Работа, CV-та, HR-и, съвети - 90

  • 43 701
  • 837
  •   1
Отговори
# 645
  • Мнения: 2 549
Аз за три години увеличение заради инфлация съм имала точно 1 път. Изобщо не са длъжни да увеличават заплатите заради инфлацията, питала съм многократно и отговорът винаги е бил отрицателен. Това в голяма известна компания. И за времето, в което се задържах там, 2 други "проекта" заминаха за други държави. Тези, които останаха ги преместиха при нас и трябваше всичко наново да "учат". Нито пък ми увеличиха заплатата на база лични постижения, което е строго субективно. Вината е и моя отчасти, понеже не се разправям и като ми наслагват много работа я върша като послушна пчеличка.   

# 646
  • Мнения: 1 385
Ами значи просто си попаднала в кофти компания. В сегашната и предишната фирма нямаме бонуси, освен коледен, но той е еднакъв за всички служители. Просто си знам, че като дойде време за годишното ревю, ще обсъдим с шефовете с какво съм се справила добре и с какво не толкова и ще ми кажат с колко ме оценяват. Разбира се, ако не съм съгласна с размера, може и да протестирам, че инфлация и т.н., но досега не ми се е налагало.

# 647
  • Мнения: X
Повечето хора май работят в големи компании, но shared services или
в аутсорсинга. Какво ви е мнението за тези компании, сравнено с тези, които не са в аутсорсинга?
Че лъжат като разпрани за условията на работа и заплащане. Неприятни казуси, с които не им се занимава на колегите от съответната фирма в Германия, Швейцария или където е там. Нагъзено положение спрямо тях и много празни обещания. Самият факт, че безспирно се търси куцо, кьораво и сакато за въпросните им "проекти", е красноречив, че има нещо гнило. Уточнявам, че говоря за т.нар. колцентрове, които даже и в това се опитват да шикалкавят, като не искат да се нарекат така директно.

# 648
  • Мнения: 3 361
За мен е най-добре да се избягват аутсорсинг компаниите независимо колко са големи. Най-много за някой току-що завършил и то е до време.
Защо? Какво е аутсорсинг според теб? Аутсорсинг е практика, ако фирма Х от София е изнесла счетоводството си във Варна това пак е аутсорсинг. Или фирма У от Варна си е изнесла цялата работа по веригите за доставки в Каспичан, защото там има евтини складове.
За пореден път виждам, че разбирането на хората за аутсорсинг се простира до кол център. Такива вече почти няма, впрочем.  Поне не във вида, в които се появиха за пръв път преди около 15 години. Заменени са с чат ботове и ИИ.

# 649
  • Мнения: X
А, няма... Навсякъде са си накачулили рекламите.

# 650
  • Melmak
  • Мнения: 9 328
А какво имате предвид под кол център? Понеже обслужване на клиенти има, но не винаги е кол център. Много от тези позиции вече са само мейл/чат, което не е баш като да ти крещят луди лели в ухото.

Нормално е да има текучество на тези места, не го намирам за странно, но и не вярвам работодателите са се изумяват от напускащите. С няколко месеца опит на такова място, поне в св после имаш нещо, което може да бъде отправна точка. Ако знаеш 1-2 езика, плюс няколко сертификата можеш да се реализираш на съвсем различни позиции, пак в чужди фирми, но в различно направление.

# 651
  • Мнения: X
Имам предвид такива от рода на Съдърланд, Региоком и пр. Освен мейл, чат си има и доста натоварваща телефония. Викат, псуват, нагрубяват. Гонят се резултати за време на обслужване. Правилата се променят в движение и текучеството е огромно. Това го препоръчвам само за ученици и студенти, но и на тях им писва. Нищо, че постоянно се акцентира на прословутата гъвкавост на работното време.

# 652
  • Мнения: 51 837
Най-просто казано, аутсорсинг е да откажеш да се занимаваш с това, което не ти е работа, и да го прехвърлиш на някого, на когото това му е работата. И по презумпция го върши по-добре и по-евтино. Когато заводите масово престанаха сами да се грижат за заводските столове, а ги дадоха на специализирани фирми, това си е баш аутсорсинг. Същото може да важи за почистване, поддържане на съоръженията и помещенията, поддръжката на автопарка и прочее.

# 653
  • Melmak
  • Мнения: 9 328
Е, не съм срещала младеж, който мисли, че ще се пенсионира в кол център.

# 654
  • Мнения: 3 871
Най-просто казано, аутсорсинг е да откажеш да се занимаваш с това, което не ти е работа, и да го прехвърлиш на някого, на когото това му е работата.
Най-просто казано това не е вярно. Много фирми аутсорсват части от основната си работа на други фирми. Дали поради липса на достатъчно служители, дали поради временен пик на натоварването, скъсени срокове или пък защото са налапали голям проект с който не могат да се справят (a.k.a. държавна поръчка). Или по други причини, най-често икономически.
Съответно там и във фирмата клиент, и във фирмата подизпълнител работят хора със сходни профили. Ама едните си получават парите директно, а другите през посредник удържащ комисионна.

Това дето ти описваш може да се каже за shared service компаниите, и тези по поддръжка кетъринг и т.н.
Аутсорсинг е практика, ако фирма Х от София е изнесла счетоводството си във Варна това пак е аутсорсинг.
Аутсорсинг е когато работата се прехвърля ня друга, несвързана, фирма. Градовете и селата нямат нищо общо.

# 655
  • Мнения: 51 837
Най-просто казано, аутсорсинг е да откажеш да се занимаваш с това, което не ти е работа, и да го прехвърлиш на някого, на когото това му е работата.
Най-просто казано това не е вярно. Много фирми аутсорсват части от основната си работа на други фирми. Дали поради липса на достатъчно служители, дали поради временен пик на натоварването, скъсени срокове или пък защото са налапали голям проект с който не могат да се справят (a.k.a. държавна поръчка). Или по други причини, най-често икономически.

Опитвах да бъда кратка и да кажа просто и ясно основното. Казаното от теб е изключение, защото ако по принцип една фирма аутсорсне основната си дейност то тогава какво и остава? Да, може да няма достатъчно квалифицирани служители и затова да аутсорсва, ама това не важи за най-важните разработки, нали? Аутсорсват се по-маловажни неща, а това с големия проект просто е наемане на подизпълнител, а не аутсорс. Малко безсмислен спор, всъщност. Който иска по-подробно, да чете:
https://idapgroup.com/blog/10-best-examples-of-outsourcing/

# 656
  • Мнения: 3 871
Хич не е изключение. 90%, да не кажа 95% от аутсорксите в ИТ сектора в България работят за чужди ИТ фирми като по-евтин персонал. Разработват части от чужди проекти, а не продукт/услуга за компания от друг сектор.
При така нареченото "обслужване на клиенти", кол-център или каквото искаш често е същото - работи се за друга по-голяма компания предлагаща такива услуги, а не директно за крайната фирма, чийто клиенти се обслужват. Примерно (поне част от) тия дето обработват германски застрахователни полици не работят директно за застрахователя, а за друга компания посредник.
Изнася се част от дейността, не цялата. В крайни случаи се изнася цялото ниско ниво и се оставя само среден и нагоре мениджмънт, но рядко.
Наемането на подизпълнител е вид аутсорсинг.

# 657
  • Мнения: X
А това с чатботовете е такъв майтап, че ме напушва на смях сега. Но преди истински се дразнех как обърква хората тази пущина. Колкото да идентифицира от какво естество е запитването, става. Ама и за това не става и трябва да се забърсва след него. Хваща се за някаква ключова дума, която е в контекста на питането и да сътвори по този начин големи недоразумения.

# 658
  • Мнения: 2 549
А какво имате предвид под кол център? Понеже обслужване на клиенти има, но не винаги е кол център. Много от тези позиции вече са само мейл/чат, което не е баш като да ти крещят луди лели в ухото.

Нормално е да има текучество на тези места, не го намирам за странно, но и не вярвам работодателите са се изумяват от напускащите. С няколко месеца опит на такова място, поне в св после имаш нещо, което може да бъде отправна точка. Ако знаеш 1-2 езика, плюс няколко сертификата можеш да се реализираш на съвсем различни позиции, пак в чужди фирми, но в различно направление.
Чак с няколко месеца опит на такова място, не ми се струва реално да се реализираш някъде другаде. Не и в днешния климат. Дори и с няколко години такъв стаж пак нищо не означава. Не си ли намериш хубава работа отначало с развитие и да почнеш от нулата, ама да знаеш, че има накъде да растеш откъм позиции и заплащане. Другото е само прах в очите. Скачане от един гнил клон на друг.

# 659
  • Мнения: X
Ох, добре че имах няколко месеца стаж и в такава компания, че да прокопсам. Даже и не ме питаха на последното интервю точно за тоя ми стаж.
А младите много хубаво се научават как да мамят системата и да пращат макрота, за да могат да се класират за бонус за бързина. На това се учат. О, да - и как се превежда с Дийпл, че нали граматика, словоред - това вече иска повече замисляне. Оттам и усещането у клиентите, че не комуникират с живи хора. То и затова като им обърнеш внимание като хората, се радват като деца в сладкарница и не могат да спрат да ти благодарят. Ама и това не е ОК. Много време хабят, и трябва да потиснеш всичко човешко в себе си.

Общи условия

Активация на акаунт