МОН - промените продължават (5)

  • 90 176
  • 767
  •   1
Отговори
# 210
  • Мнения: X
Благодаря за бързия отговор, че сън не ни лови  Relaxed .

# 211
  • Мнения: X
От ФБ страницата на Министерство на образованието
Кандидат-студентите по специалностите „Медицина“, „Дентална медицина“ и „Фармация“ ще полагат приемни изпити по „Биология“ и „Химия“, както досега, но в балообразуването ще участва и оценката от задължителната за всички матура по български език и литература (БЕЛ).
Досега за „Медицина“, „Дентална медицина“ и „Фармация“ не се вземаше оценката от ДЗИ по БЕЛ. Тази промяна бе предложена от ректорите на медицинските университети преди няколко месеца. Освен това във връзка с новия Закон за предучилищното и училищното образование (ЗПУО) в конспектите за кандидатстудентските изпити по „Биология“ и „Химия“ ще бъдат включени избрани теми от профилиращите предмети "Биология и здравно образование" и "Химия и опазване на околната среда", изучавани във втори гимназиален етап.
Висши училища, които подготвят юристи, също са предвидили оценката от матурата по БЕЛ да участва във формирането на бала за следващата академична година. Подготвят се промени в Наредбата за единните държавни изисквания за придобиване на висше образование по специалността "Право" и професионална квалификация "юрист", с които ще се регламентира тази възможност.
Това става ясно от информацията, предоставена на Министерството на образованието и науката (МОН) от 50 висши училища за кандидатстудентската кампания за академичната 2022/2023 година. МОН изиска от всички университети в страната да обявят условията за прием, за да бъдат информирани навреме родителите и зрелостниците. Само две висши училища не изпратиха данни.
Справката показва начина на балообразуване във всички специалности в университетите, необходимите приемни изпити и оценките от кои матури ще участват във формирането на бала.
В три висши училища ще се влиза единствено с оценка от ДЗИ, без приемен изпит. Това са Минно-геоложкият университет „Св. Иван Рилски”, Националната спортна академия „Васил Левски” и Европейският политехнически университет в Перник.
Пет университета ще приемат студенти само с изпити, като в балообразуването няма да участват оценките от ДЗИ. Това са Американският университет в България, Висшето училище по мениджмънт във Варна, Националната академия за театрално и филмово изкуство „Кръстьо Сарафов“, Националната музикалната академия „Проф. Панчо Владигеров” и Театралният колеж ”Любен Гройс“.
Във всички останали висши училища в балообразуването ще участват оценките от приемните изпити и/или от матурите, като зрелостниците ще избират по-благоприятната за тях вариант.
Обобщената информация показва, че в голяма част от специалностите от областите „Хуманитарни науки“ и „Социални, стопански и правни науки“ ще се кандидатства с оценката от ДЗИ по почти всички предмети.
Приемът в специалностите от „Природни науки, математика и информатика“ и „Технически науки“ ще се извършва предимно с оценки от държавните зрелостни изпити по „Математика“, „Български език и литература“, „Информатика“, „Информационни технологии“ и „Физика“.
За всички специалности Софийският университет дава избор на кандидатите дали да използват оценката от матурата и/или да се явят на изпит.
Оценките от ДЗИ ще важат отново за всички специалности в УНСС. Само за специалностите „Право“ и „Медии и журналистика“ се изисква и явяване на приемен изпит, освен оценката от ДЗИ. Във втория най-голям университет в страната - „Паисий Хилендарски“ в Пловдив – във всички специалности може да се избора по-добрата оценка от матура или от приемен изпит.  
Техническите университети в София, Варна и Габрово също ще приемат студенти с оценка по техен избор - от ДЗИ по БЕЛ, по математика и по физика и астрономия в повечето си специалности или с оценката от приемен изпит.
Догодина в университет ще кандидатства първият випуск, завършил средното си образование по новия ЗПУО.
Пълна информация за приема във всички специалности и писмата от университетите до МОН можете да видите тук:
https://www.mon.bg/bg/101063

# 212
  • Мнения: X
Мислех повече да не пиша в тази тема, но явно промените наистина продължават и не можах да се сдържа.
От ФБ профила на един популярен столичен директор на училище
ОТРАСЛОВ СЪВЕТ - 2 март 2022
Започна дебат в Отрасловия съвет за възможните дати за начало на учебната година.
МОН представи информация за началото, продължителността и края на учебната година в различни страни в Европа.
Според СБУ - не е уместно започване на 1.09., а по-скоро от 8.09.
Според Синдикат "Образование" към КТ "Подкрепа" - искат запазване на началото на учебната година от 15 септември;
Според НУС - искат запазване за началото на учебната година от 15 септември;
Според СРСНПБ - внесохме в МОН становища на 22 общински и областни структури получени в централата на СРСНПБ  за мнението на структурите в страната за начало на учебната година. Предложихме:
- провеждането от МОН на национално представително социологическо проучване за промените в учебните програми, съдържание и промени в графика на учебното време;
- представяне от МОН на цялостна концепция за промените в учебните програми, учебното съдържание и за продължителност на учебната година;
- МОН да поиска становище от ДАЗД, Министерство на финансите, Министерство на Икономиката и Министерство на туризма за евентуалната промяна на началото на учебната година и влиянието върху различни сфери на страната и икономиката;
Според Сдружението на директорите с председател Асен Александров - началото на учебната година може да е от 8.09.
Според БАЧУ - 70% от тях са за по-ранно започване на учебната година.
МОН обяви, че започва организация за преглед на учебните програми и учебното съдържание, за което ще поиска до 8 март представители от социалните партньори - учители и директори от цялата страна, за извършване на анализ за редакция на учебното съдържание и учебните програми.
Общественото обсъждане на промените за начало на учебната година ще продължат до достигане на консенсус сред социалните партньори и едва след това бъдат предложени промени в ЗПУО.


И нещо от самото министерство.
МОН започва преглед на учебното съдържание

Министерството на образованието и науката (МОН) започва преглед на учебното съдържание по общообразователните предмети от I до X клас. В целия процес ще се включат повече от 170 специалисти от цялата страна.
Ще бъдат сформирани два вида групи. Най-напред учители, методици и психолози ще анализират учебните програми по различните предмети. Целта е да се оценят включените в тях понятия и термини, очаквани резултати, наличието на връзки между различните предмети в съответния клас, както и на връзки между изучавания материал по един и същи предмет в различни класове.
Друга, по-голяма група ще включва учители, излъчени от синдикалните и работодателските организации в средното образование и от Регионалните управления на образованието. Те ще четат учебниците по отделните предмети в съответния образователен етап – начален, прогимназиален и първи гимназиален, и ще преценяват доколко и как учебните програми са намерили отражение в съдържанието им.
Паралелно с това МОН ще поръча на независима социологическа агенция да направи допитване. Ще бъдат интервюирани представителни извадки от три целеви групи – учители по общообразователни предмети от I до X клас, ученици от I до X клас и родители на такива ученици.
До десетина дни МОН ще пусне също анонимна онлайн анкета сред учениците от III до X клас в цялата страна. Тя ще бъде разпространена чрез ученическите съвети в училищата. В нея децата и младежите ще могат да оценят колко сложен е за тях учебният материал по отделните предмети, има ли достатъчно време за затвърждаване на новия материал, доколко наученото ще им бъде полезно в живота и др. Учениците ще бъдат питани също дали учителите им използват съвременни методи на преподаване като работа в групи и по проекти, решаване на казуси, дигитални ресурси. Въпросите са формулирани по различен начин в зависимост от възрастта на учениците.
Попълващите анкетата няма да посочват имената и училището си, но ще отбелязват дали живеят в голям град, малък град или село. По-големите ученици ще трябва да напишат също средния си успех от първия учебен срок. Ученическите мнения ще се събират до края на април т.г.

# 213
  • София
  • Мнения: 16 315
Ох, всеки, който оглави това министерство, започва да ревизира учебни програми и съдържание. Практиката показва, че досега от това не е произлязло нищо добро.

# 214
  • Мнения: 1 359
Ох, всеки, който оглави това министерство, започва да ревизира учебни програми и съдържание. Практиката показва, че досега от това не е произлязло нищо добро.


А според мен това е една от най-важните и неотложни (и силно закъснели) стъпки.
Разбира се, ако се направи умно, из основи и след сериозен размисъл върху целите и философията на съвременното образование по принцип.

# 215
  • Мнения: X
Без да отчитам факта от кога следя сферата на образованието. Всеки новодошъл в МОН се захваща със закона, учебните планове и програми и учебното съдържание. Резултатът е - нови учебни планове, нови учебни програми, нови учебници. През няколко години. Всъщност резултатът е, че не виждам особен резултат.

# 216
  • София
  • Мнения: 16 315
Ох, всеки, който оглави това министерство, започва да ревизира учебни програми и съдържание. Практиката показва, че досега от това не е произлязло нищо добро.


А според мен това е една от най-важните и неотложни (и силно закъснели) стъпки.

А, закъснели! Всеки нов министър все тези стъпки прави. Joy

# 217
  • София
  • Мнения: 6 671
вместо да ревизират ръководния състав, че много училища плачат за промяна..

# 218
  • Голямата Мушмула ¯\_(ツ)_/¯
  • Мнения: 41 982
да се чува нещо за "един учебник по предмет"?
може би сега е момента освен да прочистят учебниците, да зачистят и безбройните тетрадки, сборници, помагала, помагала на помагалата...
до мен надали ще стигне анкета, но дали не може да се подскаже на министъра, че чантите на децата надвишават 20кг?
борим се за това от години, може би най-накрая ще ни чуят.

Учебниците имат нужда от промени, а в няки случаи - подмяна. Лично аз искам, на целия екип на този учебник да ми се забрани да работи по учебен материал от всякакъв вид.

Въпросът и дискусиите са на предни страници - търси се силата, която държи планетите заедно.
в кръстословицата има две вече получени букви.   _ О _ Е _

https://bg-mam.ma/p/1052079/37707451

Последна редакция: чт, 03 мар 2022, 07:04 от st. Dobri

# 219
  • София
  • Мнения: 62 595
Поредното преразпределяне на пазара и още пари за нови учебници. През година-две всичко наново и старите са неизползваеми.

# 220
  • Мнения: 4 696
Добри,
Преди месец-2 моя близка се обади притеснен, знаейки че работя в голяма корпоративна компания, да ме пита при нас Русия в коя част на Европа била. Ами казвам, ние като имахме там заводи, бяха в Изрочна Европа. ( ясно е че говоря ЗС Ееропейската част на Русия, нали)
Защото, казва, в учебника на дъщеря й за 7 клас, Русия била в Западна Европа…

# 221
  • Голямата Мушмула ¯\_(ツ)_/¯
  • Мнения: 41 982
миналата седмица водих ожесточени спорове с детето - сега 10 клас.
според наученото в училище Кипър е една държава. Sad Sad
и учебника и госпожата са умрели в седемдесетте и не го знаят. Sad

да не пиша за изучаваните лека и тежка промишлености на България, че ще мина на матерната част на руския.

# 222
  • София
  • Мнения: 9 062
Добри, всъщност с Кипър е така, т.е. не е призната международно отделилата се част: "Турция е единствената страна, признала независимостта на Северен Кипър. Съгласно международното право, Република Кипър запазва суверенитета си над цялата територия, влизаща в състава ѝ до 1974 г. Именно към това мнение се придържат всички останали държави и ООН."


А по темата, определено има нужда от редуциране на допълнителните помагала...
Един учебник по предмет няма как. Как ще се избере кое да е издателството?! ... риторичен е въпросът, знаем как става по нашите ширини Sad
Абсурдно е да има учебна тетрадка по Музика, или ИИ...
За тежината на чантите помагат както броя, така и лъскавата или офсетовата хартия, кому е нужно да са на такава?!

Последна редакция: чт, 03 мар 2022, 11:05 от Desem

# 223
  • Голямата Мушмула ¯\_(ツ)_/¯
  • Мнения: 41 982
десем, не са признати, но граница има. и се охранява от НАТО. Wink

а учебна тетрадка по география за осми клас, в което учениците трябва с цветен молив да очертаят, упс, оцветят вече принтираните граници, коя е водна и коя сухоземна?
с подсказка - със синичко Дунав и Черно море, с кафявичко останалите.

# 224
  • Мнения: 4 696
Аз въобще мисля, че умее и и и помагала по Музика и ИИ не трябва да има.
Това е изкуство, да преподават хора от изкуството… синът ми дори отказа са ги купуваме последните години.
Да не коментирам въобще часовете по Музика и ИИ в гимназиалния курс… и пеенето и рисуването …

Общи условия

Активация на акаунт