МОН - промените продължават (5)

  • 90 165
  • 767
  •   1
Отговори
# 225
  • София
  • Мнения: 1 222
десем, не са признати, но граница има. и се охранява от НАТО. Wink
Не се охранява от НАТО. Има миротворчески войски на ООН.

# 226
  • София
  • Мнения: 9 062
Аз въобще мисля, че умее и и и помагала по Музика и ИИ не трябва да има.
Това е изкуство, да преподават хора от изкуството… синът ми дори отказа са ги купуваме последните години.
Да не коментирам въобще часовете по Музика и ИИ в гимназиалния курс… и пеенето и рисуването …
Аз съм ок с тези часове, децата имат нужда както от спорт, така и с изкуство, учебници може и да има, но да са на училището и да се ползват като справочници. Трябва така да са организирани часовете, че да научат нещо, като същевременно не са в тежест. В такава възраст могат да видят изкуството по различен начин.

# 227
  • Майничка
  • Мнения: 13 887
Не от всеки човек на изкуството става читав преподавател.

# 228
  • European Union
  • Мнения: 1 980
А според мен трябва да се махнат изискванията за входни нива по музика, изобразително и т.н. , които до голяма степен правят тези учебни предмети чиста теория.

Честито ни ново начало на учебната година на 8 септември (което тази година се пада в четвъртък). Знам, че още не е прието, но усещам как предварително са се разбрали. СБУ били за 8ми (без да питат членовете си), директорите били за 8ми (без да питат учителите си). Работата е опечена.

# 229
  • Мнения: 7 687
Изобщо не е по темата, но да кажа, че след 2 години ИИ при вдъхнояващ учител, дъщеря ми иска да запише профил ИИ, не просто рисуване. Та като всеки предмет и при този си зависи от учителя и няма лошо в първи гимназиален етап да си се учи ИИ и музика.

# 230
  • Мнения: 4 695
И моят син така пожела физика, но г-жа великата директорка реши, че няма да има физика втора година като профил…

# 231
  • София
  • Мнения: 3 728
От 8 клас сами си купуваме учебниците. И аз купих, като съм си платила авторските права. Сега като сменят учебниците за малкото, при същия авторски екип пак ли трябва да платя авторките права? И при същия авторски екип кое ще е новото?

# 232
  • София
  • Мнения: 62 595
Картинките и малко бутване на поредността на уроците.

# 233
  • Мнения: 4 695
Картинките и малко бутване на поредността на уроците.
И много изкривяване на история, география, наука …. Вероятно

# 234
  • Мнения: X

Почна се. Прясно от ФБ на МОН.
Българските ученици учат най-малко в Европа. Общият брой на задължителните им часове в класовете от I до X включително, приравнени към астрономическите, са 7040. На другия полюс е Ирландия с 11 372 часа. Над 10 000 часа занятия имат децата в Испания, Холандия и Дания. Средната стойност за държавите в Европа е 8617 часа, а повечето страни са в  диапазона между 8000 и 9000 часа.
В България най-малко учат първокласниците и второкласниците – съответно 411 и 429 астрономически часа на година. С по няколкостотин часа изостават от връстниците си в много европейски държави също нашите ученици в III, IV, V и VI клас.
Децата тук имат и най-големите ваканции в Европа - средно 91 учебни дни в годината. Повечето от тях са през лятото. През активното учебно време те нямат занятия общо 16 учебни дни. Най-дълго са извън училището българските ученици от I до III клас – общо 108 учебни дни. За IV до VI клас почивката е общо 94 учебни дни. Учениците от VII до XI клас пропускат 79 учебни дни.
За сравнение средно за Европа през учебната 2021-2022 година ваканциите са общо 70 учебни дни, като 20 от тях са разпределени през учебното време. Най-малко почиват учениците в Германия и Дания – съответно 53 и 56 учебни дни в годината. Под средното европейско равнище са още 16 държави. Най-близо до България е Румъния с 85 дни без учебни занятия.
При тази ситуация, съчетана с проблеми в учебните програми и учебниците, не е изненадващо, че повечето български ученици са все по-неподготвени и все по-неконкурентоспособни на своите европейски връстници. Една от причините е, че те не успяват да усвоят и затвърдят учебния материал в училище – нямат достатъчно време за упражнения, работа в групи и по проекти, а родителите им са принудени да плащат за частни уроци.  
Ето защо, паралелно с прегледа на учебното съдържание, Министерството на образованието и науката (МОН) разработи няколко варианта за промяна в броя на учебните дни и продължителността на ваканциите през годината. Те са предоставени на синдикатите и работодателите в системата на средното образование. Предстои задълбоченото им обсъждане. Предложенията не включват спортните училища, чиято учебна година е с друг график, както и производствената практика на учениците в професионалните паралелки.
Според първия вариант началото на учебната година остава на 15 септември, а  продължителността на учебното време се увеличава с 10 учебни дни за учениците от I до VI клас включително. Ако бъде прието това предложение, занятията на децата от първи до трети клас ще приключват на 15 юни, а на учениците от IV до VI клас – на 30 юни. За останалите випуски графикът не се променя.  
Вторият вариант предвижда учебната година да започва на 7 септември за всички ученици, освен за тези в спортните училища, като краят й бъде удължен за учениците от I до VI клас по вече описания начин. При такава ситуация ваканциите за всички ученици ще се увеличат с пет дни и ще бъдат по-равномерно разпределени в рамките на учебното време. МОН смята този вариант за оптимален.  
Предложението в третия вариант е началото на учебната година да бъде на 1 септември, а учениците от I до VI клас да учат 10 учебни дни повече през юни по вече описания начин. Тогава би имало 10 допълнителни учебни дни за ваканция за всички ученици, които да се разпределят в рамките на учебното време.
Всеки от разработените три варианта изисква промяна в нормативната уредба. Тя ще бъде направена, след като всички предложения бъдат подложени на широко обществено обсъждане със социалните партньори и с другите заинтересовани страни. Дискусиите ще включат и всички свързани въпроси като климатизация на класните стаи, ефектите върху туристическия сектор и др.
Учебната 2022-2023 г. ще започне на 15 септември, както досега, независимо кой от предложените варианти бъде избран.  
Подробни данни за графика на учебното време в Европа и България, както и за разработените от МОН варианти, които са предложени за обсъждане,
можете да видите тук.

Последна редакция: чт, 10 мар 2022, 09:46 от Анонимен

# 235
  • Мнения: 4 145
Аз съм скептична по няколко параграфа:
"При тази ситуация, съчетана с проблеми в учебните програми и учебниците, не е изненадващо, че повечето български ученици са все по-неподготвени и все по-неконкурентоспособни на своите европейски връстници. Една от причините е, че те не успяват да усвоят и затвърдят учебния материал в училище – нямат достатъчно време за упражнения, работа в групи и по проекти, а родителите им са принудени да плащат за частни уроци. "
 - значи, хем няма време за упражнения, хем имат време за частни уроци. Знаем бизнес-модела с уроците, не е липсата на време причина за неупражняване в училище.
 - преразглеждане на учебното съдържание - да, нужно е и дано не е разместване на няколко картинки и абзаци. Да видим тогава дали пак няма да имат време, нужбно е олекотяване на програмите така, че да имат шанс да бъдат усвоявани, а не да се налагат уроци, където тече паралелно образование (на същия обем материал, не на по-малък все пак).
Т.е. хем няма време, хем се учи на две различни места едно и също като обем материал, за да се стигне до някакви знания. Кога става това - нали уж нямало време за усвояване?

Тук добавям неумението/лошия преподавателски колектив. Невъзможност самите преподаватели да преподават. С промяна на учебните планове въобще не знаят как да се оправят. Справка-тазгодишните завършващи, първи по новия модел и с новите дипломи. Две години по някои профии се чудят какво и как да им преподават. Там е за сериозно преосмисляне също-както количеството, така и качеството на измисления материал. Аз съм за премахване на 12 клас, например.
Само с препечатване на нови лъскави учебници няма да стане работата и се иска много, ама наистина много задълбочен анализ, преработка и промени на всяко ниво в системата. Това за едно лято не става.
(аз съм и за премахване на гланцираните издания - изключително тежки и невъзможни за четене, натоварващи зрението, поради спецификата на обучение на смени у нас и използване на изкуствено осветление в стаите - такива отблясъци по гланцираната хартия правят трудно четенето и разваля зрението, но преди години някой добре употреби и лобира, че черно-белите учебници били дискриминационни и за бедните деца)

Последна редакция: чт, 10 мар 2022, 10:55 от фаастък

# 236
  • София
  • Мнения: 9 620
Решили са и ще направят всичко, за да изместят началото на учебната година.
На мен ми е интересно, откъде МОН черпи информация за ваканциите в Европа и защо твърдят, че българските ученици учели най малко (освен ако не прирявняват всички класове към графика на 1-3 клас). Аз гледам тaзи картa и не намирам драстична разлика с останалите държави


Не намирам нито една дума за възможността учениците от 1-3,4 клас да са на целодневен режим. По този начин децата ще имат достатъчно часове да упражняват наученото, да имат допълнителни часове по език. Удобно се мълчи и за преминаване към едносменен режим на обучение.

# 237
  • София
  • Мнения: 7 682
Няма време в предвидените часове в училище, а не че децата нямат време по принцип. И съм съгласна, че програмите по природните науки и математика са направени така, че наистина няма време за упражнения.

За мен това е изключително .... дори не знам как да го назова!
Като не стига времето, защо орязаха часове в училища, които бяха намерили начини да имат време? Но първо трябваше да занулят всичко, сега да започват отново...
Това министерство е такава фурнаджийска лопата, не конкретно това, а изобщо институцията Министерство на образованието!
Радвам се, че и следващата учебна година ще започне на 15/09 , след това да правят каквото искат! Rage

# 238
  • Мнения: 1 747
Надявам се, да поотложат промените още няколко години. Да се откача от МОН и да правят каквото искат. Нямам нерви дори да ги изчета вече. Имам чувство, че са се запънали с това започване на учебната година по-рано и ще извядат от десет кладенеца вода, за да го направят. Какво ще променят 5-10 дни? Децата изведнъж ще дръпнат с материала? Ще останат часове за упражнения?

# 239
  • Мнения: 4 145
Защо децата нямат време в училище? Та те прекарват ужасно много часове там, програмите им са с по 7 часа плътно, понякога и нулев.
Малките пък са на занималня, което им отрежда целодневен престой.
Програмите са безумни, дори не е до упражняване толкова.
Иначе едни 5 дни от септември няма да решат нищо-на всички ни е ясно.

Общи условия

Активация на акаунт