МОН - промените продължават (5)

  • 90 154
  • 767
  •   1
Отговори
# 240
  • Мнения: X

Снимката е линк към проекта.
Част от мотивите.
Скрит текст:
По инициатива на Министерството на правосъдието с деканите на юридическите
факултети в страната е обсъден въпросът за начина за прием в специалност от
регулираните професии „Право“ през предстоящата учебна година. В получените
становища надделява позицията, че е целесъобразно и през учебната 2022 - 2023 година
да се запази редът за провеждане на приема, възприет през последните две години - при
условията и по реда на чл. 68 от Закона за висшето образование, без да се провеждат
писмени конкурсни изпити по чл. 4 от Наредбата.
В интерес на бъдещите кандидатстуденти е важно начинът на прием в юридическите факултети в страната за учебната
2022 - 2023 г. да бъде изяснен и нормативно уреден възможно най-рано.
Министерството на правосъдието и Министерството на образованието и науката
считат за навременно и подходящо на този етап да бъдат предприети действия за
изменение на Наредбата относно уредбата за прием през следващата учебна година. Във
връзка с това е изготвен проект на Постановление на Министерския съвет, с който се
предлага възприетият през последните две учебни години ред за прием на студенти в
специалност „Право“ да бъде запазен и за предстоящата 2022 - 2023 учебна година.
Мотивите са идентични с вече представяните предходните години.
Продължаващата извънредна епидемична обстановка, както и препоръките и
прилаганите мерки от здравните власти, обосновават като отговарящо на ситуацията
решение приемът на студенти в специалност „Право“ да бъде осъществен отново без
конкурсни изпити въз основа на оценките от държавните зрелостни изпити. По този
начин ще се сведе до минимум необходимостта от събиране на големи групи от хора във
висшите училища за провеждане на конкурсните изпити с цел опазване на тяхното
здраве.
Следва да се има предвид, че подготовката на кандидат-студентите изисква
сериозен финансов ресурс и отнема значително време. По този начин кандидат-
студентите ще са своевременно информирани за предстоящата кандидатстудентска
кампания по специалност „Право“ и ще съобразят своето време и ресурси, както и ще
имат възможност да се концентрират в подготовката си за държавните зрелостни изпити.
Изменението е продиктувано от извънредните обстоятелства във връзка с
пандемията от COVID-19 и има за цел осигуряване на възможност за прием на студенти
по специалността „Право“ без полагане на присъствени приемни изпити и струпване на
големи групи от хора.

# 241
  • София
  • Мнения: 3 728
Да, “разумно” е да оправдаят липсата на изпит тази година с пандемията от миналата. И тази година ще влязат деца от училища, в които по-лесно се изкарва успех. И чисто с логиката на юристи, после ще се чудят защо им се обезценява професията.
Как може мотив да бъде, че така децата щели да имат повече времв и средства да се подготвят за ДЗИ?

# 242
  • Ямбол
  • Мнения: 28 236
Е, как да не е мотив. Имат да се готвят за два сериозни изпита, вторият от които е профил. Могат да сложат изискване поне втората матура да е в някакво общообразователно направление, че да са равнопоставени до някаква степен профилираните и професионалните гимназисти.

# 243
  • Мнения: 4 145
В духа на горното - тази година, след пандемии, за МУ-София промените са убийствени. Както като подготовка, така и като променен формат, че и добавена балообразуваща оценка от ДЗИ. За капак и намалено времетраене на изпита, което е доста лошо, точно във връзка с промените във формата и изпитния материал. За едни-сватба, за други-брадва.

# 244
  • София
  • Мнения: 3 728
Е, как да не е мотив. Имат да се готвят за два сериозни изпита, вторият от които е профил. Могат да сложат изискване поне втората матура да е в някакво общообразователно направление, че да са равнопоставени до някаква степен профилираните и професионалните гимназисти.
Да децата имат да учат и учат цяла година. Подготвят се. Някои държат и по 4 матури. Всеки може да си направи сметките.
Но не забравяйте, че кандидатстват и от други набори. Най-справедливо е да се поставят при еднакви условия. А това не става с успех от различни училища, матури по различни предмети и през различни години. Още по-малко с матура по предмет, изучаван до 10 клас.

# 245
  • European Union
  • Мнения: 1 980
Децата не могат да бъдат поставени при еднакви условия, когато учат в различни типове училища.
Моето мнение е, че всички тези опити много повече пречат, отколкото помагат. А още по-лошо е, че всеки гледа само от неговата камбанария.
В едни училища оценки се изкарвали по-лесно. Хайде тогава еднакви матури за всички. Пак не става. Децата учели различни работи. Тогава различни матури. Не става. На различни нива били. Тогава една по профил и една по професия. Пак не става. Професионалните трябвало да държат поне още една образователна. И така няма край.

А междувременно на МОН не им пука и мислят само как да удължат учебната година. Опитват се да ме убедят, че моето 11-годишно дете, което има три дни по 6 учебни часа и два дни - по 7 (и поне по 4 часа учи от дома плюс един клуб в училище и два извън него), учело по-малко от връстниците си в чужбина. А аз седя и им вярвам...

# 246
  • Ямбол
  • Мнения: 28 236
Който си е избрал професионална гимназия, няма за какво да се натиска да е равнопоставен с профилираните. Искайки да учи нещо различно от професионалното си направление, каквото е правото, то ще се състезава на равно с другите, т.е. би трябвало да положи ДЗИ по общообразователен, например история.

# 247
  • European Union
  • Мнения: 1 980
Искаш да кажеш, че няма проблем за дете учило математика и химия и да кандидатства право след две матури, само защото името на училището му не е "професионална"? А другите трябва задължително да държат три матури.
А години наред, когато тези деца се готвеха за 3 изпита, срещу 2 на другите, никой нямаше нищо против.

# 248
  • Ямбол
  • Мнения: 28 236
Искаш да кажеш, че няма проблем за дете учило математика и химия и да кандидатства право след две матури, само защото името на училището му не е "професионална"? А другите трябва задължително да държат три матури.
А години наред, когато тези деца се готвеха за 3 изпита, срещу 2 на другите, никой нямаше нищо против.
Не, май не съм се изразила правилно. Именно профилираните гимназии защитавам, защото при тях подготовката и ученето е много повече. И онези от професионалните, ако искат да кандидатстват хуманитарна специалност, ще трябва да се подготвят поне за още една общообразователна матура. Но май няма да стане и така излиза, че професионалните ще бъдат отново с по-лека подготовка и по-високи оценки в дипломите. После те ще станат едни юристи ...

# 249
  • София
  • Мнения: 1 939
Не направиха ли професионалните да учат до 10.  клас всички общообразователни предмети като профилираните? Така една матура по история в 12. клас върху материала по ООП е равнопоставена и за профилирани, и за професионални.

# 250
  • Мнения: 986
Не е вярно, че ще се явяват на един и същ материал. Ако някой от професиолна гимназия  реши да държи матура по история примерно, то това ще е на материал до 10 клас  и ще му е трета матура. Ако е от профилирана паралелка с история - ще държи на материал от 11 и 12 клас, който е на ниво 1-ви курс в университет.

# 251
  • Мнения: 13 346
Не е вярно, че ще се явяват на един и същ материал. Ако някой от професиолна гимназия  реши да държи матура по история примерно, то това ще е на материал до 10 клас  и ще му е трета матура. Ако е от профилирана паралелка с история - ще държи на материал от 11 и 12 клас, който е на ниво 1-ви курс в университет.
Но ако профилът е различен от история, а например чужд език или природни науки, тогава от профилираната гимназия също ще се явяват на материал до 10 клас и също ще му е трета матура. В този смисъл, в конкретния пример всеки ученик, независимо дали от професионална или профилирана гимназия, но без профил история, ще се явява на един и същ материал на матурата по история.

Що се отнася до оценките, зависи от конкретен преподавател, а не дали гимназията е профилирана или професионална. Да не говорим за гимназии, в които има и професионални, и профилирани паралелки, като МГ Варна, напр. Нали не си представяте, че госпожата/господинът по история ще пише на А клас по-ниски оценки, а на Д 6лас по-високи на база разлика профилирана/професионална паралелка.

# 252
  • София
  • Мнения: 3 728
Има само един малък проблем. Дете, което иска да учи право би избрало хуманитарни профили и няма да бъде допуснато да ООП матура по история. Ще трябва да държи ПП матура. Двете явно не са равнопоставени. А да се изравни ООП матура по история с ПП матура по физика (или който и да е друг предмет), си е предизвикателство. От друга страна не всички деца са имали избор за ПП.
Затова само изпитите ще поставят децата при равни условия.

# 253
  • Мнения: 1 780
Искаш да кажеш, че няма проблем за дете учило математика и химия и да кандидатства право след две матури, само защото името на училището му не е "професионална"? А другите трябва задължително да държат три матури.
А години наред, когато тези деца се готвеха за 3 изпита, срещу 2 на другите, никой нямаше нищо против.
Не, май не съм се изразила правилно. Именно профилираните гимназии защитавам, защото при тях подготовката и ученето е много повече. И онези от професионалните, ако искат да кандидатстват хуманитарна специалност, ще трябва да се подготвят поне за още една общообразователна матура. Но май няма да стане и така излиза, че професионалните ще бъдат отново с по-лека подготовка и по-високи оценки в дипломите. После те ще станат едни юристи ...
Явно нямате  база за сравнение и е видно от написаното, че изобщо нямате поглед върху професионалните гиназии и техните доста трудни изпити по професията. Пример - едната ми дъщеря учи в Пмг, а другата в професионална гиманзия по компютърно програмиране. Ученето в този тип училища е много повече, освен това учениците имат и практики през лятото, а като капацитет знания по отношение на програмирането са в пъти по-добре подготвени от ученици изучаващи  софтуерни науки в ПМГ.   Университетите , както се вижда дават по- голяма тежест на ПП матурите, отколкото на ОП . Според мен е редно  освен задължителните матури по Бел и матурата по  един профилиран предмет, всички ученици да имат право, като допълнителни да се явят на което си ДЗИ поскат. Но не и да приравняват ДЗИ по единия задължителен профилиран предмет с такъв изпит по ОП.

# 254
  • Мнения: X
Според мен е редно  освен задължителните матури по Бел и матурата по  един профилиран предмет, всички ученици да имат право, като допълнителни да се явят на което си ДЗИ поскат.
Ами то и според ЗПУО е редно. Joy Просто допълнителните ДЗИ по желание са ограничени до два броя на човек.

Общи условия

Активация на акаунт