Отговори
# 1 485
  • Мнения: 17 342
За съжаление тук за момичета основно се предлага икономика,  облекло - моден дизайнер или шивачка, фризьорство, интериорен и графичен дизайн/ рекламен дизайн и в туризма - хотелиерство, ресторантьорство, кетъринг, екскурзоводство. Не е лошо, но не във всеки град има избор, както и всяко дете не е подходящо за всяка професия. За медицински сестри, зъботехници, лаборанти, помощник-фармацевти и подобни се учи бакалавър 3-4 години, т.е над средно.

# 1 486
  • Немция
  • Мнения: 7 770
За медицински сестри, зъботехници, лаборанти, помощник-фармацевти и подобни се учи бакалавър 3-4 години, т.е над средно.
Да, за изброените няма нужда от матура в Германия.

# 1 487
  • European Union
  • Мнения: 1 977
Има и професионални гимназии в България. Не знам точното наименование на специалността, но учат за помощник-стоматолози. Има и за помощник-възпитател, пак средно образование. За тези се сещам в момента, предполагам има и други подобни.

# 1 488
  • Мнения: 35 822
Професии като фризьор, козметик, маникюрист не са никак лоши,  даже напротив.
Шивачка, готвачка, също. Главните готвачи са много добре платени.

# 1 489
  • Мнения: 17 342
Има и професионални гимназии в България. Не знам точното наименование на специалността, но учат за помощник-стоматолози. Има и за помощник-възпитател, пак средно образование. За тези се сещам в момента, предполагам има и други подобни.
Възможно е, но в моята област няма, затова не съм и чувала.
Професии като фризьор, козметик, маникюрист не са никак лоши,  даже напротив.
Шивачка, готвачка, също. Главните готвачи са много добре платени.
А чисто практически моето няма да усвои нито фризьорство, нито шивачество, липсва й нужната сръчност. Същата работа и с ножа.

# 1 490
  • Мнения: 35 822
Опитайте с рисуване (знам, че искахте след 4 клас). Художествена паралелка или моден дизайн. Не е никак лошо, дори напротив. Има ли някакви интереси, предмет, който да ѝ харесва повече и да ѝ е по-лесен?

# 1 491
  • Мнения: 9 125
И преди съм го писала - системата ни има кусури, но не я намирам за толкова лоша. НВО е по-добро от преди, когато всяка елитна гимназия/техникум имаше отделен изпит.
Мама Ру, аз не разбрах защо смяташ, че тази система би ощетила твоето дете, в предишната щеше да е по-зле по мое мнение.

# 1 492
  • Мнения: 17 342
Опитайте с рисуване (знам, че искахте след 4 клас). Художествена паралелка или моден дизайн. Не е никак лошо, дори напротив. Има ли някакви интереси, предмет, който да ѝ харесва повече и да ѝ е по-лесен?
Чужди езици и ИТ/КМ, бях я записала на рисуване с графичен таблет лятото и й хареса, но не иска за графичен или друг дизайн.
Като цяло в нашия град изборът за нея ще е между една професионална гимназия + 3 СУ с профил СХН или предприемачески.
Динчо, не бих искала да разчитам друг да я насочва или да определя къде да учи. Тя няма сили за езикова гимназия, но едно СУ с интензивно изучаване на английски си е идеално за нея.

# 1 493
  • Мнения: 35 822
За СХН ще ѝ трябва много математика. Като цяло програмирането не е никак лесно, дори напротив. В основата му стоят много логически и математически връзки, та си преценете.

# 1 494
  • Мнения: 17 342
Темата не е за моето дете. Все някъде ще бъде записано. Казах защо не би ми харесало някой друг да определя къде да учи, както беше посочено, че се прави в други страни. В същото време със сигурност има хора, за които това би било облекчение вероятно.
На мен лично ми се иска децата да имат повече варианти, някакъв избор в зависимост от възможностите си. Някак си не ми е нормално 70% от професионалните гимназии да са с мъжки професии и резултатите им на ДЗИ да са под Среден (3). Ако в София борбата е за елитните 6-7 гимназии, то извън София понякога деца, които не могат да се класират в местните елитни просто остават без приличен избор. Като под приличен избор имам предвид профилирани или професионални гимназии, които да предлагат някакъв избор на профили и професии и за момичета и все пак и да имат някакъв резултат на ДЗИ, т.е учениците им в по-голямата си част поне да се дипломират. Защото на мен това ми липсва - средния ешелон.

Последна редакция: сб, 13 яну 2024, 19:55 от Mama Ru

# 1 495
  • София
  • Мнения: 3 374
Четох някъде че учебниците в американския колеж били много хубави, защо просто не били превели американските учебници и това щяло да реши въпроса с лошите учебници в България, вярно ли е там по други учебници или учат в гимназията?

# 1 496
  • Мнения: 3 051
Решението е просто и е казвано многократно - нещо като немската система, но не толкова радикално, а да кажем с разделяне след 7 клас, както си е сега. Но сега и едните и другите учат по еднакви програми, които не са по силите на всички, а и просто няма смисъл всички да учат надутите учебни програми (то даже и за елита няма смисъл от някои неща). Нека се учат по-малко, базови и ориентирани към практиката неща, които ще им останат в главите, а не надута теория, за която нямат капацитет. Нека се научат да пишат грамотно, а не да раздуват някакви теми и да учат какво е синекдоха. И за всичко това да има нормална матура, съобразена с това какво ниво се гони, а не НВО да бъде и състезателен изпит.  Изпитът за подборните гимназии да е отделен и със завишена трудност и да не ходят всички на него.
Проблемът е, че споменатият по-рано от мен електорат няма да се съгласи.
Ами нали преди да  се въведе НВО за 7 кл. беше така. За елитни гимназии имаше отделни изпити, другите по успех. Ама решиха, че не е редно и всички на матура.

# 1 497
  • Мнения: 51 964
Всъщност от една страна така е по-правилно. Преди децата можеха да избират ИЛИ Немската, ИЛИ Английската, ИЛИ френската... В резултат деца с много висок успех, достатъчен за друга елитна гимназия, но недостатъчен за избраната, оставаха на сухо. Сега състезанието е в общ пул и е много по-честно.  Но е странно, че ВСЯКА гимназия почна да изисква резултат от НВО. Това е първият фал. А вторият е, че се смесиха матурата със състезанието.

# 1 498
  • Мнения: 3 051
Е то ако не изискват всички резултат от НВО, повечето деца без амбиции за елитни гимназии няма въобще да се напъват за матурата. Подат и частните уроци, че почти няма дете ( поне а тези които общувам) което да не е записано на школа, уроци в 7кл., че някой почват от пети.

# 1 499
  • Мнения: 51 964
Така и би трябвало. От друга страна даже и в групата извън топ елитните гимназии има по-предпочитани и по-малко предпочитани. И ако записването става без изпит по какъв критерий ще се определя кой да има предимство? Та, склонна съм да приема всеобщия състезателен изпит, но не и смесването му с матурите.

Общи условия

Активация на акаунт