Отговори
# 510
  • Мнения: 4 127
Една задача от НВО 2017

защо т.М е външна за триъгълника ?

# 511
  • София
  • Мнения: 18 035
Защото в противен случай, тоест ако точката  е вътре,  се получава противоречие. Това е сгрешената задача от 2017. Триъгълникът е тъпоъгълен, макар че в условието пише остроъгълен. Седмокласник не може да го докаже, но е факт. И макар че тази неточност не влияе на  търсеното в б подточка лице, пак е нередно.

# 512
  • Мнения: 4 127
и къде е противоречието
иначе вече като е външна точка, става лесно с 30 градуса в правоъгълен триъгълник
за б) ползваме, че ВС е 12 нали
то и б) и в) са елементарни
но това с външната точка , не знам как да го обесня на синчето

# 513
  • Мнения: 8 074
И с вътрешно и с външно място на точка М решението е с еднакви триъгълници MAP и BTP (равни катети и прилежащ ъгъл към катетите). Съответно става ВР=МС=8
Не помня по това време дали бяха учили в седми клас подобности, но от предичане с успоредни прави ВС:ВР=СН:РТ
(8+4):8=СН:4
СН=6
М очевидно е по-далече от С, т.е. е извън отсечката СН, извън триъгълника е.

Не всички деца си бяха направили правилно чертежа, решавайки аналитично задачата са видели, че е отвън и на беловата си бяха пренесни чертежа с точката извън триъгълника...

# 514
  • София
  • Мнения: 18 035
E, kak да няма противоречие..Поставете М вътре, върху отсечката СН. Тогава тр. СМР е правоъгълен с 30. <МСР=60 градуса. Тогава <В е 30 градуса, следователно СВ = 4+8=12 см би трябвало да е 2 пъти по-дълга  от СН, тоест СН да е 6 см (пак от правоъгълен с 30 градуса). А няма как да е  6см ,понеже е сбор от СМ=8см и отсечката МН. Ето го противоречието...Отделно се казва, че правата през Р пресича правата СН, не отсечката.

Последна редакция: вт, 07 юли 2020, 14:05 от пенсионирана русалка

# 515
  • Мнения: 4 127
ако М е вътрешна, ъгъл МСВ не е същия като НСВ
И ъгъл В не е 30 тогава, или поне не може да се докаже

# 516
  • София
  • Мнения: 18 035
ако М е вътрешна, ъгъл МСВ не е същия като НСВ
И ъгъл В не е 30 тогава, или поне не може да се докаже
Как, ако М принадлежи на СН ( а тя принадележи, понеже е казано, че е пресечната точка), ъгъл  МСВ не е равен на  ъгъл НСВ, това  е един и същи ъгъл? И в двата случая  <В  е 30 градуса, просто   първият се доказва, че е невъзможен. Друг е въпросът защо тогава признаха за верен и чертеж с М вътре и децата, усетили се и доказали, че е навън, де факто нямаха бонус...

# 517
  • Мнения: 4 127
ако М е вътрешна, ъгъл МСВ не е същия като НСВ
И ъгъл В не е 30 тогава, или поне не може да се докаже
Как, ако М принадлежи на СН ( а тя принаделжи, понеже е казано, че е пресечната точка), ъгъл  МСВ не е равен на  ъгъл НСВ, това  е един и същи ъгъл?
права сте, извинявам се
карам се  на детето да прави свястни чертежи, пък моя Laughing

# 518
  • Мнения: 4 127
Може ли помощ за 20 зад от тазгодишната матура?

# 519
  • Мнения: 8 074
При правоъгълни триъгълници средата на хипотенузата е център на описаната окръжност.
А)ъгъл MOQ=дъга MQ = 2 x ъгъл MPQ = 2*30=600
Б)ъгъл MON=дъга MN = 2 x ъгъл MPN = 2*15=300
В)Равнобедрен правоъгълен
MO=NO= радиус на описаната окръжност
ъгъл NOQ = ъгъл NOM + ъгъл MOQ=30+60=900
Г)от NOQ равнобедрен правоъгълен => 450
Д)от NOQ равнобедрен правоъгълен с катет равен на радиуса 2см => лицето е 2*2/2см2

# 520
  • Мнения: 4 127
Благодаря
Не знаех, че в 7 клас учат вписани и описани окръжности

# 521
  • Мнения: 6 694
В 7 клас май не са учили описани окръжности?
Трябва да се използва свойството, че медиана към хипотенуза е 1/2 от хипотенузата.

Невидима, ще се справите ли сама?

# 522
  • Мнения: 21 455
Не учат, за това се пише класът или поне, че става дума за НВО в седми клас. Един непоискан съвет, остави детето да премине през учебния материал. Има теореми, които току-що завършилите шестокласници още не знаят.

# 523
  • София
  • Мнения: 18 035
Не учат, за това се пише класът или поне, че става дума за НВО в седми клас. Един непоискан съвет, остави детето да премине през учебния материал. Има теореми, които току-що завършилите шестокласници още не знаят.
+ още1  непоискан:) Ako ще се занимавате активно с мат през лятото,  задълбайте в шестокласния матераиал. Ето как тази година една шестокласна пропорция попречи на доста деца да изразят пътя на  Иван и Стоян от текстовата задача. Има достатъчно завързани задачи в сборници за 6 клас, с които един бъдещ седмокласник може си изгради една добра база за седмокласния нов материал.

# 524
  • Мнения: 4 127
Благодаря
Това с медианата по-добре ми звучи
Дидева, когато преценя, че някоя задача не е за него, просто я пропускаме Grinning
Аз за мен си я обеснявам

Общи условия

Активация на акаунт