Студенти в Нидерландия - 15

  • 71 462
  • 733
  •   1
Отговори
# 120
  • Мнения: 758
Не знам как е за другите специалности, но специално ИТ пазарът в България е гладен за кадри. Имам роднина рекрутър и търси програмистите по определени умения и знания и никога не ги пита къде са завършили. Тази информация се вписва в CV за сведение. Компаниите си правят интервюта и си препитват кандидатите. Кой къде и какво е завършил може да е важно за управленския персонал, но не и за старт в сферата.
Така че програмистите от приложните унита не ги мислете. Важното е да знаят и могат.
Точно така е за IT сектора, образованието го наричат formal education и няма особена тежест, много голямо значение опита, портфолиото, веднага се вижда какво можеш.
Добре де, ама какво можеш не зависи ли до голяма степен от университета?

# 121
  • La casa de Mickey Mouse
  • Мнения: 1 404
Разбира се, че това което можеш зависи от знанията получени в университета
На интервю, никой не те пита за дипломи и образование, нали вече са го прочели в апликацията - CV. След като са си направили предварителния подбор (само по документи), стигаме до интервю и задачи или каквото и там да е.
На мен ми е интересно, как кандидат ще мине преселекцията, която е само по документи, ако няма необходимото образование?
Най-важно е какво може даден кандидат, но как да покаже какво може, ако не му дадът възможност?

# 122
  • София
  • Мнения: 6 256
Винаги има начин да се започне от някъде - курсове, стажантски програми, малки фирми и тн. Въпрос на желание и мотивация.
Разбира се, ако искаш след завършване на университет да започнеш в Сименс да речем, ще трябва да си завършил престижен университет. Но не за всеки това е цел. А и не всеки има възможност да учи в чужбина. И не всеки е академично ориентиран. Специално за ИТ има страшно много възможности. Желание е нужно и упоритост.

Апропо, тази тема започна да прилича на едни други теми, в които се пише, че ако след 7 клас детето не е прието в една от десетте престижни гимназии в София и край животът му е провален. Joy

Последна редакция: вт, 15 ное 2022, 11:10 от Госпожа Лютичe

# 123
  • La casa de Mickey Mouse
  • Мнения: 1 404
Винаги има начин да се започне от някъде - курсове, стажантски програми, малки фирми и тн. Въпрос на желание и мотивация.
Разбира се, ако искаш след завършване на университет да започнеш в Сименс да речем, ще трябва да си завършил престижен университет. Но не за всеки това е цел. А и не всеки има възможност да учи в чужбина. И не всеки е академично ориентиран. Специално за ИТ има страшно много възможности. Желание е нужно и упоритост.
Тука си много права - важно е желанието и мотивацията. Но! След като и курсове са достатъчни, защо тогава е нужно децата да ходят в университет? А и как ще започнат стажантска програма, след като нямат необходимото образование?
Ако целта на децата е да работят каквото и да е и за това каквото и да е, един курс е достатъчен, аз лично не бих била съгласна детето ми да учи в университет, още повече в чужбина.
Как стоят според мен (моите лични разбирания) нещата - искаш каква да е работа, в малка местна фирма (например в Павликени), караш курс, търсиш работа и трупаш стаж. За времето, в което ще загубиш в университета, ще си натрупал доста знания, умения и опит най-вече. Искаш да работиш като тесен специалист, инженер, например (ако не се лъжа, децата завършващи програмиране, или всякакви подобни обучения, де факто са инженери), да речем в Делфт, в средно голяма международна компания (в местните няма как да стане ако не владеят холандски на добро ниво), то тогава няма как да стане с курсове, самообучение и т.н. Първо трябва да имаш диплома за инженер и после да покажеш какво можеш.
Не мога да споря, специално за инженерните (компютърни) специалности, много са далече от моята сфера, но в днешната реалност, където винаги едно кандидатсване за работа, стаж, доброволчески труд и производните, започва с онлайн апликация (дори и да е лично подаването на апликация, няма разлика) и винаги първото пресяване е по документи, няма как да се започне работа като инженер, ако реално нямаш диплома за инженер (ако ще и да си гении).
Не знам как е в България (не живея в България повече от 20г), но знам как е в Европа (работила съм в няколко държави, в няколко световно известни компании).
Давам пример, в нашата компания, се търсеше IT support, позицията е junior, бях в панела по време на интервюто, само и единствено заради competency based въпросите. Преселектед кандидатите, трябваше да отговарят на строго определени параметри - вид образование, вид университет, владеене на един специфичен комп. език (това не го разбирам) и минимумдве години стаж. Беше много важно къде е натрупан този стаж и какви са били задълженията през този период. Втора стъпка - тест. Миналите с 60% теста (някакви практически задачи, които също не разбирам), са поканени на интервю. Както казах, аз бях в панела на интервюто, не съм участвала в останалите етапи, но бях запозната стях и имах пред мен автобиографията на всеки кандидат. От холандските университети, бяха допуснати само кандидати от Eindhoven University и Delft University, другите бяха от университети извън Холандия. Общо 6 кандидата бяха стигнали до интервю.

# 124
  • София
  • Мнения: 6 256
В големите фирми е така както пишеш.
Но в България има стотици ИТ фирми. Там има позиции на всякакви нива.
Студентите във ФМИ започват да ги ухажват за работа от първи, втори курс.
За работа в банка искат диплома задължително. Но на други места е достатъчно и Софтуни да си завършил. Затова си има и изпитателен срок.
Пазарът в България е различен.

В Бг няма обучение за гейминг и изкуствен интелект например. Налага се да се учи в чужбина.

Последна редакция: вт, 15 ное 2022, 12:54 от Госпожа Лютичe

# 125
  • София
  • Мнения: 2 226
На няколко пъти започвах и спирах, но все пак в темата сме се събрали да си помагаме. Във всички мнения до тук има по-малко истина, но тях все пак се крие за конкретния случай/индивид.
Моето по-голямо отроче - девойката, завършва другата година училище със специалност "Графичен дизайн".
Има отлични познания по Анг.език, рисува добре, но е скарана с математиката. Възможностите в България както вече и друг път писах за Уни са Нов Български унивеситет и Софийския университет специалност - Графичен дизайн. Програмата на НБУ покрива на 75-80% материала, който учи в училище - софтуерните продукти, които изучават. Тоест според мен е "леко" загуба на време.
Проблемът е друг - тя иска да учи специалност "Concept Game design" и то в Англия, но мама и тати не са дорасли да й платят обучението там и поради тази причина се опитват да я ориентират към Нидерландия. В България тази специалност към момента не се предлага.
И сега според kodbg и Mini в какъв Университет да кандидатства моето дете? Млад човек, който не може да смята, но пък рисува чудесно и е завладян изцяло от Game индустрията.
........Ами горчивата истина е, че няма много възможности, но пък вярвам в късмета й и се надявам да е здрава и да се реализира в живота така както тя иска  Hands Pray Sparkling Heart Computer

# 126
  • Мнения: 1 782
Понеже от приложен / академичен темата зави към ИТ...
Да, ИТ са Изключение от правилото. И се споменават навсякъде като пример - в имотните теми - ИТ движат пазара на имоти, в образователните - ИТ определят ценза...

Факт е, че за неръководни ИТ позиции образование не трябва. Ниските ръководни, тимлидери, ръководители на отдели се издигат след практика и стаж при наличие на качества.
Но, без образование - има таван.

И това е при ИТ - дали поради липса на адекватно университетско образование или други причини, тази специалност има доста различни входни изисквания от която и да е друга.
Не е правилно и е объркващо непрекъснато да се дава за пример.

Отделно, че с нищо не се напасва към тематиката приложни / академични.
Конкретно за ИТ - и едните, и другите са неефективна загуба на време и чесане на краста. За 4-те години приложен, всеки може да изкара едногодишен Софтуни курс и да поработи 3 години, през които да мине през задължителните за старт интерн, джуниър и да завари алтернативното завършване на приложен в Нидерландия като стронг мидъл с 3-годишен опит.
Мисля, че за ИТ е ясно кое е по-добре... тъй че - давайте в Софтуни и на пазара на труда направо като искате практика, по-удачно звучи от 4 години приложен?
ПП - Последното предложение е равностойно по смисъл на тезите, изказвани в защита на приложни като се визира конкретно ИТ специалности...

ПП - Горният пост за гейм дизайн - ако трябва да отговоря в какъв университет да кандидатсва бих казал в никакъв... Това е специалност, за която помоему няма подходящо университетско образование.
Има редица специалности, които не изискват университет - дали те са програмист, гейм дизайн, плочкаджия, шофьор няма значение. (не се хващайте за конкретните примери моля - по никакъв начин не искам да принизя някои специалности, които не са подходящи за висше - аз също работя в подобна специалност и то като скромен мидъл без отговорности към ръководене на персонал. просто такава е действителността - убеден съм, че бих бил по-полезен в началните нива като ментор за някой, който иска да се развива в тази насока, отколкото би била програма по специалността в качествен университет.)
Та цялото омешване през моята призма идва оттук - неправилна преценка кое е подходящо за университет и кое не.
Ако искаш гейм дизайн - кратък курс и започваш да работиш и добиваш опит.
Образование в университет - възможно е след 5-10 години работа, когато прецениш накъде искаш да растеш.

Последна редакция: вт, 15 ное 2022, 13:32 от kodbg

# 127
  • Мнения: 458
Здравейте момичета , моят младеж вече е приет условно и в трите университета в които подаде документи и в които искаше - Fontys , HAN и Saxion със специалност electrical and electronic engineering. Всичко добре , но до днес , когато започнал да чете различни ревюта - а те не били въобще хубави.

Най-общо казвали , че на преподавателите им куцал английският , усещала се е дискриминация ,  нивото им на преподаване било ниско , комуникацията с тях била тромава и неефективна ,липса на заинтересованост и т.н
Доколко можем да се доверим на тези ревюта , предимно от чуждестранни студенти?

Моята малка дъщеря е в Саксион, учи физиотерапия, така че това, което ще кажа са нейни впечатления от нейната програма. Първо и много важно - можеш да влачиш изпити до 2 години, стига да покриваш минималния брой кредити за годината.
В нейната специалност първата година бяха приели много студенти, защото си мислели, че някои няма да дойдат заради КОВИД. На последните приети трудно са намерили преподаватели и време за упражнения/лекции. Но през първото полугодие нещата се наместили като 1/4 са се отказали, а до края на първата година - налалели два пъти.
Комуникацията с администрацията е бавна (че къде не е). В смесени групи с холандци се е чувствала изолирана на моменти когато обърнат на местния език (в нейната специалност на английски има и холандци). Понякога има чувството, че са използвали гугъл преводач и не четат кореспонденцията до момента, ама то не е свързано директно със специалността.
Преподавателите се справяли добре с английския, има 2-3 любими даскали. Имало е заместник, който не бил много добре с английския, ама бил за малко и го изтърпяли. Някои преподаватели не били заинтересовани, но пак - това е по-скоро до човека.
Може би е добре да потърсите дали е имало случаи на напуснали преподаватели и колко бързо са ги заменили. При дъщеря ми преподавателя по анатамоя напусна и дълго време нямаше заместник, пращаха им лекции и да се подготвят сами за изпита.

# 128
  • София
  • Мнения: 2 226
В големите фирми е така както пишеш.
Но в България има стотици ИТ фирми. Там има позиции на всякакви нива.
Студентите във ФМИ започват да ги ухажват за работа от първи, втори курс.
За работа в банка искат диплома задължително. Но на други места е достатъчно и Софтуни да си завършил. Затова си има и изпитателен срок.
Пазарът в България е различен.

В Бг няма обучение за гейминг и изкуствен интелект например. Налага се да се учи в чужбина.
Специалност "Изкуствен интелелект"  има в България. В Техническия университет във Варна се предлага http://ksp.tu-varna.bg/index.php/bakalavri/specialnosti/item/173-ii
В Техническия университет в София също , но под друг формат: https://www.tu-sofia.bg/specialties/preview/906
Може да има и още, но тези са достатъчни като пример 😊

# 129
  • София
  • Мнения: 6 256
Дадох курсовете за пример като една възможност за старт в ИТ сферата.
Ние за нашите деца сме преценили (с тяхно съгласие разбира се), че бакалавър след средното образование е важен. 5-10 години след това, който иска магистър. Тяхна си работа.
Както и според въжможностите и интересите на сина ни, избрахме приложен университет.
Това, че някой друг се смята за последна инстанция и има друго мнение не ме касае.

Последна редакция: вт, 15 ное 2022, 20:42 от Госпожа Лютичe

# 130
  • Мнения: 347
Разбира се, че това което можеш зависи от знанията получени в университета
На интервю, никой не те пита за дипломи и образование, нали вече са го прочели в апликацията - CV. След като са си направили предварителния подбор (само по документи), стигаме до интервю и задачи или каквото и там да е.
На мен ми е интересно, как кандидат ще мине преселекцията, която е само по документи, ако няма необходимото образование?
Най-важно е какво може даден кандидат, но как да покаже какво може, ако не му дадът възможност?
[/quote

По портфолиото което има като работен опит. Много IT специалисти работят след гимназия, по време на следването или дори без следване.
Съгласна съм, че IT то е изключение, но не съм съгласна, че има таван. В САЩ има напуснали престижни университети в първата година и направили гигантска кариера (някои милиардери). Университета се напуска, защото го считат за загуба на време, те имат идеи в главата си и ги прилагат.

Последна редакция: вт, 15 ное 2022, 21:12 от Baltazara1

# 131
  • Мнения: 1 883
В големите фирми е така както пишеш.
Но в България има стотици ИТ фирми. Там има позиции на всякакви нива.
Студентите във ФМИ започват да ги ухажват за работа от първи, втори курс.
За работа в банка искат диплома задължително. Но на други места е достатъчно и Софтуни да си завършил. Затова си има и изпитателен срок.
Пазарът в България е различен.

В Бг няма обучение за гейминг и изкуствен интелект например. Налага се да се учи в чужбина.
Специалност "Изкуствен интелелект"  има в България. В Техническия университет във Варна се предлага http://ksp.tu-varna.bg/index.php/bakalavri/specialnosti/item/173-ii
В Техническия университет в София също , но под друг формат: https://www.tu-sofia.bg/specialties/preview/906
Може да има и още, но тези са достатъчни като пример 😊

Нищо общо като програма с ИИ в Нидерландия. Тук е заложена софтуерна/инженерна част на нещата. В Нидерландия това е вече част от магистратурата и то в определени направления. Още първата година дъщеря ми изучаваха устройство на мозъка, лингвистика и още куп други (вероятно безполезни за някои) неща, но ви оставям да помислите защо ли са им ги сложили, а не електроника и три математики, например (учат си математика, споко). Мога да накарам детето да ми даде предметите и ще разберете веднага разликата. С магистратурата всеки може да се насочи към определена сфера, която го влече. ИИ не е само програмки или роботи.
Същото мога да напиша и за други специалности.
Шири се явно твърдението, че в академичните само се зубри. Въобще  не е само теория, вярвайте. Непрекъснато са затрупани с индивидуални и групови проекти. Които са си част от цялостното оценяване и ако не ги направиш, само с минавяне на финален изпит няма да те пуснат. Има и опции за олатен стаж успоредно с ученето.
Виждам, че дискусията както всяка година се насочва към кой е по-по-най. И къде и кое е по-доброто образование. Призовавам да не сравняваме ябълки с круши и да продължим да сме си полезни един на друг.

# 132
  • Мнения: 4 689
На сина ми интересите са в тотално друга посока, но подкрепям твърдението, че трябва да се гледат програмите и начина на преподаване.

Говорейки за сравнение с БГ:
Също добре е да поговорите и с близки преподаватели в университетите в БГ, за да получите от тях впечатления за настоящото студентство в БГ. От разговори от първа ръка си позволявам да кажа, че преподавателите, за професори говоря, са разочаровани от нежеланието за учене. Търси се една 3ка и това е. Малцина са тези търсещи наистина образование. Да не говорим за задочното - коментари от рода: на работата нямах имтернет и не мога да се включа в лекцията или изпита! Само за сравнение по-горе в темата, дете се чудеше дали ще му приемат работата, защото я изпратил по-късно поради срив в интернета…
Та дори и преподавателите не са мотивирани да преподават.
Също много от тях са чисти теоретици. Дори в инженерните сфери…

# 133
  • Мнения: 1 550
За мен беше много полезна досега, дискусията де Simple Smile Много полезна информация и, да кажа, толкова ясно и конкретно досега (от 3 години съм тук) не е обсъждана разликата между приложен и научен уни! Благодаря за което!
Да кажа защо бягам от Унифай (това е във връзка с дискусията - приложен/научен). Защото те никога няма да кажат несгодите, които цитираме тук за децата от Фонтис и ХАН, особено по отношение на стажовете, пропускането на семестър, реализацията. Всичко обличат в розови дрехи и нещата не изглеждат толкова лоши. Тази вечер обаче, четейки тук разбирам много неща за тези уни и май няма да се ходи там.
Да споделя и аз чутото/видяното при посещението ни в Айндховен. Има много реални проекти, изпълнени физически от студентите, т.е. И в академичния уни има практически задачи. В Делфт не се бяха постарали много за Дните на отворени врати, защото и без това си имат много кандидати Wink Нищо практическо не ни показах. Една 2-часова обиколка на сградите и библиотеката (уникална е)!
На една от срещите с уни по време на изложенията в БГ разговарях с БГ студенти в Айндховен. Те ми казаха, децата ми казаха, че ме са много на почит студентите от Фонтис сред тези от Айндховен. С едно такова подсмихване, накланяне на глава, малко като "Емиии .... какво да кажем .... по-добре нищо, хихихи". Чудно ми стана, че има такова отношение! Не го подкрепям, но, факт!
Та, ако ви се разказва още за + и - на двата вида уни, ще се радвам да чета. За дъщеря ми нямаше колебание - академичен! Ясно и без колебания. Но за сина ми .... хем ме блазни идеята за Фонтис и ХАН, заради самата му същност (На МС), хем като чета тук последните страници, май ще понатисна към Айндховен (той не иска ИТ и компютри, насочил се е към механика, физика, ....), ама не и научно, а практически, .... Добре, ама стажове, реализация, ...
Благодаря, че ме изчетохте Simple Smile

# 134
  • Мнения: 4 689
Kassii - за сина ти и механиката, За стажове - българските automotive предприятия няма ли да са подходящи?

Моят син иска BA. Сега сме в чудене между Холандия и Австрия/Германия. Академичен уни. За мен основната разписка е именно в начина на преподаване. Също програмите в Австрия май бяха по-академични.
Интересен довод ми изказа скоро: 12 години, казва, има по този начин - седя, слушам и трябва да преповторя чутото… Та ме навежда повече на мисълта за Холандия, от друга страна той е доста самодостатъчен, не работят в училище в групови проекти. Това ще е трудно.
А той пък по-се навива сякаш за Виена . А там мисля е чисто академично преподаването. Лекции.

Последна редакция: вт, 15 ное 2022, 22:27 от MarietaYo

Общи условия

Активация на акаунт