Отдаване и наемане на имоти - какво се случва реално? - ТЕМА 26

  • 36 947
  • 787
  •   1
Отговори
# 90
  • Sofia
  • Мнения: 2 423
Защо наемодателят да поема консумативите на наемателя? Да вземе да купува препарати за почистване на пералнята или да ходи да размразява хладилника тогава. Ползва газово отопление - плаща си профилактиката, ползва климатици - плаща си почистването, ползва ТЕЦ - плаща си отчета на топломерите.

За мен такива такси и таксички трябва да се придвидят в месечния наем, когато се обявява, така, че да е ясно какво точно ще плаща наемодателя.

Ако наемодателя е сложил климатик и след година дойде време за профилактиката и/или допълване на фреон, като извикате техник ще накарате ли наемателя да я плати?

Ако след 5-6 години се повреди пералнята от употреба ще накарате ли наемателя да купи нова защото само той/тя е ползвал?

Според мен си предвиждайте разходите и амортизациите тъй като това не е работа на наемателя - той/тя ако са искали да се занимават с такива неща са щяли да си купят собствен имот и да берат грижа за тези неща Simple Smile

# 91
  • пустинята Гоби
  • Мнения: 8 508
Новите климатици според фирмата, която ни го слага нямали нужда от профилактика. Мъжът ми го чисти сам и това е.

Последна редакция: чт, 24 мар 2022, 08:35 от 🌹 Mimi Rose 🌹

# 92
  • София
  • Мнения: 18 252
Едва ли наемателя ще чисти климатика редовно и съвестно като мъжа ти. Затова бих жертва а част от наема да платя на майстор. Няма как само да вземаме.

# 93
  • София
  • Мнения: 4 516
Месечният наем е цената, за да се ползва чуждия имот. Той е доход за наемодателя и върху него той плаща данък. Затова обикновено наемът не е ол-инклузив и не включва интернет, такса вход и т.н.
На какъв принцип делите една профилактика от друга? Трябва ли собственикът да купува препарт за почистване на миялната машина /нямам предвид препаратите за миенето/? Трябва ли да идва да почиства филтъра на пералнята? Може би да поиска да се извади такасата за поддръжка на асансьорът и да я плаща лично, а токът и чистачката да са от наемателя? С какво точно се различава техническата поддръжка на един уред от това на друг?
Ако представите при наемането актуален протокол от технически преглед, че въпросният уред е в изправност и му е направена профилактика, не виждам защо наемателят да не си поема разходите по нещо, което ползва, за да продължи да го ползва безпроблемно.
Това за 5-6 годишната пералня, на фона на скорошния случай с викането на техник и установяването на непочистени филтри, е наистина показателно. Който ползва, той плаща за профилактиката, както и ремонта, ако се окаже, че уредът е повреден заради неправилна експлоатация. Ако уредът е повреден в следствие на остаряване на материала, токов удар, хидравличен удар или нещо от сорта, то тогава наемодателят си поема разхода.
Съгласна съм, че тези неща трябва да се уговорят, най-добре писмено, при подписването на договора.

# 94
  • Sofia
  • Мнения: 2 423
Нещата са много прости. Всичко изискващо дългосрочна поддръжка е от страна на собственика, всичко изискващо ежедневна поддръжка от наемателя.

И това е във ваш интерес и ви пести пари.

Дългосрочните ангажименти, примерно веднъж годишно са и лесно предвидими и също са лесно излчисляеми за да си ги калкулирате в цената на наема. Никой не говори, че това е за ваша сметка.

Ако не си поддържате климатика например ще го смените много по-рано отколкото е било необходимо.

За почистването на пералнята това е нещо, което се предполага, че се прави редовно и е в интерес на наемателя - за да има чисто и свежо пране.

По отношение на поддържката на имота, като фонд ремонт това също е ангажимент на собственика, както и данъка и таксата смет.

Пак ще повторя - включете си го при изчислението на наемите - това го правят 95% от наемодателите и това се очаква. Като видите средните наеми за даден град/квартал, в тях вече са включени по подразбиране тези дългосрочни разходи и това го очакват и наемателите.

# 95
  • Мнения: 7 802
"По отношение на поддържката на имота, като фонд ремонт това също е ангажимент на собственика, както и данъка и таксата смет."

Как пък точно такса смет е ангажимент на собственика, да не би той да генерира боклука на адреса и да ходи да си хвърля боклуците в кофите на наемателя/ите?

# 96
  • София
  • Мнения: 4 516
За данъка за имота сте прав, но за таксата смет - не. Таксата смет се плаща от ползвателя. Ползвателят в случая е наемателят. Знам, че малко наемодатели изискват този разход да се плаща отделно от наемателя, но принципно той е негов. Ако имотът не се ползва, се подава декларация и не се начислява такса смет. Ако наемателя реши да покрие този разход, то това си е за негова сметка - веднъж го плаща като разход, втори път плаща данък от 9% от тази сума. Както и върху всеки друг разход, който е включил в наема.
Можете сам да сметнете - ако данък смет е 100 лева, включени са интернет и телевизия 12Х 20 лева, това прави 340 лева разход за сметка на наема, плюс още 30 лева данък общ доход. Това е общо разход от 370 лева от наема и чиста загуба от 30 лева годишно за наемодателя, а наемателя ги плаща скрито. Числата са примерни, но смятам, че става ясно. Колкото повече включени в наемната цена разходи има, толкова по-скъпо е за наемателя.

Допълвам, че аргументът за редовната поддръжка пералнята заради /чистото и свежо пране/ е съпоствим с този за редовната поддръжка на климатика /чист и свеж въздух/. Цената на уредите е включена в наема и най-често се изчислява така, че увеличението на наема ги покрива за определно време (3-5-8 години примерно). А как точно ще се ползват и поддържат уредите, зависи и влиае най-много на наемателя.

Последна редакция: чт, 24 мар 2022, 01:57 от Raya

# 97
  • Мнения: 35 389
Съжалявам,  но аз такива дребнави сметки не си правя. Наемът е ХХХ лв и, ако е голяма драма за такса битови отпадъци или почистване на котела,  то ще е 10 или 20 лв. отгоре.

# 98
  • Мнения: 75 337
При неползване на имота, не отпада цялата такса смет, а само една трета от нея. Тя се формира от 3 пера...2/3  продължаваш да плащаш от таксата, дори и да не обитаваш.

# 99
  • Мнения: X
  Ако можеш да си намериш наемател, който да покрива тези разходи - ок. Всичко е въпрос на пазар в крайна сметка. Ние плащаме като наемодатели инспекцията на газовия котел . Иначе може да се разсъждава във всяка посока. Да не говорим, че сметката за газ за февруари беше 700 лв. Май ще се откажат от това благо занапред. Но инспекция пак трябва да има.

# 100
  • Мнения: 7 802
Проблемът в мисленето в БГ относно такса смет идва от изначално сбърканото му комбиниране с известията за данък сгради!

При нас при наемане на имот всички сметки автоматично се прехвърлят на наемателя (той ходи да се занимава), вкл. и такса смет, която пак се изчислява годишно, но може да платиш на вноски. Защо не се замислите, ако Ви идваше такава бележка отделна, как щяхте да гледате на нея, като разход за наемодателя или като част от режийните?

Тук като не се регистрираш за боклука оставаш без кофи и ходи търси къде да го изхвърлиш и дали вместо глоба, не е по-изгодно да се бръкнеш 200 евро. Ами то какво излиза, че такса смет в БГ за наш имот е аналогична с тази в чужбина като вземем парите просто за мерна единица. Ама то в България е голям срам да кажеш на наемателя, че дължи пари за такса смет, ние нали сме ларж и дребни сметки не правим Wink! Тук 10, там 20 лв... ми то като теглиш чиртата един наем заминал?!

Последна редакция: чт, 24 мар 2022, 12:00 от drago_2008

# 101
  • Мнения: 35 389
Ама, хубаво, бе, някой да е казал, че не може да се договаряте, както решите?!?! Ако искате и задължително пребоядисване за сметка на наемателя всяка година може да договорите... Щом и двете страни са съгласни, какъв е проблемът?
Аз казвам, че не бих си правила такива дребнави сметки за ТБО например, а бих обявила 10 лв. по-висок наем.

В чужбина нещата са доста по-различни и там и двете страни са доста по-сигурни в наемните си отношения, които всъщност са по-добре и ясно регламентирани.

# 102
  • Варна
  • Мнения: 6 781
....Колкото повече включени в наемната цена разходи има, толкова по-скъпо е за наемателя.
....
Това не го разбрах. Дали ще са му включени тези разходи в наема или ще му ги искате отделно, еднакво скъпо му е.

Всеки сам си "преценя", но имайте предвид, че е много грозно да кажеш наемът ти е 500 лв, обаче трябва да плащаш още 10 лв за това и 15 лв за онова и 17,50 лв за онова и 0,30 лв за бла бла месечно, плюс годишно  ще плащаш 50 лв профилактика на това и 89,99 профилактика на онова и т.н.
Отделно някои наематели не се задържат цяла година. Тях как точно ще ги накарате да платят годишните разходи?

Таксата БО си върви в комплект с данъка за имота и се изчислява на база характеристиките на самия имот. Веднъж съм се пробвала да ги платя по отделно - не стана. Ако внесат промени и таксата се изчислява някак си на база количеството генериран боклук, по би имало смисъл да се плаща от реалния ползвател. А и реално тя не е толкова висока. Около 60 лв е при мен за 80 кв жилище. За 5 лв на месец не си струва дори да го мисля и да сядам да разписвам подробно сумата в договора. Включила съм си всички такива елементи в крайната сума на наема.

# 103
  • Мнения: 7 802
" ...обаче трябва да плащаш още 10 лв за това и 15 лв за онова и 17,50 лв за онова и 0,30 лв за бла бла месечно, плюс годишно  ще плащаш 50 лв профилактика на това и 89,99 профилактика на онова и т.н."

Ами плащането на сметките всеки месец за режийни разноски не е ли същото? Повечето хора, които имат някаква финансова култура, ако позволите така да се изразя, си правят график и знаят, че ги чака плащане еди кой се месец на данък за автомобила, застраховка на имота и т.н., просто си включваш такса смет в календара, профилактика на климатика и нея ако имате уговорка с наемателя.

Разбира се за наличието и ангажимента към всякакви такива разходи наемателят трябва да е информиран преди сключване на договора. Той си преценява дали да приеме или не.

# 104
  • Варна
  • Мнения: 6 781
Ами не е същото, защото режийните са различни всеки месец, зависят от индивидуалната консумация и няма как да бъдат включени в наема.  Имам предвид водата и най-вече тока.
Иначе дори сметката за вода не варира коой знае колко и има хора, които си я включват в наема.
Таксата за интернет и телевизия, както и таксата за входа, пък са си съвсем фиксирани - те често са включени в наема.
Примерно апартамента, в който сега живеем, искаме да го пуснем под наем ако скоро си намерим по-голямо жилище и се преместим. Тук покритие има само един единствен доставчик, скоро сме подписали двугодишен договор и няма никаква логика да не включим тия 20 лева в бъдещия наем. Така или иначе който и да дойде да живее тук, няма да има избор да ползва друг доставчик или да каже, че не му трябва интернет, защото той си е прекаран, и таксата си върви.

п.п. Виждала съм дори ток, включен в наема. Едни колеги преди 10 години бяха така. Наемът им беше със 100 лв отгоре на пазарния. Собствениците си бяха преценили, че тази горница е достатъчна да покрие средномесечните сметки на годишна база. Реално зимата консумацията достигаше малко повече, но пък лятото - доста по-малко. Климатиците работеха денонощно и целогодишно.

Общи условия

Активация на акаунт