Етажна собственост – такава, каквато си я направим. Тема № 12

  • 40 286
  • 826
  •   1
Отговори
# 675
  • Мнения: 76 598
Не съм съгласна че се повтарят.

# 676
  • Мнения: 79
А сега трябва ли да правим ново събрание за да се реши, че необитаемите апартаменти ще плащат такса поддръжка или направо си им начисляваме както е по закон вече?

И още един въпрос. Някой ложе ли да ми препоръча някой ел. техник. В чудо се видяхме вече. Всички много заети и никой не желае да дойде да ни отстрани една авария

# 677
  • Мнения: 14 524
Съдът просто отменя решението като незаконосъобразно, посочвайки, кои части от закона не са спазени, не коригира решението според закона и не налага изпълнение. На следващо събрание нещата се повтарят.
Само искам да вметна, че в момента се изработва правилник към закона и ако действате незаконосъобразно, ще има механизъм да бъдете глобявани, защото в закона има предвидени глоби за различни нарушения. Имайте си го наум и добре разучете закона, ако вече не сте го направили. Подготвя се и електронен регистър на етажните собствености и може би до около година ще е готов. Аз си подготвих почвата по-отрано-хората са запознати.
Като домоуправител, съм регистрирана в общината и имам издадено удостоверение. Направила съм го както изисква законът. Също така, всички такси събираме според възможностите, дадени от закона и с легитимно решение на етажната собственост.
Преди да свикам събрание се обаждам на повечето хора и им давам няколко възможни дати, да кажат кога могат да присъстват и тогава слагам поканата. Така на събранията осигурявам присъствието на представител на поне 75 % от жилищата (в нашата сграда са по 2 апартамента на етаж с много близки квадратури и несъществено различаващи се идеални части от общите части-различават се толкова несъществено, че разликите между най-малкие идеални части и най-големите е в порядък на 1.50 лв на месец при заложена някава годишна сума за цялата етажна собственост). Последното събрание свиках в началото на декември 2023, за да дам финасов отчет, да запозная хората с новите промени в закона и да решим как и гласуваме новите такси. Възнаграждение за работата си не получавам, защото не желая.
Имаме и домова книга.

Уж исках да вметна, а роман написах Simple Smile
Тези от вас, които сте домоуправители, имайте си едно наум, че може след време да го отнесете вие, въпреки, че сте действали с добри намерения и етажната собственост ви е подкрепила с писмено решение. Просто действайте по закон, за да си "вържете гащите" и да си спестите бъдещи главоболия.

# 678
  • Мнения: 19 395
Съдът просто отменя решението като незаконосъобразно, посочвайки, кои части от закона не са спазени, не коригира решението според закона и не налага изпълнение. На следващо събрание нещата се повтарят.
Само искам да вметна, че в момента се изработва правилник към закона и ако действате незаконосъобразно, ще има механизъм да бъдете глобявани, защото в закона има предвидени глоби за различни нарушения. Имайте си го наум и добре разучете закона, ако вече не сте го направили. Подготвя се и електронен регистър на етажните собствености и може би до около година ще е готов. Аз си подготвих почвата по-отрано-хората са запознати.
Скрит текст:
Като домоуправител, съм регистрирана в общината и имам издадено удостоверение. Направила съм го както изисква законът. Също така, всички такси събираме според възможностите, дадени от закона и с легитимно решение на етажната собственост.
Преди да свикам събрание се обаждам на повечето хора и им давам няколко възможни дати, да кажат кога могат да присъстват и тогава слагам поканата. Така на събранията осигурявам присъствието на представител на поне 75 % от жилищата (в нашата сграда са по 2 апартамента на етаж с много близки квадратури и несъществено различаващи се идеални части от общите части-различават се толкова несъществено, че разликите между най-малкие идеални части и най-големите е в порядък на 1.50 лв на месец при заложена някава годишна сума за цялата етажна собственост). Последното събрание свиках в началото на декември 2023, за да дам финасов отчет, да запозная хората с новите промени в закона и да решим как и гласуваме новите такси. Възнаграждение за работата си не получавам, защото не желая.
Имаме и домова книга.

Уж исках да вметна, а роман написах Simple Smile
Тези от вас, които сте домоуправители, имайте си едно наум, че може след време да го отнесете вие, въпреки, че сте действали с добри намерения и етажната собственост ви е подкрепила с писмено решение. Просто действайте по закон, за да си "вържете гащите" и да си спестите бъдещи главоболия.
Благодаря за "романа", полезен е.
Ще чакаме да излезе правилника и да видим какво ще последва. Признавам, скептично съм настроена, че ще последва някаква промяна.

# 679
  • Голямата Мушмула ¯\_(ツ)_/¯
  • Мнения: 42 069
Като бивш домоуправител (2005-2015) да си кажа Simple Smile

И преди се плащаше такса за един обитател за празните апартаменти, но беше по решение на ОС, не беше задължително според ЗУЕС.

И преди се плащаше за куче, като за един обитател. Задължително по ЗУЕС.

И преди имаше две сметки, една за фонд ремонт, по идеални части, и друга за подръжка и обслужване - по брой обитатели.

И преди имаше публичен регистър на етажната собственост и задължително вписване на управител/касиер/контрольор.

И преди отговорността за незаконни решения беше наказуема  и глобата се плащаше персонално от домсъвета, не от парите в касата.

И подкрепям съфорумката, която каза, че трябва да се работи по закона. Така, ако се наложи, в един момент законът ще работи за вас.

# 680
  • София
  • Мнения: 8 713
Според член 17 т. 4, всяка иначе задължителна такса може да бъде опростена със съгласието на 75%. И за кучета, и за лица под 18, за празни жилища, за инвалиди и т.н. Само съгласие да има.

# 681
  • Мнения: 486
Здравейте, някой ползва ли Микросметка в ипей за таксите за месеца? Чудя се касиера дали ще е улеснен ако всеки си плаща необходимите месечни разходи (ток, асансьор) в изипей, а отделно да се събират парите за ремонт?

# 682
  • Мнения: 3 480
На мен малко ми прилича на двойна работа, кое би било според Вас улеснението в такъв случай?

# 683
  • София
  • Мнения: 3 243
Съдът просто отменя решението като незаконосъобразно, посочвайки, кои части от закона не са спазени, не коригира решението според закона и не налага изпълнение. На следващо събрание нещата се повтарят.
Ако ОС вземе незаконносъобразно решение, няма механизъм, с който да принуди несъгласния съсобственик да изпълни това решение. Пък вие си го приемайте на всяко ОС.

При нас годишната вноска ФРО е в размер на 100 лв на %ид.ч. Ако някой не иска да я плаща наведнъж или на два пъти, е свободен да си изчисли месечната вноска и да ме търси (като касиер) да ми плаща всеки месец или да дава пари за банкови такси. Аз не обикалям апартаменти и не търся никого. Това е изрично условие на всеки, който се съгласява да касиерства/домоуправителства. Всички да му помагат и да му улесняват работата. Защото едва едва се съгласяват/ме за тия длъжности, а повечето съседи не искат професионална фирма. Затова са доволни, когато някой поеме отговорността и гледат да съдействат и улесняват.

Някъде мернах, че има минимален размер на вноската ФРО, но мисля, че го надхвърляме за всеки собственик.

Отделно сме приели по 10 лв месечно на обитател (или празен апартамент) още преди да стане задължително. Няма изключения за деца, освен предвидените законово, май до 6 годишна възраст беше. Входът не е голям, а сградата е стара, пари винаги трябват за нещо.

Проучвам отчетите, които трябва задължително да се правят и ще съм благодарна за някакви насоки, примерна таблица или подобно. Всичко ще ми е от полза. За момента съм си направила само екселска таблица за наличните пари в касата, по дати и пера, приход, разход, но не знам дали е достатъчно това, ако просто я принтирам в края на всеки месец. 🙄

Започнахме да събираме и задължителните декларации за Книгата на собствениците. Ще опитаме да сме доколкото може изрядни.

Към коя институция да се обърна относно възможностите за поставяне на рекламни пана на сградата? Знам че има забрани, но ми се ще да проуча дали не попадаме в изключенията.

# 684
  • Мнения: 14 966
Ами не, не е изрично условие, спрете да обощавате. И преди писах в нашия вход касиер е платена длъжност, касиерът винаги е човек от входа, а не външен. И такъв стил - аз никого не търся не подпомага съседските отношение. Съгласявайки се да сте касиер, дали безплатно или не, сте решили че ще положите някакъв труд в ползу етажната собственост с всичките негативи, които влече. Колкото и да са съвестни съседите все ще има някоя кривак, който ще трябва да му се напомня и ще се наложи да положите усилия, за да съберете парите.
При нас се плаща и домоуправител, излиза почти като да плащаме на професионална фирма, но идеята, че като са хора от входа са по-загрижени и по-наясно с проблемите на входа.
Друго, което е в нашия вход, че не е по желание, всяка година по ред на апартаментите се сменят и касиерите и домоуправителите.

Последна редакция: ср, 07 фев 2024, 18:52 от zari65

# 685
  • Мнения: 76 598
Мисля че zari65 грешно схвана поста на Илит...Илит си пише за тяхната ЕС, не за твоята, Зари65, за да я обвиняваш че обобщавала и то некоректно.
Моля, четете с разбиране...Simple Smile

Илит, за реклами по фасади към общината. Ще потърся текста в ЗУТ и ще го сложа...

Виж чл 57 https://lex.bg/mobile/ldoc/2135163904

За сграда ЕС алинея 4

Последна редакция: ср, 07 фев 2024, 18:02 от teta75

# 686
  • София
  • Мнения: 18 549
Здравейте, някой ползва ли Микросметка в ипей за таксите за месеца? Чудя се касиера дали ще е улеснен ако всеки си плаща необходимите месечни разходи (ток, асансьор) в изипей, а отделно да се събират парите за ремонт?
   
А защо трябва да е отделно?
Домсъвета на моя блок/съседи, не проф. домоуправител/ сключиха договор само за плащане с някаква фирма Дигитална етажна собственост. Всеки имот има №, може да се внесат парите в Изи пей, може да се преведат по банков път, може и члез ел. банкиране. На всяко 1во число в ел. банкиране ми излиза сумата за текущия месец - напр. 2 възрастни х 7 лв, + 10 лв ФР и си я плащам от дивана. Съседи ходят да се редят в Изи пея.
https://homie.bg/homie-za-domoupraviteli/?gclid=CjwKCAiA8YyuBhBS … gA5xoCGWUQAvD_BwE 
това им е сайта. Не, че ги рекламирам, но хората си плащат.
Домоуправителката периодично слага списък кой апарт. до кога е платил.

# 687
  • Мнения: 19 395
Скрит текст:
Съдът просто отменя решението като незаконосъобразно, посочвайки, кои части от закона не са спазени, не коригира решението според закона и не налага изпълнение. На следващо събрание нещата се повтарят.
Ако ОС вземе незаконносъобразно решение, няма механизъм, с който да принуди несъгласния съсобственик да изпълни това решение. Пък вие си го приемайте на всяко ОС.

Скрит текст:
При нас годишната вноска ФРО е в размер на 100 лв на %ид.ч. Ако някой не иска да я плаща наведнъж или на два пъти, е свободен да си изчисли месечната вноска и да ме търси (като касиер) да ми плаща всеки месец или да дава пари за банкови такси. Аз не обикалям апартаменти и не търся никого. Това е изрично условие на всеки, който се съгласява да касиерства/домоуправителства. Всички да му помагат и да му улесняват работата. Защото едва едва се съгласяват/ме за тия длъжности, а повечето съседи не искат професионална фирма. Затова са доволни, когато някой поеме отговорността и гледат да съдействат и улесняват.

Някъде мернах, че има минимален размер на вноската ФРО, но мисля, че го надхвърляме за всеки собственик.

Отделно сме приели по 10 лв месечно на обитател (или празен апартамент) още преди да стане задължително. Няма изключения за деца, освен предвидените законово, май до 6 годишна възраст беше. Входът не е голям, а сградата е стара, пари винаги трябват за нещо.

Проучвам отчетите, които трябва задължително да се правят и ще съм благодарна за някакви насоки, примерна таблица или подобно. Всичко ще ми е от полза. За момента съм си направила само екселска таблица за наличните пари в касата, по дати и пера, приход, разход, но не знам дали е достатъчно това, ако просто я принтирам в края на всеки месец. 🙄

Започнахме да събираме и задължителните декларации за Книгата на собствениците. Ще опитаме да сме доколкото може изрядни.

Към коя институция да се обърна относно възможностите за поставяне на рекламни пана на сградата? Знам че има забрани, но ми се ще да проуча дали не попадаме в изключенията.
Съгласно разпоредбите на ЗУЕС решенията на общото събрание се изпълняват в 14дневен срок, а подаването на исковата молба за тяхната отмяна не спира изпълнението им.
Чл.40  (1) Всеки собственик може да иска отмяна на незаконосъобразно решение на общото събрание.
(2) (Изм. - ДВ, бр. 57 от 2011 г., изм. - ДВ, бр. 26 от 2016 г.) Молбата се подава пред районния съд по местонахождението на етажната собственост в 30-дневен срок от получаването на решението по реда на чл. 16, ал. 7.
(3) Подаването на молбата не спира изпълнението на решението, освен ако съдът не постанови друго.


Да не говорим за междусъседската конфронтация.

# 688
  • Мнения: 76 598
И как ще му събереш таксата ако не ти я даде? То вярно делото не спира изпълнението на решението, но и ЕС ще вади заповед за изпълнение ли, за да я събере принудително?

# 689
  • Мнения: 19 395
Ако не плати таксата, могат да заведат дело и той ще бъде потърпевш, като отказал да изпълни решение на ОС.

Мисля, че съм огледала всички опции, изчетох стотици страници и накрая абдикирах. Blush
Споровете по ЗУЕС се решават само чрез съда. Процедурите са бавни, тромави и струват нерви и пари.

Общи условия

Активация на акаунт