Частни училища-информативно-дискусионна тема 45

  • 41 861
  • 753
  •   1
Отговори
# 630
  • в страната на чудесата
  • Мнения: 8 635
Изключително съдържателни обяснения.
Нужно е само някой да послуша обичаен разговор между петокласници, докато играят, за да се насочи към врачките като предпочитан източник.
Вероятно е светът да се променя по-бързо отколкото руските преводи смогват. Кой знае. Във всеки случай реалността е доста по-близо до фантазията. Децата общуват с обем и инструменти, които преди бяха характерни за десети клас.

# 631
  • София
  • Мнения: 20 068
Всеки си гледа от собствената камбанария и защитава индивидуалния си подход по отношение на езиковата подготовка на децата. А той не е общовалиден във всяко едно отношение, дори и само заради съществените разлики между децата в  усвояването на език...

Каза се нагоре, че думи не трябвало да се зубрят вече. Не може обобщоващо да се отсече. Ако за английския това  е вярно до голяма степен в днешните реалности (когато децата са заобиколени навсякъде от английска реч), то за немския примерно е абсолютно невярно. Език с родове, отличаващи се от нашите, а същевременно толкова нужни за граматически правилната му употреба, език с различни множествени числа, а не само с добаване на s накрая и запомняне на няколко изключения, няма как, в началото поне (до към края на А2 някъде), до придобиването  на съответния усет и способността за направа на разни аналогии, да не  се учи с някаква форма на наизустяване - било с писане, с помощта на мемокарти, с приложения разни на тел, със закриване с ръка за хората с визуална памет.. Но си е все форма на зубрене. Просто избираш най-подходящата за теб.

Андариел, точно пък предметите на езика, с много малки изключения, не допринасят с почти нищо за покачаване на нивото му (изключвам училищата, в които обучението е изцяло на съответния език като  Дойче Шуле, френския и руския лицей, разните британски/американски)..Понеже единици са към днешна дата  учителите, които хем съответния предмет знаят на ниво, хем езикът им е наистина  отличен. Бих заложила на много по-големи ползи от часовете с нейтив.

Лейка, има го все пак момента с неуместното сравняване на нива при седмокласник и гимназист. Не отричам, че все повече деца свободно боравят с езици от малка възраст. Но на малките просто им липсва зрелостта, дори на бг, за осмисляне на по-сериозни текстове, за дискусия по по-задълбочени теми, а оттам и лексиката за целта. Ако беше иначе, какво донадграждат деца примерно от СС/ПЧМГ  в АК след толкова английски 8 поредни години или идващите от Дойче Шуле в НЕГ? 5 години нищо не правят по езика, понеже си имат знания на ниво С1, удостоверени със сертификат, ли? Надали Wink

Последна редакция: вт, 23 фев 2021, 08:28 от пенсионирана русалка

# 632
  • в страната на чудесата
  • Мнения: 8 635
Възможно е русалка да си права. Вероятно зависи от децата и средата им. Като ще подчертая, че моето го изключвам, езиковото му ниво е високо и всяка дискусия, в дълбочина и с предварителна подготовка по фактите, се води на АЕ. Но той съвсем не е единствен.
Сега трябва да призная, че дискутирайки на български рядко, да не кажа никога, се замислям върху различните глаголни форми. Но ги учим в училище и са част от изпитни материали. Така е и с английския. В училища като Пчмг и СС има езикова среда. За разлика от 148-МО например. Децата общуват на английски непрекъснато, а не само в час по АЕ. По тяхно желание превключват на езика - за общуване, игра, спор, шега, всичко...

# 633
  • София
  • Мнения: 15 351
Децата общуват на английски непрекъснато, а не само в час по АЕ. По тяхно желание превключват на езика - за общуване, игра, спор, шега, всичко...
Това е много интересно и положително. Във ФЛ до такава степен не желаят да говорят на френски, че от малките класове до гимназия има буквално войнствено разделение между чужденци и българи. Говорещите на френски в междучасията ги обявяват за предатели.

# 634
  • Пловдив/София
  • Мнения: 2 840
Не знам защо има дискусия изобщо, доказано е, че в ранна детска възраст мозъкът попива като гъба и език се учи почти като роден. (Има изключения като сина ми, но дори той проговори свободно, макар и след останалите). Същевременно е и вярно, че в пълнота не може да се усвои граматика и сложна лексика поради ограниченията на опита и познанията. Наскоро гледах учебник по БЕЛ за трети клас-  ми то все едно учиш чужд език- добави местоименията, пропуснатите думи и тн. Макар да е роден се надгражда и учи правопис и грамотност. Така че във всяка възраст може да се надгради.
Лично по моя опит- езикът, учен от 5г, ми идва интуитивно първи почти винаги. Този, учен от осми клас, трябва да го мисля повече- но пък мога да обясня правилата и да науча някого кое защо е. И двата са ми С1/С2, но ги ползвам по различен начин. Вече ученият като втори в гимназията е по-назад и така ще остане, не вярвам да мине Б2.

# 635
  • София
  • Мнения: 5 426
Аха и да ме убедите, че до 7ми клас не се научава езика, а само се зубри. Ми отпреди 20+ години не се учи със зубрене, а с разбиране и поставяне в ситуации, хайде кой какво прочел. Аз съм, като Хоуп, но с немския. После го учих, като втори език, а дълги години работих с водещ език немски, та съм уверена, че до 7ми клас се учи език на много добро ниво. Без проблеми в 11ти клас покрих B2, с по 2 часа на седмица в училище.

# 636
  • София
  • Мнения: 4 106
Преди в ПЧМГ от 5клас се започваха учебниците, по които се учи в английската. Водеха се нивото с + накрая. Тъй като тези учебници са за гимназисти децата срещаха затруднения с лексиката и темите за обсъждане. Не че не минаха учебниците, но им беше по-трудно. В момента 5 клас са по друга система, вероятно предназначена за тази възраст и са по-леки.
Чудесно е да се излезе с два езикови сертификата от средното образование, това ти дава много повече възможности за висше образование в чужбина. Но ако не се продължи с филология, политически науки, право, и някои други, езика си остава само средство за изразяване.
Русалке, по твои наблюдения, много ли деца успяват да излязат с два сертификата? Или повечето вземат немски, а английският им е на много добро ниво, но не им трябва заветната хартийка? Сред нашите познати завършващи децата се ориентираха към 11клас и наблягат на един език само.

# 637
  • Мнения: 9 050
EliG то понеже сегашните учебници на 5 клас са много подходящи за тях Sad
Тези по които учат в момента са за 8/9 клас. Няма си и на идея кой ги е избирал но не мисля, че се е справил добре с избора.

https://www.expresspublishingbg.com/bg/catalog/special-for-bulga … ade-8th-intensive

# 638
  • Мнения: 6 382
Ами училището ви не е избрало подходяща система. Сърдете се на него. Специално пък за английски не случайно има два формата на изпитите за покриване на нива - училищно и за възрастни. Та не е чак толкова проблематично нивото на узряване. Явно хората са се сетили, че формата трябва да е съобразен и според възрастовото и интелектуално израстване на учещите го.
Русалка, за немски не взимам отношение. Това за зубренето на думите беше изцяло казано САМО и единствено за изучаване на английски език. В нашето училище има някои учители, които са против дори и по три пъти да се изписват думите. А пък техни ученици всяка година покриват нивата, така че училището да е обявено за най-добър обучителен център.

Изобщо позицията, че език в малка възраст не е нужен щото видите ли по-нагоре ще го научи за по-кратко е доста абсурден. И при това изводи на база затруднения на едно дете, на фона на безброй други, които се справят повече от отлично. В малка възраст, за разлика от възрастните, децата учат практикувайки го. И тези знания стават автоматични, за разлика от придобитите по-късно. Моето дете трудно дефинира правилата за сегашно перфектно, ама времето го използва безпогрешно. При възрастните е обратно. Прост пример от практиката. Ама е много важно да попаднеш на качествен учител.

Последна редакция: вт, 23 фев 2021, 12:22 от Fancy

# 639
  • София
  • Мнения: 4 106
Вярно че и тези са за гимназисти. Не ги бях проверила, зашото сравнено с upstream A+ от преди са много по-добре. В другите училища по какво учат?
Сега нашите ще натрупат един речников запас, който ще си стои пасивен, защото те и на български не го ползват още. Но от друга страна тези, които продължат с езика в училището след 7 клас, си продължават и с текущите учебници. Така няма нито повторение , нито пък дупка, заради различните системи.
Никой не твърди, че не трябва да се учи сериозно език до 7 клас. Но е толкова важно, колкото и всички останали предмети, не само бел и математика, но разказвателните, които са в основата на различните науки.

# 640
  • Мнения: 6 382

Никой не твърди, че не трябва да се учи сериозно език до 7 клас. Но е толкова важно, колкото и всички останали предмети, не само бел и математика, но разказвателните, които са в основата на различните науки.

Че кой твърди обратното? Напротив.
Но пък иначе се каза това:

От опита ми с голямото дете мога да кажа, че децата узряват за езика след 7 клас и неща, които преди това са им били трудни схващат за нула време.
Нещо, което от практика с безброй деца е доказано специално за английски език за абсолютно невярно.

Винаги има пасивен речников запас. И на 5 години, и на 60. Wink Но е важно да го има. Дори и на родния език е така.

Последна редакция: вт, 23 фев 2021, 12:20 от Fancy

# 641
  • софия
  • Мнения: 5 148
много сте интересни. Все едно да питате защо е нужно учениците да учат Бълаграски до 12 клас. Да не говорим, че те го знят още в първи.

Винаги има какво да се донатрупва. Но абсолютно не съм съгласна, че видиш ли на 13 почвало да учи. На 13 почва с обясненията и логиката (или липсата и) на граматиката.
Лично според мне, онова истинското учене, което те прави способен да прещракнеш на езика без да се замисляш се учи в ранните детски години....неосъзнато, интуитивно.
иначе нямаше да им е толкова трудно на възрастните да учат език. Вземи едно дете в чуждоезикова среда и един възрастен и да видим кой по-бързо ще го научи....Дори да запишеш възрастния на курс по съответния език...

# 642
  • София
  • Мнения: 4 106
Русалка и Андариел са написали хубави постове по темата. Няма нужда от трети подобен. Всичко, което исках да кажа на Пипи, беше че не е нужно да се притеснява за езика. На по-късен етап нещата се случват бързо и лесно. Дали ще има б1, 2 или ц1 в края на седми клас въобще не е толкова от значение. Важно е, че детето е свикнало с езика, след това лесно ще надгради с бързи темпове.
Амели, в колежа имате деца, които са учили немски. Накрая на 12 клас, даже много по-рано те се изравняват с останалите. Ако да били упорити да учат немски допълнително, могат да имат и втори език. Но тук идеята въобще не беше да не се учи език до гимназията.

# 643
  • софия
  • Мнения: 5 148
Русалка и Андариел са написали хубави постове по темата. Няма нужда от трети подобен. Всичко, което исках да кажа на Пипи, беше че не е нужно да се притеснява за езика. На по-късен етап нещата се случват бързо и лесно. Дали ще има б1, 2 или ц1 в края на седми клас въобще не е толкова от значение. Важно е, че детето е свикнало с езика, след това лесно ще надгради с бързи темпове.
Амели, в колежа имате деца, които са учили немски. Накрая на 12 клас, даже много по-рано те се изравняват с останалите. Ако да били упорити да учат немски допълнително, могат да имат и втори език. Но тук идеята въобще не беше да не се учи език до гимназията.
вероятно сбърках, че се включвам в дискусията, защото виждам, че е друг фокуса - искате да докажете, че ученето на език се случва след 13 г. Срещу, което не възразявам, естествено, че може да се учи. Но кажи ми, моля те, как моето изказване отрича способността за учене след 13г. Аз казвам, обратно на Андариел (как смея при нейния професионализъм), че ученето - изобщо боравенето с езика се случва много по-лесно в по-детска възраст. Да, без обяснения и научен разбор на езика, но неусетно до степен нормално боравене, изпозлване.

# 644
  • Мнения: 5 425
Амели,
Не си права. Ако език се учеше до 13 години, сега нямаше да се налага да плащаш за АК! Joy

Общи условия

Активация на акаунт