ОСМИ клас ще бъде песен - лесен, весел и успешен

  • 40 695
  • 709
  •   1
Отговори
# 645
  • София
  • Мнения: 7 669
И двете сте прави, защото поне в скандинавската образователна система, децата се селектират и профилират още на 12-13 годишна възраст. В Германия май е същото, но Русалка да каже.
Не всички изучават тази математика в училище. Имат училища, които можеш да завиршиш на 16, такива на 17 и гимназиите, които се завършват на 18. В гимназиите учат мат, за която говори Русалка, но другите не.
И детето не отива където му е кеф, а където го разпределят...
В гимназиите учат също освен профила си и всички природни науки, при това май сериозно. Истински изненадана бях, че в гимназиите е задължително изучаването на латински.

Ха сега си представете какво ще стане, ако решат да сложат етикети на нашите деца на 13 години - този става, този не. След това, тези които отидат в гимназия горките, латински трябва да учат, че и сложна математика. Ще гръмне БГ-МАММА. Joy
Няма как да ги стигнем на крайния изход, при положение, че по ЗП и в СМГ, и в училището във Филиповци трябва да покрият един и същи материал.

# 646
  • Мнения: 817
Русалка, предишните ми постове не акцентираха на това, дали нашите деца са по-добри. И честно да си призная, въобще не ме вълнува. Това, което искам, е да ги подкрепяме в настоящия им път. Добро или лошо образование, щом само си пишем, а не сме променили нещо...!
И двете сте прави, защото поне в скандинавската образователна система, децата се селектират и профилират още на 12-13 годишна възраст. В Германия май е същото, но Русалка да каже.
Не всички изучават тази математика в училище. Имат училища, които можеш да завиршиш на 16, такива на 17 и гимназиите, които се завършват на 18. В гимназиите учат мат, за която говори Русалка, но другите не.
И детето не отива където му е кеф, а където го разпределят...
В гимназиите учат също освен профила си и всички природни науки, при това май сериозно. Истински изненадана бях, че в гимназиите е задължително изучаването на латински.

Ха сега си представете какво ще стане, ако решат да сложат етикети на нашите деца на 13 години - този става, този не. След това, тези които отидат в гимназия горките, латински трябва да учат, че и сложна математика. Ще гръмне БГ-МАММА. Joy
Няма как да ги стигнем на крайния изход, при положение, че по ЗП и в СМГ, и в училището във Филиповци трябва да покрият един и същи материал.
Точно за това си говорехме предния ден с мой колега, на който сестра му живее в Германия. Той каза, че те от малки си знаят къде са разпределени. Поглегдах го с ужас и попитах, ама как така. Отговорът беше: "Така!".

Последна редакция: чт, 10 окт 2019, 23:27 от petenka1983

# 647
  • Мнения: 2 886
В кое бг училище по предмета са заложени комплексни числа, интеграли, диференциали и т.н като теми за разглеждане? Ами на Запад ги учат в гимназиален етап и ги доразширяват знанията в университета. В немските универсиетети например преди старта има опреснителни курсове по математика, физика, химия върху ученото в гимназията...
Има ги в профилираната подготовка.

# 648
  • София
  • Мнения: 19 911
Няма ги, поне не и в профилираната подготовка  в нематематически училища по старата система. А предполагам, че и в МГ учебниците са същите за ПП, макар задълбаването в материята да е съвесем друго заради хорариума, заради нивото на децата по предмета, заради концентарцията на добри учители, заради ходенето по състезания и т.н . Имам личен опит с 3 деца в профил Математика в ЕГ с по 6-7 часа седмично  в 11 и 12 клас, вече завършили. И при трите част от тези теми са разглеждани, да,  но на добра воля от страна на учителя, не по спусната от МОН програма.

Последна редакция: пт, 11 окт 2019, 00:22 от пенсионирана русалка

# 649
  • Мнения: 2 886
Ето учебните програми за профилирана подготовка:
https://www.mon.bg/bg/100598

Учебници "второ равнище" мисля съм виждала и издания от преди години. Примерно:
https://hermesbooks.com/matematika-za-11-klas-vtoro-ravnische-arhimed.html
В този смисъл мисля, че не е новост отсега.

Последна редакция: пт, 11 окт 2019, 00:34 от Arizona

# 650
  • София
  • Мнения: 19 911
Аризона,
Скрит текст:
гледала си някакви програми на сайта на МОН, които обаче гарантирано не са актуални за завършилите през последните  поне 4-5 години деца, тоест били 11 клас  някъде през 2014-2015, както и за тези , които ще завършат през 2020 или през 2021. В тези програми на сайта на МОН, в частност в тази за 12 клас,  наистина са застъпени комплексни числа, елементи от аналитичната геометрия в равнината... Но със сигурност децата в цитирания от мен времеви диапазон в учебниците си за ПП са нямали  включен материал за комлексни числа, за представянето им в тригонометричен вид,  за степенуването им с  формула на Моавър, още по-малко пък за декартово уравнение на права и  канонични уравнения на окръжност, на елипса, на хипербола..Нямам учебника пред себе си, но в 12 клас профил най-много  се задълбаваше сякаш в изследване на функция, ектремални задачи и ротационни тела. Ганис е действащ учител по математика, тя със сигурност знае за кои набори са били тези учебни планове на сайта на МОН.

# 651
  • София
  • Мнения: 5 550
В сегашния учебен план учениците в 12 клас, ПП изучават диференциално смятане, екстремални задачи, комплексни числа, аналитична геометрия. Лично аз преподавам в края на годината и елементи от интегрално смятане и линейна алгебра, защото на повечето ми ученици ще им трябват за следване в чужбина.
Русалке, това, че повечето колеги не преподават аналитична геометрия и комплексни числа, не значи, че ги няма в учебника Wink

Последна редакция: пт, 11 окт 2019, 09:04 от ganis

# 652
  • Мнения: 4 679
Да се върнеш в 12 на пръсти от родителска среща, за да не събудиш децата - безценно. ФЕГА, страхотни сте. Така да чакам родителска не е било никога.

# 653
  • София
  • Мнения: 5 681
Да се върнеш в 12 на пръсти от родителска среща, за да не събудиш децата - безценно. ФЕГА, страхотни сте. Така да чакам родителска не е било никога.

Ако знаеш как съжалявам, че не успях да се включа!

# 654
  • София
  • Мнения: 19 911
В сегашния учебен план учениците в 12 клас, ПП изучават диференциално смятане, екстремални задачи, комплексни числа, аналитична геометрия. Лично аз преподавам в края на годината и елементи от интегрално смятане и линейна алгебра, защото на повечето ми ученици ще им трябват за следване в чужбина.
Русалке, това, че повечето колеги не преподават аналитична геометрия и комплексни числа, не значи, че ги няма в учебника Wink

Ганис,
Скрит текст:
супер, ако щом има НЯКОИ от тези неща в учебника. Simple Smile  Моите специално с твои колеги проблем са нямали Wink, Е. Крумова е ентусиаст, аз  подчертах, че  при тях са разглеждани много от упоменатите теми, но си мислех, че е от добро желание на преподавателя. Вярно, че не съм разгръщала много пъти учебниците за 11 и 12 клас.. Но дори и сега като погледнах съдържанието, интегрално смятане няма, триизмерно евклидово пространство също, диференциални уравнения също. Така че нито аз съм права, нито Аризона. Ето тук линк към  такъв опресняващ гимназиалните знания курс в рамките на 8 дни  преди старта на 1 семестър в немски университет. 4 от седемте преговорни теми, застъпени в него, у нас не се разглеждат в гимназиален етап в ПП .
https://www.tf.fau.de/files/2019/07/MatherepProgramm2019.pdf

Последна редакция: пт, 11 окт 2019, 15:41 от пенсионирана русалка

# 655
  • Мнения: 682
Да се върнеш в 12 на пръсти от родителска среща, за да не събудиш децата - безценно. ФЕГА, страхотни сте. Така да чакам родителска не е било никога.
Ако знаеш как съжалявам, че не успях да се включа!
Ми очертава се родителска на набора (без оглед на училището), едва ли ще е по-малко вълнуваща Stuck Out Tongue Winking Eye

Върти ми се един въпрос за оценките в дипломата.
Оценките от първи етап щели да бъдат вписвани, но няма да участват при формиране на бала на дипломата. Той щял да се формира само от оценките във втори гимназиален етап, т.е. профилиращи предмети, БЕЛ, мат, физическо,  философски цикъл (или както там се казва еквивалентът).
От друга страна, ако трябва оценка за кандидатстване в уни от предмет, който не е сред изучаваните във втори етап, ще се взима тази от първи.
Това означава ли, че за езикова гимназия предмети като история, физика и прочие, ако не са профилиращи, (т.е. приключват в 10кл. вкл.), не са балообразуващи? И оценките по БЕЛ и мат, езиците и физическото от първи етап също не участват?

# 656
  • Мнения: X
Оценките от първи гимназиален етап ще бъдат вписани в дипломата за средно образование, но няма да участват във формиране на общия успех. Решението кое и как ще участва в балообразуването ( изискванията) за прием е на конкретния университет. Така че ще чакаме висшите училища да публикуват някаква информация. Предполагам ( не само аз, обсъждали сме доста въпроса в различни теми), че при отсъствие на оценка по даден предмет от втори гимназиален етап,  университетите ще признават тази от първи. Възможно е,  оценките по един и същ предмет да са с различна тежест, взависимост от това дали са от ПП или от ООП. Същото се отнася и за резултатите от ДЗИ. Подобен вариант може да се предвиди и за предметите, по които всички ще имат оценки от втори гимназиален етап.

# 657
  • Мнения: 682
С уговорката за езикова гимназия; говорим само за БЕЛ, мат. и езиците. С други думи, БЕЛ, мат. и езиците 8-10клас, които до сега участваха във формиране на общия успех, отпадат? За бала остават оценките по тези предмети само от 11-12клас?

# 658
  • Мнения: X
Не съм сигурна, че разбирам въпроса правилно. Оценките по БЕЛ, математика и двата чужди езика от първи гимназиален етап няма да участват във формиране на общия успех от дипломата. Никоя оценка от този етап няма да участва. За този успех се вземат оценките от втори гимназиален етап - от задължителните и избираемите часове. Учениците от всички гимназии ще имат оценки от ООП по БЕЛ и математика от втори гимназиален етап, а тези от профилираните гимназии - и по двата чужди езика. Отделно от това, учениците от езиковите гимназии ще имат и оценка от ПП от двата чужди езика. Възможно е да имат и оценка от ПП по БЕЛ и/или математика, ако тези предмети са им профилиращи.
Ако въпросът е, когато примерно един университет е избрал оценката по БЕЛ, математика или чужд език за балообразуваща, коя оценка ще се взема, това ще е оценката от дипломата за средно образование, т. е. окончателната оценка, която се формира като средноаритметична от 11-12. клас. Личното ми мнение е, че ако ученик има по един и същ предмет оценка и от ООП, и от ПП, тези оценки ще бъдат с различна тежест в балообразуването ( примерно първата с коефициент 1, а втората - с 1,5). Същото се отнася и за оценките от ДЗИ.

# 659
  • Мнения: 682
Дидева, с този подробен отговор си изясних каквото ми беше нужно, много, много благодаря!

Общи условия

Активация на акаунт