И нека наш'та ОСМОКЛАСНА баница с късмети да донесе и здраве, и успех, и за екскурзии билети!

  • 25 197
  • 774
  •   1
Отговори
# 750
  • София
  • Мнения: 5 451
Показателно за разликите между нашата и американската система е и обучението по литература. Понеже то ми е много интересно, разпитвам и се впечатлявам.
По АЕ: Учебник не ползват, не знам дали има. На година учат по 3-4 романа /целите,  не отделни глави/ и 2-3 разказа или поеми. Има общ списък и учителите си избират точно кои творби да преподават (тази година при нас това са Хроника на една предизвестена смърт, Персеполис, Океанът в края на пътя, няколко разказа на Мураками и творби на някаква полска поетеса). Така две съседни паралелки могат да учат различни автори и произведения, защото учителят преподава това, което най-много харесва. Четат се в час. Заданията, които получават, всеки път са различни. Да напишат собствена творба в стила на автора и тя да е свързана с произведението  + да напишат есе за това, по какво тяхната творба напомня за оригинала. Да си върнат книгата с лепящи листчета на всяка страница със свои бележки, които са си водили, докато са я чели  - метафори, символи, асоциации и т.н. Правият дискусии /оценява се с графика, която учителят изработва и им изпраща - кой колко е участвал, дали предимно с въпроси или с отговори, дали се е аргументирал с добри препратки към текста  и други./ Преди това имат пробна дискусия - с обратна връзка към както от учителя към тях какво да подобрят, така и те попълват анкета с предложения към учителя какво искат да се промени за дискусията. Музей от "артефакти" с представяне на моделите като музейни експонати - с фиксиран брой думи. Разиграване на сцени от изучавана пиеса. Запис (аудио, видео , подкаст). По групи  да измислят, разработят и представят своя утопия /може да се получи  интересен 3D модел с компютърна графика, или макет, също да се получат интересни идеи за това как да функционира едно идеално общество/. Есе за три противоречия, на които са се натъкнали в изучавания роман. Срочният изпит е върху неизучавано произведение, с което трябва на момента да се запознаят и анализират.
По БЕ: едни и същи теми, автори, произведения /отделни глави от тях/ години, години наред, едни и същи изисквания за това какво и как да напишат и какво да мислят и говорят, едни и същи задания, защото все пак се готвят за НВО и матури.  Наскоро се шегувахме, че програмата по литература е балкански синдром, защото макар тази година най-накрая да не учат История славянобългарска, по програма от Железният светилник е избрана главата, в която се говори за рилския монах и в учебниците отново се  правят "междутекстови връзки" с История славянобългарска. Там някъде се учи и "Паисий" от Иван Вазов и така едни и същи клишета, опорни точки, "сламки" и ключови думи и фрази се въртят до втръсване. Без учебник си за никъде.

Последна редакция: чт, 07 яну 2021, 03:25 от Prizma

# 751
  • Отвъд алеята зад шкафа
  • Мнения: 8 177
Да, съгласна съм.
 В Европа много повече се учат "местни", национални творби, които са обвързани по някакъв начин с историята на съответната държава. Образованието по история и литература е част от изграждането на националното самосъзнание. При новосъздадени нации е много видимо, както е в Македония.
При нас литературата не се учи, за да се научим да пишем свободни текстове и да разсъждаваме, а да попием класиката наизуст.
Аз в гимназията съм учила световната класика в литературата, от Панчатантра и Махабхарата, до руска класическа литература. Не съм държала никакви матури, випуск 01.

# 752
  • Мнения: 7 981
Честит празник на имениците ! Да са здрави , успешни в преследването на целите си и в сбъдването на желанията си !
При нас обучението си върви тихо и без коментари , резултатите ще си покажат , колко енергия е спестена...
Вчера имаше странно ( за мен ) домашно по литература - да направи прочит на думи казани от Креон ( явно са на Антигона ..., дори и това сега разбрах) и да прати аудио файл. Предполагам , че ще се получи "аудио пиеса " вместо "на живо".

# 753
  • Мнения: 24 467
От матури се освободих през '92-ра. Искаше се 6 за годините от гимназиален етап по БЕЛ и избран предмет. И в дипломата имам две оценки от матури, сметнати просто като среден аритметичен успех.

# 754
  • софия
  • Мнения: 30 298
Нито съм се освобождавала от матура, нито съм имала. Завършила съм гимназия, випуск '98.
Пак интересен пост на Призма Hug
Госпожата по български е другият най-любим преподавател с нейтива. Мрън е споделяла, че обяснява по интересен, съвременен и достъпен начин с препратки от техния живот, говорят си началото на всеки час неща извън материала, имат учебник, но дали го ползват не знам. Не съм я виждала да го ползва, но не следя как учи.

Честит празник, зед! Още много години да имаш да помъдряваш в здраве и с пълна къща и душа да посрещаш рождения ден!

# 755
  • Мнения: 3 491
Вижте какво небе се е показало при нас
Шантав януари.
Аз си спомням как в часа по руски правехме четения на Пастернак, Ахматова, Цветаева. Беше много интересно. Надали са били част от учебната програма, но учителката ни разказваше за авторите, които обича.
В пет сутринта си припомнях " Замъкът на шапкаря" Simple Smile

# 756
  • София
  • Мнения: 1 221

Странно е небето тази сутрин.
При нас предстои класно по МАТ утре, за което само аз се притеснявам. 😒

# 757
  • София
  • Мнения: 299
Моят син на контролното по математика има 15/16 точки и има 5.Не ми е за оценката,доволна съм от него,защото с минимални усилия и решени задачи,се е справил добре.Яд ме е,защото баща му бучи,че докато не види 6-ци,никакъв нов телефон няма да види(въпреки че детето си е събрало вече само парите от РД и Коледа).
За класното по БЕЛ набора ме предупреди,че никой няма повече от 4,та да очакваме 3.Учителката е хванала няколко деца,че са копирали в есето директно от сайтове....той не бил преписвал😁Ами пак няма да се ядосам,дори и 3 да има-кога ще му е нужно есе върху Илиада....важно е да знае героите и основната история....Успокоих го,че едно време и ние сме преписвали от сборници с анализи....и на мен ми беше много трудно да кажа с повече изречения какво е имал предвид автора на съответното произведение...

# 758
  • софия
  • Мнения: 30 298
Как при 15 от 16 т. оценката е 5? Каква е тази скала?

# 759
  • София
  • Мнения: 5 451
Госпожата по български е другият най-любим преподавател с нейтива. Мрън е споделяла, че обяснява по интересен, съвременен и достъпен начин с препратки от техния живот, говорят си началото на всеки час неща извън материала, имат учебник, но дали го ползват не знам. Не съм я виждала да го ползва, но не следя как учи.

Разбира се, че навсякъде има учители, които успяват да преодолеят програмата. Нашите са при господин по БЕЛ и са много доволни от подхода и преподаването му, обвързва въпросите си с близки до тях теми, даже е считан за най-интересният учител по предмета, който изобщо е срещан досега. Коментарът ми е за програмата, а и виждам, че поредната година с темата за родното и чуждото и еднообразието в подбора на автори и произведения си казва думата.

# 760
  • Мнения: 6 991
Zed, честита да си ! Здраве и късмет да имаш винаги!

Честити да са всички именици!

Аманда, кащво невероятно огнено небе си имате!

15 т. от 16 т.  е петица?!
Много странно.
Бих попитала за скалата на оценяване.

# 761
  • софия
  • Мнения: 30 298
При нас предстои да видим как ще бъде. Тази година минават произведенията от програмата, но не мога да кажа, че точно ги учат. Не съм я чула да ги коментира по начин, по който се е случвало при нас - теоретични постановки, използвани похвати и т.н. Със сигурност още не са на етапа и с подхода, с който са в по-горните класове.

# 762
  • Мнения: 5 441
Как при 15 от 16 т. оценката е 5? Каква е тази скала?

Звънче, моето дете беше 3 години с такава скала по БЕЛ - само изкаралите 16т имаха 6-ци, 15т е директно 5
С радост научих, че госпожата е разкарана от училището!

A майките, с деца в начален курс, закусват ето така

Последна редакция: чт, 07 яну 2021, 09:04 от скаридка

# 763
  • София
  • Мнения: 5 451
Казвам, в опит да внеса оптимизъм, че в 12 клас ще учат любовна лирика, и реакцията, ама съвсем сериозна, беше: Да, сигурно за любовта към родното.

# 764
  • София
  • Мнения: 299
Всъщност освен 16 тестови задачи е имало и една допълнителна за подробно разписание.Тя е носила най-много точки.Явно я е сгрешил....ама изобщо не му минава през ума да пита учителката как се решава тая пуста задача, почти никой от класа не се е справил с нея....Той е доволен от себе си,хич не му пука за оценката
Моят син учи 1/10 от сина на Доня.Уморих се да мърморя и бутам.След миналогодишните напъни,на мен ми писна.Насила не става,все аз съм най-строгата от всички майки...отхлабих юздите😁

Общи условия

Активация на акаунт