Какво ви е мнението за образованието?

  • 10 839
  • 221
  •   1
Отговори
  • Мнения: 13
Здравейте, пускам тема тук, защото тези дни съм изпаднала в сериозни разсъждения. Аз съм учител по български език и  същевременно майка на третокласник.  Този третокласник е на училище от 8 сутринта до 17:40(формата е целодневна). Имат около 40 помагала по предметите, като учебниците им са около 100 страници. Чудя се целият този обем информация не идва ли малко повече за капацитета на дете в 3-ти клас. Да, домашните ги пишат там, но все пак... Усещам, че нямат особена мотивация за учене. Отделно преподавам на големи ученици и усещам, че заложените произведения не са за тяхната глава. В 8 клас изучават например ,, Хамлет", който според мен изобщо не е за тях. В 11 клас - ,, Ноев ковчег", който дори за филолозите е малко труден. Примерите са много, няма да изпадам в подробности. Лично аз мисля, че програмата им е твърде сложна и не е съобразена с възрастта. Все повече деца нямат желание за учене, а някои дори изпитват нетърпимост към образователния процес. Ще ми бъде интересно да чуя и вашите мнения за съвременното българско образование.

# 1
  • Мнения: 4 088
Дай боже повече учители да мислят така!!!!
Но какво от това, като не те пишат програмите а онези с големите титли… да седнат те да мислят за Хамлет и Ноев ковчег.
Или другата крайност - Хобити и тем-подобни. С какво точно обогатяват тези?

Аз съм майка на 11 класник в елитна Пловдивска гимназия. Супер разочарована от образователната система.

Да не коментирам мотивация от рода на “вие за нищо не ставате”… след като са събрали в 3 училища децата с най-високи балове….

А това външното оценяване, което едно време наричахме “контролна от Директора” се лансира като Матура и родители на деца 4 клас си мислят дали да не ги пращат на уроци …

И това, че са в училище до почти 20г…защо и кому е нужно годините след 17.5 да се проспиват по чинове, вместо който ще учи - да учи в университет . Който не да работи…

Да не коментирам шока от подочутите дистснционни часове …

Но то е безкрайна тема…

# 2
  • Мнения: 13
Безкрайна е, да! И нищо не можем да променим, можем само да си говорим. Дано в стремежа си да ги направим ,,професори", не се получи обратният ефект.

# 3
  • София
  • Мнения: 62 595
Здравейте, пускам тема тук, защото тези дни съм изпаднала в сериозни разсъждения. Аз съм учител по български език и  същевременно майка на третокласник.  Този третокласник е на училище от 8 сутринта до 17:40(формата е целодневна). Имат около 40 помагала по предметите, като учебниците им са около 100 страници. Чудя се целият този обем информация не идва ли малко повече за капацитета на дете в 3-ти клас. Да, домашните ги пишат там, но все пак... Усещам, че нямат особена мотивация за учене. Отделно преподавам на големи ученици и усещам, че заложените произведения не са за тяхната глава. В 8 клас изучават например ,, Хамлет", който според мен изобщо не е за тях. В 11 клас - ,, Ноев ковчег", който дори за филолозите е малко труден. Примерите са много, няма да изпадам в подробности. Лично аз мисля, че програмата им е твърде сложна и не е съобразена с възрастта. Все повече деца нямат желание за учене, а някои дори изпитват нетърпимост към образователния процес. Ще ми бъде интересно да чуя и вашите мнения за съвременното българско образование.

Да, скапана е. Да, произведенията не са съвсем за акъла им. Проблемът не е, че не могат да разберат произведенията, а че трябва да ги разберат по начина, по който е заложено в учебния план и нямат много-много опции за свое мнение. Винаги от едно произведение може да се измъкне нещо, което е в интереса на младежите. Хамлет могат да го разберат, защото тях самите ги вълнува откриването на себе си и моралните дилеми.
Относно третокласничката - гледай да е грамотна и да си решава задачите по математика.

# 4
  • София
  • Мнения: 8 170
Майка на третокласник с обучителни проблеми (дислексия). От видяното до момента мнението ми е крайно противоречиво. През ваканцията сред произведенията за четене бяха Апостолът в премеждие и стихотворения на Петко Славейков. Вчера отворих учебника по изобразително изкуство - имаха да правят разлики между пейзаж, натюрморт, портрет и фигурална композиция. По математика от първи клас решават уравнения с едно неизвестно. Мога да давам озе много примери за неща, които са крайно несъобразени с възрастта.
Грамотен и ученолюбив човек съм, но на фона на тези лудости, няма как да предам любов към ученето в момент, когато детето изпитва крайно отвращение към самия процес.
Миналата година бях постоянно в часовете по време на дистанционното обучение, български се преподаваше по следния начин: препишете си правилото със зелен химикал, разбрахте го, нали? Изчитаме упражненията, времето не стига, направете сами остатъка. Утре нов урок. Едва ли в училище е нещо крайно по-различно.
Самата аз съм от поколението, било в началните класове по комунистическо време. В първи клас учехме буквите и цифрите, после се учехме да четем, да смятаме. И всичко това до края на втори клас. А моят син в края на втори клас решава задачи по комбинаторика ( от 3 червени и 5 сини топки, колко топки най-малко трябва да се извадят, за да има поне 1 синя?). Стана много дълго, но ми е болна тема.

# 5
  • Мнения: 45 059
Вчера отворих учебника по изобразително изкуство - имаха да правят разлики между пейзаж, натюрморт, портрет и фигурална композиция. По математика от първи клас решават уравнения с едно неизвестно. Мога да давам озе много примери за неща, които са крайно несъобразени с възрастта.
.... моят син в края на втори клас решава задачи по комбинаторика ( от 3 червени и 5 сини топки, колко топки най-малко трябва да се извадят, за да има поне 1 синя?). Стана много дълго, но ми е болна тема.

Виждаш ли, проблемът е там, че за теб това е лудо натоварване, но за много деца изобщо не е проблем и ако само се учат да смятат до 2 клас им е скучно и също губят мотивация. Тоест появява се противопоставяне на интереси. Това го помня още от времето, когато моето дете беше в началното училище и на родителските срещи се деляха два лагера - едните искат по-бавно, другите искат темпо. Та на кого трябва да угоди програмата? Тя, като цяло, се цели в средните деца и затова недоволни са и двете групи извън средата - и по-напредналите, и по-изоставащите. Но пък средните деца са най-много при "нормално разпределение", както е с всичко в природата.
Честно казано, не виждам как може да се решат нещата така, че всички да са доволни. Единствено методът "всеки да се спасява поединично" върши работа доказано.

# 6
  • Мнения: 4 088
Една учителка ми каза веднъж:
Преподаваш материала според плана и методиката, питаш “разбрахте ли?”. Тези които са разбрали кимат, другите не реагират и продължаваш натататък …

# 7
  • Мнения: 13
Една учителка ми каза веднъж:
Преподаваш материала според плана и методиката, питаш “разбрахте ли?”. Тези които са разбрали кимат, другите не реагират и продължаваш натататък …
Една учителка ми каза веднъж:
Преподаваш материала според плана и методиката, питаш “разбрахте ли?”. Тези които са разбрали кимат, другите не реагират и продължаваш натататък …
Една учителка ми каза веднъж:
Преподаваш материала според плана и методиката, питаш “разбрахте ли?”. Тези които са разбрали кимат, другите не реагират и продължаваш натататък …
[/quot
Да, но не това е идеята. Целта е да научим децата на нещо и те наистина да разберат. Иначе много скоро и то ще бъде забравено.

# 8
  • София
  • Мнения: 8 170
ЧС, още с първото изречение споделих, че детето е със затруднения. Така че не е репрезентативна извадка за всички. Но ти гарантирам, че за масата Апостолът в премеждие е несмилаем. Същото се отнася и за граматиката по български, която учат. Защото във втори клас се учи пълен и непълен член. Кажи ми, ако не разграничаваш подлог и сказуемо в едно изречение, как ще определиш кога да е пълен и кога - непълен член? Синът ми се справя с математиката, но с българския е кошмар. И това е средното ниво на учениците, защото по-изявените са 2 деца от общо 24.

# 9
  • Мнения: 13
Здравейте, пускам тема тук, защото тези дни съм изпаднала в сериозни разсъждения. Аз съм учител по български език и  същевременно майка на третокласник.  Този третокласник е на училище от 8 сутринта до 17:40(формата е целодневна). Имат около 40 помагала по предметите, като учебниците им са около 100 страници. Чудя се целият този обем информация не идва ли малко повече за капацитета на дете в 3-ти клас. Да, домашните ги пишат там, но все пак... Усещам, че нямат особена мотивация за учене. Отделно преподавам на големи ученици и усещам, че заложените произведения не са за тяхната глава. В 8 клас изучават например ,, Хамлет", който според мен изобщо не е за тях. В 11 клас - ,, Ноев ковчег", който дори за филолозите е малко труден. Примерите са много, няма да изпадам в подробности. Лично аз мисля, че програмата им е твърде сложна и не е съобразена с възрастта. Все повече деца нямат желание за учене, а някои дори изпитват нетърпимост към образователния процес. Ще ми бъде интересно да чуя и вашите мнения за съвременното българско образование.

Да, скапана е. Да, произведенията не са съвсем за акъла им. Проблемът не е, че не могат да разберат произведенията, а че трябва да ги разберат по начина, по който е заложено в учебния план и нямат много-много опции за свое мнение. Винаги от едно произведение може да се измъкне нещо, което е в интереса на младежите. Хамлет могат да го разберат, защото тях самите ги вълнува откриването на себе си и моралните дилеми.
Относно третокласничката - гледай да е грамотна и да си решава задачите по математика.
[/quot
Вие учител ли сте?

# 10
  • Мнения: 45 059
Една учителка ми каза веднъж:
Преподаваш материала според плана и методиката, питаш “разбрахте ли?”. Тези които са разбрали кимат, другите не реагират и продължаваш натататък …
Да, но не това е идеята. Целта е да научим децата на нещо и те наистина да разберат. Иначе много скоро и то ще бъде забравено.

Пак си права само за себе си, от своята гледна точка. Ти казваш "децата", ама тези деца са различни и всъщност повечето са разбрали. Или по-малко, зависи от училището, средата и прочее. Но ако се тъпче на едно място, докато и последното дете разбере, може до края на годината да вземат 20% от материала. А какво ще кажат за това родителите на децата, които всичко разбират от раз? И които имат планове и амбиции за олимпиади, МГ-та, елитни гимназии, елитни университети?

ЧС, още с първото изречение споделих, че детето е със затруднения. Така че не е репрезентативна извадка за всички. Но ти гарантирам, че за масата Апостолът в премеждие е несмилаем. Същото се отнася и за граматиката по български, която учат. Защото във втори клас се учи пълен и непълен член. Кажи ми, ако не разграничаваш подлог и сказуемо в едно изречение, как ще определиш кога да е пълен и кога - непълен член? Синът ми се справя с математиката, но с българския е кошмар. И това е средното ниво на учениците, защото по-изявените са 2 деца от общо 24.

Ми и аз съм го учила този разказ и даже още го помня. Нямам спомен да ми е бил неразбираем, което дете чете приказки и е свикнало да възприема текст няма проблем. А за пълния и непълен член това е първо минаване - не учат подлог и сказуемо, а само въпроса "кой". После в по-горен клас затвърждават вече и с теория. Така е и с уравненията, и със системите уравнения - първо ги решават интуитивно и с анализ, а после с теория.

Последна редакция: пт, 17 сеп 2021, 21:57 от Черна станция

# 11
  • София
  • Мнения: 62 595
Не съм учител. Логопед съм. Постоянно работя с последствията от системата. Ако е за това, което написах за младежите - да, твърдя, че могат да го разберат. Включително като родител го казвам. Обяснявала съм на моите деца философията на повечето произведения, които се изучават в училище още от началните класове. Вярно, че съм в привилегирована позиция да не ме затискат учебни планове.

# 12
  • Мнения: 13
Една учителка ми каза веднъж:
Преподаваш материала според плана и методиката, питаш “разбрахте ли?”. Тези които са разбрали кимат, другите не реагират и продължаваш натататък …
Да, но не това е идеята. Целта е да научим децата на нещо и те наистина да разберат. Иначе много скоро и то ще бъде забравено.

Пак си права само за себе си, от своята гледна точка. Ти казваш "децата", ама тези деца са различни и всъщност повечето са разбрали. Или по-малко, зависи от училището, средата и прочее. Но ако се тъпче на едно място, докато и последното дете разбере, може до края на годината да вземат 20% от материала. А какво ще кажат за това родителите на децата, които всичко разбират от раз? И които имат планове и амбиции за олимпиади, МГ-та, елитни гимназии, елитни университети?

ЧС, още с първото изречение споделих, че детето е със затруднения. Така че не е репрезентативна извадка за всички. Но ти гарантирам, че за масата Апостолът в премеждие е несмилаем. Същото се отнася и за граматиката по български, която учат. Защото във втори клас се учи пълен и непълен член. Кажи ми, ако не разграничаваш подлог и сказуемо в едно изречение, как ще определиш кога да е пълен и кога - непълен член? Синът ми се справя с математиката, но с българския е кошмар. И това е средното ниво на учениците, защото по-изявените са 2 деца от общо 24.

Ми и аз съм го учила този разказ и даже още го помня. Нямам спомен да ми е бил неразбираем, което дете чете приказки и е свикнало да възприема текст няма проблем. А за пълният и непълен член това е първо минаване - не учат подлог и сказуемо, а само въпросът "кой". После в по-горен клас затвърждават вече и с теория. Така е и с уравненията, и със системите уравнения - първо ги решават интуитивно и с анализ, а после с теория.

# 13
  • Мнения: 4 088
Ако излезем от материала преподаван в училище, важно е и децата да ходят с желание.
Синът ми посещава и езиково училище. Там никога не е ходил с нежелание.
В училище от 1 клас ходи по задължение.
Един учител не се намери, който да мотивира децата.
Кръжоци, с които да се гордеят директорките… Акции да почистим двора всяка година - най-екологичната акция!
Униформи тип шкурка, че са най евтини…
Учители, която оформят срочните оценки средноаритметично, и като оспориш не знаят слабостите на детето ти.

# 14
  • Пловдив
  • Мнения: 1 095
Това ми е болната тема
Помагала съм на големия ми син от първи до седми клас. Наясно съм с учебния материал по всички предмети. Няма толкова опорочена учебна система. До 7 клас е някакъв ужас от помагала, чиято полза е под съмнение. Пълно е с безполезни и прекалено сложни неща. Особено по разказвателните. По Математика всеки час нов урок. Без изключение!!! Що за учебна система е тази, в която няма време за упражнения и затвърждаване. Накрая резултатът е, че нищо не знаят. Ако на някой му е интересно, което не знам как ще стане, може и да му остане нещо в главата.
Радвам се, че детето се спаси от това безумие поне частично. В сегашното му училище не се набляга на общообразователни предмети.
Аз съм родена в началото на 80-те. По наше време беше друго. Един учебник и една тетрадка имахме по всеки предмет. Караха ни да мислим. Сега се произвеждат папагали. Моите уважения към учителите. Те също са жертви на системата 😢

Общи условия

Активация на акаунт