Отговори
# 585
  • Варна
  • Мнения: 2 098
Да помоля за помощ за зад.10 оттук


12 клас, ПП
Доказвам, че сборът от квадратите на синусите на ъглите е 1, сборът от квадратите на косинусите е 2, но нещо с тангенсите не ми се случват нещата…

# 586
  • Мнения: 982
Напоследък си играя с ChatGPT, вижте какво изкарва:
ЗАДАЧА:
"В едно училище има 300 ученици, които практикуват по един зимен и един летен спорт. През лятото 60% от тях играят футбол, а останалите 40% се занимават с плуване. През зимата учениците карат ски или играят хокей,  но не и двете едновременно, като 56% от тези, които карат ски, през лятото играят футбол, а 30%  от футболистите през зимата играят хокей. Намерете броя на учениците, които се занимават с плуване и хокей
През лятото 60% от 300 ученици играят футбол, което е 0.6 x 300 = 180 ученици.
Оставащите 40% от 300 ученици се занимават с плуване, което е 0.4 x 300 = 120 ученици."

ОТГОВОР CHATGPT:
През лятото 60% от 300 ученици играят футбол, което е 0.6 x 300 = 180 ученици.
Оставащите 40% от 300 ученици се занимават с плуване, което е 0.4 x 300 = 120 ученици.

През зимата имаме две възможности:

Учениците карат ски
Учениците играят хокей
Нека означим броя на учениците, които карат ски с x, а броя на учениците, които играят хокей с y.

Тогава от условието знаем, че:

56% от x играят футбол, което е 0.56x ученици.
30% от 180 играят хокей, което е 0.3 x 180 = 54 ученици.
От 300 ученици знаем, че 180 са футболисти, следователно остават 120 ученици, които не играят футбол.
За да намерим x и y, можем да използваме следната система от уравнения:

x + y = 120 (уравнение 1)
0.56x + 0.44(120 - x) = y (уравнение 2)

В уравнение 1 сме използвали факта, че броят на учениците, които не играят футбол, е равен на 120. В уравнение 2 сме използвали факта, че 56% от учениците, които карат ски, играят футбол през лятото, а останалите 44% не го правят.

След пресмятане получаваме:
0.56x + 0.44(120 - x) = y
0.56x + 52.8 - 0.44x = y
0.12x + 52.8 = y

И замествайки това в уравнение 1, получаваме:
x + 0.12x + 52.8 = 120
1.12x = 67.2
x = 60

Така че има 60 ученици, които карат ски.
От уравнение 1 следва, че има 120 - 60 = 60 ученици, които играят хокей.
Следователно броят на учениците, които се занимават с плуване и хокей е 120 - 60 = 60 ученици.

Не му вярвайте толкова на GPT - то.

Да ползваме "неговите" означения: "Нека означим броя на учениците, които карат ски с x, а броя на учениците, които играят хокей с y."



Още първото уравнение " x + y = 120 (уравнение 1) " не е вярно, защото x + y = 300 (според така дефинираните x и y). Tова е същата група от 300 ученици, но разделена на две по признака зимен спорт.

Второто уравнение " 0.56x + 0.44(120 - x) = y (уравнение 2) " е безмислено. То не е алгебрична интерпретация на някаква част от условието на задачата, а е просто компилация от събираеми. Ако 0,56x е броя на учениците, които едновременно играят футбол и карат ски, то каква е интерпретацията на 0,44(120 - x).

# 587
  • София
  • Мнения: 20 041
И аз това щях да кажа - не му вярвайте толкова.. Дъщеря ми му беше пуснала за проба (на майтап) конкретно питане върху задача от линейно оптимиране, с чието пълно решение разполагаше от упражненията в унито, нещо се беше омотал изкуственият интелект. Но май за проекти разни, курсови работи върши работа в намирането/селектирането на информация. Макар че и това не си е работа, понеже и да е достоверна информацията,  и да си я перифразираш, за да не те обвинят в плагиатство, ти пак трябва да си я търсиш, за да можеш да цитираш източници.

Последна редакция: вт, 14 мар 2023, 16:42 от пенсионирана русалка

# 588
  • Мнения: 149
И аз това щях да кажа  не му вярвайте толкова.. Дъщеря ми му беше пуснала за проба конкретно питане върху задача от линейно оптимиране, с чието пълно решение разполагаше, нещо се беше омотал изкуственият интелект. Но май за проекти разни, курсови работи върши работа в намирането на информация. Макар че и това не си е работа, понеже и да е достоверна информацията,  и да си я перифразираш, за да не те обвинят в плагиатство, ти пак трябва да си я  потърсиш, за да можеш да цитираш източници.

Е аз само си играя с него, пробвам какво може, явно това още не го може. Но лично смятам, че след 10 на години, ще е доста напреднал. Честно казано сега ми е много дървено, но натам се развиват нещата. Засега само синтезира, интересно е... Копирах и геометрични задачи, пак не изкарва верни отговори, действа първосигнално, да му дадем шанс да се учи имам надежда.

# 589
  • Мнения: 6 923
Е аз само си играя с него, пробвам какво може, явно това още не го може.
И аз исках, но не можах да се прежаля да въведа телефонния си номер за регистрация. Може ли някак без?

# 590
  • Мнения: 6 830
Да помоля за помощ за зад.10 оттук


12 клас, ПП
Доказвам, че сборът от квадратите на синусите на ъглите е 1, сборът от квадратите на косинусите е 2, но нещо с тангенсите не ми се случват нещата…

Стигнах до там, че ако паралелепипедът е е куб, сборът от квадратите на тангенсите е 3/2., но ако не е куб...

# 591
# 592
  • Мнения: 3 179
Моля за решениe на следната задача:

3. Колоездач изминал едно разстояние за 4 дни. Първият ден изминал 0,225 от целия път, втория ден - 26 цяло и 2/3% от целия път, останалия път изминал по равно през третия и четвъртия ден. Колко е целият път и колко километра е изминал през третия и четвъртия ден ако се знае, че вторият ден е изминал 20 км повече, отколкото през първия?

Благодаря на Динчо за помощта за зад.3!

Последна редакция: вт, 14 мар 2023, 22:23 от Лукреция

# 593
  • Мнения: 9 123
Лукреция,
3. Първи ден 0.225х
Втори ден 80х/300=4х/15
0.225х+20=4х/15
х=480 целият път за 4 дни
Първи ден 0.225.480=108
Втори ден с 20 повече=128
480-108-128=244
През третия и четвъртия ден 244/2=122

# 594
  • Мнения: 3 179
Имаме още  2 задачи, които ни затрудняват!
Моля за решение на следните такива:

1. Двама петокласници - високият Боян и ниският Йото, излезли едновременно от един и същи блок и се отправили към училище. Крачката на Йото  е с 20% по-къса от тази на Боян, обаче Йото успява за същото време да направи с 20% повече крачки, отколкото Боян. Кой от тях е пристигнал по-рано в училище?

2. При състезание с авиомодели първият модел е летял с 10% или с 480 метра по-малко от втория модел. Скоростта на първия модел е била с 20% или с 1 метър в секунда по-голяма от скоростта на втория модел. По колко време е летял всеки модел?

БЛАГОДАРЯ на Аnt12 за решенията на двете задачи и бързото отреагиране!

Последна редакция: вт, 14 мар 2023, 23:42 от Лукреция

# 595
  • Мнения: 17 325
Момичета, моля ви за помощ, ама изначално да ми обясните как се решават тези задачи, защото гледам учебника на детето като теле железница, гледах и в Уча.се и пак не схващам.
Задачата е от НВО 7 клас от 2022г. Обаче не ми е ясно, а трябва да си го изясня аз, за да го обясня и на детето. Таман се е амбицирала да се упражнява, че ще гоним ЕГ. Слава богу, не в София и има реален шанс, днес успяхме да съберем 35-40 на тестовете от 2022 и 2021 г. А Мечо Пух е казал "Колкото повече, толкова повече"

# 596
  • Мнения: 982
Имаме още  2 задачи, които ни затрудняват!
Моля за решение на следните такива:

1. Двама петокласници - високият Боян и ниският Йото, излезли едновременно от един и същи блок и се отправили към училище. Крачката на Йото  е с 20% по-къса от тази на Боян, обаче Йото успява за същото време да направи с 20% повече крачки, отколкото Боян. Кой от тях е пристигнал по-рано в училище?

2. При състезание с авиомодели първият модел е летял с 10% или с 480 метра по-малко от втория модел. Скоростта на първия модел е била с 20% или с 1 метър в секунда по-голяма от скоростта на втория модел. По колко време е летял всеки модел?

Задача 1. Отговор: Боян

Решение:


Нека Боян е стигнал до училището за t минути, като за това време той е направил Х на брой крачки, всяка с дължина Y метра. Следователно, за t минути Боян е изминал XY метра, т.е. разстоянието от блока до училището е XY метра.

За t минути Йото е направил (100% + 20%) . X = 1,2X на брой крачки, всяка с дължина 80% . Y = 0,8Y метра. Следователно, за t минути Йото е изминал 1,2X . 0,8Y = 0,96XY метра и все още няма да е пристигнал в училището.


Задача 2. Отговор: първият – 12 мин., вторият – 16 минути.

Решение:


Нека вторият е летял S метра. Тогава, първият е летял с 10% x S = 0,1S = 480 метра по-малко, откъдето, S = 4800 метра. Вторият е летял 4800 метра, а първият 4800 – 480 = 4320 метра.

Нека вторият е летял със скорост v м/сек. Тогава, първият е летял със скорост по-голяма с 20% x v = 0,2v = 1 м/сек, откъдето, v = 5 м/сек. Вторият е летял със скорост 5 м/сек, а първият със скорост 5 + 1 = 6 м/сек.

Първият е летял 4320 : 6 = 720 секунди = 12 минути, а вторият е летял 4800 : 5 = 960 секунди = 16 минути.

# 597
  • София
  • Мнения: 2 650
mama Ru, аз ще се опитам да обясня задачата съвсем елементарно.
По вертикалата е нанесен броя на хората, които харесват един или друг сезон. Вместо с цифри, скалата е направена  с коефициенти.
зимата харесват к души ( представи си  все едно Х)
пролетта – 4 к
лятото – 5 к
есента - 50 човека (тук е посочена конкретна цифра)
Общият брой на анкетираните е 200, т.е.
к+4к+5к+50 = 200
10к= 150
К=15
Като знаеш к, определяш точния брой на хората
Зима – к=15 анкетирани
Пролет-  4к =4.15=  60 анкетирани
Лято – 5 к = 5.15=  75 анкетирани
Отношението пролет –есен е 60/50
                          лято – зима  -   75/15  
Ако се включат още 50 анкетирани, стават 250. И ги смяташ ( забелязала съм, че работиш с простото тройно правило) – 25 % увеличение.
Дано да съм успяла с обяснението.

# 598
  • Мнения: 17 325
Сали, много благодаря. Объркват ме тези коефициенти и пропорции, а самата задача се оказа много лесна дори, след като ми я обясни.
Да, работя с просто тройно правило от трети клас, много ми е лесно.

# 599
  • софия
  • Мнения: 30 833
Моля за помощ на дъщерята (10. клас). Снощи решава, решава и нищо не реши 🙃


Благодаря.

Общи условия

Активация на акаунт