Седмокласници 2022/2023 - Тема 1

  • 56 102
  • 759
  •   1
Отговори
# 240
  • София
  • Мнения: 12 862
Дидева, благодаря!

Копирам и още нещо, което ми попадна пак от МОН:
Скрит текст:
Цитат
Министерство на образованието и науката

УЧЕБНИТЕ ПРОГРАМИ ПО БЪЛГАРСКИ ЕЗИК И ЛИТЕРАТУРА С НАЙ-МНОГО ПРЕДЛОЖЕНИЯ ЗА РАЗМЕСТВАНИЯ
Най-голяма потребност от размествания има в учебните програми по български език и литература. След това се нареждат математика и география и икономика. Това става ясно от приключилия преглед на всички програми по общообразователните предмети от I до X клас.
В него са взети предвид мненията на работни групи с участието на 210 учители и резултатите от три специално организирани допитвания – от анкети сред преподавателите и сред учениците от III до X клас, в които се включиха съответно почти 18 000 педагози от цялата страна и 5200 деца и младежи, както и от социологическо проучване сред родители и деца, проведено от  Центъра за обществени и политически изследвания „Галъп интернешънъл Болкан“. Отчетени са също резултати от изследвания на Центъра за оценяване в предучилищното и училищното образование от 2018-2020 г. за степента на придобиване на ключови умения по история и цивилизации и география и икономика в прогимназията и по природни науки в първия гимназиален етап (VIII-X клас). Включени са и изводите от националните външни оценявания в IV, VII и X клас.
Общо 12 са предложенията за промени в учебните програми по български език и литература. Те предвиждат предимно разместване на теми между класовете. Предлага се например миналите глаголни времена, причастията, наречията и предлозите да се преместят от V в VI клас, а по-леките теми, свързани с местоименията, с еднородните части в простото изречение, с активната и пасивната лексика, с паронимите, с писането на резюме и на делово писмо да слязат в по-долни класове или в прогимназията. Има идея извършването на морфемен анализ да не се включва в общообразователната подготовка, а по него да се работи в разширената. По литература предложенията са две – Вазовите „Левски“ от „Епопея на забравените“ и „Под игото“ да се преместят от Х в IX  клас, а „Моето семейство и други животни“ (Даръл) да не се изучава в задължителните учебни часове. Тези промени няма да утежнят учебната програма в нито един клас.
Най-много са темите по математика, които са предложени за преместване в по-горен клас или в разширената подготовка. Такива са например Еднаквости в равнината, Класическа вероятност, Елементи на стереометрията. Според учителите за кредит, рента и квартил трябва да се учи в разширената или в профилираната подготовка.
Предлага се изчисляването на проста лихва, което сега се учи в V клас, да се преподава две години по-късно, а уменията за построяване на успоредник и на триъгълник по различни дадени елементи да се изискват от седмокласниците в разширената подготовка, а не от всички. Ще се обсъжда също преместването в следващ клас на понятията полуравнина и контур на полуравнина.
Не е необходимо всички петокласници да могат да се ориентират с компас и да изчисляват средната гъстота на населението, смятат учителите. Предлага се тези умения да се усвояват в разширената подготовка по география и икономика заедно с понятия като Лавразия, Гондвана, полезни изкопаеми, атмосферно налягане, приливи и отливи, кръгова диаграма. Друга идея е в по-горен клас да се учат определянето на географски координати по глобус и по карта и изчисляването на действителни разстояния с помощта на числен мащаб, както и понятията градусна мрежа, географска ширина и дължина.
Има предложение за облекчаване на програмата по география и икономика и в първи гимназиален етап. Ще се мисли дали понятия като президент, високоразвити и развиващи се страни, енергийна ефективност, Европейски парламент, Европейска комисия, които сега се учат в IX клас, да се извадят от учебната програма по този предмет, защото се усвояват в хода на обучението по-рано и/или през други учебни предмети. Същото се отнася и за изучаваните в Х клас понятия  като произход на релеф, произход на полезни изкопаеми и др.
Най-малко промени се предлагат в учебните програми на началните класове. Те засягат само програмите по физическо възпитание и спорт и по музика.
Предложенията за промени в учебните програми ще бъдат разгледани от работни групи с участието на учители, методици и психолози. В обсъжданията ще  участват също номинирани от съответната институция представители на министерствата на здравеопазването, на околната среда и водите, на културата, на младежта и спорта, на електронното управление и на иновациите и растежа. Ще бъдат взети предвид и становищата на неправителствени организации, които работят в сферата на образованието. Евентуалните промени в учебните програми ще бъдат предложени за обществено обсъждане в края на октомври т.г

# 241
  • ВАРНА
  • Мнения: 2 233
Поредната красота... Вместо да се помисли за втора дата за нво-тата, което би спестило една голяма част от притесненията и на родителите, и на децата.

# 242
  • София
  • Мнения: 3 806
Вече пописах малко на страницата на МОН във фейса. Поредното пунта-мара предложение от типа отбий номер.

# 243
  • Мнения: 6 326
Голяма тъпотия е. Толкова е просто да вкарат втора дата до края на юни. Без да изместват останалите срокове. Явилите се на втората дата с документ ще бъдат толкова малко, че няма да има драма с проверяване на работите им.
Но това е МОН все пак.

# 244
  • Мнения: X
Аз избягвам да чета коментарите, но сега погледнах заради вас. Не знам кой отговаря от името на МОН, но толкова глупости, събрани на едно място, рядко се виждат.

# 245
  • София
  • Мнения: 2 744
Велики гении, то понеже да стигнеш до областен и национален кръг на олимпиада е все едно на НВО се явяваш.. как я решиха тази глупост..!?

# 246
  • София
  • Мнения: 3 806
За пореден път ми се случва да поставям под съмнение функционалната грамотност на списващите страницата на МОН.

# 247
  • Къде ли не
  • Мнения: 809
Заради изкривеното образование и кандидатстване в седми клас голяма част от децата , на които не им е все тая къде учат , им се налага да ходят на допълнителни курсове . На някои им се налага да се подготвят и за специфични олимпиади като физика, биология, химия. Сега ще трябва да се подготвят и за още две олимпиади, които изобщо не са са със същата сложност като НВО, от страх да не са с нула точки поради здравословни причини или други обстоятелства!

# 248
  • София
  • Мнения: 9 616
Съмнявам се, че от МОН са се замислили, че НВО  е върху учебно съдържание от Общообразователната подготовка, докато на Областния кръг задача 1 от ОП, а задачи 2 и 3 са върху материал изучавам в  СИП/ЗИП.
Много ми е интерсно как ще приравняват точките и дали ще отчитат различното ниво на трудност.

А предложението за промяна на учебните планове е поредната чутовна глупост. Имам чувството, че за бюрократите от МОН единствената цел е да вдигнат резултатите от НВО и за това непрекъснато опростяват или съкращават изучавания материал. Парадоксът обаче е, че след подобни реформи резултатите стават още по-лоши.
Резултатът от поредната "реформа"  - изместване на материала от ОП в СИП/ЗИП, ще е още по-широка ножица в резултатите между отделните училище.

# 249
  • София
  • Мнения: 12 862
Вместо да сравнят учебните планове и заложения материал с останалите държави в Европа и да видят къде нашите зрелостници не са подготвени за университетите, те премахват още материал.
Пълни дебили.
А това с олимпиадите е за да кажат: "Стига ревахте. Ето дадохме ви втора опция."
Аз просто си представям как повечето седмокласници в София изведнъж масово ще се запишат да се явяват на олимпиади. Направо вместо още едно НВО ще се наложи да има още поне два масови явявания на ОЛИ на седмокласници, общински кръг, поне в големите градове. Колкото и да съм спокойна и да не се притеснявам, ако това предложение се приеме, със сигурност ще искам Елена да се яви на олимпиадите. Друг е въпроса, че надали ще се класира от общинският на областният кръг за да има смисъл, но поне ще пробва.

# 250
  • Мнения: 7 329
Титанично решаване на проблем, което ще достигне до пет деца. И ще бъде толкова прекрасно като онази олимпиада по математика през 2020 за набора, когато общинският кръг на някои училища беше много по-труден от областния. Да дойдат адвокатите.

# 251
  • Мнения: 445
Здравейте, записвам се тук като майка на бъдеща седмокласничка. Очертава се интересна и нелека година за всички ни. Още се чудя за част от допълнителната подготовка за кандидатстването догодина. Най-вече стискам палци учебната година да е присъствена. Relieved

# 252
  • Мнения: 404
 Някой успявал ли е скоро да влезе в https://www.myschoolbel.info/, тъкмо го разгледах и открих колко добре е систематизиран и полезен за бъдещите седмокласници и вече изглежда, че е хакнат.

# 253
  • Мнения: 106
Здравейте. Синът ми също ще е седми клас през новата учебна година. Следя и аз новостите на МОН и се чудя до кога ще е целият този стрес. До тук в училище яко се препускаше през материала и не им стигна времето да си вземат всичко, да го затвърдят. Има задания и за ваканцията, които да си минат сами. Притеснено ми е, че ще се случи същото и в седми, а време няма. Не си е избрал конкретно училище. Надявам се да е спокоен и да даде максимума на изпитите, а след това да си подреди желанията. Нямам предишен опит с тези матури.
Успех на всички! Simple Smile

# 254
  • вече Пловдив
  • Мнения: 1 998
Здравейте! Дъщеря ми също ще бъде седмокласничка тази учебна година.
Засега кара лежерно лято, чете по малко от задължителната литература. Избрали сме вече курсове по БЕЛ и математика, започва още първите дни на септември.
За съжаление тази година няма да са с тяхната досегашна класна, математичка, а с нови учители, което й вкарва допълнителен стрес.
Тотално неориентирана е какво иска да учи, днес иска едно, утре - друго.

Общи условия

Активация на акаунт