МОН - промените продължават (5)

  • 69 499
  • 767
  •   1
Отговори
# 540
  • Мнения: 11 908
Аз съм писала многократно с подкрепа на съфорумки до МОН, смислен отговор не получих. За някои неща успях да се преборя(за нашия набор), но за втора дата така и не срещнах разбиране. Не само в МОН, но и тук се споделят мненията, че "какво толкова, училища има", обсче, ако наистина беше "какво толкова", едва ли почти всички щяха да ходят по уроци и безкрайни пробни изпити. Ако едно дете е отличник и прояви усърдие и старание, жертва си почивните дни и изкарва бал на пробните над 400, пък дори и да е между 380 и 400, дали ще му е все тая, ако поради болест остане с бал 100.(при две отлични оценки) И дали тези, които казват "какво толкова" биха приели нормално детето да учи в такова училище дори и една година, без ясна представа дали ще има свободни места, там където иначе би се преборило.

И реални примери от седмо класните теми:
-В нашия набор дете след изпита по БЕЛ се превива от болки, вечерта се оказва на операционната маса.възпслен апендикс. Естествено, на НВО по математика не отива. 0 точки. За радост, основната му цел беше училище с избор изкуство.
-От друг набор дете с вари ела, майката пита какво да прави, майки я съветват да го маже с фон фьо тен, да не личи и да ходи на изпит. За ефекта спрямо другите никой не коментира, дали няма да се тръшнат за следв изпит.
-два дни преди обозначените дати за НВО, синът ми, както леко го дразни в гърлото, така след преглед се оказва в интензивна стая в детското отделение с двустранна пневмония и почти цяла нощ в несвяст. За радост, ако изобщо е уместна думата "радост" в кошмара, синът ми беше шести, а не седми клас. Точно тогава реших да не оставям така нещата, писах, обосновавах се, но не се намери разрешение.

За мен и пет деца в страната да са поставени в невъзможност да се явят на НВО, е дълбоко несправедливо.

# 541
  • Мнения: 354
Вкарването на предварителна и изпитна сесия от модела кандидатстудентските кампании, би дала възможност за така исканите две дати. Проблемът, който обаче се получава, е наистина, че на предварителна сесия няма да бъде взет целият материал. Реших да видя, ако чисто хипотетично се направи изпитна сесия май месец с датите на ДЗИ, до къде ще са стигнали с материала. Отворих едно примерно годишно разпределение по БЕЛ от учебници на Булвест. Според него около тези дати децата по литература точно ще са приключили "По жътва" и евентуално почнали "По жицата", поправете ме ако греша, но това до колкото знам е последното произведение (Това е в иделния случаи, че няма ваканции, болни учители и прочие). Тоест може да се направи НВО май месец без да е взето само едно произведение и едно НВО юни месец.

Аз също смятам, че трябва да има две дати, обаче според мен не трябва да бъдат само за някои ученици, а всеки да има възможност. Веднага казвам защо. Моето мнение е, че няма как да се направи еднакъв по тежест и сложност изпитен вариант, който да отговаря на двете дати. Давам чист пример от тазгодишните ДЗИ. Не съм математик и от математика не разбирам. Учители по математика излязоха с твърдение, че задължителният ДЗИ по Математика ПП е бил по-труден от ДЗИ по желание (трета матура) по Математика ПП. И двете матури имаха еднаква тежест при балообразуването за университетите. Ако такова нещо се случи на НВО ще стане голям проблем, че едни деца са имали по-трудни задачи и затова имат по-ниски точки и не са ги приели, където искат, а ако бяха на другата дата са щели да имат повече точки.

Затова съм на мнение, че ако има две дати, те трябва да бъдат за всички ученици и да се приложи модела на КСК, да се вземе по-високият брой точки при балообразуването. И ако детето е отишло примерно на предварителна сесия, да избере само дали да отиде и на редовна.

*Както казах не съм математик и не разбирам от математика, затова прегледах само разпределението по БЕЛ

# 542
  • Мнения: 3 883
Всичко това е така, но влиза в графа-изключения. За изключенията кардинални промени никой не прави.
Единствено, към днешна дата смятам това:
Скрит текст:
" Не само в МОН, но и тук се споделят мненията, че "какво толкова, училища има", обсче, ако наистина беше "какво толкова", едва ли почти всички щяха да ходят по уроци и безкрайни пробни изпити. Ако едно дете е отличник и прояви усърдие и старание, жертва си почивните дни и изкарва бал на пробните над 400, пък дори и да е между 380 и 400, дали ще му е все тая, ако поради болест остане с бал 100.(при две отлични оценки) И дали тези, които казват "какво толкова" биха приели нормално детето да учи в такова училище дори и една година, без ясна представа дали ще има свободни места, там където иначе би се преборило."
за причина да преосмисля нещата.
Никога не бих подходила така, и с второто дете не го направих. И сме ужасно, ужасно доволни. Но, това беше осъзнат личен избор все пак и не е по темата, за което се извинявам.

ПО темата с ДЗИ и различните матури - миналата година бяха първите по рода си изпити след профилирането и промяната. В профил се учи различен материал. И аз не съм запозната с математиката конкретно, но например, за профил химия/биология редовите преподаватели по профил бяха забранили категорично явяване на матура с избор предмет пр профил. Има защо. Има още много да наместват и променят.

# 543
  • Мнения: 6 925
Кой точно ще плати 2 пълни дати за всички? Ако се гони такова нещо никога няма да има втора дата. За мен вече е бита карта, нво на детето ми мина, но тези, които се борите трябва да сте готови и на компромиси. Не, че ще проработи, защото нашият набор предложи компромис, но въпреки това ни отказаха с довод за "науката за тестовете", но във всички преговори се гони някакво решение, което да удовлетворява максимално и двете страни. Решение, в което целокупния народ ще плаща втора дата за всички деца, защото 10 (примерно) деца ще са болни на нво не мисля, че би минало. Да не говорим, че сигурно ще има и противници как трябва да подлагат два пъти децата на стрес и не могат да пропуснат втора дата, защото евентуално на втората дата детето ще има повече точки. Изобщо не е така просто с втората дата и откъм анонимност на работата, когато пък е за 10 деца. Изобщо си е голям казус, няма просто решение.

Последна редакция: чт, 26 яну 2023, 11:53 от Maria 007

# 544
  • София
  • Мнения: 2 390
Финансовият довод е слаб, когато става дума за образование и справедливост при оценяването. Въпрос на мотивирана защита пред МФ да заложи средства в бюджета на МОН. Няма невъзможни неща, ако има воля и обосновка, подкрепена с аргументи.
Целокупният народ плаща за предсрочни избори вече 'найсети път, но не му пречи, плаща, когато осъдят държавата в чужбина, плаща за вреди, допуснати от държавни органи и т.н.... да не спамя в тая посока. Мисълта ми е, че народът плаща за какво ли не, без непременно да има пряко отношение по въпросите, а образованието и развитието на децата, на мен лично, ми е с една идея по-важно от повечето политически въпроси.
И на мен ми мина тая драма с голямата, а за малката е още далеч, но моята идея не е само заради 10 единични случая на болни деца. Просто две дати и практически, и психологически дават възможност за по-голяма обективност.
Не мисля, че всички ще се юрнат да се явяват на предварителната дата, нито че всички изкарали 70т ще се борят за 70,5т на втора дата. Но и така да е, ще си струва усилията на държавата заради децата и обективността. Казвам го като майка, която по никакъв начин не се чувства субективно ощетена от резултатите на детето си. Напротив, тя получи толкова, колкото заслужаваше. Но стресът за всички ни беше нечовешки и напълно излишен.

За мен, точно стресът е онова, което ще намалее с двете дати.

# 545
  • Мнения: 3 883
Аз пък, като минала и през КСК с такива предварителни изпити - нито практически, нито психологически дават някакво спокойствие, напротив, натискът става двоен и се удължава (агонията) за много деца във времето, плод на родителска амбиция. На такъв стрес се нагледах докато се чака редовната дата, че някои и по психолози тръгнаха. Уви, никак не преувеличавам. Като добавим и промените в последния момент както на конспект, така и да балообразуващи оценки, съвсем я омазаха работата. Особено деца с гранични оценки, на които не им достига точка по предварителни данни, ии се дънят на редовна от стрес, или вдигат със стотни. Коренна разлика в резултатите на двата изпита особена няма. Да вдигнеш от 3 на 6 не съм виждала до сега.
С всичко останало съм съгласна, че за образование не бива да се пести, но изначално някак нашето е да тръгнем отзад напред.
Точно пък за гимназия да е толкова болестна надпреварата и да е игра на стотни, за мен е първо безсмислено, второ е предпоставка за развитие на паралелното образование без оглед кой има и кой няма нужда-масово, вместо да вдигаме летвата на държавното такова.
ПП. Аз направо лиших другото си дете от този стрес и дори не знам колко точки е изкарало на въпросното НВО. Изключително щастливи сме от това ни решение, без уроци, без стрес, учи си в момента в никому неизвестна гимназия със страхотни преподаватели, и е едно щастливо дете, което ходи с удоволствие на училище и няма ден отсъствие.

Последна редакция: чт, 26 яну 2023, 16:24 от фаастък

# 546
  • Мнения: 38
Може да има 2 дати за НВО - както при КЗК. Всяко дете да има право да се яви безплатно само на едната дата. Ако иска да се яви на втората - може, но срещу такса. Така всички ще имат по 1 безплатно НВО и ако поискат, ще имат и втора дата, но срещу такса. Разходите за  втората дата ще се покрият от таксите.
Колкото до напрежението за двете дати при КЗК - и моето наблюдение е такова - внася повече стрес. Но пък е някаква алтернатива за тези, изтеглили късата клечка с болестите.

# 547
  • Мнения: 3 048
След като след първата дата няма да си наясно резултатът ти къде те поставя почти всички ще ходят и на втора. И понеже не са се наплащали родителите и на уроци, ще плащат и за изпит.
Мария е права, че покрай справедливостта за болните пак някакви други сметки се правят и накрая нищо не се получава.
Да е само за неявили се на първа дата тогава. Анонимността ще се осигури нали сканираните работи политат из цялата страна. Децата няма да са 10. Сега деца и с 39 температура или други неразположения се довличат до изпита, стига да са на крака, защото друг шанс няма и избягват нулата, ама не успяват да постигнат своя максимум.
Не мисля и че ще се правят сметки на кой изпит да се отиде, да се вадят медицински бележки и прочие. От опит и това, което се вижда и във форума от май месец всички се молят всичко да минава вече. Кой ще удължава агонията плюс притеснението ще е здрав ли за следващите дати.

# 548
  • Мнения: 3 883
О, всички от школите и уроците, дето изпонатръшкват всички пробни изпити и свалят от интернет далите по училища такива, ще са на тези втори изпити. За стотни. Те сега се молят, защото е един изпита, но задължително ще пращат на предварителен децата за цитирам: да опипа почвата, да види как е, да отиграе, да изтренира, да направи генерална репетиция, че "да е спокоен" на редовния изпит (всички думи за предварителните по КСК ще ги чуем и за предварителните за НВО). Няма как. Реално на предварителен на КСК отиват именно да опипат почвата. Малка част са подковани за този предварителен и отстрелват изпита още тогава. Това са или силно организирани деца, с добро умение да учат и наистина се движат бързо по материала самостоятелно, или такива, тръгнали предходната година още на уроци. Един да има вундеркинд межу тях. И толкова. Всичко останало, масата, ще са на два изпита и ще е здраво стрес. Това ще доведе до "задължително" тръгване на школи и уроци още от 5-6 клас.
За мен адекватна промяна би била такава:
1. НВО е само за анализ.
2. Професионални гимназии и езикови (ама езикови, а не 15-та патагонска с 2 паралелки с разширено изучаване на анголски)-със собствен вътрешен изпит. Това избиране на конкретна паралелка в поне 15 различни училища е безумно за мен.
3. Вдигане нивото на държавното образование и затваряне на ножицата между училищата, адекватно обучение на кадри в системата и високо заплащане на същите.

Последна редакция: пт, 27 яну 2023, 07:53 от фаастък

# 549
  • Мнения: 3 048
Предварителните кандидатстудентски изпити не знам защо се използват за някакво сравнение с НВО в 7 клас.
Те съществуват по съвсем друга причина нямаща нищо общо с грижата за стреса и здравето на бъдещите студентите.
Причината там е доста жалка - с изключение на медицината и софтуерното инженерство в СУ, университетите се борят за студентите, а не е обратно. Надпреварват се да си наберат студентите.

# 550
  • Мнения: 3 883
За цитираните контретни няма нужда от опасения, че няма да си набавят студенти. Там историята е същата като със зора за елита. Има пре-достатъчно кандидати. Затова аз лично направих аналогия. Иначе не е зор да е точно предварителен изпит за НВО преди целия взет материал, а възможност за два изпита на тази аналогия. Но стресът ще е едно към едно, като познавам нагласата на бг родителя с уроците и опитите до откат за някоя друга стотна отгоре. Най-много да отиде цялото лято на децата по този начин.
Принципно и гимназиите се борят за ученици.

# 551
  • Мнения: 3 048
Ами и аз изрично изключих цитираните от констатацията, че университетите се борят за студенти и не знам как това води до аналогия между КСК и НВО.
Гимназиите не се борят за ученици, въобще като такива в смисъла, в който се налага да го правят университетите с кандидатстудентите. Ще стане друга тема дали се борят за СИЛНИТЕ ученици, но все така не е същото.

# 552
  • Мнения: 370
Здравейте!
Явяването на НВО в 10 клас задължително ли е?
Какво става, ако ученикът не се яви?

# 553
  • Майничка
  • Мнения: 12 581
Не. Нищо.

# 554
  • Мнения: 370
Не е задължително и няма последици ли?

Общи условия

Активация на акаунт