Трудно проговаряне - тема 26

  • 75 635
  • 820
  •   1
Отговори
# 750
  • Мнения: 15 751
Аз пък искам да питам как се разбира дали има проблем със социализацията и комуникацията?
Както казах това се случва много по-късно. Гледа се за маркери, но е ясно че детето може да има проблеми защото е срамежливо, защото има проблеми с речта, защото заради забавянето в речта връстниците му го отбягват. Някъде около 6-7 вече нещата почват доста ясно да проличават. При аспергерите пък става ясно някъде след 1-2-3- клас ( средно около 10 г. ) , тъй като заради липсата на проблеми с речта проблемите със социализация и комуникацията стават видими горе долу тогава. Това е и своеобразен показател как при наличие на реч е съшо толкова трудно да се определи дали детето е спектрално. Има аспергери които остават "странни" в смисъл никога не биват диагностирани ( в смисъл не заради възможност а заради желание на родителите, на моменти наистина е безмислено)  което ме води към темата за диагнозите.

Добре, самата диагноза като такава, не може да се постави от друг освен от психиатър. Но наличието на проблем/отклонение, според мен може да се диагностицира от всеки един от споменатите специалисти, включително госпожите в градината.

Натам са и нещата. Кадрите  в ДГ,  както и логопеди или психолози тяхната работа е да видят къде в тяхната сфера има проблеми детето и да си работят по това си направление. КАкто и да запазят мнението си за това каква би могло да бъде диагнозата за здравословното състояние на детето за себе си. А не да родителите да чуват - детето ви а аутист, или детето ви не е аутист- бъдете спокойна.
Нормалната комуникация би трябвало да е - Аз съм да кажем логопед - детето ви има проблеми спрямо възрастта си в моята сфера тук и тук,  трябва да се работи това и това. Същото със специален педагог. Същото с ресурсен. Но не знам защо много ги тегли тези хора да слагат диагнози, като никой не ги иска.

Що касае ранния скриининг ( диагностиране от екип в ДГ в първа група на деца, които демонстрират някакви проблеми -  имат ли дефицити какви и в каква посока да се работи) , идеята е заложена в наредбата за приобщаващото образование но реализацията й откровено куца. Първо на самите учители в дг в повечето случаи им е все едно и си затварят очите, както казва Мис Чичи - замитат под килима - абе някой друг по редичката  да са оправя. Има случаи,  когато са много читави и госпожите и кадрите по градините, но слабо звено се оказва родителя. Той отказва да види че има проблем, заравя си главата и гледа да отлага и отлага.

В това отношения трябва нещо в тази сфера да се промени, защото е важно родителя да разбере че профилактиката е най-добрият инструмент. Не знам,  някакви доброволчески центрове  би могло да се създадат, дори примерно в интернет, защото често е по-лесно за родител да  комуникира, когато не вижда човека който може да го съветва. Аз бих работила в такъв, защото виждам че има наложителна нужда и че в нашата цялостна система за работа с деца със СОП , работата с родителя хич я няма,  а тя е базат. На родителите трябва да им се повтаря потретва , че това забавяне на приемането че детето може би(!) има проблем може би (!) продуцира още по-голям проблем. По-добре да се поработи сега, пък ако ще после да се види че всичко е ок ( нищо не се губи, презастраховане единв ид) , отколкото обратното ( да има забавяне и да се окаже че нещата не са розови) . Така че и да много много добър  специалиста, работещ с детето - той не вълшебник. Нищо глобално няма да може да направи,  докато "родителя го играе щраус". Ако само специалист можеше да се справи с дефицитите , сега щеше да има стотици успешно реахбилитирани деца .

Последна редакция: чт, 07 дек 2023, 03:51 от _re_ge

# 751
  • Мнения: 620
От доста време не съм се отчитала. Около Коледа Дребен сякаш се отприщи - започва да говори все по-добре, и вече се опитва да ми разказва разни работи. И като че с всеки ден, речникът му се обогатява.
Доста пее в последно време, та използвам тази му склонност, за да го поощрявам да пее, независимо дали сглабя думите, или просто навръзва звуци/срички със същия ритъм като оригиналните думи.
Не ще и не ще да рисува, или да реди пъзели, но пък доста добре се оправя с низане на макарони и рязане на пластилин с детска ножичка, или с правене на топчета от пластилин.

# 752
  • in Wonderland
  • Мнения: 6 243
Здравейте,
сина ми е на 6 години и от много време заеква, когато бърза да се изкажа. Последно време обаче все по- често се случва това и искам да го заведа при специалист за да каже дали има нужда да се работи над изказа му. От Стара Загора съм и ще се радвам да ме насочите към някого в нашия град, който би ни дал точна преценка и би помогнал. Благодаря.

# 753
  • Мнения: 1 386
Ако е същинско заекване, няма да мине от самосебе си, а ще хронифицира. Въпросът е да намерите добър логопед. За Стара Загора обаче не мога да помогна. Проверете дали проф. Шошева или доц. Шошев работят със заекващи. Не съм сигурна.

# 754
  • Мнения: 199
Здравейте,
сина ми е на 6 години и от много време заеква, когато бърза да се изкажа. Последно време обаче все по- често се случва това и искам да го заведа при специалист за да каже дали има нужда да се работи над изказа му. От Стара Загора съм и ще се радвам да ме насочите към някого в нашия град, който би ни дал точна преценка и би помогнал. Благодаря.
Здравейте, психолог има Нели Христова.
Може да даде насоки.
Иначе Пловдив, Д-р Писчева, прочетете за нея. Водих при нея дъщеря ми по друг повод. Тя е невролог психолог. Мисля, че се занимаваше и с проблеми като вашия.
Успех!

# 755
  • Мнения: 1 386
Психологът е нужен при заекване безспорно. Но той работи върху тревожността, която много често е част от проблема (или поне по-лабилната нервна система). За овладяване на правилното говорно дишане обаче е нужен логопед. Никой друг специалист не е обучен да го направи. Дамата казва, че детето заеква от много време. Не се знае докъде са стигнали спазмите. Може да са на ниво устни, но може и да са минали вече назад и надолу (език, гърло, гърди).

# 756
  • Мнения: 481
Водила съм детето преди време при д-р Пискова и направи много обстоен преглед,предразположи детето и много добре хвана проблема.Мен лично много ме вдигна нейното виждане относно как ще се развие детето,макар нещата тогава да изглеждаха зле и всъщност се оказа права.Направете една консултация с нея и чуйте какво ще ви каже.

# 757
  • Мнения: 5 227
Момичета, как стои въпроса със специализираните детски градини или с ресурсния педагог в България? В София много ли трябва да се чака? В по-малките градове по-лесно ли е да се намери място в детска градина и специализирана помощ? Обмислям да се върнем в България, но не е задължително да е в София, но е необходимо детето да работи с ресурсен педагог... а тук такъв не мога да организирам

# 758
  • Мнения: 5 522
Във всяка една ДГ детето може да получи ресурсно подпомагане. В повечето детски има екип на място, ако пък е много малка ДГ ( по малките населени места), тогава идва мобилен екип. Но и в двата случая детето си получава доп.помощ - ресурсен, логопед, психолог.

# 759
  • Мнения: 5 227
A трябва ли да се чака много време, има ли някакво време на изчакване? Листа на чакащите или нещо такова?

# 760
  • Мнения: 5 522
Не. Вадиш епикриза на детето ( за това се чака) и подаваш документи в съответната ДГ.

# 761
  • Мнения: 15 751
Не. Вадиш епикриза на детето ( за това се чака) и подаваш документи в съответната ДГ.

Съжалявам че теябва да апострофирам, но няма такова нешо. Ресурсно подпомагане НЕ изисква Диагноза от каквото и да е естество. Те имат собствен диагностичен екип който оценява дефицити!(!) и не поставя, нито трябва да се ориентира по диагнози. Ако на някой му изискват диагноза може да напише оплакване. Това е напълно неправомерно!

По принцип има два варианта -
1.  родител, дете в  ДГ и детската градина да подаде за дете с нужда от допълнително подпомагане
2. самият родител да го направи направо в самия ресурсен център. Втория вариант се задвижва по-бързо особено ако се направи преди началото на учебната година, защото ако го прави ДГ учебната година трябва да започне, колелата да са се  задвижили и тива не става много бързо. Но детето вече  трябва да е прието в ДГ, защото там ще се ползва помощта.

По принцип същите  тези услуги могат да бъдат ползвани и в различни центрове, но там наистина трябват диагнози зарафи "оформянето на услугата" за ползването на помощта. Минус е че детето трябва да бъде водено във време извън учебното. Плюс е че често там специалистите са на по-високо ниво от същите обслужващи детските градини. Вариант е да търсите градина с добри отзиви за работата на ресурсния.

Последна редакция: пт, 09 фев 2024, 13:17 от _re_ge

# 762
  • Мнения: 5 522
Не е задължително,но желателно да има епикриза, особено ако се местят по средата на годината. Така е сигурно, че ще мине на ресурсно.

# 763
  • Мнения: 1 386
Независимо за каква нужда един логопед или лекар изготвя статус/становище, то винаги завършва с диагноза - логопедична или медицинска. Нали сборът от дефицитите, в зависимост от тяхното естество и комбинация, дават клиничната картина на дадено нарушение, което е свързано с конкретна диагноза. Не виждам нищо страшно в тази дума, че да се бяга като дявол от тамян от нея. Не се заяждам, а го казвам съвсем добронамерено. Съжалявам, но няма вариант да няма диагноза, а да има "само" дефицити.

Последна редакция: пт, 09 фев 2024, 16:08 от Venel82

# 764
  • Мнения: 15 751
Независимо за каква нужда един логопед или лекар изготвя статус/становище, то винаги завършва с диагноза - логопедична или медицинска.

Добре нека разнищим нещата до край .
Истината се ражда в диалога.
Аз много добре разбирам какво искате да кажете, но нека бъдем напълно коректни.
Диагнозата не просто бумага , това е нозологична единица по МБК 10 ( дано скоро и МКБ 11) поставя се от лекар и е официален документ за състояние на детето в момента/периода на преглед. Тя не казва нищо за индивидуалното състояние на конкретното дете - дефицити, силни страни, слаби страни, умения , липсващи умения.  Ресурсно никак не изготвят диагнози,  не им влиза в компетенция и правомощия. ТЕ работят над дефицити. Те диагностират, изявяват, оценяват и работят над тях. Няма законодателство което да принуди родителя за направи диагностика при лекар за да я предостави на ресурсно, но ресурсно обичат да използват незнанието на родителите и да извиват ръце.

Не виждам нищо страшно в тази дума, че да се бяга като дявол от тамян от нея.

Няма нищо страшно когато е на чужда глава. Аз също не се заяждам. Никой, който не е бил е  обувките на тези родители, не може да го съди, за това че не искат да диагностират, или и да имат диагноза не искат да я представят на Ресурсно. Никой. Фактът може да го коментира само друг родител, и то не за  да ги критикува а за да ги подпомага. Дали обаче узряването че в диагнозата няма нищо страшно ще се случи няма гаранция. И ако не се случи пак е разбираемо. Това е трагедия, нищо че отстрани не изглежда "страшно".

От там. Ако медицинско лице постави диагноза. с бумага, стандартно има някакви общи признаци по различни направления - РАС  , Умствена затрудненост , ГРР , дисартрия  и много други... Но конкретно за текущото дете казва ли бумагата какви дефицити има?
Нима на един специален педагог му е нужна тази бумага за да види че детето сортира по цвят но не може да ходи само в тоалетната? Или на логопед нужна ли му е  бумага за да види че детето има аграматизми в речта? или на един сензорен терапевт за да види че детето има хипер в слуха а хипо в оралната сензорика? или на един ерготерапевт за да види че детето няма елементарни умения за самооблужване? Тази бумага нужна ли му е екипа на Ресурсно , който така или иначе пак трябва да направи индивидуална диагностика? Не , не му е нужна ако са професионалисти, каквито претендират че са. Само че те много обичат да си пестят труда и да притискат.

Цитирам човек от екипа на ресурсно какво е казал преди няколко месеца на една майка  : "Какво чак толкова  ще се случи като ви поставят диагноза, ще поплачете малко ..."  такъв не знам какво д аго направиш.

Общи условия

Активация на акаунт