Частни училища-информативно-дискусионна тема 46

  • 67 763
  • 956
  •   1
Отговори
# 180
  • Мнения: 7 683
А ние не можем да очакваме, че Анди може да разбере родители на деца от ЧУ, след като тя никога не е избирала такова и децата й, макар и в ДУ, са завършили преди години Stuck Out Tongue Winking Eye

# 181
  • София
  • Мнения: 62 595
Много хора бъркат рекламните послания с техническите параметри, които действително купуват. Всеки може да продава илюзии, но след продажбата тепърва нещата започват и тогава хората често разбират, че са купили реклама, а са получили нещо съвсем различно от очакваното. Затова човек като си купува пералня гледа техническите параметри преди да даде парите. Ако хората повече гледаха параметрите нямаше после да плачат, че не е това, което са очаквали. Образователната услуга в училище е дългосрочна и не става с едното емоционално записване заради рекламата, защото после хората очакват резултати.
От училищата искайте покриване на образователните изисквания и надграждане. А ако зорът е да се попадне в отбора на училището по определена дисциплина, това вече е друг въпрос.

Мецане, какво точно не мога да разбера? Нали и аз съм родител, много добре разбирам родителските емоции и желания. А по-рационалният подход е силно препоръчителен, когато се избира училище. Детето има поне седем години да учи в едно училище и емоционалните решения по рекламата водят основно до разочарования. А при тези космически такси съвсем бих подходила суперрационално, ако е за моето дете.

Последна редакция: чт, 01 апр 2021, 22:39 от Andariel

# 182
  • Мнения: 6 384
Обаче техническият параметър "ниво на обучение" може да се измери например от 2 до 6 по шестобалната. Та за този технически параметър, Анди, как да разберем кое е фалшиво обещание и кое фактология.

Последна редакция: пт, 02 апр 2021, 15:04 от Fancy

# 183
  • София
  • Мнения: 762
Ако децата се явяват масово на състезания като "Любословие" и "Европейско кенгуру", много добре можем дори да се ориентираме и за "базата", и за "надграждането" по два от основните предмети. За езика също излишните според мен сертификати през година-две всъщност дават добра и като цяло обективна информация. Точно както в "Школо" можеш да видиш как стоят оценките на детето в контекста на класа/випуска.

Как всъщност предлагате да проверим дали училището предлага "покриване на образователните изисквания и надграждане" ако не през някаква статистика?

# 184
  • Мнения: 5 425
Обаче техническият параметър "ниво на обучение" може да се измери например от 2 до 6 по шестобалната.
А и се пита: "По чии критерии и по коя скала?" Trollface

# 185
  • София
  • Мнения: 62 595
Пак връщайки към резултатите в седми клас, промерно. Там училищата, които са с най-висок рейтинг в момента имат и най-високи резултати на седмокласниците, независимо дали и колко се готвят извън училището допълнително. За да се подготвят за шестици трябва да имат стабилна базова подготовка, а това не става с едно ходене на курс, а със седем години на чина. И нещата се разчуват.
Как се знае за някои държавни - по същия начин - разчува се, виждат се резултатите на випуска.

За мен състезанията не биха били никакъв критерий, освен ако не е обособено вече някакво ядро от състезатели. Състезанията извън няколкото сериозни, са занимавка, но не и критерий за качество на обучението по български, математика и т.н., включително и дисциплината. А за един образован родител е лесно да прецени дали детето му получава добра подготовка - поглежда какво учат, какво пише, как пише и задава няколко въпроса. Ако детето допуска правописни и други грешки по български, не се изразява разгърнато в писмената реч, чуди се кое и как, значи нещата не са добре.

Последна редакция: чт, 01 апр 2021, 23:00 от Andariel

# 186
  • Мнения: 6 384
И това го има, Ежко.

Dandelion, аз нямам против подобни масови състезания да са измерител. Но резултатите да са честни и обективни. Сега при тази организация не са.

# 187
  • Мнения: 7 683
Ако детето допуска правописни и други грешки по български, не се изразява разгърнато в писмената реч, чуди се кое и как, значи нещата не са добре.
Да ве, и точно тогава ще има висок резултат на Любословие, знаеш ли кога?

Въпреки изписаните доста глупости в темата, състезанията са репер. Особено Любословието.
Най-малкият репер е точно Кенгуру, недоумявам откъде този интерес и огромно количество коментари точно за него. Споделям напълно мнението на Хоуп. За Кенгуруто, а не за състезанията въобще.

# 188
  • София
  • Мнения: 62 595
Какво е толкова на това състезание Любословие? Тези неща ги правя текущо и едно дете, което е  много добро усвояване и осъзнаване на някои неща с езика, съвсем спокойно се справя. Може на мен да ми е висока летвата, но за мен тези неща, които се правят на състезанието са нормални, при мен децата ги правят всеки ден, при това не чакам първи клас, а още от ПУк ги включвам. Значи всеки ден са като на състезание. Ако моето дете е в ЧУ, за мен това ще е базово знание, а не знание като за състезание. Нещо като текущо контролно, но в по-голям мащаб. Деца в норма, особено с подбор, бих очаквала да ги покриват тези критерии по подразбиране.

Последна редакция: пт, 02 апр 2021, 06:35 от Andariel

# 189
  • Мнения: 60
Аз тук малко се обърках в поддържаната теза. Хем се писа, че не може да се очаква частните училища да се придържат към рекламните си материали и че никой не обещава добро представяне на състезания, хем сега се говори, че материалът от състезанията трябва да е базов за ЧУ.
Според мен и titolino и doraemon точно затова недоволстват. С хорариум двоен спрямо ДУ, с цена ще кажа петорна, но може и да е повече, спрямо ДУ, те (то май не са само те) виждат резултати, които се леко недостойни.
Тук на много места се изписа, че НВО не е критерий за оценка на образованието. Състезанията също се отричат. То остана ли обективно средство за съпоставка?!

Последна редакция: пт, 02 апр 2021, 08:44 от smeshno

# 190
  • София
  • Мнения: 62 595
За мен нещо, което е базово и по подразбиране, не е съвсем критерий за състезание. Първи кръг е по силите на всяко добре справящо се дете. Втори кръг също не е нещо изключително и по-скоро като родител бих очаквала много висок резултат по дефиниция. Затова писах, че приемам това състезание като някакво национално контролно, явно е много популярно и звучи авторитетно, щом пише "сдружение на учителите-филолози", а в същото време се заплаща участие. За мен лично като родител критерий са олимпиадите, които се организират от МОН, защото на първи кръг може да се яви всеки, но втори кръг вече е сериозно предизвикателство. Тук не говоря за международни състезания, те са друга работа.

# 191
  • в страната на чудесата
  • Мнения: 8 635
ОЛИмпиадите са напълно опорочени. От години за гимназистите, сега и за по-малките.

# 192
  • Мнения: 5 425
Тук на много места се изписа, че НВО не е критерий за оценка на образованието, състезанията също се отричат. То остана ли обективно средство за съпоставка?!
Разбирам Вашето объркване.
НВО е много слаб критерий за оценка на образованието, по следните причини:
- Масово явяване има само по два предмета - Математика и БЕЛ; останалите предмети липсват (напр. чуждите езици)
- Скалата за оценяване не е неизменна, а се наглася според резултатите  на явилите се през съответната година; сложността на заданията също се мени, което прави невъзможно проследяването на тенденции в нивото на образование, както по училища, така и изобщо. (Последното е търсен ефект, за прикриване на провала на държавното ни образование и на политиките на МОН)
- Отделно, нивото на изпитния материал е доста низко като цяло, което води до борба за стотните в горния край на скалата, като стотните там отразяват не по-добро овладяване на знания, а незначителни колебания във вниманието към дребните детайли (примерно на въпрос "3 е .... 1" да попълниш "по-голямо" води до отнемане на точки; правилният отговор е ">"). С такива изпити, нивата по математика на дадени две училища изглеждат много близки, докато картината от състезанията показва значителни разлики.
- Освен това, в изпитните материали и особено по БЕЛ се вкарват достатъчно на брой "зубърски" елементи, за които времето за преподаване в държавното училище просто не стига. И се стига до необходимостта от частни уроци за учащите в ДУ (това е целта) и от безсмислено хабене на време в ЧУ (най-често за сметка на "второстепенните" предмети, като География например) или до концентрирането в назубрянето на "метонимии и синекдохи", вместо в изграждането на писмено изразяване или на любов към добрата книга напр.

НВО не става за сравнение между училищата, защото (евентуално) показва тяхното ниво преди 4-5 години (когато са се формирали настоящите седмокласници). Освен това отразява и амбициозността на родителите и подбора на деца с определени качества на входа на съответното училище, което прави невъзможно обективното сравняване на близки по резултати училища.

Състезанията сравняват по-скоро индивидуалните таланти и допълнителната работа в тясно специализирана област (която може да е както в училище, така и на школи, вкл. водени от авторите на състезанието, както и самостоятелните занимания). Поради което не стават за обективно сравнение на училища.

Няма и обективни данни за измерване на важни параметри, като качество на мотивацията за учене или изградена култура.

Накратко: не, не са останали обективни критерии за сравнение, които да ви помогнат да изберете или оцените дадено училище, от комфорта на креслото пред компютъра. Не че някога ги е имало.

# 193
  • София
  • Мнения: 762
Резултати от състезания, които се провеждат вътре в училищата и със собствени квестори винаги бих гледала не с едно, а с три наум. В коментара си по-назад имах предвид, че дори и така, ако дадено училище ме интересува и има състезание с резултати в екселска таблица, естествено, че ще хвърля поглед как са резултатите му спрямо общите. Не бих преместила детето от едно училище в друго заради 5 или дори 10 точки средно повече на "Европейско кенгуру" естествено, нито пък ще чакам резултата от "Любословие", за да разбера как се справя моето дете по български език.

Но наред с резултатите от НВО в 7 клас, всякакви състезания, на които се е явило моето дете или масово деца от училището, ще са ми нещо като репер как вървят нещата текущо и като обща тенденция. Без да са безусловен и обективен измерител на каквото и да е, защото винаги има много неизвестни, които тук сме дъвкали десетки пъти. Олимпиадите няма как да са ми индикатор за друго освен за индивидуални постижения на деца със сериозни интереси в областта. Ако има такива няколко все от едно и също училище, вече ще ми е индикатор, че (А) училището подкрепя тези интереси сериозно или (Б) училището е събрало по някаква причина много такива деца и не им пречи.

За НВО съм съгласна с написаното от Ezhko. НВО по български е добър измерител как децата запаметяват и възпроизвеждат огромно количество произволна информация, която дори няма да им изгради по-добра езикова култура, защото ще забравят 90% още през лятото след изпита. Може би преразказът само е що-годе смислен елемент от този изпит. Но пък НВО става за сравнение между училищата дотолкова, доколкото всички, особено частните без гимназиален курс, хвърлят сериозни усилия да си подготвят седмокласниците и от резултатите се вижда как успяват.

# 194
  • Мнения: 5 425
Олимпиадите няма как да са ми индикатор за друго освен за индивидуални постижения на деца със сериозни интереси в областта. Ако има такива няколко все от едно и също училище, вече ще ми е индикатор, че (А) училището подкрепя тези интереси сериозно или (Б) училището е събрало по някаква причина много такива деца и не им пречи.
ИЛИ (С) училището е събрало по някаква причина хиперамбициозни родители, които целенасочено подготвят и всячески подпомагат постигането на състезателни резултати, за сметка на широкото образование и култура, свободното време, вътрешната мотивация или здравето на своите "професионални спортисти". Във всевъзможни конфигурации на жертвани елементи. Както и на липса на животворно "биоразнообразие" в така селектираната "среда" деца.
Но пък НВО става за между училищата дотолкова, доколкото всички, особено частните без гимназиален курс, хвърлят сериозни усилия да си подготвят седмокласниците и от резултатите се вижда как успяват.
Като въпросът е доколко успехът на НВО е успех в дългосрочен план и представлява добър образователен резултат.

С горното съвсем не искам да кажа, че ДУ са по-добра идея. Просто с крайностите и детайлите следва да се внимава

Последна редакция: пт, 02 апр 2021, 09:50 от Ezhko

Общи условия

Активация на акаунт