВЕЧЕ поне В2.
А и по опита от двамата сина, които влязоха с нива С1 и В2.1, препската година си струва всяка стотинка.
Според мен, да се гледа на средното образование единствено като ракета носител за влизане в университет е вреден български навик. Знанията, уменията и навиците от всяка предходна степен трябват цял живот. И до голяма степен го определят.

# 51
  • Мнения: 109
Хахахаха, не ми слагай думи в устата. Няма да ти мине номера. Никой не е казал, че средното образование е само това. А, че е И това. И съвсем осъзнато казвам, че АК не е единственото средно училище, което дава добро образование, достатъчно за реализация в чужбина. Както в образованието, така и в професията. А и като знания и умения за живота изобщо. Wink
А щом децата се реализират на английски в Холандия, при условие, че са завършили френската примерно, явно не им е било толкова рисково. Кой в днешно време няма ниво на английски в края на 12 клас. Е, говоря за деца и родители с амбиции за обучение в чужбина. Не за Бузема. Wink
Разбирам, че казаното от мен някак не ти се връзва с рекламата ти, но пък е самата истина. И ако някой се замисля финансово на този етап, то следва да е наясно финансово и за всички други етапи.

# 52
  • Мнения: 3 062
Sharky*, Lusy19, estelliana, благодаря за отговорите. За съжаление logo 3 съвпада с школата, на която детето ми ходи за подготовка за МОН-ското НВО. А logo3 нямат никакви други варианти освен съботни целогодишни курсове. Търся ми съкратен /или неделен, или през седмицата/ курс с насоченост по писане на  есета.
Скрит текст:
Следя опцията АК с интерес и още се чудя - къде да запиша детето, за да я научат да пише есе за изпита?
Някой може ли да ми помогне?
Това, че ще я научат да пише есе, не означава, че ще й бъде от полза на изпита. При сина ми имаше обратен ефект, цитирам го "Първите 15 минути ги загубих опитвайки се да вкарам мислите си по темата в структурата на есето, след това просто писах нещо." Приет е въпреки плачевния резултат на есето си. Миналата година имах същите терзания и в крайна сметка реших да го запиша за да провокирам писането му. Той ходи в школата Вярабел.
Моята дъщеря е уверена и успешна, само когато е тренирала дадено нещо. Затова ми се иска да я подготвят и да тренира есета, а не за първи път да седне да пише есе направо на изпита там. И някак трябва да се комбинира с другата школа. Sad

# 53
  • София
  • Мнения: 10 918
Всеки отказал се родител е "печалба от тотото" за следващите резерви в списъка. Помислете кого искате да ощастливите с решението си - вашето или някое непознато дете.

Много отдавна, някъде 2004 г., за големия си син взех погрешното решение, уплашена дали ще насмогна финансово,  съвсем сама, с три деца,  да плащам пълната такса (беше 2-3 резерва, а тогава резервите бяха на пълна такса). Още съжалявам...

Фифи, по спомени от написаното в темата, в предходни години Лого-3 предлагаше комбинирана подготовка за АК и НВО, че даже нямаше вариант само за АК, както когато се готвеше сина ми. Когато сина ми ходеше там на курс, съботата бяха половин ден "есе", неделята - половин ден математика. Ние сме семейство, което много пътува през уикендите и тогава основно ни беше физическата активност, е, оставането в София през уикенда заради 7-класната подготовка доведе при мен до качени 8 кг. само за 6 месеца (от септември до март), и тези 8 кг. още не съм ги свалила...Няма пълно щастие.

Последна редакция: вт, 25 юни 2019, 10:09 от Sharky*

# 54
  • Мнения: 109
Е стига де. Това са много евтини трикове. Подценявате сериозно аудиторията. Никой не може да каже в 7 клас кое е печалба от тотото, и кое погрешно решение за конкретно дете и семейство. Има достатъчно отказали се насред обучението. При това не заради слаби резултати. Монетата има две страни.
Това решение е дългосрочно и следва да се обмислят всички аспекти: ниво на образование, алтернативни училища и нивото в тях, пристрастие на детето, финанси сега и за в бъдеще, опции за бъдещо развитие нагоре в образованието, обвързаност с нечия друга култура Wink

# 55
  • София
  • Мнения: 10 918
Мерси, тези "евтини трикове" са били част от живота ми. През 2004 г. нямаше как да прогнозирам какви доходи ще имам до 2009. Нито сега съм в състояние да прогнозирам какви ще са ми през 2024.

# 56
  • Мнения: 133
Нямам опит с АК, освен с многото прочетено по темата от всякакви източници, защото децата ми проявяват интерес. За себе си мога да кажа, че не бих ги насочила нататък ако плащането на таксата ще доведе до сериозни финансови рестрикции за семейството ни. Не мисля, че лишавайки децата от АК, ги лишаваме от качествено образование - в София има и други варианти, в зависимост от интересите на детето. Не бих отхвърлила с лека ръка СМГ, немската и испанската гимназии например. Част от спестените средства могат да се инвестират в допълнителни, важни за детето занимания. Да не вменяваме на ayza чувство за вина ако не може да си позволи таксата (и под "позволи" нямам предвид да има възможност да зареди хладилника след като я плати, то е субективна преценка). Бих обмислила внимателно наличните алтернативи и със сигурност бих обсъдила и с детето.

# 57
  • Мнения: 109
Мерси, тези "евтини трикове" са били част от живота ми. През 2004 г. нямаше как да прогнозирам какви доходи ще имам до 2009. Нито сега съм в състояние да прогнозирам какви ще са ми през 2024.

Говоря за ей тази заучена реплика: "Всеки отказал се родител е "печалба от тотото" за следващите резерви в списъка. Помислете кого искате да ощастливите с решението си - вашето или някое непознато дете."
Смешно е. И наистина доста подценява аудиторията.

# 58
  • Мнения: 2 898
За разлика от Вас, Фанси, пишещите родители имат опита от две-три деца, преминали както през колежа, така и през различни държавни училища и гимназии.
Не е зле да се отнесете с подобаващото уважение към опита, който споделят. А и обикновеното възпитание би следвало да не допуска тона, с който пишете. Не и в началото на започнала цивилизовано дискусия.
И да, всеки преценя за себе си. И поне за мен е било полезно да чуя чуждия ОПИТ.
Приемам и теория, но проверена от опит.
Никой от родителите не насажда вина. Вината е емоция, а ние се опитваме да помогнем за рационално решение.

# 59
  • Мнения: 33
Доста субективизъм и индивидуални гледни точки има в тази дискусия.  Наистина АК подхранва много добри навици, дисциплина и предоставя качествена среда.  Това са неща полезни за цял живот, но след АК обикновенно следва чужбина с предстоящи значителни допълнителни разходи и потенциално установяване в чужда държава за цял живот.  За някои родители това е основна цел, детето да се спаси от България, но предполагам не за всички.  Също така инвестицията в качествено образование не свършва с таксата на АК и това трябва да е фактор за притиснатите финансово.

Напълно възможно е за дете със силна математическа/инженерна насоченост или с интерес към езици различни от англйиски, АК таксата да не е оправдана спрямо качествените държани варианти.  Малко деца на тази възраст имат ясно изразени желания за житейски път и АК предоставя добра основа по широк спектър теми и предмети, за да намери детето пътя си.  Малкото деца, които вече са сигурни в целите и посоките си и те не включват висше образование в чужбина, биха могли да направят анализ, в който евентуално да видят че тази такса не е оправдана.  АК не е най-доброто място за деца със силно профилирани интереси и цели.  Визията за бъдещето на всяко дете и семейство не е еднаква.

Нека запазим добър и балансиран тон и да не създаваме нереалистичен образ и очаквания за АК.  АК няма да превъзпита и драстично промени детето ни вместо нас.  Добри родители и добра среда има и на други места, а това е най-важното.

Последна редакция: вт, 25 юни 2019, 10:38 от mitochondria

Общи условия

Активация на акаунт