Отговори
# 675
  • Мнения: 9 488
1. Намерете произведението на корените на уравнението
√(х^2-5х+3)  - 3 = 0   
х^2-5х+3=3^2
х^2-5х-6=0
х12=-6/1 (формули на Виет)
2. Намерете сбора на първите 11  члена на аритметична прогресия, ако  а1 + а5 = 10    и  а3а4 = 65 . 
а1 + (а1+4*d) = 10 следователно а1+2*d=5
Но а1+2*d=а3, а а34=65
а4=13=а1+3*d

а1+2*d=5
а1+3*d=13
d=8
а1=-11
S = ½(a1 + an)*n= ½(2a1 + d*(n-1))*n

S =((-11+8*(11-1))*10)/2
3. Триъгълник има страни 7, 8 и 9 см. Намерете S, R, r, hb, ma.
Хероновата формула
S=√p(p-a)(p-b)(p-c) където p е полупериметъра на триъгълника
Р=24, р=12
S=√12*5*4*3=12√5

от S = a*b*c/(4*R) се намира R
от S = r*p се намира r
mа= ½√(2c2+2b2−a2)
 hb пак през лицето

# 676
  • Мнения: 49
peneva_a, много, много благодаря, ще пусна и другите, ако може и техните решения

1. В правилна четириъгълна пирамида основният ръб е 6 см, а околният ръб е 5 см. Намерете повърхнината и обема на пирамидата.

2. Прав кръгов конус има образуваща 10 см  и лице на повърхнината 96 ∏ см2. Намерете обема на конуса

3. Решете уравнението :   √(3х+10) - √(х+11) = 1

4.  Намерете частното и сбора на първите 5 члена на геометрична прогресия , ако  а1 = 2  и  S3 = 26


5. Ако sin α = √21/5  и  α∈(90°;180°), намерете останалите тригонометрични функции.

6.  Втриъгълник АВС е дадено: в=4, β=45° и α=60°. Намерете а,R и с. 

7. Сборът на три числа, образуващи растяща аритметична прогресия, е равен на 24. Ако от първото число извадим 1 , а към третото прибавим 5, ще получим три числа, които образуват геометрична прогресия. Намерете числата

# 677
  • Мнения: 6 766
Малко извън темата. Откога се учи комбинаторика толкова рано? Завършила съм преди около 40 години.След гимназията- ИСИ/после стана ВИСИ, ВИАС, УАСГ/. Че съм учила, учила съм , но кога и къде? Дъщеря ми е завършила езикова гимназия и твърди, че не са учили комбинаторика.

# 678
  • София
  • Мнения: 19 926
Комбинаторика се учеше и по старата, учи се и по новата програма.

По новата още от 8 клас почват с пермутации, вариации и комбинации, а в  девети май продължават с вероятности. По старата система същото се учеше, само че в други класове, задачи от този тип винаги е имало на ДЗИ.

Последна редакция: пт, 09 окт 2020, 13:54 от пенсионирана русалка

# 679
  • Мнения: 6 766
Аз матура не съм имала. BlushДоколкото може да се вярва на Уикипедия, матурите са били задължителни до 1965 и след 1998 година.

# 680
  • София
  • Мнения: 19 926
Аз матура не съм имала. BlushДоколкото може да се вярва на Уикипедия, матурите са били задължителни до 1965 и след 1998 година.
Под "старата" визирам не тази по мое време, а тази, по която ще завършат сегашните 12 класове. По новата са всички следващи випуски. Но и едните, и другите учат комбинаторика в гимназиален курс.

# 681
  • Мнения: 9 488
1. В правилна четириъгълна пирамида основният ръб е 6 см, а околният ръб е 5 см. Намерете повърхнината и обема на пирамидата.
Лицето на тиъгълниците по формулата по 3 страни или се намира височината по питагорова теорема (52-32=42)Повърхнината е 4*лицата на триъгълниците + лицето на квадрата.
V=1/3 a2*h
Височината на пирамидата пак по питагорова теорема за триъгълника образуван от ъгъл на основата, предечената точка на диагоналите на квадрата и върха на пирамидата. Доказва се, че тоно това е височината на пирамидата, но мисля, че се ползва директно в задачите след това...
2. Прав кръгов конус има образуваща 10 см  и лице на повърхнината 96 ∏ см2. Намерете обема на конуса
S1 = πr (r + l)
l го имате, намирате  r
После по питагорова теорема h (h2=l2-r2)
V = 1/3 π r2 h
3. Решете уравнението :   √(3х+10) - √(х+11) = 1
ДО 3х+10>=0
х+11>=0
 √(3х+10)=√(х+11) + 1 и тъй като сме сигурни, че √(х+11) + 1>0 можем да повдигнем на квадрат
след опростяване се получава
√(х+11)=х-1 от ДО е ясно, че решение са само х>=11, то и тук може да повдигнем на квадрат
х+11=х2+2х+1
х2+х-10=0 ...
4.  Намерете частното и сбора на първите 5 члена на геометрична прогресия , ако  а1 = 2  и  S3 = 26
Sn=a1(1-qn)/(1-q) q различно от 1
26=S31(1-q3)/(1-q)=2(1+q+q2) (формула за съкратено умножение и съкращаване)
1+q+q2=13
q2+q-12=0
два варианта q1=-4 q2=3
S51(1-q4)/(1-q) с двата вариант получавам съответно -102 и 80
(моите сметки винаги тярбва да се проверяват, много бъркам)
5. Ако sin α = √21/5  и  α∈(90°;180°), намерете останалите тригонометрични функции.
sin2α + cos2α = 1
Замествате и смятате
6.  Втриъгълник АВС е дадено: в=4, β=45° и α=60°. Намерете а,R и с.  
с косинусова теорема стават доста "кьопави" сметките...
Аз пускам височина hc
hc=b.sinα=2√3 (в триъгълника с връх А)
c=hc.sinβ=2√3*√2/2=√6 [/s](в триъгълника с връх B)
Поравка c=hc / sinβ=2√3 / (√2/2)=2√6

R по формулите от предните задачи

7. Сборът на три числа, образуващи растяща аритметична прогресия, е равен на 24. Ако от първото число извадим 1 , а към третото прибавим 5, ще получим три числа, които образуват геометрична прогресия. Намерете числата
1+3d=24   (a2=a1+d, a3=a1+2d)
а1+d=8 (второто число и в двете прогресии)
а1-1 ; а1+d ; а1+2d+5 е геометричната прогресия
8-d-1 ; 8 ; 8+d+5
7-d ; 8 ; 13+d
(13+d)/8=8/(7-d)

d се получава 3 или -12, но първоначалната прогресия е растяща, т.е. d=3, а1=5, числата са 5 ; 8 ; 11

Последна редакция: сб, 10 окт 2020, 00:12 от peneva_a

# 682
  • varna
  • Мнения: 211
Моля някой да ми  обясни как се намират НОК и НОД  в математиката за 5  клас

# 683
  • Мнения: 4 554
НОД е най голям общ делител на група числа, т.е най голямия делител което ги дели, пример 9 и 6 НОД (9,6) е 3.НОК е най малкото делимо, което дели всяко от група числа с остатък 0 кратно е на тях, пример НОК(4,3) е 12, защото 12 дели 4 и 12 дели 3 и е най-малкото възможно.всъщност 12 е кратно на 4 и на 3 и оттам името.В учебника има процедура как се намират

# 684
  • Мнения: 9 488
НОД е най голям общ делител на група числа, т.е най голямия делител което ги дели, пример 9 и 6 НОД (9,6) е 3.НОК е най малкото делимо, което дели всяко от група числа, пример НОК(4,3) е 12, защото 12 дели 4 и 12 дели 3 и е най-малкото възможно.В учебника има процедура как се намират
В учебника има ясни определения (за разлика от даденото тук), процедурата не видях да е разписана подробно (поне в на дъщеря ми), но пък достатъчно ясно са им го обяснили в клас.

Най-малко общо кратно е най-малкото число, което едновременно се дели и на двете числа т.е. НОК (3,4) е 12 защото 12 се дели на 4 и се дели на 3.
НОК (4,8,16) е 16 и т.н.
НОК (14,21) е 42

Последна редакция: пт, 09 окт 2020, 17:26 от peneva_a

# 685
  • Мнения: 4 554
Има описание или в някой от сборниците на децата или в учебника може да греша.

# 686
# 687
  • Мнения: 49
peneva_a, ти си бог, не знам как да ти благодаря.
На някои от задачите като им видях решенията заграх как ставаха нещата, но щеше да ми отнеме много време да си ги припомня.
Още веднъж, Голямо Благодаря

# 688
  • Мнения: 212

Моля,за решение на рачешката задача.

# 689

Общи условия

Активация на акаунт