МОН - промените продължават (5)

  • 89 838
  • 767
  •   1
Отговори
# 675
  • Мнения: 1 359
Още веднъж повод да се замислим за принципната целесъобразност на масовото и задължително профилиране - изборът за което при това се прави на доста ранна възраст. Цял свят променя образователните си системи към по-късно профилиране, но ние точно сега решихме да въведем по-ранно. Без да питаме учениците искат или не искат. Без възможност да осигурим желани профили за всички. Без дори да гарантираме какви допълнителни ще им предложим в 11 и 12 клас към основните. Без да разполагаме с нужните преподаватели във всички училища. Без да имаме идея как ще се случва преходът към висшето образование дори у нас (да не говорим за спънките при кандидатстване в чужбина), така че хем да има смисъл от изучаването на профилните предмети на университетско ниво, хем да не се окаже, че изборът/шансът след 7 клас предопределя бъдещето на детето. И продължаваме да не разполагаме с ясни анализи за последствията (защото статистиките "какво затруднява учениците" и "колко ученици са продължили образованието / са си намерили работа" не са анализ).

# 676
  • Мнения: 3 525
Solnichka, преподавателите са прави. Никакъв кредит не се получава от профила, оценките от него никъде не влизат, остават в нищото. Тези хора не просто са прочели заглавията на модулите, а ги преподават, та съм склонна повече на тях да се доверя. Всичко стана пълен миш-маш, а ако сменят и съдържанието на изпита, то трябва да е ясно в какъв срок ще излезе конспекта, така като гледам - месеци преди предварителните изпити. Пълна гавра с този набор се получава.
Не твърдя никъде, че не са прави преподавателите за ситуацията с профили, оценки и текущо балообразуване.
Озадачи ме, че фокусът им е входа на медицината, а не преподаваната наука и няма нужда някой да ми споделя озадачението. Simple Smile

# 677
  • София
  • Мнения: 16 300
Цял свят променя образователните си системи към по-късно профилиране, но ние точно сега решихме да въведем по-ранно.
С всичко останало в поста съм напълно съгласна, но в кои държави променят образователните си системи към по-късно профилиране? Защото ние точно от "онзи" свят го преписахме. Преписахме го папагалски, без идея защо /освен да го препишем/, без цялостна стратегия и моделиране на процесите, и точно от това идват всички проблеми.

# 678
  • Мнения: 1 359
Преписахме папагалски една морално остаряла парадигма. Сред основните акценти в успешните днес образователни системи е по-късното профилиране (такива реформи напр. са направени в Естония, Полша и др.) Факт, че формално погледнато, късното профилиране се дефинира след 9 клас, както е и при нас, но на практика ние 1) го залагаме като избор след 7-и, и 2) просто натъпкахме цялата досегашна учебна програма без сериозно преразглеждане  в две, по изключение в три години, а в 11 и 12 клас сложихме учебна програма, отговаряща на начално университетско ниво, която в почти всички случаи има спорна ефективност във всякакъв аспект (на много места се преподава на принципа "колкото - толкова", а там, където е сериозно застъпена, лесно може да се окаже, грубо казано, излишна - както ако ученикът продължи образованието си в същата област, така и ако я смени). Да не говорим за лишаването от обща култура в по-късна тийн възраст, вкл. в жизненоважни сфери като здравното образование. Всичко това са нашенски добавки към бездруго вече непригодната идея за строго профилиране, което дори формално да започва след 10 клас, влияе на обучението в целия гимназиален курс (че и прогимназиален, предвид фокусирането върху кандидатстването). Освен това - не казвам нищо ново - вече е банално известно, че според всички изследвания (които обикновено значат нещо за развитите държави, но не и за нашата) в днешни условия важното е не да се задълбава в теоретични дълбини или усвояване на конкретна професия, а овладяване на широк кръг от умения (това впрочем показват и последните проучвания на ИИО). Ние правим тъкмо обратното. Или иначе казано, в други държави ВСЕ ОЩЕ има профилиране, което постепенно се променя като идеология, в нашата тепърва го затвърждаваме (че и се опитваме да докараме 60 % професионални паралелки, при положение че никой не знае какви точно професии ще упражняват децата ни след 10 г.)   

Последна редакция: пт, 12 яну 2024, 17:30 от easy rider

# 679
  • Мнения: 1 812
А при нас има ли ранно профилиране? Може би техникумите?

За моето дете профилирането ще е от 11/12 клас, но трябваше да го избере по време на кандидатстването в 8ми клас. Аз също както преподавателите в НПМГ не виждам ползата от това профилиране в 11/12 клас.

Ходи на допълнителни курсове и сега установи, че не иска сегашния си профил, а това което учи на курса(без да си дава сметка, че в училище няма да учат това, което учи на курса).
Как може детето да смени профила, ако няма такъв проофил в училище?

# 680
  • Мнения: 1 359
Ходи на допълнителни курсове и сега установи, че не иска сегашния си профил, а това което учи на курса(без да си дава сметка, че в училище няма да учат това, което учи на курса).
Как може детето да смени профила, ако няма такъв проофил в училище?

Ами там е работата - не може. Поне в огромната част от случаите. И това беше съвършено ясно още при въвеждането на тази програма, колкото и да ни уверяваха, че децата ще могат и да избират каквито си искат допълнителни профили, и да сменят основните. Очевидно беше, че няма как да стане.

# 681
  • София
  • Мнения: 16 300
Преписахме папагалски една морално остаряла парадигма. Сред основните акценти в успешните днес образователни системи е по-късното профилиране (такива реформи напр. са направени в Естония, Полша и др.) Факт, че формално погледнато, късното профилиране се дефинира след 9 клас, както е и при нас, но на практика ние 1) го залагаме като избор след 7-и, и 2) просто натъпкахме цялата досегашна учебна програма без сериозно преразглеждане  в две, по изключение в три години, а в 11 и 12 клас сложихме учебна програма, отговаряща на начално университетско ниво, която в почти всички случаи има спорна ефективност във всякакъв аспект (на много места се преподава на принципа "колкото - толкова", а там, където е сериозно застъпена, лесно може да се окаже, грубо казано, излишна - както ако ученикът продължи образованието си в същата област, така и ако я смени). Да не говорим за лишаването от обща култура в по-късна тийн възраст, вкл. в жизненоважни сфери като здравното образование. Всичко това са нашенски добавки към бездруго вече непригодната идея за строго профилиране, което дори формално да започва след 10 клас, влияе на обучението в целия гимназиален курс (че и прогимназиален, предвид фокусирането върху кандидатстването). Освен това - не казвам нищо ново - вече е банално известно, че според всички изследвания (които обикновено значат нещо за развитите държави, но не и за нашата) в днешни условия важното е не да се задълбава в теоретични дълбини или усвояване на конкретна професия, а овладяване на широк кръг от умения (това впрочем показват и последните проучвания на ИИО). Ние правим тъкмо обратното. Или иначе казано, в други държави ВСЕ ОЩЕ има профилиране, което постепенно се променя като идеология, в нашата тепърва го затвърждаваме (че и се опитваме да докараме 60 % професионални паралелки, при положение че никой не знае какви точно професии ще упражняват децата ни след 10 г.)   
За Естония и Полша не знам, но профилиране си има в Германия, Франция, Нидерландия, Швейцария и т.н. и не съм чувала да са на път да се откажат от него. Дори в доста държави разпределянето на учениците по видове училища, съответно даващи и недаващи право на висше образование, е на по-ранна възраст - 4-5 клас. В една безумно ранна възраст им решават бъдещето.

# 682
  • Мнения: 1 272
Преди години всеки можеше да учи медицина и имаше много желаещи.Оценки от дипломата:бел, химия, биология и изпити.

Преди 3 години приключиха с разказвателните в 10 клас.
И измислиха профилите....
Влизаш в 8 клас в профил история и трябва да учиш висше -история, право.
Ако си смениш мнението и поискаш медицина-не може, не си профил, нямаш оценки, матури и т.н.

С новите промени, "профилираните химия и биология", имат предимство, че ги изучават допълнително и  не им се налага да се подготвят с частни уроци.

Тези нови промени със сигурност са съгласувани с преподавателите в мед. университет и те са преценили, че базовите знания  по двата предмети до 10 клас са достатъчни.
По-задълбочено ще се изучават в мед. университет.
И да -конкуренцията от кандидатстващи се увеличава....и вече няма да са само "профилираните" , кандидатстващи за медицина.

Последна редакция: пт, 12 яну 2024, 19:46 от viola2003

# 683
  • София
  • Мнения: 16 300
Преди години всеки можеше да учи медицина и имаше много желаещи.Оценки от дипломата:бел, химия, биология и изпити.
Кога бел от дипломата е бил балообразуващ за медицина? Преди доста години беше общият успех от дипломата, а след това - оценките по химия и биология.
Преди 3 години приключиха с разказвателните в 10 клас.
И измислиха профилите....
Влизаш в 8 клас в профил история и трябва да учиш висше -история, право.
Ако си смениш мнението и поискаш медицина-не може, не си профил, нямаш оценки, матури и т.н.

Това не е вярно. За нито една специалност в университетите в България не се изисква да си бил в определен профил. Дори за професионалните гимназии няма ограничения, включително за медицина.


С новите промени, в профил химия и биология, имат предимство, че ги изучават допълнително и  не им се налага да се подготвят с частни уроци.
Това също не е вярно. В профил се изучава различен материал и не помага за кандидатстването, а още по-малко отменя нуждата от частни уроци. Кандидатстудентските изпити са върху материала от ООП, имаше пренережимо малка част от профилирания материал, който спокойно можеше да се научи и без да си профил. С новите промени изобщо няма да има.

Тези нови промени със сигурност са съгласувани с преподавателите в мед. университет и те са преценили, че базовите знания  по двата предмети до 10 клас са достатъчни.
По-задълбочено ще се изучават в мед. университет.
И да -конкуренцията от кандидатстващи се увеличава....и вече няма да са само профилираните за медицина.
А кога са били само профилираните за медицина?

# 684
  • Мнения: 1 272
Имаше период, когато и оценката от  БЕЛ от дипломата,влизаше в  балообразуващите!!!

През последните  1-2 години имаше специалности в университетите, за който се искаше оценка от дипломата(формира се  от 11и 12кл) на определени предмети(биология, химия, история и т.н).
Удвояване, утрояване на съответната оценка и т.н
Тези предмети приключват в 10 клас и ако не си съответния профил няма как да ги имаш.
Единственият вариант да присъстват в дипломата беше да се държи матура в 12 клас(по биология, химия и т.н.)

На много младежи през тези години, заради промените им се Ограничиха възможностите за избор на специалност за университет .
Видях много неравностойни изисквания, за деца който не са учили профил.
За "профилираните" имаше много предимства в съответното направление.

Последна редакция: пт, 12 яну 2024, 20:35 от viola2003

# 685
  • София
  • Мнения: 16 300
Няма такова нещо. Във всички специалности, в които се е искала оценка от дипломата, при липса на съответния профил приемаха оценката от първи гимназиален етап. Не е трябвало да има матура. Профилът никога не е бил пречка. Никой не е бил ограничен в избора си заради профил.

Кой е периодът в който за медицина се е взимала като балообразуваща оценката от дипломата по БЕЛ?

Какви много предимства е имало за профилираните? Единственото, за което се сещам, е че във ФМИ на СУ оценката от профилираната матура се умножаваше с по-висок коефициент от вътрешния изпит и матурата ООП. Което при сложността на матурата миналата година, не беше предимство всъщност, а по-скоро минус. Това "предимство" вече е елиминирано с възможността за явяване на профилирана матура и на децата, които не са били в съответния профил. Конкретно какви предимства сте видяла за профилираните? И какви неравностойни изисквания?

Последна редакция: пт, 12 яну 2024, 20:51 от sanaka

# 686
  • Русе
  • Мнения: 12 236
Не се сещам за някое дете, кандидатстващо медицина от близките ми деца, а те на година са поне няколко, което да не е прието. Освен едно , което беше изкарало добри оценки на предварителните изпити, и 2 на матурата по химия. Което се оказа съвсем не единичен случай. Абсурдно, но никой не пое отговорноста. Накрая се записа пак ,платено и учи и тя.Имаше доста скъсани на матурите и по други предмети от елитни училища.
  Много близка приятелка ,преподавател  по профилирана подготовка в гимназия, ми се оплака че нямат точна информация за изискванията за матурата и на практика програмата, която са следвали не е покрил матурата. Става въпрос за доста отговорен и съзнателен до праволинейност преподавател, който не си спестява нищо и има желание да подготви учениците. Да ама няма възможност.
БЕЛ е най-малкият проблем. Тази година изпратихме двама бъдещи лекари - племенник и приятелско дете. Племенникът е леко гений, НПМГ ,олимпиади, първи в класацията. Приятелското дете, щерка  на двама доста добри лекари , се готви  година, майката не я видях почти цялата година - заета с кандидатстудентката, понеже всеки универстет си иска да се назубри точно определен набор от теми, дума по дума. А бъдещата докторка кандидатства в три. Това за мен е също по-голям проблем от оценката по БЕЛ. Тази година приятелката ми започна да подготвя сина си за медицина, който на 26 смени два университета, бизнес, ожени се, дете и работа и съм почти сигурна че ще влезе с не високата си оценка от матурата по БЕЛ, ако си седне на задника и си изкара една нелоша оценка на някой от предварителните изпити.

# 687
  • Мнения: 1 272
Оценката по БЕЛ се изискваше пред много години, по времената на родителите на сегашните младежи.За да има грамотни лекари.После, по някое време отпадна.


 В предишните 1-2 години с новите промени, профилираните си имаха стабилни предимства.
Това са фактите.
 В много от  изискванията на университетите (софийския университет например) съм виждала  как оценката от дипломата(втори гимназиален етап.напр. по история)  се изисква и даже се удвоява.

Или оценката напр. от първи гимназиален етап(до 10 кл) се взима единично,
 
а ако имаш по този предмет от втори гимназиален етап (ако си профилиран), оценката се удвояваше.
Такива бяха "предимствата на профилираните" за съответните специалност

# 688
  • София
  • Мнения: 16 300
Ама нищо вярно няма в това, което казвате! За нито една специалност СУ не е искало в предишните 1-2 години оценка от ПП в дипломата, пък камо ли да я е удвоявал. Напротив, взимаха с еднаква тежест оценки от ПП и ООП. Което си е чисто предимство за "непрофилните". Ето го балообразуването от миналата година: https://www.uni-sofia.bg/index.php/bul/priem/priem_za_obrazovate … 23/baloobrazuvane

А родителите на сегашните младежи влизаха медицина с общ успех от дипломата.

# 689
  • София
  • Мнения: 16 961
2022 г., когато кандидатства първият набор по новата програма в СУ имаше разлика в тежестта на оценките от ПП и ООП. Умножаваха се с различни коефициенти.

Общи условия

Активация на акаунт