Трудно проговаряне - тема 27

  • 43 943
  • 496
  •   2
Отговори
# 105
  • Мнения: 287
Здравейте мили майки!
Имам нужда от помоща ви!
Имам син на 6год търся му добър детски психолог,психотерапевт.
Благодаря на всеки предварително 🙂
Рая Стефанова и екип

# 106
  • Мнения: 34
Във момента не сме в темата на аутизъм да там попитах и никой нищо не писа относно психолог.
И аз знам да звъня да ги търся в Гугъл от къде да знам кой е добър и кой не.За това искам някой препоръчан предполагам тук все ще им майки от Варна и ще помогне с информация.

# 107
  • Варна
  • Мнения: 3 694
Пишете на обяснете проблема си:
https://www.facebook.com/profile.php?id=100000515567829
Тя самата работи като психолог или може да ви насочи към друг. На мен тя ми помогна преди време със съвет.

# 108
  • Мнения: 34
Благодаря.
Фейсбук страницата не се отваря защото нямам регистрация.
Може ли име да ми кажете

# 109
# 110
  • Мнения: 34
Благодаря

# 111
  • Мнения: 24
Здравейте! Чета ви много отдавна, но нямах смелостта да ви пиша. Припознавам се в много от вашите истории. Аз имам момченце на 5г говори малко за възрастта си , но пък повтаря много и все по- правило.  Посещава лагопед от 3г възрас има затруднения и в някой движения , като да скочи от място с две крачета, да изкачва много стълби без опора. Иначе бяга ,катери се, люлее се сам. Посещавахме невролог и психиатър от там ни казаха , че да има изоставене , но с работа ще се навакса. Ходи и на детска градина и от нея научи много неща , обича контакт с децата и му харесва там. Но притеснението ми е , че първи клас наближава .

# 112
  • Мнения: 287
Здравейте! Чета ви много отдавна, но нямах смелостта да ви пиша. Припознавам се в много от вашите истории. Аз имам момченце на 5г говори малко за възрастта си , но пък повтаря много и все по- правило.  Посещава лагопед от 3г възрас има затруднения и в някой движения , като да скочи от място с две крачета, да изкачва много стълби без опора. Иначе бяга ,катери се, люлее се сам. Посещавахме невролог и психиатър от там ни казаха , че да има изоставене , но с работа ще се навакса. Ходи и на детска градина и от нея научи много неща , обича контакт с децата и му харесва там. Но притеснението ми е , че първи клас наближава .
Трябва работа с психолог.

# 113
  • Мнения: 15 987
Това което трябва да направите е да се определи  в какво и с каква степен изостава от връстниците. Ние не сме в състояние да определим по вашите думи всички фактори в ситуацията. Ако детето има обучителни затруднения, това трябва да бъде детекторано сега, като се почне процес по ограмотяване, разбира, се ако нивото на развитие на детето позволява. Защото има деца на ниво при което ограмотяването е невъзможно. Детето няма нужната база и възможности. Предварителното ограмотяване е защото  ако има затруднения, които са непреодолими, детето трябва да бъде отложено от първи клас. Казвам го като човек който прекалено често се сблъсква със  случаи с деца, които тръгват на училище с връстниците си, но не знаят на небето ли са земята ли са и генерират още по-осезаемо изоставане. Защото просто ако се развиват с по-бавни темпове и са по-незрели, няма и как да до гонят децата първи клас, а Ще изостанат повече... Това виждане на родителите или по-скоро липса на адекватна позиция  е  меко казано абсурдно. А за децата е мъчително в буквалния смисъл на думата.
Не знам дали съм ясна, дали го написах ясно, но това е мое и лиино мнение през опита който имам и като наблюдения от познати семейства, които консултирам. Не ангажирам никогo с него. Всеки прави за детето си каквото смята за най-добро.

Последна редакция: чт, 19 сеп 2024, 11:41 от _re_ge

# 114
  • Мнения: 24
Благодаря ви!

# 115
  • Мнения: 37
Нямам представа какво повече да търся и направя. Чета темата за трудно проговаряне, изпълнявам насоки и идеи, особено ценни като информация - опит, за мен са мненията на re_ge. Подобрихме значително концентрацията. Детето ми разбира всичко, абсолютно всичко и това не е само мое мнение. Рисува хора, слънца, кръстове, форми и т.н. Има пространствена ориентация. Фина и груба моторика - отлични. Съответните занимания с логопед 2 пъти седмично и ерготерапевт от доста време и няма да се отказвам. Според тях, освен в експресивната реч, уменията му отговарят на възрастта.
 
Детето ми е на 3 и половина, все още гласът му е писклив, висок. Мнението на логопеда е, че е от самият му тембър и не вижда проблем в това. УНГ дори не си направи труда да провери, каза че детето ми чува и… “това бе всичко, приятели!”. 90 лева напразно и още много по толкова за специалисти. Чувствам се сама, разорена и провалена.

Да се върна към детето, говори много бързо, рядко съставя по-сложни изречения - обикновено ги изговаря бързо, тембърът му е висок и писклив. Какво да правя, към кой да се обърна, за да бъде обърнато адекватно внимание? Какво не е наред?! Заиграва се, задържа вниманието си, когато вършим дневните задачки и поставени цели.
Книжки, планери, магнитни дъски, 3д дъски, песни, танци, игрови схеми, пъзели, какво още мога да направя?
Родителите ми ми правят постоянно забележка, че детето пищи, защото е некултурно, не защото му имало нещо. 😭

# 116
  • Мнения: 1 399
Пискливият и като цяло необичаен глас, с характерна и също нетипична интонация, почти винаги е част от ГРР. На първо място се търси проблем със слуха, да, но ако има поведенчески проблем, пак казвам, интонацията, тембърът, височината на гласа са нетипични. При някои пък са прекалено тихи и монотонни гласовете.

# 117
  • Мнения: 287
Нямам представа какво повече да търся и направя. Чета темата за трудно проговаряне, изпълнявам насоки и идеи, особено ценни като информация - опит, за мен са мненията на re_ge. Подобрихме значително концентрацията. Детето ми разбира всичко, абсолютно всичко и това не е само мое мнение. Рисува хора, слънца, кръстове, форми и т.н. Има пространствена ориентация. Фина и груба моторика - отлични. Съответните занимания с логопед 2 пъти седмично и ерготерапевт от доста време и няма да се отказвам. Според тях, освен в експресивната реч, уменията му отговарят на възрастта.
 
Детето ми е на 3 и половина, все още гласът му е писклив, висок. Мнението на логопеда е, че е от самият му тембър и не вижда проблем в това. УНГ дори не си направи труда да провери, каза че детето ми чува и… “това бе всичко, приятели!”. 90 лева напразно и още много по толкова за специалисти. Чувствам се сама, разорена и провалена.

Да се върна към детето, говори много бързо, рядко съставя по-сложни изречения - обикновено ги изговаря бързо, тембърът му е висок и писклив. Какво да правя, към кой да се обърна, за да бъде обърнато адекватно внимание? Какво не е наред?! Заиграва се, задържа вниманието си, когато вършим дневните задачки и поставени цели.
Книжки, планери, магнитни дъски, 3д дъски, песни, танци, игрови схеми, пъзели, какво още мога да направя?
Родителите ми ми правят постоянно забележка, че детето пищи, защото е некултурно, не защото му имало нещо. 😭
Работата с психолог трябва да е приоритет при всеки проблем с говора.Най-добре при такъв с клинична тясна специалност или сертифициран психотерапевт.

# 118
  • Мнения: 1 399
А защо при всеки проблем? При едно чисто артикулационно нарушение например, за какво е нужен психолог?!?

# 119
  • Мнения: 15 987
подобрихме значително концентрацията. Детето ми разбира всичко, абсолютно всичко и това не е само мое мнение. Рисува хора, слънца, кръстове, форми и т.н. Има пространствена ориентация. Фина и груба моторика - отлични. Съответните занимания с логопед 2 пъти седмично и ерготерапевт от доста време и няма да се отказвам. Според тях, освен в експресивната реч, уменията му отговарят на възрастта.
 
Детето ми е на 3 и половина, все още гласът му е писклив, висок. Мнението на логопеда е, че е от самият му тембър и не вижда проблем в това. УНГ дори не си направи труда да провери, каза че детето ми чува и… “това бе всичко, приятели!”. 90 лева напразно и още много по толкова за специалисти. Чувствам се сама, разорена и провалена.

Да се върна към детето, говори много бързо, рядко съставя по-сложни изречения - обикновено ги изговаря бързо, тембърът му е висок и писклив. Какво да правя, към кой да се обърна, за да бъде обърнато адекватно внимание? Какво не е наред?! Заиграва се, задържа вниманието си, когато вършим дневните задачки и поставени цели.
Книжки, планери, магнитни дъски, 3д дъски, песни, танци, игрови схеми, пъзели, какво още мога да направя?
Родителите ми ми правят постоянно забележка, че детето пищи, защото е некултурно, не защото му имало нещо. 😭

Ще се опитам да нахвърлям предположения с какво може да е свързано , но е очевидно, че част от тях ще си останат само предположения, които трябва да бъдат проверени. Не познаваме детето, не знаем какви съпътстващи проблеми има, аз ще напиша какви може да са причините, а вече кои са наистина трябва да се анализира, да се обмисли,  да се премине консултираne и т.н..

1. дискретна дизартрия, дължаща се на дискретни неврологични заболявания.  При нея страда дишане, тембър, скорост на изговор, артикулация, същото като дизарстрията на развитието при ДЦП. Дали детето е имало някакви проблеми (недоносеност, инфекции в кърмаческа възрасти и т.н. не искам да изброявам)  и това може да е причината трябва да реши съответния специалист.

2. Проблеми със слуха. На принципа на Томатис, гласът не може да произнесе това, което не може да чуе. Високият глас е признак на проблеми със слуха. Разбира се че УНГ ще провери дали чува в границите на чуваемостта,  обаче има ли честоти вътре, в тези граници които не чува, заради някаква увреда по целия слухов апарат. Тук съм малко лаик, правя връзка с кохлеарната имплантация при която примерно се налага настройка за някои звукове, което дете с този имплант не чува. Честно казано не знам какво и на колко високо ниво се прави диагностика на чуваемостта в бг. Не вярвам някой да тръгне да дълбае около проблема, ако като цяло детето говори и чува. Към тази област на УНГ спада и проблем който може да е свързан със гласните струни , разни ларингити, извънмерна употреба на гласа който води до хронични състояние. Тука също само изброявам. Не съм лекар.

3. Хиперактивност. Децата в това състояние също е възможно да говорят бързо неразбираемо, често задъхано, гласът им "изтънява", има т.н. спастичност. Тук трябва УНГ който се занимава именно с тази специфика - гласови отклонения или смущения в детска възраст. По принцип , ако е това, работата е преди всичко успокояване на темпетармента и говора на детето - но това отново специалист трябва да го диагностира и препоръча.

4.Стигаме до това,  което спомена Венел - необичайност на гласа от самото състояние, което е комплексно, то обхваща незрялост по всички свери, които се наслагват една върху друга - като лук. Тук ще се върна малко назад и ще кажа че тези състояния:  Генерализирано разстройство в развитието, разстройство от аутистичния спектър -  са свързани с забавено развитие по принцип, проблеми в разбиране, опознаване и осъзнаване на себе си и на  света и много други  ( тук няма да споменавам аспергерите и много високо функцниониращите при тях нешата са доста по-различни). Езикът, речта често са трудни за усвояване, изостават спрямо нормата, децата изпитват затруднения от всякакво естество да комуникират ( и като разбиране и като продукция на реч - смислово и изказно/вербално) . Издаването на звукове с определен глас, сила, емоция (думи, изречения, текст) това е неразделна част от развитието на вербалната реч. Когато едно дете е в сферата на трудното проговаряне, често родителите по незнание си мислят, че като напълнят главата с конструкти, дадат речник, формират полезна ехолалия,  всичко по проговарянето е направено. Но част от проговарянето и е много други неща които стоят зад речника, думите, изразите - това е разбиране на конкретиката, но и  цялостността на ситуацията и какво изисква тя като емоция и изразяване (вербално), възприемане и възпроизвеждане на отговор в съответствие на мелодичността на езика. Не на последно място е и контролът над емоциите и поведение. което се отразява на цялостната "реакция на детето".

Много често чувам - то разбира всичко (едно на ръка че това трябва да бъде проверено от "независим наблюдател") , но тук не говорим само за разбиране по смисъл., а и за адекватна реакция спрямо ситуацията - като поведение, като емоционален отговор, като вербализиране ( смисъл и звучане) на отговора. Детето може чудесно да сортира и да решава задачи, да разбира но ако не може да реагира адекватно то тогава само част от нужната работа е свършена. Аз не съм съгласна с логопеда ви че е въпрос само на тембър на гласа. Ако е 1,2,3 които изброих горе са изключени от картинката,  то емоционално-вербалния ви контрол , адекватното ситуационно поведение (пищенето е показател който ми направи впечатление) - всичко това иска работа. Тук мога да обвържа проблема и със сензорно интегративна дисфункция, ако детето е в Хипо зоната слухово, то то няма да реагира адекватно  като всички (дори ако родителя му говори -  трябва да е по-високо и силно ентусиазирано и емоционално) . Около него трябва да е  шумно, стимулиращо, акцентиращо. Тогава детето,  обратно, като своя реакция към света, демонстрира това, от което има нужда да получава - повече шум, повече звуци, повече слухова стимулация. Съответно му липсва добър контрол има има лоша модулация на силата на гласа. Но всичко това би могло да бъде само част от проблема, обвързан с всичко каквото казах горе по т.4.

Последна редакция: нд, 06 окт 2024, 14:55 от _re_ge

Общи условия

Активация на акаунт