Частни училища-информативно-дискусионна тема 45

  • 41 846
  • 753
  •   1
Отговори
# 690
  • Пловдив/София
  • Мнения: 2 840
Аз не следя особено, но моята формула би била един език до 7ми клас и втори в осми. Евентуално вторият може да е започнат и в ранните класове, но с малък хорариум. След Чу първа английска съгласете се не е най-добрият избор...
При нас вероятно немският ще стане втори език и ще го “търся” след 7ми клас, но има време де.
Съгласна и да не се психираме в резултати и ранни сертификати. Полезен е чужд език от ранна възраст, но с мярка. По принцип Анди е права, че за една година в осми клас се наваксват седем по курсове и уроци. Знам, че е шокиращо, но личен опит от подготве в средно качество гимназия. Но ако се смени езикът- има смисъл.

# 691
  • София
  • Мнения: 7 378
По принцип Анди е права, че за една година в осми клас се наваксват седем по курсове и уроци.
Дори фактологично да е вярно, това не е достатъчно условие да се пренебрегне ученето на език в ранна възраст.

Тук отново опираме до всички тези други неща, които не се измерват само с резултат от НВО и резултат от количеството знания по език.

# 692
  • софия
  • Мнения: 5 148
Аз мисля че по цялата тема има едно разминаване, което оставя идея на непремнно противоречие.
а аз не виждам по никакъв начин как едното пречи на другото. Просто не трябва да се абсолютизира. Език се учи всякак.  
Ако идеята беше да се успокои Пипи, че има време детето да навакса/научи  езика в осми клас - да, абсолютно съм съгласна с всякаквите изложени мнения.  Стига да иска да учи език детето, защото ако и тогава не му е интересно няма да има особена полза от съзряването.  Опираме до мерака.
Отделно съшествува ученето на език от най-ранна детска възраст, чието подценяване не знам защо продължава да се случва. Защо мислите съществуват всички ранни курсове, детски градини, лагери, занимални и сие.... Та и все нови се пръкват? Щото няма смисъл от ранното учене? Ми то е същото и за мат и за природни науки и за каквото ви хрумне. Интересно защо цяло ново частно училише се пръкна с фокус природни науки от най-ранна възраст?!

Не можете да ме убедите, че един ученик посветил 12 години от училищния си живот на математика/език/наука и тръгнал по състезания ще бъде лесно догонен от ученик с потенциал, но започнал работа в 8 клас. Напълно възможно е начинаещият осмокласник да се справи и да настигне, но не и да изпревари състезателя.
Така успявам ли да се изкажа по-ясно?

# 693
  • София
  • Мнения: 9 620
По принцип Анди е права, че за една година в осми клас се наваксват седем по курсове и уроци.
Дори фактологично да е вярно, това не е достатъчно условие да се пренебрегне ученето на език в ранна възраст.

Скрит текст:
Тук отново опираме до всички тези други неща, които не се измерват само с резултат от НВО и резултат от количеството знания по език.

И сериозно възпрепятсва достигането на високо ниво по втори чужд език. Wink

Иначе не ми е ясна целта на дискусията и не разбирам защо е това противопоставяне. За мен не трябва да се пренебрегва нито обучението по "останалите предменти", нито това по език. Не приемам абсолютизирането на един предмет в начално и основно образование - било то математика, език или каквото и да е.
Колкото до сертификатите - и какъв точно е проблемът??? Защо явяването на 10 състезания по математика да е ОК, а явяването на изпит за сертификат да не е?

ПП: Амели ме  е изпреварила и го е казала чудесно. Напълно подкрепям.

# 694
  • София
  • Мнения: 15 351
Някои изпреварващи умения се наваксват бързо след това. Понякога езиците са такова умение, особено ако родният е на високо ниво. Но няма да участвам в спора, защото съм се нагледала на какво ли не. Например, в училището на моето дете, което е чуждестранно, освен български, френски, на който се учи всичко, учат и английски, и испански. По избор има латински. Коментирам веднъж с други родители защо не съм записала моето и на латински, и казвам, че 4 езика и без това са твърде много, защото на всеки от тях трябва и да се чете, та не виждам ползата от латинския, а само излишно натоварване. Те ми казват, а, при нас няма проблем, децата ни имат време, защото не четат. Няма да коментирам какъв е смисълът да се учи мъртъв език, когато човек не чете, нито че на хората не е ясно, че латинския няма да им е от полза ако децата учат медицина. Нито, че латински е нужен за деца, които ще се занимават с филология и/или история.
Просто тук е модерно да се каже не баба тенк ю, а кажи баба сик транзит глория мунди. Иначе всички искаме най-доброто за децата си, но мисля, че и с езиците човек трябва да има някаква ясна цел и план, защото децата са като гъби, но и с преминаване през класовете учебната програма изисква от тях много повече от научаването на език, което пък трябва да е някакво смислено ниво.

# 695
  • Отвъд алеята зад шкафа
  • Мнения: 8 207
Аз съм на мнение, че децата трябва да учат език до 7 клас, колкото да свикват с езика и да имат ниво за елементарен разговор. Повече от това не е нужно. В смисъл не е нужно да си поставим например цел постигане на"ниво В2". Факт, че след 7 клас дръпват с езика на съвсем друго ниво. Ако след 7 клас се стартира нов език, то тогава по има смисъл да се учи усилено АЕ в основното образование. Има разлика между 2, 3, 4 часа на седмицата и 10 часа на седмица.

Латинският е чудесна основа за научаване на италиански и испански от раз. Повечето думи във френски, английски произлизат от латински.

# 696
  • София
  • Мнения: 7 378
Иначе не ми е ясна целта на дискусията и не разбирам защо е това противопоставяне.
На мен ми е ясна от самото начало Simple Smile

# 697
  • София
  • Мнения: 9 620
О, Бояна, какви са тези 4 езика сега?! Simple Smile  Моля те, не наливай масло в огъня. Дискусията се заформи за изучаването на 1 език до 7 клас, това с 4 е някаква екзотика. Сега ще дойде Анди с ферман от 35 реда Joy


Аш, някак не искам да повярвам, че може да е това, което си мисля и за това приемам, че не съм я разбрала Joy

# 698
  • Мнения: 13 003
Не е важна възрастта, а начинът, по който се учи езикът и мотивацията на детето.
Предимството в зряла възраст е, че понятията на родния език са овладяни и това дава възможност да се осмисли по-добре чуждия език. А колкото повече езици, толкова по-широк мироглед - това по принцип.

# 699
  • София
  • Мнения: 4 106
Никъде не съм писала да не се учи език до 7 клас. Та аз най много харесвам старата методология- един език от 3 клас, втори от пети клас. Пак да се повторя - исках да кажа на Пипи, че децата така или иначе научават тънкостите след това. И какво е точно нивото им в 7 клас няма значение.  Вече трети път го пиша, но явно някои хора хващат част от текста и не могат да осмислят цялостта му.

# 700
  • Мнения: 6 382
От опита ми с голямото дете мога да кажа, че децата узряват за езика след 7 клас и неща, които преди това са им били трудни схващат за нула време.
Ще го цитирам, за да не се изгуби чрез точки. Като се надявам този път модераторите да не трият цитата по молба на потребителя.
Подчертаното отново казвам, че е валидно за единици деца, които изпитват затруднения. Не и масово. Освен това зависи от учител, система за обучение съобразена с възрастта и нагласа на родителите. Примери безброй. И изучаването на език до 7 клас съвсем не означава фаворизиране на един предмет за сметка на друг, както се твърдеше.
По същата логика можем да говорим за математиката и математическите състезания в ранна възраст до 7 клас. А и също за узряване и затруднения, така и за фаворизиране на математиката за сметка на останалите предмети. И да не започваме темата за свалянето на материал от горните класове в състезания за по-малки.

П.С. Там откъдето тръгнаха тези обобщения на едро.... детето на Пипи е в предучилищна група в детска градина. Единици от децата ни са започнали език преди тази възраст и всички знаем през какви етапи са преминали в обучението си по английски от старта до сега. Всяко е изпитвало едни или други затруднения. И при това не само по чуждия език, но и по така фаворизираната математика и логика, по БЕЛ и т.н. Съвсем нормални етапи на съзряване просто. И 7 клас не е заветната граница след която бариерите при изучаване на чужд език внезапно падат. А ако имаш за цел два и повече чужди езика, нивото по първия в 7 клас е от съществена важност. Защото ти дава свободата да започнеш активно втори.

Последна редакция: чт, 25 фев 2021, 12:30 от Fancy

# 701
  • София
  • Мнения: 15 351


Латинският е чудесна основа за научаване на италиански и испански от раз. Повечето думи във френски, английски произлизат от латински.
Ама чудесна основа е като старобългарския за българския. Ако не си филолог няма никакъв смисъл да го учиш като отделен предмет. Според мен, разбира се, при 4 езика, за които едва се смогва да се чете, мисля, че всичко прекрасно е да ти остане време някакво. Мое мнение, естествено.

rosi_ta, хаха, много добре разбра хумора, мерси. Наистина понякога прекаляваме родителите, дори в желанието за най-добро и разсъжденията тип какво ще му стане, те са като гъби.

# 702
  • Пловдив/София
  • Мнения: 2 840
Бояна е права, аз познавам две деца в трети клас, които учат по 3-4 езика. Едното ги е омазало здраво и с ни един не се справя. Другото някак успява, но е надарено в тази област.
В трета група едно приятелче учеше немски, английски и руски и ни казаха, че сме закъснели с въвеждането на втори чужд едик. Детето нямаше 5.
Та с амбициите едно наум.

Последна редакция: чт, 25 фев 2021, 13:07 от Пипи2013

# 703
  • София
  • Мнения: 15 351
Казвам го като майка на естествено двуезично дете, а и познавам доста с три и повече езици от раждането, защото родните езици на майката и бащата различни, на страната трети език, а родителите си говорят на английски. Истината е, че първите 5-6 години с говоренето тези деца са много интересни, да се изразя по-меко. Иначе е хубаво повече езици, повече от всичко, но с някаква мярка и разум, доколкото едно дете всички тези неща трябва да ги задълбочи в гимназията и то много. И за езиците си остава най-важно четенето. Трябва време за него, дори за родния. Така се усвоява и граматика, и нови думи, конструкции и прочее. В противен случай е лесно човек с 200 думи речник на родния език за два дни да научи чужд. Нали не е това идеята.

# 704
  • София
  • Мнения: 4 106
Фенси, да, децата узряват за езика по-късно. Всички деца, с малки изключения. Това до 7 клас е основата. Като стане детето ти 10-11 клас ще разбереш каква огромна разлика има с нивото до 7 клас. За мен обозначаването, че знаеш език е ако си на ниво сертификат с висока оценка. Дали ще си се явил или не зависи от целите ти. Всичко останало са основни познания по моя критерии.
Колкото до математиката - в курса на обучение дори в МГ не се изучават части от алгебрата, които се минават на запад преди университетите. Та какво свалят като пак сме по-назад. Добре че има свестни учители на места и попълват тези празнини. Въобще според мен има някакво голямо препускане и надпревара в основния курс, докато гимназиалния е на принципа каквото такова.

Общи условия

Активация на акаунт