Отговори
# 405
  • София
  • Мнения: 728
Здравейте, може ли помощ за следната задача за 6 клас:

Точките А, В, С, D са четири последователни върха на правилен многоъгълник с център О.
Ако лицето на петоъгълника OABCD е 15% от лицето на многоъгълника, намерете броя на страните на
многоъгълника.
Благодаря предварително на всички.

# 406
  • Мнения: 3 067
Петоъгълникът OABCD се състои от три триъгълника, всеки с лице  S. Неговото лице е 3S. Нашият n-ъгълник се състои от n такива триъгълника и общото лице е n.S.
Имаме по условие, че 3S=0,15.n.S => n=20

# 407
  • София
  • Мнения: 728
Благодаря сърдечно, хубав ден!

# 408
  • Мнения: 457
Здравейте...задачите с преливане имат ли някакъв алгоритъм за решение...или всичко е проба грешка?

# 409
  • Мнения: 543
Здравейте! Моля за помощ за решението на тези две задачи! Много благодаря предварително!

# 410
  • Мнения: 6 346
Здравейте...задачите с преливане имат ли някакъв алгоритъм за решение...или всичко е проба грешка?
Ако тиктака бомбата, това помага много за алгоритъма. Joy (шега)

# 411
  • Мнения: 8 137
Здравейте! Моля за помощ за решението на тези две задачи! Много благодаря предварително!
Моля, пишете за кой клас, че да сме по-коректни в описанията и решенията!
1. Броя на орехите -1 се дели на 3, 4 и на 5.
О=3.4.5.а+1=60.а+1
Следователно търсеното число завършва на 1
О=7.b (дели се без остатък на 7)
Броя им е <400
60.а+1<400
60.а<399
20.а<133
а<6,65
А е цяло число между 1 и 6 включително.
О1=60.1+1=61 не се дели на 7
О2=60.2+1=121 не се дели на 7
О3=60.3+1=181 не се дели на 7
О4=60.4+1=241 не се дели на 7
О5=60.5+1=301 дели се на 7 (=43 . 7)
О6=60.6+1=361 не се дели на 7

Или се прилага "Признак за делимост на 7. Удвоете последната цифра(умножете по 2) и го извадете от останалите числа.Ако полученото се дели на 7, тогава и самото(първоначалното) число се дели на 7. Прилагайте това правило отново и отново докато е необходимо. Пример: 826: 6*2=12. Изваждате 12 от 82. И 82-12=70.Това се дели на 7, така че и 826 също се дели на 7." но не знам дали е учено и дали е удобно за тази възраст, все пак тук са достатъчно малък брой за проба Hands V

2. Щом броя на децата се дели на 5 с остатък 1, значи завъшва на 1 или на 6 (броя на децата -1 се дели на 5, т.е. завършва на 0 или на 5).
Щом броя на децата се дели на 8 без остатък, то е четно число и не завършва на 1. Следователно търсим двуцифрените числа < 60, завършващи на 6 и делящи се на 8. Те са две 16 и 56.

# 412
  • Мнения: 543
Здравейте! Моля за помощ за решението на тези две задачи! Много благодаря предварително!
Моля, пишете за кой клас, че да сме по-коректни в описанията и решенията!
1. Броя на орехите -1 се дели на 3, 4 и на 5.
О=3.4.5.а+1=60.а+1
Следователно търсеното число завършва на 1
О=7.b (дели се без остатък на 7)
Броя им е <400
60.а+1<400
60.а<399
20.а<133
а<6,65
А е цяло число между 1 и 6 включително.
О1=60.1+1=61 не се дели на 7
О2=60.2+1=121 не се дели на 7
О3=60.3+1=181 не се дели на 7
О4=60.4+1=241 не се дели на 7
О5=60.5+1=301 дели се на 7 (=43 . 7)
О6=60.6+1=361 не се дели на 7

Или се прилага "Признак за делимост на 7. Удвоете последната цифра(умножете по 2) и го извадете от останалите числа.Ако полученото се дели на 7, тогава и самото(първоначалното) число се дели на 7. Прилагайте това правило отново и отново докато е необходимо. Пример: 826: 6*2=12. Изваждате 12 от 82. И 82-12=70.Това се дели на 7, така че и 826 също се дели на 7." но не знам дали е учено и дали е удобно за тази възраст, все пак тук са достатъчно малък брой за проба Hands V

2. Щом броя на децата се дели на 5 с остатък 1, значи завъшва на 1 или на 6 (броя на децата -1 се дели на 5, т.е. завършва на 0 или на 5).
Щом броя на децата се дели на 8 без остатък, то е четно число и не завършва на 1. Следователно търсим двуцифрените числа < 60, завършващи на 6 и делящи се на 8. Те са две 16 и 56.
Благодаря за отговора! Задачата е за пети клас към урок за най-малко общо кратно.

# 413
  • Мнения: 920
Здравейте...задачите с преливане имат ли някакъв алгоритъм за решение...или всичко е проба грешка?

Всъщност, такъв алгоритъм съществува.

Той се получава с помощта на координатна система, но не правоъгълна, а такава с ъгъл 60о.

За да илюстрирам метода ще използвам прост пример.

Разполагаме с две кофи с вместимост 2 л (К2) и 3 л (К3).

Нека разгледаме билярдна маса с форма на успоредник с ъгъл 60о и страни равни на максималното количество течност, което се побира в една кофа. В случая успоредник с размери 3 х 2.



Координатите на дадена точка по ръба на масата показват какво количество течност се съдържа във всяка от двете кофи. Например, в точка (1, 2) сме в състояние, в което в К3 има 1 л, а в К2 – 2 л, а в точка (0, 1) сме в състояние, в което К3 е празна, а в К2 има 1 л.

Винаги тръгваме от един от двата върха при тъпите ъгли на успоредника, в случая от (3, 0) или от (0, 2) и се движим само по пунктираните линии като спазваме правилото, че ъгълът на падане е равен на ъгъла на отразяване.

Ако стартираме, например, от (3, 0), това означава, че ще напълним К3 догоре, т.е. с 3 л течност.

От (3, 0) може да се придвижим само до (1, 2), което означава, че в К3 има 1 л, а в К2 – 2 л, а действието, което сме извършили е да прелеем 2 л от К3 в К2.

От (1, 2) може да се придвижим само до (1, 0), което означава, че в К3 има 1 л, а К2 е празна и действието, което сме извършили е да излеем цялото количество течност от К2.

Когато общото количество течност нараства това означава, че доливаме в една от кофите, когато намалява – изливаме от една от кофите, а когато се запазва – преливаме от едната кофа в другата. Например, придвижването от (1, 0) до (0, 1) означава, че от К3 сме прелели 1 л в К2.

Този алгоритъм ни позволява не само да достигнем до определено количество във всяка от двете кофи, но и с колко най-малко стъпки бихме могли да постигнем това. Например, с колко най-малко операции може да отмерим 1 л. Ако тръгнем от (3, 0) ще се движим по маршрута (3, 0) – (1, 2), т.е. наливаме 3 л в К3, отливаме 2 л от К2 в К3, при което в К3 остава 1 л. Ако обаче тръгнем от (0, 2) ще трябва да се движим по маршрута (0, 2) – (2, 0) – (2, 2) – (3, 1).

За да се разбере по-добре алгоритъма е най-добре човек да си поиграе с него. Какво, например, би могло да се получи с кофи от 3л и 8 л или от 5 л и 9 л и т.н.

Например, с кофи от 6 л и 8 л.



P.S. Трябва да се има предвид, че горния подход може да се ползва наготово при задачите, при които има неограничено количество течност, както във филма наливаха вода от фонтана. При ограничено количество течност подходът трябва малко да се модифицира.

Например, ако вместо туби от 3 л и 5 л и фонтан имаме туби от 3 л, 5 л и 8 л, от които тубата от 8 л е пълна догоре, а останалите две са празни.

В първия случай просто следваме маршрута (5, 0) - (2, 3) - (2, 0) - (0, 2) - (5, 2) - (4, 3) - (4, 0).

Във втория ще добавим общото количество и количеството в най-голямата туба и ще преливаме и в нея.

(8, 0, 0) - (3, 5, 0) - (3, 2, 3) - (6, 2, 0) - (6, 0, 2) - (1, 5, 2) - (1, 4, 3) - (4, 4, 0).

Или с други думи, ползваме маршрута с двете най-малки туби и добавяме най-голямата отпред.

Последна редакция: вт, 19 окт 2021, 16:36 от Ant12

# 414
  • Мнения: 2 420
Моля за съдействие в решаването на тази задача.Изписвам данните,че не се виждат добре-Европа-10,Антарктида14,Африка-30 и Австралия-9.

# 415
  • Мнения: 8 137
Моля за съдействие в решаването на тази задача.Изписвам данните,че не се виждат добре-Европа-10,Антарктида14,Африка-30 и Австралия-9.
Какво има зад скриртото с бяло ъгълче?
Очевидно липсва общата площ и/или площите на двата сектора.

ПП: започнах да пиша описание на решението с "да предположим, че се вижда...", но поне общата площ трябва да има

# 416
  • Мнения: 2 420
Няма обща площ,задраскано е примерно решение на детето.

# 417
  • Бургас
  • Мнения: 6 956
От тази картинка нищо не може да се реши. Общата площ очевидно е 100%, но има две деления от диаграмата, които не са обозначени с нищо. Предполагам, че са Азия и Америка. Но кое кое е?
Това от какъв учебник е?

# 418
  • Мнения: 8 137
Щом няма тези данни гледаме картинката внимателно...
Вариант 1
Нека до Африка е поле с площ А (Азия - предположение), а до Европа е поле с площ В (Америка).
Цялата площ (100%) е 30+9+14+10+А+В=63+А+В
Линията разделяща двете тъмни щриховащи, съвпада с линията разделяща Африка от Австралия, т.е. 30+А=33+В (=50% от цялата площ), А=3+В

Цялата площ (100%) = 66+2В = 60+2А

А)
Африка + Азия = 30+А км2(Африка + Азия)/ Цяла площ суша=(30+А)км2/(60+2А)км2=1/2=50%

За следващите условия ни трябва цялата площ.

Вариант 2
Нека до Африка е поле с площ А (Азия - предположение), а до Европа е поле с площ В (Америка) и тези полета са равни.
Цялата площ (100%) = 30+9+14+10+А+В=63+2А км2и като не знаем цялата площ, няма как да знаем каква част е това А от цялото... и колко отчно км2 е.

При задачи с кръгови диаграми се кават стойностите във всяко поле, взаимовръзката между полетата и/или сумата , за да може да се изведат отношения... Тук (според мен) заради "копие на копие" не се вижда записа в два сектора.

# 419
  • Мнения: 571
Как трябва да решим тази задача? Според мен е Г) , защото е най-голям резултата

Общи условия

Активация на акаунт