91 НЕГ "Професор Константин Гълъбов" - тема 6

  • 68 960
  • 745
  •   2
Отговори
# 225
  • София, Лагера
  • Мнения: 2 987
Русалке, много си полезна, както винаги!  А има ли начин да сложим мнението ти на 1-ва страница, за да остане за поколенията?


Момичета, имам въпрос: 8-ми клас по-труден ли е от 9-ти?  И от 10-ти? Питам, за да знам как да разпределям извънучилищните занимания във времето.

# 226
  • Мнения: 3 976
Знаеш ли колко ми е нужен този отговор, но, боя се, няма да е обективен.

Децата са различни, учат по различен начин. За мен 8-ми клас /Vorbereitungskl./ беше най-труднен в живота ми. Детето го прелетя - най-безгрижният й клас до настоящия момент. А и човешката психика е устроена да омаловажава преминатите препятствия и да придава свръхмерна тежест на настоящите /гледани с очите на страха/.

# 227
  • София, Лагера
  • Мнения: 2 987
Благодаря ти, Шарлот!
Да, знам, че сме склонни да омаловажаваме тежестта на миналите събития. (аз самата съм цар на това Grinning)

Но въпреки това може и да се погледне (частично) обективно. Например, когато вече си завършил гимназията и погледнеш назад. Тогава сравняваш две ситуации, и двете от миналтот ти, които към днешна дата не са ти тягостни, защото са зад гърба ти.
Може би трябваше да се изразя по-адекватно, защото "труден" е доста широко понятие. Може би въпросът ми е "натоварващ",  дори "трудоемък". Дори може да го измерим и като време, прекарано в учене. Седми клас определено беше по-тежък от 6-ти.

# 228
  • София
  • Мнения: 3 610
За дете неучило немски до сега, осми клас се явява доста труден, по-скоро трудоемък. Големият му беше трудничко доста, тоест отнемаше му доста време, докато в 9ти и 10ти кл. в лайстунг беше почти неангажиран. В лайстунг натоварването е 11ти и 12кл, но дори тогава не е отделял същото време за учене, както в 8ми, дори на половина. Всичко обаче си зависи от способностите и мотивацията на детето.
Сега на брат му също му отнема доста, тоест всичкото време, почти не му остава свободно, но и за него езика е нов. Нямам идея как ще е догодина, но има чувството, че няма да му олекне, защото той просто прави нещата по-бавно и ги изпипва повече.

# 229
  • София
  • Мнения: 18 034
Ноеми, не знам при кого е синът ти (дали при по-взискателен или по-лежерен учител по немски в  8 клас), но помня,че е учил немски до 7 клас в едно от добрите основни училища. Та аз бих заложила на допускането за по-тежък 9 клас, независимо дали ще е лайстунг или ДСД. Връщат се разказвателните след едногодишна пауза и много неща  са забравени,  материалът е обемен, учат се предмети на немски..

И като съм почнала да писателствам, да ви напиша и за папката,
Скрит текст:
че гледам, че  май някои се колебаят какво представлява тя. Представете си го малко като писане  на дипломна работа. Ученикът избира една тема, която следва да e kontrovers, тоест да има ясно разграничими плюсове и минуси.  Не примерно да избере
 тема "Изучаване на чужди езици" - такава, по която трудно би могъл да изфабрикува негативи. Давам пример с темите на моите девойки в годините:
- Възобновяеми енергийни източници
- Хоумофис
- Медицински роботи

Има теми от всякакви аспекти на живота - изкуствен интелект, веганство, донорство на органи, сурогатно майчинство, графити, ваксини, различни форми на съжителство, хомосексуални бракове, електроавтомобили, carsharing, екстремни спортове..

Та избира я ученикът темата и я казва на преподавателя си, последният следва да я одобри и чак тогава се почва работата по нея. В различните години/по различните училища  се искаха сякаш различен брой статии. Да кажем, че са 10 , колкото бяха на близначките ми. Всяка статия се прилага в папката и  към нея се прави разработка по избор. Преди беше някак по-сухо откъм правила за тези разработки, сега са по-разчупени вариантите. Може да се пише резюме, тоест нещо като сбит преразказ на текста.  Може да се прави mindmap, да се пише есе по темата, да се прави интервю с  човек от областта, да се прави проучване/анкета, разултатите от която да бъдат онагледени с  диаграма и  съответно анализирани.. От всяка статия се вадят  също така  специализираните понятия и се превеждат като значение от немски на немски (тоест тук влизат в реална употреба жълтият речник на Лангеншайд или  добрият стар Дуден от мое време).  Папката започва с лицева страница със заглавие на темата, име на ученика, на проверителя и на училището,  следва въведение, после има нещо като план-съдържание с ключови думи, после идват статиите и  разработките към тях. Накрая има заключение и списък с източници, ползвани в процеса на работа. Много се вживяват германците на тема плагиатство и външна помощ, затова са тези източници. Затова е нужна и  лично подписаната декларация, че работата е изготвена напълно самостоятелно.  Съвсем в края на папката има и един формуляр разграфен, в който учителят-проверител регулярно отразява забележките си по провереното на съответния етап (ако проверва, де, помня по-миналата година за  съществени разлики в това отношение между класовете, на моите девойки всичко беше проверено). Когато всичко бъде проверено, редакатирано и сие,  папката се принтира повторно в коригиран вече вид. Няма как останалите членове  на  комисията (извън проверителя) да прочетат сто и кусур цялостни папки, затова всяка папка си има и резюме, в рамките на  сигурно една-две  печатни страници.  Така хем учителите могат да придобият прилична представа за разглежданото в папката, хем детето има сбит текст, с който да  се представи на устния (преди доп. въпроси), хем знае как да си оформи плаката/PP презентацията така, че да  кореспондира оформлението /съдържанието с онова,  което ще говори. И в папката, и в  представянето на плаката/презентацията трябва да присъства елементът на сравнение между България и Германия.

Ще кача сега и няколко снимки от плакатите, които имам останали. Много труд беше вложен в тях и моите си ги искаха, на всички други ги върнаха, техните някак мистеризоно изчезнаха.. Sad Което ми напомня да кажа нещо много нелицеприятно, но е самата истина, пък който ще да го отрича. И не важи само за НЕГ. В пространството се продават папки/плакати от ученици от всички училища с немски.. И понеже все пак е рисково да се вземе папка от ученик в същото училище от минал випуск, се  продават материалите на такива в други...  И в този ред на мисли, и на писмения се преписва, за жалост все по-масово.. Особено откакто децата са наредни като сардини в едни малки зали на ТУ. Да, няма как да препишеш в частта с писането, но пък сверяването на избираемите отговори си върви на пълни обороти. А и подредбата от немското посолство е много несъобразена, поне според мен, примерно 6 поредни реда от НЕГ,  4 поредни от  73-то,  2 от 35-то. Децата така се познават, знаят много добре  кой колко знае и на кого може да се разчита за помощ. Я да ги размесят и да не знаят дали си заслужава рискът да се доверят на  съседа си напълно непознат..


Последна редакция: нд, 27 сеп 2020, 07:04 от пенсионирана русалка

# 230
  • София
  • Мнения: 2 162
Еха, знаех си аз, че нещо не е наред с нашата папка. Това за подреждането й ще ни е особено полезно. Благодаря ти много, Русалке. Безценна си!

# 231
  • София, Лагера
  • Мнения: 2 987
Благодаря, Русалке! При Старирадева е, а преди това е учил 7 години в 20то + немска занималня + езикови лагери в Германия и Австрия. И въпреки това общуването на английския му е много, много по-лесно! Даже като беше последно в Германия си е говорил с другите деца (украинчета) на английски вместо на немски, което не е разрешено. В 7-ми клас спря за учи немски (освен в училище, което е ... да не казвам колко (не)сериозно) и сега твърди, че нищо не помни. Даже на последното контролно е имал грешки на родовете на думите. На думички, дъвкани с години...
Така че не мисля, че 8-ми клас ще му е съвсем лесен. Сега се пазарим дали плуването, или Британиката да отпадне.

Всеки път като вляза в стаята му го заварвам да гледа нещо в ютюб, а той без да му кажа нищо ме посреща с думите (с лек фалцет): "Ама аз досега учих!"
Уф, добре че го пуснах по-рано на училище - януари 2007 е, че пубертета чак сега го разтриса. Ама сега вече мърдане няма Simple Smile

Русалке, въпросче към теб, ще ти бъда много благодарна, ако можеш да ми отговориш, може и на лично:
Скрит текст:
Старирадева добър учител ли е? На мен изключително много ми хареса на родителската среща, после се вийдахме и по повод поръчката на учебниците и ми се видя и строгам, и спокойна. Та, да питам за твоето мнение!

Последна редакция: сб, 26 сеп 2020, 18:05 от Ноеми

# 232
  • Мнения: 1 165
Страхотна е госпожа Старирадева.  Успява да провокира интерес и у деца, учили немски

# 233
  • София
  • Мнения: 5 188
Русалке, поклон пред желанието ти и възможностите ти да помагаш!

# 234
  • Sofia
  • Мнения: 4 391
Така че не мисля, че 8-ми клас ще му е съвсем лесен. Сега се пазарим дали плуването, или Британиката да отпадне.

Ако английският му е добър, да отпадне Британиката Hands Plus1
При една от най-добрите сте Grin

Запазих си аз постовете на Русалка за DSD-то, но ако ги забодете на първа страница, ще е от голяма полза Heartpulse

# 235
  • Мнения: 134
Ноеми, не знам при кого е синът ти (дали при по-взискателен или по-лежерен учител по немски в  8 клас), но помня,че е учил немски до 7 клас в едно от добрите основни училища. Та аз бих заложила на допускането за по-тежък 9 клас, независимо дали ще е лайстунг или ДСД. Връщат се разказвателните след едногодишна пауза и много неща  са забравени,  материалът е обемен, учат се предмети на немски..

И като съм почнала да писателствам, да ви напиша и за папката,
Скрит текст:
че гледам, че  май някои се колебаят какво представлява тя. Представете си го малко като писане  на дипломна работа. Ученикът избира една тема, която следва да e kontrovers, тоест да има ясно разграничими плюсове и минуси.  Не примерно да избере
 тема "Изучаване на чужди езици" - такава, по която трудно би могъл да изфабрикува негативи. Давам пример с темите на моите девойки в годините:
- Възобновяеми енергийни източници
- Хоумофис
- Медицински роботи

Има теми от всякакви аспекти на живота - изкуствен интелект, веганство, донорство на органи, сурогатно майчинство, графити, ваксини, различни форми на съжителство, хомосексуални бракове, електроавтомобили, carsharing, екстремни спортове..

Та избира я ученикът темата и я казва на преподавателя си, последният следва да я одобри и чак тогава се почва работата по нея. В различните години/по различните училища  се искаха сякаш различен брой статии. Да кажем, че са 10 , колкото бяха на близначките ми. Всяка статия се прилага в папката и  към нея се прави разработка по избор. Преди беше някак по-сухо откъм правила за тези разработки, сега са по-разчупени вариантите. Може да се пише резюме, тоест нещо като сбит преразказ на текста.  Може да се прави mindmap, да се пише есе по темата, да се прави интервю с  човек от областта, да се прави проучване/анкета, разултатите от която да бъдат онагледени с  диаграма и  съответно анализирани.. От всяка статия се вадят  също така  специализираните понятия и се превеждат като значение от немски на немски (тоест тук влизат в реална употреба жълтият речник на Лангеншайд или  добрият стар Дуден от мое време).  Папката започва с лицева страница със заглавие на темата, име на ученика, на проверителя и на училището,  следва въведение, после има нещо като план-съдържание с ключови думи, после идват статиите и  разработките към тях. Накрая има заключение и списък с източници, ползвани в процеса на работа. Много се вживяват германците на тема плагиатство и външна помощ, затова са тези източници. Затова е нужна и  лично подписаната декларация, че работата е изготвена напълно самостоятелно.  Съвсем в края на папката има и един формуляр разграфен, в който учителят-проверител регулярно отразява забележките си по провереното на съответния етап (ако проверва, де, помня по-миналата година за  съществени разлики в това отношение между класовете, на моите девойки всичко беше проверено). Когато всичко бъде проверено, редакатирано и сие,  папката се принтира повторно в коригиран вече вид. Няма как останалите членове  на  комисията (извън проверителя) да прочетат сто и кусур цялостни папки, затова всяка папка си има и резюме, в рамките на  сигурно една-две  печатни страници.  Така хем учителите могат да придобият прилична представа за разглежданото в папката, хем детето има сбит текст, с който да  се представи на устния (преди доп. въпроси), хем знае как да си оформи плаката/PP презентацията така, че да  кореспондира оформлението /съдържанието с онова,  което ще говори. И в папката, и в  представянето на плаката/презентацията трябва да присъства елементът на сравнение между България и Германия.

Ще кача сега и няколко снимки от плакатите, които имам останали. Много труд беше вложен в тях и моите си ги искаха, на всички други ги върнаха, техните някак мистеризоно изчезнаха.. Sad Което ми напомня да кажа нещо много нелицеприятно, но е самата истина, пък който ще да го отрича. И не важи само за НЕГ. В пространството се продават папки/плакати от ученици от всички училища с немски.. И понеже все пак е рисково да се вземе папка от ученик в същото училище от минал випуск, се  продават материалите на такива в други...  И в този ред на мисли, и на писмения се преписва, за жалост все по-масово.. Особено откакто децата са наредни като сардини в едни малки зали на ТУ. Да, няма как да препишеш в частта с писането, но пък сверяването на избираемите отговори си върви на пълни обороти. А и подредбата от немското посолство е много несъобразена, поне според мен, примерно 6 поредни реда от НЕГ,  4 поредни от  73-то,  2 от 35-то. Децата така се познават, знаят много добре  кой колко знае и на кого може да се разчита за помощ. Я да ги размесят и да не знаят дали си заслужава рискът да се доверят на  съседа си напълно непознат..


Тази година с преписването няма да им се получи. Изпитът ще се проведе в училището, а не в ТУ. И преподавателите са им го казали, така че децата не очакват чак толкова високи резултати като друга година. Ще видим... Пожелавам им да покажат собствените си натрупани знания и дано резултатите им да са отлични!
Относно папката имам един въпрос - подвързва ли се или се слага в обикновена папка?

# 236
  • София
  • Мнения: 18 034
Подсказването в някаква степен, marinarina, минава навсякъде. Simple Smile И преди ТУ се е практикувало.. Голямата ми дъщеря  държа изпита  преди няколко  години например в  огромно фоайе (побрало всичките 130-140 явяващи се) на хотел "Родина", в което дистанцията между масите на  учениците в която и да било посока е била доста по-голяма от тази в класна стая... И пак  някои му бяха намерили цаката.  Нейно приятелче пък го държа в СУ - същата работа. A и си остава фактът, че за SK няма от кого да погледнеш, нито кого да питаш. Нивото на писмения до огромна  степен се определя от това, така че едва ли резултатите ще са различни тази година.  Скъсаните и тези с В2 почти винаги са с пасив от писането. Понеже  всеки един поделемент на писмения (четене, слушане, писане) си има свое ниво и съответно  може да свали нещата в цялост до по-долното ниво или до никакъв сертификат..

Последна редакция: нд, 27 сеп 2020, 17:36 от пенсионирана русалка

# 237
  • Мнения: 7 154
А има ли начин да сложим мнението ти на 1-ва страница, за да остане за поколенията?
Готово.

# 238
  • Мнения: 8 462
За жалост преписването е най- лесно в "домашна" среда, в самото училище, когато квесторите се правят, че не виждат, защото после трябва да се отчетат високите резултати на училището. И ако някой сега каже, германците също са квестори и те са принципни,  дълбоко ще го разочаровам. Ще спомена само, как преписващ ученик улавя погледа на преподавателя си германец, последният се оглежда, за да е сигурен, че никой друг не е видял и смигва заговорнически на ученика. Такива истории много. В крайна сметка децата трябва да разберат,  че фалшивото С1 води до самозалъгване, дълбока заблуда на родителите и дълбоко бъркане в джоба им, когато още първия месец в Германия или Австрия се окаже,  че с тези знания няма как да се продължи обучението. Следва смяна на специалност или държава и огромно разочарование. Да не говорим, че и на устния доста хора се провалят и то не винаги заради слаба подготовка по езика, а заради бедна обща култура. В крайна сметка успяват тези, които учат за знания, не се сравняват с Пенчо и Иванчо по оценка, а имат високи изисквания към самите себе си.

# 239
  • София
  • Мнения: 18 034
За жалост преписването е най- лесно в "домашна" среда, в самото училище, когато квесторите се правят, че не виждат, защото после трябва да се отчетат високите резултати на училището. И ако някой сега каже, германците също са квестори и те са принципни,  дълбоко ще го разочаровам. Ще спомена само, как преписващ ученик улавя погледа на преподавателя си германец, последният се оглежда, за да е сигурен, че никой друг не е видял и смигва заговорнически на ученика. Такива истории много. В крайна сметка децата трябва да разберат,  че фалшивото С1 води до самозалъгване, дълбока заблуда на родителите и дълбоко бъркане в джоба им, когато още първия месец в Германия или Австрия се окаже,  че с тези знания няма как да се продължи обучението. Следва смяна на специалност или държава и огромно разочарование. Да не говорим, че и на устния доста хора се провалят и то не винаги заради слаба подготовка по езика, а заради бедна обща култура. В крайна сметка успяват тези, които учат за знания, не се сравняват с Пенчо и Иванчо по оценка, а имат високи изисквания към самите себе си.

+1  Simple Smile Не посмях да го кажа толкова директно, понеже винаги после се появяват хора, които казват, че не е така...Или че поне при тях не е така. Wink

Общи условия

Активация на акаунт