Православието като начин на живот - 8

  • 41 859
  • 741
  •   1
Отговори
# 15
  • Мнения: 9 152
А хората,които нямат близки и няма кой да им запише молитва на 40 ден какво става с техните души?
Ами ако са си отишли с вяра в Христа и очакване на Второто пришествие, предполагам, общите молитви за тях са много решаващи и ценни. Също, може да се окаже някой познат, който са познавали и който също е вярващ, неговите молитви ( ако той се е молил ) да са се оказали безценна помощ.
Когато осъзнах колко е важна молитвата за починалите , разбира се, започнах да се моля.

Обаче, имам много неясноти и проблеми ...например, не мога да се моля по еднакъв начин за всеки. Не съм ги обичала еднакво приживе...и респективно молитвата ми се влияе от това.
Моля, дайде насоки.

# 16
  • София
  • Мнения: 7 853
Т.к. съм останала с впечатление, че тук четат презвитери, а и хора, които имат познания искам да попитам нещо канонично:
Имаме смъртен случай в семейството и 40 се падат на 2.март. Баш първия понеделник от великия пост, а това според правилата е "забранен период".
Местният свещеник, който отслужи опелото, 3 и 9 дни, каза, че ще си направи и панахидата за 40 на точната дата с единственото условие раздавката да е строго постна.
Когато почина моят баща преди 2 години, 40 също се падаха в забранен период, но около коледния пост. Тогава друг свещеник отново каза, че 40 дни, не е какъв да е помен, важен е и си се отслужва на точната дата. Така го и направи. ...
Помени не се правят през първата седмица на Великия пост, защото тя е една от най-строгите. Това не се отнася обаче за 40 дни, защото по същество това е така нареченото „второ погребение“. Свещеника правилно е обърнал внимание, че раздавката трябва да е строго постна (дори и без растителни мазнини) и аз затова ви препоръчвам да направите само погача (спокойно я направете с мая, но без яйца, мляко и повъзможност без олио) и варено жито (без бисквити и желирани продукти). Запомнете, че за починалия е важна молитвата, а не какво ще се раздава и да се правят банкети върху гроба му.

# 17
  • София
  • Мнения: 6 175
bubolina73, аз знам, че е хубаво е като се прави панахида освен нашите близки да споменаваме и всички починали. Това (грубо казано) ни се зачита като добро дело. А свещениците винаги поменават и всички починали по задушници.

даядо хаджия, точно това смятах да приготвя. Житото с малко орехчета и захар, постна погача, но мислех и вино. Сега се замислям трябва ли вино? Малко плодове и ядки. Те съседите на свекърва ми се съмнявам, че постят и сигурно ще се мръщят но това е положението. Колко приказки изслушах на погребението как се прави жито по селановски, как по тръмбешки, как по влашки, как като я погребваме на 3-ти ден, не правим третиня и можело да вампиряса... Head Band
ММ много страда и се зарече докато той е жив да се моли непрекъснато за спасението ѝ. Тези дни, раздадохме имена за поменаване в няколко църкви и манастири.

# 18
  • София
  • Мнения: 7 853
Сега се замислям трябва ли вино?
Да!

# 19
  • Мнения: 9 152
ох, като ви чета и ми призлява. Нито обичната ми баба, нито дядо ми са погребани по православно му.
Не помня на кой ден са погребани ( дори не знам на кой ден е правилно всъщност),по спомени-  не са имали и опяване ( така ли се казва?).  Свекърът ми почина, когато аз вече бях тук....как е погребан също не знам.
Толкова  правила и специфики, вижда ми се много сложно и трудно..
Да живееш е толкова трудно, да починеш се оказа още по- трудно.....

# 20
  • София
  • Мнения: 6 175
Катерица, дядо хаджия добре го написа. За починалия е важна молитвата. Минало - заминало. Нищо не можеш да направиш със задна дата. Не знаеш как са погребани, вероятно си била и малка. Сега се молиш за тях, това е важното. Преди 2 години почина моят баща. Ми знам какво се прави, но някои неща успях, други - не. Не съм правила 20 дни. 2 дни преди датата беше задушница и отчето каза, че това е достатъчно, нямало нужда отново. А аз не посмях да настоявам. Не съм се сетила да обикалям манастирите, както сега мъжът ми. Но пък щом той така е решил, чудесно -  заръчваме да споменават и моя татко.

# 21
  • София
  • Мнения: 7 853
...
Да живееш е толкова трудно, да починеш се оказа още по- трудно.....
И кое точно му е трудното? Има си традиции и правила, които пък не са чаааак толкова много и когато ги знаеш и живееш с тях няма нищо трудно. Пък и затова има свещеници, които за питаш и те обясняват.

# 22
  • Мнения: 2 850
Извинявам се, но не разбирам това вторачване в правилата. Това не се правело, защото ...., онова не се правело, защото ...... Какво толкова ще се случи, ако случайно си омесите питката с олио и яйце в постен период? Нима Господ ще ви се обиди? Не го разбирам това старание за дребните детайли, а изпускането на цялата картина. Ако живеем в мир със себе си и околните, спазваме Божиите заповеди, или поне се стараем да ги спазваме според възможностите си, обичаме се, то тогава ще живеем малко по-щастливо и в близост до Бога. А дали съм омесила непостна питка по време на пости е издребняване.

# 23
  • София
  • Мнения: 7 853
Извинявам се, но не разбирам това вторачване в правилата. Това не се правело, защото ...., онова не се правело, защото ...... Какво толкова ще се случи, ако случайно си омесите питката с олио и яйце в постен период? Нима Господ ще ви се обиди? Не го разбирам това старание за дребните детайли, а изпускането на цялата картина. Ако живеем в мир със себе си и околните, спазваме Божиите заповеди, или поне се стараем да ги спазваме според възможностите си, обичаме се, то тогава ще живеем малко по-щастливо и в близост до Бога. А дали съм омесила непостна питка по време на пости е издребняване.
Великия пост госпожо особено в първата седмица съвсем не е дребен детайл. Нали? Само искаме от Господ, а когато той иска нещо от нас ... са дребни детайли. Ми за какво изобщо ще правите християнски помен за починал като няма да спазвате каноните на християнството. Поста специално е поставен от Господ, ако това има някакво значение за вас.

Ако ще правите нещо за някого или го правете или не правете нищо.

# 24
  • Мнения: 2 850
Говоря за вторачването в детайлите. Моля да се четем с разбиране.
За мен е по-важно това, което е в душата, а не външния показ.

# 25
  • София
  • Мнения: 7 853
Говоря за вторачването в детайлите. Моля да се четем с разбиране.
За мен е по-важно това, което е в душата, а не външния показ.
Говорим за спазване на установените правила, а не за тяхното неглижиране.
Външния показ на една погача напримере два ли ще покаже дали в нея има има прясно мляко.

# 26
  • В царството на игрите:)
  • Мнения: 3 997
Не го разбирам това старание за дребните детайли, а изпускането на цялата картина.
"Дяволът се крие в детайлите." Не съм го казала аз Simple Smile

Ако живеем в мир със себе си и околните, спазваме Божиите заповеди, или поне се стараем да ги спазваме според възможностите си, обичаме се, то тогава ще живеем малко по-щастливо и в близост до Бога.

Много престъпници живеят в абсолютен мир със себе си и с околните. Когато човек приспи съвестта си не е трудно да живее в мир, с когото и да било , а сега все по - често и все по - лесно я приспиваме, просто, защото се обичаме.

А дали съм омесила непостна питка по време на пости е издребняване.
По време на пости и, когато знаеш, че е пост се подава постна питка. Както е лесно да се сложиш яйце, така е лесно и да не се сложи. Разбира се всеки може да намери оправдание, но правилото си е правило и при добро желание може да го спази ако, разбира се, иска да постъпва по канона Simple Smile

Аз също не виждам нищо сложно в каноничните правила. може би, защото цял живот семейството ми ги е спазвало, а ако нещо не знам, питам Simple Smile Но съм забелязала, че българина по принцип се изприщва от правилата, като такива, а , когато пък те са наложени от църквата, е, тогава почва истинското възмущение и мъдруване. Последиците от подобно мислене са навсякъде около нас.

# 27
  • София
  • Мнения: 6 175
Наистина понякога има издребняване в детайли, но поста не е сред тях. Някои видове зло излизат само с пост и молитва, колкото и да не ни се иска да признаем, че сме носители на това зло. Това поне съм научила от собствен опит. Понякога и аз се боря срещу някоя "измислена догма", вместо да слушам какво ми говорят хората с опит и с времето разбирам защо е било нужно това. Друг път не научавам и продължава да ми се струва дреболия (бях споменавала за стоенето ми права по време на служба).
Та така, постът приложен навреме и правилно може да е много пречистващ и целебен и то основно за душата, за тялото оставям думата на диетолозите Wink В този смисъл, не бих си и помислила да правя блажна погача за чужди хора, особено когато при панахида свещеникът също взима от нея, би означавало да го въвеждам и него в грях.

# 28
  • Мнения: 1 291
Едно уточнение да не редактирам предишния пост. През първата седмица на строгия пост единствените молитви за покойници, които са разрешени са опело и 40-десетница, за да можем да се съсредоточим върху богослужението. (Питах свещеник.)

MilaMira, Бог гледа сърцето на човека, да. Но ако по невнимание или поради незнание е допуснал грешка, ще е по-снисходителен. Ако обаче знаем правилата и умишлено не ги спазваме, от една страна в това има гордост. "Ето, аз знам повече от светите отци, писали правилата." От друга страна изкушаваме хората, на които даваме храна за Бог да прости и ставаме виновни те да нарушат поста си. Хубаво е да внимаваме. Светите отци имат едно правило: "Снизходителен към другите, строг към себе си." Simple Smile Та по това правило, ако някой друг ми подаде непостна храна за помен, няма да го осъдя, може и да премълча, ако не е църковен човек и не пости, но ако аз трябва да раздам, ще спазя правилата и ще приготвя храната според степента на поста. Simple Smile

Катерица, не ми говори. Щом светите отци са се съмнявали, че ще отидат в рая за своите прашинки, аз с моите скали от грехове не ми се мисил къде ще се приземя. Бог да дава начин на покаяни е и прошка!

# 29
  • на БАНановите плантации в БАНгладеш
  • Мнения: 218
Смятам отдаването на чревоугодничество и/или месоядство (освен по здравословни причини) за грехове. Дори вегетарианската диета за мен е косвен грях... имайки бегли понятия от механизмите в животновъдството. Та по тези причини нека следващите редове не се възприемат като противопоставяне на постенето:

В Евангелието почти не се говори за хранителен пост... но в типика – да. Дори в Евангелието е записано как учениците на Христос нарушават поста с Негово позволение. В типика – това е недопустимо (освен по здравословни причини). В същия този типик изненадващо няма забрана за сексуални контакти по време на пост с жената/мъжа ни (източник: потребител дядо хаджия). В Евангелието обаче има текстове как Иисус се противопоставя на подобни общения по принцип (не само по време на пост)...

Вие познавате както Евангелието, така и типика. И когато има противоречие м/у тях - нека се доверим на Иисус Христос - и да не преувеличаваме ролята на яйцето в питката, за сметка на плътските удоволствия по време на пост - за които бяхте (без мен и Катерица) безмълвни преди време...

Общи условия

Активация на акаунт