Мнения за неелитни училища след седми клас в София- Тема 4

  • 69 909
  • 788
  •   1
Отговори
# 570
  • София
  • Мнения: 615
Езиковите гимназии също са профилирани. За смисъла на професионалните - въпрос на виждане. Ако идеята е да не се продължава образованието след гимназия, вероятно имат смисъл.
Честно казано съм потресена от това мнение. Синът ми учи в СГСАГ, средният бал за неговата специалност е между 400 и 450 в последните години (АС с НЕ),  желана за него с амбиции да продължи в чужбина. Излиза, че завършвайки той придобива професия и приключва с последващо развитие... Жалко е, че мислите така. Ние се интересуваме непрекъснато, даже за Япония и Канада и определено там не делят децата на завършили езикови и професионални гимназиии. И слава Богу!

# 571
  • София
  • Мнения: 11 998
Не аз мисля така, а западна Европа, от която заимствахме новия модел на гимназиално образование. Иначе аз многократно и в редица теми съм изразявала това, което мисля и то е точно обратното - че не следва изборът на децата да се ограничава още в гимназията /или дори преди това, както правят в редица европейски държави - в Швейцария например още след 4-ти клас ги разпределят по училища, даващи/не даващи право на продължаване на образованието/. Но никой не ни пита. Не знам как е в Канада и Япония, чудесно е, че не делят децата, но в Европа го правят. В повечето държави завършилите гимназиум имат право да продължат образованието си, завършилите професионални гимназии - не. А в държавите, в които все пак им дават шанс, им изискват допълнителни изпити.

# 572
  • София
  • Мнения: 3 069
Добре, а досега как е бил уреждан въпроса със следването в чужбина на деца от професионални гимназии? Защото аз познавам доста и съм чувала само за допълнителен курс по местния език, ако има нужда.
Това е безумна система, ако се нагаждаме към нея - жалко. Но в България едва ли. Не си представям дете от ТУЕС да не иска да продължи образованието си, или пък обратното - че всички деца от СОУ-та ще го продължат, защото не са специализирани.
Или пък друго нещо - дете с ясен афинитет към програмиране, да чака да стане студент, за да го изучава. Тези профили в някои гимназии колко пък да са задълбочени...
Изобщо дете, че и възрастен е редно да има правото и възможността ако иска 5 пъти да се преквалифицира и доразвива според мен.

# 573
  • Мнения: 21 455
Досега беше различно. Тази година завърши последният випуск по старите учени планове и програми.
Какво ще стане, предполагам ще разберем до месеци.
Да, средните училища ( вече не са СОУ, само СУ) не са специализирани. Специализираните училища са спортните, духовните, по изкуствата и културата.
В средните училища  има и профилирани, и професионални паралелки. Рамковите учебни планове и учебните програми за даден профил или професия са едни и същи, независимо в кое училище е паралелката. Разликите идват от други неща.

# 574
  • у дома...
  • Мнения: 3 079
Скрит текст:
Аз също видях ДО в 30-то. Учителите си преподаваха съвсем сериозно. И нито един не се смени през годината. Дори и сега са съвсем малко обявените свободни места за учители там. Басейнът е чист - дъщеря ми плува там. Не е пропускала час по плуване.
Сега, ако детето ви не иска да учи и се скатава, е съвсем друг въпроса.
Ако нещо не ви харесва в програмата, приета от МОН - изпратете им мотивирано предложение. Вярвам ще ви обърнат внимание.
30-то е рай за скатавки, натегачи, подмазвачи и прочие. Между другото директорката се отнася напълно сериозно и отговорно към родителските вопли, което е прекрасно от една страна, но от друга страна благодарение на "будни" родители изгониха малцината възрожденци, които преподаваха и изискваха. Но пък на НВО- то лъсна всичко. Испански имат задължителен до седми клас- не им се преподава, както видяхме и от дистанционното обучение, но за сметка на това пък правят тестове върху непреподадения материал. N.B. Нали темата е за "неелитните" училища.
Сега разбирам, че говорите за обучението до 7-ми клас. Темата е за училищата след седми клас. За да е скатавка, натегач и подмазвач едно дете проблема е в семейството, не в училището! Ако детето не учи, какви резултати очаквате да покаже? В гимназиален етап нещата в 30-то са коренно различни.

# 575
  • Голямата Мушмула ¯\_(ツ)_/¯
  • Мнения: 39 045
Скрит текст:
Езиковите гимназии също са профилирани.
За смисъла на професионалните - въпрос на виждане. Ако идеята е да не се продължава образованието след гимназия, вероятно имат смисъл.
Честно казано съм потресена от това мнение. Синът ми учи в СГСАГ, средният бал за неговата специалност е между 400 и 450 в последните години (АС с НЕ),  желана за него с амбиции да продължи в чужбина. Излиза, че завършвайки той придобива професия и приключва с последващо развитие... Жалко е, че мислите така. Ние се интересуваме непрекъснато, даже за Япония и Канада и определено там не делят децата на завършили езикови и професионални гимназиии. И слава Богу!

днес съм в особено добро настроение и ще се опитам да обясня какво иска да каже съфорумката;
- не всяка професионална гимназия е СГСАГ;
- не всички, даже бих казала единици са, професионалните гимназии привличащи деца с висок бал (пиша го по липса на друг критерий за оценка на знанията и уменията);

най-общо казано - професионалните гимназии са за деца, на които не им се учи, те са склонни да приключат учебния процес веднага щом имат тази възможност (след 10 клас) и да се включат в редиците на работещите.
дебело искам да подчертая, че не виждам нищо лошо и не ги осъждам.
тези деца няма да имат възможност да следват, но те не го и желаят.

Вашият син, както разбирам, ще цели да завърши 12 клас и в този случай няма пречка да кандидатства.
за чужди гимназии обаче ще трябва да видите какви са изискванията за хорариум през 10-12 клас, защото може да се окаже, че хораиума по някой предмет не стига.

# 576
  • София
  • Мнения: 12 554
ТУЕС също е професионална гимназия. На приетите там изобщо не им се учи, мда.

# 577
  • у дома...
  • Мнения: 3 079
НФСГ и НТБГ също. Най-вероятно и там не учат. А селското училище, което не е професионална гимназия е люпилня на бъдещи нобелови лауреати. Не, че няма и там деца, които искат да се развиват.

# 578
  • София
  • Мнения: 11 998
Не се чете много в тази тема. Да, ТУЕС е професионална гимназия, но също и БУЗЕМА и много други от този тип. Нали разбираме разликата? В България досега не се правеше разлика между професионална гимназия и профилирана, и разграничението беше съвсем формално. Това е една от причините за острия недостиг на средно ниво технически кадри повсеместно. Но в Европа не е така, а ние вървим към унифициране с техния модел. Принципно идеята на професионалните гимназии е получаването на професия още в гимназиален етап, която съответно да се практикува след завършването на гимназия, а не да се отива в университет, за получаване на друга такава. Такава им е идеята, такъв им е замисълът и такова им е реалното приложение в Европа. Какво лошо или неясно /нелогично/ има в това? Децата по чуждия свят отиват да учат в такава гимназия с идеята да излязат с професията си. Ако ще ставаш инженер, няма смисъл да учиш за техник. Много по-полезно би ти било в гимназията да изучаваш профилирано математика и физика, отколкото ремонт на машини.

# 579
  • София
  • Мнения: 12 554
Тази тема е за мнения за неелитните училища по време на прием след седми клас. Не е за общи мнения относно елитарността. Така че мисля, че е време да се намеси модератор.

# 580
  • Мнения: X
Детето си беше избрало професионална гимназия, но именно заради тези мисли за хорариуми и евентуални възможности за развитие след като завърши я насочих да запише гимназия с такъв профил.
Целта на МОН  е да се достигне това:

https://darbi.eu/sredno-obrazovanie-v-chuzhbina/obrazovatelni-si … zovatelna-sistema ,
 но там децата се разпределят по тези училища още в четвърти клас …
За България няма да има проблем с университетите и проф.  Гимназии , но за чужбина не седят така нещата

# 581
  • София
  • Мнения: 8 280
И тъй като съм инженер, подкрепям последното казано от Санака.
В университета си личаха кои деца идват от гимназия - МГ и ЕГ, кои от проф.технически гимназии, в т.ч. ТУЕС и УКТЦ,  и ползата не беше за вторите. Тези от ТУЕС и УКТЦ имаха малък превес, но само в началото на изучаването на техническите предмети - бяха учили неща, после нещата станаха според старанието.
Е, аз бях от тези от професионалните гимназии, в която Мат се учеше задължително със сборници Физиката уж бе сериозна, но до 10 клас, но явно бе недостатъчно.
Просто_майка,  детето от "профилираната селска гимназия люпилня на бъдещи нобелови лауреати", може да се окаже с по-добри възможност, точно заради посоченото в няколко поста по-горе.

Nana, никой не говори за елитарност, а за разликата между профилирано и професионално обучение.
Говори се за възможностите за обучението след гимназията.
Пример: дете прието с най-ниският бал в мат.паралелка на 125 СУ ще може да учи в Европейски университет компютърни науки, а дете от ТУЕС - не (умишлено са избрани тези, всеки може да провери какви са баловете). Не е до елитност, а разлика в изучаваните предмети и хорариум.

Скоро служ.министър изнесе потресаващи данни колко малко студенти завършват, а се финансира цялото следваме. Параграф 22, ако спрат парите.

Детето ми ще е 2ри випуск от нововъведенията и определено ми е притеснено. Оказва, че профилираната и задълбочената подготовка са безмислени според Унито. Това се обявява 1 г. преди да завърши първия випуск, т.е. някои деца трябва рязко да променят нагласите си за дипломирането - какъв да е ДЗИ-2, а някои да се явят задължително и на ДЗИ-3.

# 582
  • у дома...
  • Мнения: 3 079
Desem,  не говоря за профилирана гимназия, а за такава която не е професионална. В тези училища профилите са проформа. Ако нивото на преподаване в нашето общинско и единствено училище в общината ни беше поне добро, нямаше да запиша детето си в София и да пътува по час и половина в посока всеки ден. Проблема не е в децата, останали в него. Проблемът е в кадрите. Няма учители. Не говорим за супер учители, а за въобще някакви учители. И в такива училища образованието е в ръцете на самите деца и техните родители - самообразование един вид.

# 583
  • В светлината на слънцето
  • Мнения: 7 912
В контекста на горния разговор да дам и един много конкретен пример. Съседче, завърши миналата година НФСГ. И внезапно реши да поеме по път, за който нямаше нужния хорариум часове, точно защото е бил в професионална гимназия. В 12 клас ходеше здраво на частни уроци, покри някакви часове, положи допълнителни изпити, за да му бъде признат предмета. В крайна сметка го приеха и всичко завърши добре. И говоря за кандидатстване в бг уни, не в чужбина. Така че моментът с хорариумите изобщо не бива да се подценява.

# 584
  • Отвъд алеята зад шкафа
  • Мнения: 7 329
Аз не виждам смисъл да пращам детето ми в чужбина за бакалавър - в Англия и САЩ е безумно скъпо, във Франция и Германия трябват съответните езици, които не са в зоната на интерес на дъщеря ми. Остава една Нидерландия, в която пак не виждам невероятни позитиви. Освен това за мен ученето в чужбина има смисъл, ако си в топ университет, а това струва много. Аз по-скоро бих инвестирала в интересна магистратура в много добър университет в чужбина, която да даде специфични знания след общата бакалавърска степен.

Имаме време до 10 клас да сменим училището, ако толкова зор заман университетите хлопнат вратите пред професионалните гимназии.

Общи условия

Активация на акаунт