Хигиената във Фантастико

  • 2 430
  • 42
  •   1
Отговори
  • Мнения: 57
Бях писал в общата тема за пазаруване от супермаркетите, но там изглежда, че няма достатъчно видимост, та реших да направя нова тема. Това ми беше оригиналният пост:

Във Фантастико "Ф19, магазин Бояна" вчера видях как една служителка, местеща кошниците, се изкашля в ръката си и веднага след това почна да пипа храните. Не в ръкава, а в пръстите си. Като ѝ казах, че това е нехигиенично, тя пренебрежително ми каза, че тези продукти били опаковани, та било ОК. Хмм, аз длъжен ли съм да пазарувам с ръкавици и да мия всички опаковки със спирт заради нея? Опакованите храни бяха бисквити и подобни, близо до касите. Точно където някое дете ще ги види и родител ще му ги връчи на излизане от магазина.

Не знам защо въобще са я пуснали да е на работа, като кашляше така. Беше си продължително кашляне като на болен човек. Оплаках се на управителката, а тя малко незаинтересовано просто каза на служителката "Може ли да кашляш вече в ръкава си?". Никакво извинение, нищо. Кашляйте си, докато пипате хранителни продукти, но поне да е в ръкава.

Не е първият път, когато съм виждал такова нещо във Фантастико. Когато бяха мерките за COVID-19 и носеха ръкавици, няколко пъти ръкавиците им бяха черни от мръсотия. Какъв е смисълът от ръкавиците, ако цял ден няма да се сменят?

Писах на БАБХ, но не знам какво ще стане.

Днес ми звъннаха от БАБХ (Българска агенция по безопасност на храните) и казаха, че са отишли на проверка и че никой не е кашлял пред тях и никой не е бил болен. Че всичко било наред, с две думи.

Питах ги, трябва ли човек да има доказателство от лекар, че е болен, за да е незаконно да кашля в пръстите си и да пипа храните веднага след това. Те отговориха, че не било в тяхната компетенция.

Питах ги, ако им изпратя видео клип на това (защото често се случва), дали ще могат да направят нещо. Казаха, че единствено ще могат пак да отидат на проверка и пак да видят дали някой ще кашля пред тях и дали някой ще се води болен. Тоест, нищо няма да направят.

Не могли да видят от камерите във Фантастико, които ясно за заснели кога е кашляла служителката, защото нямали това право.

Изглежда, че ако някой няма бележка от лекар, че е болен, може спокойно да си кашля по храните, по Вас, навсякъде. И че БАБХ реално не могат да си вършат работата и да Ви защитават от опасни храни.

Та следващия път просто ще пусна клипчетата в социалните медии и ще разлепя хубави цветни снимки на кашлящите служители около магазина, та хората да си преценят сами.

Имате ли подобни истории от някой магазин?

# 1
  • Мнения: 147
Нехигиенично е и жената явно е простовата, но. Може да не е кашляла, поради заразна болест и второ, вие в стерилна среда ли смятате, че е по-добре да се живее?

# 2
  • Мнения: 1 051
Всичко това е изключително дребнаво. Не знам как има хора, които имат желание да тормозят околните. Някой се изкашлял, голяма работа. Нито знаете дали е болен, нито можете да го докажете. Пък и наистина говорим за опаковани бисквити, които ги пипат стотици хора и седят в складове редом с легиони от мишки, да не говорим пък колко болни деца ги пипат и лигавят.

Намерете си друго занимание.

# 3
  • Варна
  • Мнения: 509
А случайно да се замислихте, че вместо да пострада магазина ще пострада жената и ще я оставите без работа? Никой от хубаво не ходи на работа болен ( не че е геройство, ама болничния си сериозна дупка в заплатата). Аз бях болна от грип и кашлицата ми продължава вече 5ти ден... Не всеки може да си позволи максимума болнични дни за да се излекува на 100%. Да и на мен няма да ми е приятно...но малко Карън тип ми е цялата ситуация, само се надявам жената сега заради вас да не е уволнена.

ММ например има Белодробна тромбоемболия (хронично,но не заразно заболяване) поради, което кашля често... как ще докажете разликата между такава кашлица от хронично заболяване и кашлица от грип/Ковид? Хора без работа...

# 4
  • Мнения: 57
Нито знаете дали е болен, нито можете да го докажете.

Елате да Ви се изкашлям в храната, ако не го намирате за проблем. Не съм болен, но мога да се разкашлям.

Шегата настрана, ако някой кашля, и то няколко пъти подред, вероятно му има нещо. Не е 100% да е заразно, но аз ли трябва да рискувам? Когато съм кашлял аз, съм бил заразно болен, например от грип. Не кашлям, когато съм здрав.

А случайно да се замислихте, че вместо да пострада магазина ще пострада жената и ще я оставите без работа?

Ако служител, работещ с храна, който не знае основни неща, като "кашляй си в ръкава или в блузата" и "не ходи на работа болен", бъде уволнен, ще се зарадвам много. Въпреки че бих се зарадвал още повече не само служителя, но и Фантастико да бъдат наказани. Иначе Фантастико ще продължат да наемат болни хора, които да Ви кашлят върху храната.

Много странно как всички тук досега са напълно ОК с някой да им маже микробите си по храните им.

# 5
  • Мнения: 1 051
Ще Ви дам един кашон бисквити, кашляйте. Grinning Не ме гони параноя от болести и не въртя очи, когато някой се изкашля. Да Ви се беше изкашляла върху пържолата, разбирам, ама върху бисквитите...Grinning

# 6
  • София
  • Мнения: 35 082
Пак в същата верига, човек от кафе- сладкарницата миеше тоалетните и със същите ръкавици излезе да обслужва.
Ами, не е въпрос на стерилност, а на отвратителност!

# 7
  • ☀️София / London🌂
  • Мнения: 3 431
Аз като съм алергична към 100 неща и постоянно се закашлям защото започва да ми драска на гърлото, че чак се и задавям понякога , никога ама никога не трябва да припарвам до магазин или работа според вас !
Бързо , звънете и ме докладвайте не знам къде,  да дойдат и направо да ме турят под карантина.

# 8
  • Мнения: 57
Ще Ви дам един кашон бисквити, кашляйте. Grinning Не ме гони параноя от болести и не въртя очи, когато някой се изкашля. Да Ви се беше изкашляла върху пържолата, разбирам, ама върху бисквитите...Grinning

Не става дума за параноя. Болестите не са нещо абстрактно, а имат реални негативни последици върху хората.

Има и хора с намалена имунна система, като по-възрастните хора и хора със съпътстващи заболявания. Вие грипа на служителката може да го минете за няколко дни, но през това време ще контактувате и с хора, на които може да навредите. Главната защита срещу заразни болести и да се ограничи това колко те се предават от човек на човек.

А мислите ли, че същата служителка, ако не беше до бисквитите, а до пържолите или плодовете, щеше да действа различно? Например да отиде и да се измие? Или да носи маска? Или да не си кашля в пръстите поне?

# 9
  • Мнения: 4 005
Като човек, работещ в сферата на хранителното обслужване знам много добре какви са законите, правилата и предписанията да се работи с храни. Ако една фирма не може да ги спазва, както и не може да наеме достатъчно служители, които да работят , когато някой отсъства - това си е лично техен проблем. Съответно и на служителя, който не спазва правилата и законите за работа с хранителни продукти. Когато толкова нагло не се спазват тези закони - с удоволствие се обаждам на БАБХ и всякакви други институции, защото никога нищо няма да се оправи в тази държава, ако се позволява законите да не се спазват, само защото някой кашля върху опакован продукт, а не директно в лицето ми. Забранено е да се ходи на работа със симптоми на заболяване. Не с болничен, а дори със симптоми. В такава ситуация е редно мениджър да успокои клиента, а не да показва пълен непукизъм и неспазване на закона.  
Обадете се отново в БАБХ, предоставете снимков и видео материал. Нямате право да разлепяте чужди снимки и да разпространявате чужди видеа, за това може да бъдете наказан, което ще си е с право. Действайте си по закон и не спирайте, докато не получите резултат.
Преди имаше една квартална Била до нас, която беше просто отвратително занемарена, с развалени и изтекли продукти, мухлясали и вмирисани меса и сирена, нулева хигиена, отвратителни обслужване и нагъл мениджър, който не желаеше да комуникира за връщане на развален или изтекъл продукт. След 15-20 обаждания в БАБХ в рамките на няколко години смениха персонала и оправиха положението. Но си трябва постоянство, за да може да се хванат проблемите от БАБХ, защото не всеки път успяват да намерят проблема, когато отидат.

# 10
  • онче бонче бонбонче
  • Мнения: 16 000
А купувачите могат да кашлят и директно върху бисквитите, няма как да го предотвратиш. Дали ще е продавачката или някой друг все тая. Не ближи опаковките и ще си окей.

# 11
  • Мнения: 490
Въпросът според мен е принципен - не става въпрос дали е в опакова или не - авторът има право да алармира институциите за ситуацията, а конкретната служителка е част от по-голям проблем.

Хигиената в супермаркетите е изключително занижена, да не говорим за качеството на обслужване.
Намирала съм не веднъж косъм в в кутиите с готовите храни, а когато попиташ персонала къде се намира нещо в магазина, просто за ориентир и/или дали го има въобще, все едно си задал въпрос по квантова физика, а не нещо свързано директно с работата им.

Но и тях донякъде ги разбирам - предполагаемо не добро заплащане, лошо отношение от мендиджмънта и т.н., омагоьсан кръг. И всичко това афектира нас, крайните потребители.

# 12
  • Melmak
  • Мнения: 2 926
Ако влезеш в кухнята на 10 случайни ресторанта ще спреш да ядеш навън.

Този пакет бисквити е произведен някъде. Къде и в какви условия, какви хора са го пипали и каква е хигиената - не знаеш. Най-малкият проблем е кихане и кашляне върху опаковката. От опаковката нищо няма да ти стане. Ако те окашлят в градския транспорт ще е по-заразно.

Не защитавам веригите и ресторантите, но тук вече малко прекалено идва. Тази е служителка, ама ако е клиентка, влязла за 10 минути и излязла… дори няма да си разбрал кое е окихано и кое не.

Не знам наистина в някаква стерилна среда ли живеете, не общувате с болни никъде ли?

# 13
  • онче бонче бонбонче
  • Мнения: 16 000
Кой закон е нарушила продавачката?

# 14
  • Мнения: 57
Ако влезеш в кухнята на 10 случайни ресторанта ще спреш да ядеш навън.

Този пакет бисквити е произведен някъде. Къде и в какви условия, какви хора са го пипали и каква е хигиената - не знаеш. Най-малкият проблем е кихане и кашляне върху опаковката. От опаковката нищо няма да ти стане. Ако те окашлят в градския транспорт ще е по-заразно.

Не защитавам веригите и ресторантите, но тук вече малко прекалено идва. Тази е служителка, ама ако е клиентка, влязла за 10 минути и излязла… дори няма да си разбрал кое е окихано и кое не.

Не знам наистина в някаква стерилна среда ли живеете, не общувате с болни никъде ли?

В целия Ви пост, както в постовете на други хора тук, забелязвам такава грешна логика:
> Не може да се предотврати на 100%, че храната няма да е заразена, тогава защо се опитваме да го предотвратим въобще.

За кухните на ресторантите не мога да говоря - там трябва институциите да проверяват. За в какви условия за произведени бисквитет пак. Ако някой клиент в супера го е направил, няма как да разбера. Но в този случай знам, че някой си е омазал бактериите по храната.

Не живея в стерилна среда, но ако някой е заразно болен или има симптоми на заразно болен, си ограничавам контакта с тях доколкото е възможно. Това нова концепция ли е за този форум? Явно да.

Общи условия

Активация на акаунт