
https://www.facebook.com/notes/engin-aky%C3%BCrek-for-ever/la-im … 10159127564824203
Превод от испански Теменужка Христова.
Значението на вратите в „Дъщерята на посланика”
Вратата е архитектурен елемент, който позволява на хората да влизат или излизат от едно място в друго. Ако вратата е външна ,тя има две важни функции: Пази ни от опасностите навън и в същото време запазва нашата интимност ненакърнена. Една врата съществува, защото зад нея живеят човешки същества, съответно една от най- важните функции на вратата е да служи за вход към един дом, към едно семейство. Вратите показват нашето социално положение и дори за характерът ни. Те пазят мизерия и съкровища, крясъци и мълчание, радости и скърби, жертви и предателства, любов и насилие. В сериалът “Дъщерята на посланика” вратите имат специална роля и значение, защото те представляват сърцата и душите на главните герои Наре и Санджар.
Ще се опитаме да анализираме някои от най- важните моменти, в които вратите говорят на собствен език.
Първият епизод на един сериал е най- важният от всички, защото в него се представят героите и предшестващите историята събития. В „Дъщерята на посланика” това е моментът, в който научаваме, че в миналото Санджар и Наре са имали нещастна любовна история. Разбираме, че в сватбената нощ Санджар, почувствал се предаден, се отрича от Наре. Наре не е девствена. И въпреки, че тя му казва, че не му е изневерила, че доведеният и брат я е насилил, Санджар не вярва. Виждаме също, че Наре прави неуспешен опит за самоубийство и ражда дъщеря си Мелек в психиатрична клиника в Швейцария. Показват ни, че Акън отново опитва да насили Наре и за да се защити, тя го наръгва с нож. Наре се появява в нощта на сватбата на Санджар и Менекше, за да му остави дъщеря му, вярвайки че за нея няма друг изход освен смъртта, също като в онази далечна черна нощ, когато Санджар я изгонва.
В първият епизод се запознаваме с огромната, дълбока любов, която изпитват Наре и Санджар един към друг. Любов, погребана от деветгодишна раздяла. Знаем, че Санджар има деспотичен нрав, че изпитва огромна ярост, изпълнен е с жлъч, освен това е импулсивен, злопаметен и има склонност към решаване на проблемите с юмруци. Но също така ни показват, че той е много отговорен, грижовен към семейството, спазва традициите на родното място, с които е възпитан. С дъщеря си е безмерно грижовен, след като се уверява, че тя е плод на връзката му с Наре. От друга страна, Наре е дете на посланик, един баща, който не я обича и е напълно безскрупулен. Най- важното нещо е живота на Наре е нейната дъщеричка Мелек.
И точно в този първи епизод ние започваме да си даваме сметка за значението на вратите.
Вратата на отхвърлянето
Сватбената нощ
Санджар и Наре се женят и прекарват своята брачна нощ в планинската къща. Това място те смятат за свой “дом”. Легендата, трагедията, проклятието и за двамата започва в онази злощастна нощ, когато Санджар изхвърля Наре на улицата, отрича се от нея и затваря вратата зад себе си.

Тази врата, затворена и заключена от Санджар има ужасно значение, което за него се изразява в това да изтръгне сърцето си и да го хвърли в огъня. Случилото се не е обикновена кавга и Наре го знае, защото добре познава Санджар. Това е присъда или поне така го възприема тя. По- късно ще разберем, че Санджар съжалява за стореното и отива да я търси в Черна гора.

За Наре тази затворена врата означава, че остава сама и безпомощна срещу света. Никой не и вярва, никой не я обича, няма корени и родина. Единственоя изход за нея в онзи момент е да престане да чувства.
Сватбената нощ на Санджар и Менекше
Наре нахлува отново и неочаквано в живота на Санджар в нощта на неговата сватба с Менекше, водейки със себе си дъщеря им. От момента в който я вижда, той се чувства обезоръжен. Неговото вкаменено сърце започва отново да тупти в гърдите му. В същото време той изпитва страх и ярост, огромна ярост заради предателството и към него. Не иска да прощава. Желанието му е Наре да изчезне.
В този втори сблъсък, Санджар не само се отрича от Наре. Той отрича също дъщеря си(неговото семейство) и изгонва и двете от конака. Онази малка къща в планината представлява бедният и невинен Санджар. Но конакът... Конакът представлява един горд и мощен Санджар.

Гневът на Санджар
В първият епизод Санджар гневно захлопва вратата и се подпира на нея като едно дете, криещо се от чудовището. Това е неговият опит да защити сърцето си от земетресението, което предизвиква Наре, появявайки се отново в живота му заедно с Мелек. Въпреки това обаче, Санджар е този, който плаши с поведението си на ранен звяр, дори пред малкото момиченце. Неговото сърце в този момент е чист въглен.

Вратата на предателството
Санджар се завръща заедно с Наре от Черна гора, след като откриват и спасяват детето си. В това пътуване той се е почувствал много уязвим. Сърцето му отново бие заради нея и той не може да предотврати това. Знае,че Наре има голяма власт над него. Пълна власт и точно заради това, той всячески се опитва да я отстрани от живота си. И какво му хрумва? Да погребе отново сърцето си под тонове пръст, лягайки си с Менекше. Когато Санджар влиза с новата си съпруга в спалнята и затваря вратата, той не само е решен да предаде Наре, ще предаде също и самия себе си. В този случай Енгин Акюрек затваря вратата бавно, почти насила, със сълзи в очите. Мисля, че нямаше дори един зрител в онзи момент, който да не е почувствал предателството на Санджар върху себе си.

Тази врата не представлява домът на Санджар, още по-малко, неговото сърце. Това е вратата към спалнята на персонажът Менекше, замислен и създаден, за да направи пътят на завръщането на влюбените един към друг по-труден и мъчителен. Санджар отваря тази врата винаги с подозрение, с неудобство, бързайки, като че ли подът гори под краката му. Същите чувства изпитва Наре, когато във 2 епизод Санджар я напъхва в тази стая - не й стига въздухът, не издържа на гледката на леглото и на представата за Санджар в него. Санджар никога повече не ляга в това легло и влиза в стаята само за да вземе чисти дрехи. Тази врата за него означава една огромна грешка, която ще се наложи да плати скъпо.
Вратата на прошката
Стигаме до 13 епизод, в който Санджар най-сетне се убеждава и признава, че Наре е казала истината за насилието на Акън над нея. Какво прави той? Отива в тяхната къща и се срутва плачейки пред затворената врата. Това място е произходът на неговата непростима грешка и точно там той трябва да изкупи своя грях, да плаче заради себе си и заради нея.Там ще произнесе отново името на Наре и ще позволи да бъде утешен от нея.

Но се случва още нещо важно в този момент на разкаяние на Санджар - много по-късно след пристигането на Наре, Санджар я внася спяща на ръце в къщата, т.е. влиза отново с нея там.Това действие е изпълнено със силни емоции за него. Санджар отново отваря сърцето и дома си за Наре.Той не сяда близо до спящата Наре, а остава настрани, подпрян на вратата, да бди. Защото вярва, че не заслужава да стои редом с нея. Защото смята, че заслужава да страда до вратата, през която я е изхвърлил, поддавайки се на гнева и ревността си. Страданието на героя в този момент е непоносимо.

Отричането на Наре от Санджар
В момента, когато Санджар осъзнава и признава грешката си, сближаването на двамата влюбени изглежда неизбежно. Но сценаристите решават да направят завой и да ги разделят отново с новината за бременността на Менекше. Финалът на 15 епизод, според мен досега е една от от най- специалните сцени в ДП. Наре, ядосана на Санджар, заради лъжата с наема, се премества в нова къща, без да му каже. С тези си действия иска да му напомни: ”По този начин, с измама ,няма да те допусна в дома си, няма да позволя да влезеш в сърцето ми отново.” Когато той се появява в новата къща, е толкова любезен и очарователен, че Наре бързо му прощава и го допуска в дома си отново, дори открехва леко вратата на сърцето си. Но Санджар и разказва за бременността на Менекше и това е нещо, което не може да бъде простено. Каква е реакцията й, следствие едновременно от гняв и разочарование? Кълне се да не произнесе никога повече името на Санджар и се отрича от него, точно както него преди години. Отново вратата, която затваря Неслихан Атагюл, с очи пълни със сълзи, е символ на сърцата на двамата влюбени, дом недостижим за тях засега.

Санджар, също както Наре преди години, усеща, че затръшването на тази врата го лишава от въздух и че няма да бъде лесно да поправи грешките си.

Изпълнен с гняв към себе си, Санджар разрушава къщата на спомените им и вратата, през която е изхвърлил Наре, стремейки се да премахне всичко, което му напомня за ужасната грешка, която е направил. Понякога в живота е необходимо да унищожиш, преди да можеш да създадеш, да разрушиш до основи и да изградиш отново. Тази врата беше прокълната, къщата беше прокълната. Както каза Наре, тази любов не е легенда,тя е проклятие.

Защо Санджар блъска с такава ярост вратите?
Защото вратите са неразривна част от неговите кошмари. Вратите са неговото разочарование, неговото съжаление, неговата ревност, чувството му за вина. Те са препятствия за постигане на неговата главна и най-важна цел: сърцето и любовта на Наре. Ако в началото Санджар блъска яростно вратите, в опит да прогони болката в гърдите си, предизвикана от завръщането на Наре, по-късно, го прави, защото не успява да достигне до нея. Всяка затворена врата, която му пречи да стигне до сърцето на Наре, ще бъде разрушена, удряна и блъскана без съжаление. Защото Санджар знае какво иска и ще се бори за него без да се двоуми. Санджар е импулсивен, да,така е. Но също така е интелигентен, проницателен, решителен и непоклатим. Той е мъж на действието, който винаги се изправя с лице към човека отсреща. Дали не е зодия Овен?

И последно, вратите, през които наднича любовта
От момента, в който Санджар решава да се бори за Наре и Мелек, Енгин Акюрек, когато отваря врата, зад която се намират те двете, го прави предпазливо и с наслада, и погледът му заблестява, щом ги види. Да отваря тези врати означава всичко за Санджар, защото въпреки всичко, е успял да ги задържи близо до себе си и защитени. Чувства, които не са чужди за никой родител и съпруг към любимите същества. Освен това ,виждайки ги близо до себе си, му дава надежда за бъдещето и сбъдване на мечтата за истински дом с тях.

Наблюдаваме обаче, че Санджар чувства, че не е спечелил правото да премине през тези врати заедно с тях. Затова отваря тези врати и наднича през тях почти крадешком, срамежливо.

Заключение:
Когато Санджар, Наре и Мелек прекрачат прага на една къща заедно и хванати за ръка, това няма да бъде нито конакът, нито къщата в планината. Ще бъде нова къща за тях, място без лоши спомени, където вратите се отварят внимателно и с уважение и не са символ на предателство, ревност и болка. Дом, в който вратите се затварят за наслада от любовта или за да спорят и после да се помирят. Но, докато дойде този момент, се надяваме да преживеем заедно с тях едно дъъълго, дълго пътуване и да видим как се отварят и затварят, блъскат се и се рушат още много врати.
Добрата новина е, че имаме режисьор, отдаден на историята, имаме Енгин Акюрек, който вдъхва сила и харизма на героя си, имаме Неслихан Атагюл, която е прекрасна, така както и всички актьори от каста, добри сценаристи и отличен технически екип. А! И че Санджар има ясна цел и няма нито една врата на света, която да му попречи да я постигне. Сърцата на Санджар и Наре ще се отворят напълно едно за друго, и ще приветстват един нов живот и един нов дом. Да се обзаложим ли?!
ПП:
Не спирайте да наблюдавате внимателно вратите, най-вече когато са в кадър отворени или затворени.
Вратите в “Дъщерята на посланика” говорят на собствен език.
Мария Фернандес
Писател, завършила в Университета в Малага степен по режисура и драматургия.