Професия учител - 6

  • 36 849
  • 744
  •   1
Отговори
# 375
  • European Union
  • Мнения: 1 997
Да, по чужд език и дигиталните компетентности са по желание. Обаче няколко ученици казват, че няма да се явят на В1, но биха се явили на А2 ако е възможно.
Реално това НВО не им трябва за нищо. Единствено може би да получат някакъв сертификат за владеене на езика, подобно на сертификатите, които им раздават от ИТ-то.
Вярно е, че всеки си има ниво заложено в учебния план, но аз работя в професионална гимназия. Реално има разлика в броя часове по чужд език, но специалностите на трите класа са еднакви. Дипломите им за 12 клас ще бъдат абсолютно еднакви, с една и съща професия, еднакви матури и т.н. Разликата е само в НВО по чужд език и то в 10 клас.

# 376
  • Мнения: X
Специалностите нямат значение. Важно е дали паралелката е ИИЧЕ/ РИЧЕ или НИНРИЧЕ. 
(4) Извън изпитите по ал. 3 всеки ученик по свое желание може да положи и изпит по учебния предмет чужд език, изучаван в задължителните учебни часове, чрез което се измерва степента на постигане на отделни езикови компетентности в областта на съответния чужд език.
Чак сега обръщам внимание, че е достатъчно езикът да е изучаван в ЗУЧ, а не е нужно да е първият чужд език. Оттам идват и трите нива, заложени в модела.
Скрит текст:
От наредбата за ООП.
1.За училища с интензивно изучаване на чужд език:
1.1.Интензивно изучавания първи чужд език на нивоВ1
1.2.Втория чужд език на ниво А1
2.За училища с неинтензивно изучаване на чужд език:
2.1.Първия чужд език на нивоА2
2.2.Втория чужд език на ниво А1

# 377
  • European Union
  • Мнения: 1 997
Дидева, не твърдя, че специалността има значение. Но твърдя, че това са ученици, за които всички други условия са еднакви. В 12 клас матурите им ще бъдат едни и същи, затова споменах специалността. Ако в 12 клас се явят на матура по чужд език по желание, тя ще бъде на едно ниво (А2 да речем). Аз питам дали могат да се явят в десети клас на външно оценяване на ниво А1.

Сега пък се замислих над извадката от скрития текст. Ние нямаме паралелка с интензивно изучаване, само с разширено, които завършват 10 клас с В1.1. Излиза, че и те ще се явяват на А2. Още повече се обърках.

# 378
  • Майничка
  • Мнения: 13 898
Кети В, нивото трябва да отговаря на заложеното по програма. Иначе все едно да се явят на изпит за по-долен клас.

# 379
  • Мнения: X
Щом към момента са им заложени различни нива, значи имат разлика в начина на изучаване на езика ( учебната програма).
По отношение на ДЗИ няма особена яснота към момента. Мисля, че писах преди време по въпроса, май в МОНската тема. Виждам и ДЗИ по същия начин като НВО. Ще има варианти за различни нива, защото дори когато езикът е профилиращ предмет ( в профилираните гимназии/паралелки), заложените нива не са еднакви. Ако се явяваш на ДЗИ по чужд език ще има значение дали ти е бил профилиращ предмет и отделно дали обучението е било ИИЧЕ/РИЧЕ или НИНРИЧЕ. Ако не измислят нещо ново, виждате как постоянно нещо се отменя, изменя или допълва.

# 380
  • Мнения: 337
Да, по чужд език и дигиталните компетентности са по желание. Обаче няколко ученици казват, че няма да се явят на В1, но биха се явили на А2 ако е възможно.
Реално това НВО не им трябва за нищо. Единствено може би да получат някакъв сертификат за владеене на езика, подобно на сертификатите, които им раздават от ИТ-то.
На съвещанието по ИТ ни уведомиха, че сертификати от МОН вече няма да има. При резултат >50%, ще вписват точките от НВО на Дигитални компетентности в документа за завършен първи гимназиален етап. Не зная за чуждия език, но предполагам, че ще е същото... Прогнозирам, че при това положение почти няма да имаме желаещи за 2-те матури по желание в нашето училище... Сертификатите ги мотивираха донякъде.

# 381
  • Мнения: X
То е записано в наредбата за оценяването.
Оценките по чл. 52, ал. 12 се записват в удостоверението за първи гимназиален етап на средно образование. В случай че е положен изпит по учебния предмет чужд език и при условие, че ученикът е получил минимум 60 % от максималния брой точки на изпита, се записва и постигнатото ниво в съответствие с Общата европейска езикова рамка, а в случай че е положен изпит по учебния предмет информационни технологии и при условие, че ученикът е получил минимум 50 % от максималния брой точки на изпита, се записва и постигнатото ниво в съответствие с Европейската референтна рамка за дигиталните компетентности.
Скрит текст:
Чл. 52 12) Оценката на ученика на всеки от изпитите по ал. 6 - 7, както и от изпитите по ал. 8 и/или по ал. 9, в случай че са положени, се изразява като процент от максималния брой точки и се записва в точки.
Да не цитирам още - въпросните изпити са по БЕЛ, математика, чужд език и ИТ.

# 382
  • Мнения: 2 094
Така е думата. Всяка казваше каква домашна има детето ѝ. Варираха от 40 до 100 думи, преписани по 5 реда (25-30 пъти).

Аа, сега разбрах - става въпрос за писане на думи. Впрочем и това ми е интересно. Защо ги карат да пишат думи? Днес моите четвъртокласници ме питаха точно това - дали ще пишат думи. Аз ги изгледах учудено, защото тази практика ми е непозната. До кой клас се дава такова "домашно"?
А как се учи език, според вас? Наум ли?

Аз бих казала, да точно наум се учи, или по-скоро наизуст. Наизустява се правописа и изговора едновременно. Вие като учите наизуст стихотоворения, пишете ли ги?
Включвам се, надявайки се да ме чуят повече преподаватели по чужд език. Моля Ви, спрете това безсмислено писане на една дума по хиляда пъти! Оставете време на децата да огледат и осмислят изговора и правописа на думата и нейното място в контекста ... Аз не съм преподавател и случайно попаднах в темата, но като учила интензивно английски език в две системи на средното образование - на МГ редовно в паралелка със засилено изучване и ЕГ като частна ученичка за пълния курс самостоятелно и покрила Cambridge Certificate of Proficiency без никакви частни учители (сега работя дистанционно като преводач на специализирани текстове и превеждам на много високо ниво устен превод), мога да кажа че писането на думи никога не ми помагало за научаването, дано това го разберат повече преподаватели ... Аз специално имам зрителна памет и след безкрайното досадно писане при което не запомнях нищо,  винаги съм учила най-добре гледайки изписването на думата и произнасяйки я няколко пъти, четейки текстове и преговаряйки тетрадката-речник. Сега синът ми се бори в начален курс с тази безполезна практика и аз съвсем съзнателно му казвам да не се старае особено...

Последна редакция: сб, 21 сеп 2019, 02:23 от Sparkles

# 383
  • Мнения: 151
Така е думата. Всяка казваше каква домашна има детето ѝ. Варираха от 40 до 100 думи, преписани по 5 реда (25-30 пъти).

Аа, сега разбрах - става въпрос за писане на думи. Впрочем и това ми е интересно. Защо ги карат да пишат думи? Днес моите четвъртокласници ме питаха точно това - дали ще пишат думи. Аз ги изгледах учудено, защото тази практика ми е непозната. До кой клас се дава такова "домашно"?
А как се учи език, според вас? Наум ли?

Аз бих казала, да точно наум се учи, или по-скоро наизуст. Наизустява се правописа и изговора едновременно. Вие като учите наизуст стихотоворения, пишете ли ги?
Включвам се, надявайки се да ме чуят повече преподаватели по чужд език. Моля Ви, спрете това безсмислено писане на една дума по хиляда пъти! Оставете време на децата да огледат и осмислят изговора и правописа на думата и нейното място в контекста ... Аз не съм преподавател и случайно попаднах в темата, но като учила интензивно английски език в две системи на средното образование - на МГ редовно в паралелка със засилено изучване и ЕГ като частна ученичка за пълния курс самостоятелно и покрила Cambridge Certificate of Proficiency без никакви частни учители (сега работя дистанционно като преводач на специализирани текстове и превеждам на много високо ниво устен превод), мога да кажа че писането на думи никога не ми помагало за научаването, дано това го разберат повече преподаватели ... Аз специално имам зрителна памет и след безкрайното досадно писане при което не запомнях нищо,  винаги съм учила най-добре гледайки изписването на думата и произнасяйки я няколко пъти, четейки текстове и преговаряйки тетрадката-речник. Сега синът ми се бори в начален курс с тази безполезна практика и аз съвсем съзнателно му казвам да не се старае особено...
Това, че за вас едно нещо работи, не значи, че за всички работи. Чудесно, че имате зрителна памет, но аз примерно нямам. За мен начин да запомня как се пишат думите е да ги пиша "безполезно хиляди пъти". Пък, като вземете тапия за учител и станете такъв, тъкмо ще въведете иновативни методи на обучение за вашите ученици, а, дай боже, и в цялата държава.

# 384
  • Мнения: 2 094

Това, че за вас едно нещо работи, не значи, че за всички работи. Чудесно, че имате зрителна памет, но аз примерно нямам. За мен начин да запомня как се пишат думите е да ги пиша "безполезно хиляди пъти". Пък, като вземете тапия за учител и станете такъв, тъкмо ще въведете иновативни методи на обучение за вашите ученици, а, дай боже, и в цялата държава.

Това че някои хора трудно запаметяват без да пишат, също не означава че всички трябва да пишат до припадък ... Добре е да се предлагат варианти за самподготовка, които работят за всички, ако някой има нужда да пише, нека си пише, други нямат, даже това ги отвращава от езика. Нека домашната работа набляга на използването на думите в контекст и те да се изписват в свързан текст. Иначе е просто малоумно. С уважение към професията Ви, но както сама виждате има и други работещи системи, освен нашата, лично на мен ми е странно в университета да се преподава многократното писане на думи като единствен начин на учене.

Последна редакция: сб, 21 сеп 2019, 08:26 от Sparkles

# 385
  • European Union
  • Мнения: 1 997
Искам да добавя, да не си помислите, че това с преписването е масова практика. В гимназиален етап го използват предимно в езиковите гимназии (знам, че вече не се казват така, но е най-кратко за изписване). Аз ако дам домашно да напишат пет думи по 20 пъти, рискувам някой ученик да умре....от смях. Няма механизъм, с който да ги накарам да направят нещо, изглеждащо без смисъл в техните очи.
И накрая в статистиките ни четат, че сме на последните места по резултат от матурата по чужд език. Но никой не отчита, че среден успех 4 и нещо е постигнат от 5 ученици, които изучават езика неинтензивно и неразширено и никога не са стъпвали на частен урок.

# 386
  • Майничка
  • Мнения: 13 898
Съгласна съм, че писането на думи реално не е домашна. Ако човек учи така, нека го прави самоинициативно, а домашната следва да е работа, която да затвърди наученото и да провокира задоволство от справянето (или да индикира, че има затруднение). Обаче, особено в по-ранна училищна възраст, децата не са склонни да положат повече от зададения им труд, а родителите не винаги могат или искат да контролират процеса.
За "ръката помни" съм абсолютно съгласна, но паметта й не идва от еднократно изписване 100 пъти на една дума, а от многократното й изписване през продължителен период.
В този смисъл, намирам спелуването, комбинирано с асоциативни техники, за много по-смислено упражнение. Проблемът пак е, че това изисква самомотивация и самоконтрол,  заучаването следва да става у дома и чак тогава да се стигне до домашната. Затова разбирам защо много учители предпочитат да подсигурят все някакво, макар и механично време, отделено на една дума. Макар че, като родител на дислектик, при когото тази техника е безполезна, започнах безкрайно да ценя мнемо афоризми от типа "Умирам и тичам се пишат с едно Р, защото се мре веднъж и стъпваш само на един крак едновременно, а храня се пише с двойно Р, защото ти се налага да го правиш по много пъти" (за френски говоря).

# 387
  • Мнения: 151

Това, че за вас едно нещо работи, не значи, че за всички работи. Чудесно, че имате зрителна памет, но аз примерно нямам. За мен начин да запомня как се пишат думите е да ги пиша "безполезно хиляди пъти". Пък, като вземете тапия за учител и станете такъв, тъкмо ще въведете иновативни методи на обучение за вашите ученици, а, дай боже, и в цялата държава.

Това че някои хора трудно запаметяват без да пишат, също не означава че всички трябва да пишат до припадък ... Добре е да се предлагат варианти за самподготовка, които работят за всички, ако някой има нужда да пише, нека си пише, други нямат, даже това ги отвращава от езика. Нека домашната работа набляга на използването на думите в контекст и те да се изписват в свързан текст. Иначе е просто малоумно. С уважение към професията Ви, но както сама виждате има и други работещи системи, освен нашата, лично на мен ми е странно в университета да се преподава многократното писане на думи като единствен начин на учене.

До припадък? 😂😂😂 На занималня редовно ги свестяват горките. Особено в езиковите гимназии. Честно, развеселихте ме.
И, разбира се, че думите е най-добре да се учат в контекст особено и заради това, че имат много значения. Това съм го споменала и в предишните си постове. И, разбира се, че трябва в българското образование да се наблегне на това учениците да МОГАТ да се отпуснат да го говорят този чужд език. И, да речем, това може да стане, ако учителят не ползва български. Колко от учителите по чужд език наистина го правят? На мен ми се случи единствено във Фенската. А онзи ден една приятелка се жалваше как не била научила английски заради учителката си, която говорела само на английски...
А голяма част от учениците като цяло изпитват отвращение към ученето. На тях каква свобода в самоподготовката да дадем? Или да търсим проблема в себе си, че сме калпави учители, че не сме им го направили интересно? Имах ученик, който мина през болки в корема, гастрит, колит, язва, апандесит, щяха да го оперират, лежа в болница. Накрая се оказа, че го болял коремът, защото го караме да учи. Отписа се и се върна в старото си училище, където имат свободата да решават дори дали да ходят на училище, а учителите прикриват отсъствията.
Та, като цяло, не мисля, че писането на думи е лоша и безсмислена практика. Особено ако искаш и да го пишеш и четеш този език, не само да го говориш. А в университета вече имаш свобода да учиш, както пожелаеш. Не мисля, че някой преглежда тетрадки за домашна работа с изписани редове. 😃

Последна редакция: сб, 21 сеп 2019, 10:26 от YellowCat

# 388
  • Добрич
  • Мнения: 6 277
Понеже в момента объждате чуждия език, и моето дете тази година, както на Зла вещица е 8 клас в ЕГ. По АЕ имат 22 часа седмично и 4-ма учители, като единият е американец. При него няма да се пише, а само ще се говори и в момента повечето деца почти нищо не му разбирали. Казал, че приема като обида ако някой пред него говори на български, защото не го разбирал...
Всички в класа вече са учили АЕ и учителките в час говорели само на АЕ, обаче другите, които са българки говорели разбираемо... Ясно ми е, че между европейския английски и американския английски има разлика, но никога до сега не съм се замисляла кой точно учат в училище, предполагах, че става въпрос за европейския.

# 389
  • Мнения: 151
Понеже в момента объждате чуждия език, и моето дете тази година, както на Зла вещица е 8 клас в ЕГ. По АЕ имат 22 часа седмично и 4-ма учители, като единият е американец. При него няма да се пише, а само ще се говори и в момента повечето деца почти нищо не му разбирали. Казал, че приема като обида ако някой пред него говори на български, защото не го разбирал...
Всички в класа вече са учили АЕ и учителките в час говорели само на АЕ, обаче другите, които са българки говорели разбираемо... Ясно ми е, че между европейския английски и американския английски има разлика, но никога до сега не съм се замисляла кой точно учат в училище, предполагах, че става въпрос за европейския.

В училище учат британски английски. Но, според мен, няма лошо в американския учител. Макар че може да изникнат въпроси за употреба на различни изрази и думи. Но пък това, си мисля, че ще ги обогати. Примерно на британски английски се пише favourite, докато на американски - favorite.
Колкото до акцента, ще му свикнат. На мен ми беше трудно да разбирам индийците и австралийците, но в един момент се научаваш. Макар че нямам много практика с новозеландци и шотландци. Там е кошмар за мен 😂

Общи условия

Активация на акаунт