Частни училища - информативно-дискусионна тема 34

  • 24 842
  • 747
  •   1
Отговори
# 555
  • Мнения: 840
Пипилота Виктория Трансперанта Ментолка Ефраимова Дългия Чорап, прекалено се вторачваш в детайли, които не са от такова значение и които не могат да бъдат анализирани в огромна дълбочина от родителите, които не са педагози и учители.
Има училища, в които пишат ръкописно в ПУК. Както разбираме от Хоуп, Питагор не е така или поне не е било, сега може и при тях да е и Хоуп да не знае. Но не това е важното. В добрите училища просто дават добро образование, а кога започват да пишат ръкописно, както и другите неща, които питаш, са извадени извън цялостната картина детайли, по които не може да се правят категорични изводи.

Личните ми наблюдения и опит показват, че добрите ЧУ все пак не, не минават в ПУК целия материал за 1 клас, но са много по-добри от държавните ПУК. Детето ми беше на лятна занималня след ПУК заедно с деца от ДУ, повечето след 1 клас и картинката беше следната. Никое от децата ПУК не можеше и да сънува да пише диктовки. Нашият пишеше, но децата 1 клас, които са били отличници в ДУ, двама на брой, бяха по-добри от него - все пак цяла година по- големи. Той беше обаче наравно с други деца 1 клас от ДУ и по-добър от половината. По математика подобно. Въпросът е, че пукчетата от ДУ бяха светлинни години назад. Имаше някои аспекти, само някои, разбира се, по които и на второкласниците не отстъпваше. Разбира се, на диктовките второкласниците бяха много напред.
Така че просто ЧУ дава изключително добро образование за възрастта, лично се убедих, че несравнимо с ДУ. А оттам нататък детайлите не са толкова важни.
Ти училище избери, с дали пишат ръкописно, е последното нещо, което да гледаш.
Точно както детето на Санака, и моето в началото на ПУК не можеше и да срича. В края на първия срок в ПУК четеше гладко и пишеше ръкописно. Изцяло заслуга на училището - аз бях вдигнал ръце.
Е, всеки има право на мнение, но категорично съм убеден, че в ДУ това нямаше да стане. И не във всяко ЧУ щеше да стане!

А, и всичките ти имена ги написах, без да съм гледал в книгата, която за последно съм я чел във втори клас. Може и да съм ги сбъркал, но едва ли. Ето как четяхме навремето 😄😄😄
Мецане, в ПУК няма изискване децата да пишат ръкописно и да четат гладко. Не е задължение на учителите в ДУ или държавна градина да научат децата на тези неща. И това е, защото децата на тази възраст имат и други потребности и неща, които трябва да усвоят и които са трудно измерими. Сега, дали учителите успяват в горното е друг въпрос. Но както ти виждаш, в първи клас вече и децата от ДУ четат и пишат. Значи нищо фатално не се е случило, че са пропуснали в ПУК  това (за мен) изпреварващо образование, което е по-скоро с рекламна цел, отколкото с изключително образователно значение.

# 556
  • Отвъд алеята зад шкафа
  • Мнения: 8 172
Аз пък нарочно оставих и двете си деца да изкарат ПУК в детската градина и изобщо не съжалявам, че прекараха тази година в "градински режим". И двете бяха в много хубави градини, с големи дворове с нови съоръжения, игрите преобладаваха, а за храната и дневния режим да не говоря колко са по-добри.

# 557
  • Мнения: 7 681
Тинки и Гадамер, съгласен съм с вас. Да ви кажа честно, и аз не знам какво да мисля по въпроса.
Детето беше в прекрасна лятна занималня, защото нали, цяло лято няма как някой да е в отпуска с него. В занималнята бяха събрани деца от ПУК до втори клас, всички заедно, като по прекрасен начин съчетаваха хем почивка и игри и забавления - играеха навън футбол, народна топка, вътре всякакви игри и забавления - хем и малко учене, колкото все пак за цяло лято да не се откъснат напълно от това, което са научили. Водеха ги по паркове на пикници, абе страхотно, оцветяваха, рисуваха, апликираха, и по малко имаше четене и диктовки и решаване на задачи.
Всички деца освен моето бяха от квартални ДУ.
Имаха май веднъж седмично, не всеки ден, диктовки и мен изрично ме питаха да го включат ли, щото ПУКче, братче, другите ПУКчета  не участват в диктовките, щото не могат изобщо да пишат. И аз викам - ми как, той може, включете го.
Е,  и какво се оказа - той единственото ПУКче, което участва в диктовки заедно с деца 1-ви и 2-ри клас. Ми, децата 1 клас, от кварталното ДУ, бяха - отличниците по-добри от него, "средното" ниво деца колкото него, а имаше и деца по-зле. Е, с второкласниците нямаше сравнение. В смисъл горе-долу еднакво пишеха, виждал съм им диктовките, но за него темпото понякога е било бързо и е пропускал изречение, иначе като правописни грешки и пунктуация почти нямаше такива, т.е. съвпадаше с децата 1 клас. След 2 седмици спря да пропуска изречения и се спряваше като децата 1 клас. Ама викам си - добре де, ама ето и от кварталните ДУ след 1 клас знаят да пишат децата, какво значение има 1 година по-рано ли или по-късно? Grinning

Общо взето тези деца от ДУ бяха прекрасни деца, добре си играеха, добре се разбираха. Нито имаше хулигани, нито някакви ексцесии. Е, научиха го какво значи среден пръст и да показва такива работи, в ЧУ не беше ги чувал, ама слава Богу, сега се отучи. Само че като казахме на ръководителката на занималнята, веднага ги строи в две редици за тези средни пръсти. Grinning Това са неизбежни работи явно. Наистина обаче в ЧУ няма такива неща. В малките класове имам предвид.

Децата на неговата възраст обаче си бяха много назад, а бяха прекрасни деца, просто бяха от държавни ПУК. А сега си мисля, че все пак това, че беше почти наравно с децата 1 клас от ДУ, ами да, в ДУ не стават неграмотни, ама в тази възраст една цяла година е страшно много нещо братче! Нагоре тази разлика се задълбочава.

Та на въпроса на Пипи - ПУКчетата не минават изцяло всичко за 1 клас, но някои неща за 1 клас ги минават изцяло, други частично, а трети никак. Като цяло, дете от добро ЧУ след ПУК се равнява на дете средно ниво 1 клас от ДУ и е по-назад от отличник 1 клас в ДУ, при цялата условност на дете, на училище, и на това че от ДУ до ДУ също има голяма разлика.
Но в тази възраст 1 година е страшно голям фактор, все пак.

Последна редакция: пт, 31 яну 2020, 21:04 от Татко Мецан

# 558
  • Отвъд алеята зад шкафа
  • Мнения: 8 172
Не знам и аз какво да мисля. Очевидно ЧУ смятат, че програмата по МОН е недостатъчна и искат да я надградят, като издърпват напред материала, заради двойно по-големия хорариум по МАТ и БЕЛ. Остава и въпросът тези по-големи напъни до 7 клас къде свършват след това? В топ 5 на ДГ? Отличават ли се   тези деца толкова от другите? И какво става, ако са свикнали да взимат двойно повече материал, а после учат само по МОН?

# 559
  • Мнения: 17 211
В ПУК в СС започнаха да учат да пишат директно ръкописно /за мен това беше ново, защото по-големите ми деца учеха печатно писане в ПУК и ръкописно от първи клас/, но не защото се е очаквало вече да могат да пишат печатно, а защото са преценили, че е безсмислено цяла година да ги учат да пишат печатно, а в първи клас да ги “отучват”.
Изучаването първо на ръкописното писмо е защото така следват естественните процеси на човешко развитие- децата много по-лесно го усвояват и пишат доста бързо, активира неврони, които правят ученето лесно и доста други предимства . И аз бях много изненадана от това, но след това попрочетох  доста неща по темата

Я, пак това за ръкописното, естествените процеси и невроните? Това на каква възраст?
Гугъл знае всичко. Има и публикувани изследвания.

# 560
  • Мнения: 840
Мецане, задълбочава се ако си оставиш детето на самотек. И това е разликата - в ДУ има и такива деца. Оставени на самотек. А в училище няма време да им се обърне специално внимание.
Пак казвам, не случайно в ПУК няма изискване за гореописаните постижения. Това, че детето ти е усвоило някои неща 1 година по-рано е прекрасно, но то така или иначе щеше да ги усвои.

# 561
  • Отвъд алеята зад шкафа
  • Мнения: 8 172
Като върна назад времето, когато нямаше ПУК - започнах да уча азбуката в 1 клас, а писането беше ръкописно - само и единствено. Преди това от 5 годишна знаех да си пиша името печатно, като го бях научила просто като картина, без да разбирам от какви букви се състои. Изобщо, откъде тръгва това печатно писане?

# 562
  • Мнения: 7 681
Сигурно си права, Тинки - както написах, и аз не знам какво да мисля.

# 563
  • София
  • Мнения: 2 925
Е, то пък оставаше и да не ги учат да четат и пишат в ДУ Simple Smile Никой не е твърдял, че е лошо да се кара предучилищна в ДГ. Въпросът по-скоро беше свързан с изискванията за кандидатстване в определени училища. Дали си струва или не, всеки да си преценява. Идеята беше, че ако се целят определени училища няма как да се разчита само на детската градина (с някои изключения) при кандидатстване за първи клас в тях. И тогава, добре, детето ще е на много хубав режим в градината, но ще се налага да се занимава допълнително извън нея. Та, малко се губи свободния режим. Затова и доста хора предпочитат ПУК в съответното училище. А ако не се целят въпросните училища, то тогава няма никакво значение къде детето ще бъде в предучилищна.

# 564
  • София
  • Мнения: 1 395
Бях останала с впечатление, че детето на Санака е в СС, а на Татко Мецан в Уве или друго немско... Може ли моля, Мецане, да го кажеш къде се случва това, ей така между другото в следващия си пост... Благодаря!

Навих мъжо да местим синковеца в ЧУ за 5-6-7 клас. С надеждата да го стегнат и малко отговорност да почувства. Много ме блазни тази Веда, че има супер постижения на НВО и е близо, ама не е само една потребителка оплакала се тук във форума. Всички са бивши и се оплакват много и от дисциплина. Ние вече се борихме срещу нечий си син, който им режеше якетата и косите, изхвърляше им нещата през прозореца, скачаше им върху раниците... И това две години се толерира 🙄 То това по-скоро стана пост да ви зарадвам от какво сте се спасили.
В някои ЧУ толерират ли поведение, само за да си плащат родителите? В моето не беше така. В на мъжа ми обаче беше, който иска влиза в час и учителите треперят някое дете да не напусне. Разни текущи силиконки и певици излязоха оттам. Как, като съм харесала нещо като обещания и общи параметри, да разбера каква е културата в него? Дали някои от вас са търсили запознанства с родители, които вземат децата си? С други думи, тъй като Веда не е особено популярна във форума и никой от тук пишещите няма дете там, бихте ли ми препоръчали да столквам родители вечер пред вратите? 😂

# 565
  • Мнения: 6 328
С това сваляне на задължителността скоро и за ДУ може да стане задължително в ПУК да четат и пищат.

В ДУ дете, което не е оставено на самотек би достигнало стандартно дете от добро ЧУ само с много допълнителни часове работа след написване на домашното. Това ниво детето от ЧУ го е натрупало в училище, а детето от ДУ в допълнителни занимания и уроци. При това говорим за неща извън най-трудните упражнения в МОН-ската програма.

Аз не виждам нищо нередно в ПУК да се учат на четене и писане. Напротив, смятам го за много положително. В ПУК децата минават и фоникс по езика, а там също се учат да изписват буквите.

Последна редакция: пт, 31 яну 2020, 21:32 от Fancy

# 566
  • Мнения: 6 318
Gadamer, двойно повече материал откъде го вземат?  Мисля, че не се отличават особено. Отличниците на тези 5 ДГ и АК идват отвсякъде.

На Санака е в СС, Мецан няма да каже къде е детето, може би защото не в СС😀

Последна редакция: пт, 31 яну 2020, 21:43 от Notaris

# 567
  • София
  • Мнения: 2 925
Фенси, кое да стане задължително? Ако е за предучилищната, то и сега в градината се водят предучилищни групи от 3-та група. Съмнявам се да стане задължителна предучилищната в училище. Интересно ми стана. Да не се е чуло пак за някаква такава идея? По едно време май се въртеше нещо подобно из пространството, уж за да имало повече места в градините, но то и в училищата няма.

# 568
  • София
  • Мнения: 10 825
Svee, няма как някой да ти отговори конкретно на толкова общо зададен въпрос. Т.е. има, но отговорът ще е: в някои чу толерират подобно поведение, защото държат на таксата и се притесняват да не я загубят, в други не биха допуснали нещо такова.

В Св. София от 4 години в пук учат направо ръкописни букви без да минават през печатните и без писане до припадък на ченгелчета, лулички и овали. Не знам дали е правилно, но сравнението (на база моите деца) е определено в полза на това.

# 569
  • Отвъд алеята зад шкафа
  • Мнения: 8 172
Gadamer, двойно повече материал откъде го вземат?  Мисля, че не се отличават особено. Отличниците на тези 5 ДГ и АК идват отвсякъде.

Е, именно. В крайна сметка децата от ЧУ, след 7 клас отиват масово в ДУ. Където се учи по МОН, без двоен хорариум.

Общи условия

Активация на акаунт