На 5 години в първи клас?

  • 25 345
  • 485
  •   1
Отговори
# 300
  • Мнения: 1 435
Успех на детенцето и от мен. Аз имам поглед над няколко деца, тръгнали на незавършени 6 на училище, но в малък град и без амбициите за супер успех на НВО, защото при нас с бал 250-300 можеш да си влезеш в най-хубавата гимназия в града. Нямат абсолютно никакви проблеми. Хубаво е, че споделя и някой от по-голям град и с по-големи амбиции за НВО. Моето дете си тръгна с набора на ненавършени седем, но тя беше едричка, влезе рано в пубертета и в четвърти клас бяха едни драми и един рев, че не се харесва, защото изглежда като жена, а съученичките й са си сладки малки момиченца. Стигна до там, че да не желае да ходи на училище, защото се срамуваше от външността си. Та ако едно дете върви по-едричко, това може да е допълнителна причина да го пуснеш по-рано на училище, разбира се, ако са изпълнени и други условия. При мен не бяха.

# 301
  • Sofia
  • Мнения: 7 492
6 месеца не бях влизал в този тред. Не ме изненада баражът от стереотипни отговори за безгрижното детство, нито ad hominem нападките (последното така или иначе е неизбежно в БГ форум).

В крайна сметка, решихме да се възползваме от законовата възможност да запишем детето в първи клас при все, че навършва 6г в края на годината.

Пиша този пост в случай, че някой друг е в подобна ситуация и се двуоми.

На кратко - изисква се свидетелство за завършено предучилищно обучение. Следва да го заявите в ДГ най-късно в края на април. Ние бяхме закъсняли, но в нашата ДГ бяха достатъчно добри да ни влязат в положението. Както май писах, учителките считаха, че уменията ги има, само с българския има тук-таме проблеми (бърка родовете защото майчиният му език не е български). Дадоха му без проблем свидетелството. В неговата група в ДГ имаше и друго дете в същата ситуация (преминава от трета група в първи клас). То даже имаше още повече проблеми с българския защото и двамата му родители не са българи. Но и на него не му правиха проблем.

След това кандидатстването и записването в училище е стандартно.

Сега след като е минал повече от месец мога да споделя и малко опит:

В адаптацията до тук имаше известни проблеми - учителките в училището ни казаха, че в сравнение с другите деца има проблеми с концентрацията. Така бе първите 2 седмици. След това ни казаха, че има подобрение. Не са ни съобщавали за сериозни проблеми от тогава насам. Няма проблем с материала. Както писах, той математиката за първи клас я е минал. Може да чете и пише (с малки грешки) на български. Новото за него е не толкова материала, колкото самият образователен процес, обстановката.

Разбира се, минали са само 6 седмици. За сега сме доволни от избора си. Намираме, че контактът с по-големи деца му се отразява по-добре. Една идея по-зрял изглежда само след месец в училище. Наскоро се видяхме с деца от бившата му детска ясла и впечатлението ни бе същото - че е малко по-зрял в поведението си от тях.

Надяваме се позитивния ефект да продължи.

За да може този пост да е от полза все пак би следвало да споделя и "ситния шрифт":

- Имахме късмет с училището. Според НВО е най-доброто ОУ в града в който живеем. Учителките са прекрасни. Децата също изглеждат много приятни. Родителите са мили. Повечето май са висшисти. Също така повечето явно отделят голямо внимание и на образованието и на поведението на децата си. Тоест, средата е много добра. Не знам как би се развила ситуацията ако синът ни беше в средно-статистическо училище.

- Майка му работи на непълен работен ден и можеше да му обърне внимание и да му помогне с адаптацията. Аз също имах време през септември и също помагах. С други думи, сме могли да му отделим повече време отколкото повечето родители могат.

На тези в които са в подобна ситуация - кураж и не се поддавайте на groupthink-a. Обмислете своята индивидуална ситуация и преценете сами.
Благодаря за споделения опит!

# 302
  • Мнения: 5 585
Авторът не спомена нищо за това как съучениците възприемат детето. Има ли си приятели например?  Иначе нека да сподели опита си. На мен лично ми е интересно, при все че продължавам да смятам за безсмислено да пускаш дете по-рано на училище или пък да прескача класове. Вероятно защото изхождам от опита с училището на сина ми, където изискванията и за учене, и за дисциплина често надминават дори моите, а аз определено държа много строго и изисквам много.

# 303
  • Мнения: 159
То и какво точно значи "по-рано" или "по-късно", при все че е силно индивидуално до дете, среда и какво ли още не.
Някои на 5 са изчели сумарно книги с повече тежест от собствената, на други НВО за 7-ми клас им е като Гранд Каньон. Част от завършващите са все още инфантилни. Как се сравняват ябълки и портокали, и то по много критерии наведнъж.
Тези числа 6 или 7 години за първи клас са един статистически жокер, защото все пак трябва да има "правила" някакви за пускане по течението. Все едно гледате размери на дрехи, обувки, играчки и т.н. по обозначена възраст - дават някаква груба първоначална идея, ама трябва да си намерите вашето конкретно ако искате резултат.

На родителя, преборил се за по-ранно почване - поздравления, и успехи! С времето ще разберете добра, лоша или неутрална идея е било.

# 304
  • София
  • Мнения: 804
Все пак има и физическо и психическо развитие на децата, не само интелектуално, а по-късно има и пубертет.
За мен проблемът за по-схватливите деца е, че трябва задължително да минат ПУК и чак тогава може да отидат в първи клас. Това въобще не го разбирам. Скука и елементарни занимания в ПУК - за какво им е?

# 305
  • Мнения: 1 435
Не е задължително да преминат и двете години в ПУК, може да минат едната и после да се явят на тест за училищна готовност. Мисля, че съм писала и преди, в първи клас, в класа на дъщеря ми от 22 деца, 5 бяха от предишния набор. Познавам и няколко обратни случаи, деца повтаряли последната група на предучилищната по желание на родителите им. Родени в началото на годината, родителите им ги пускат на детска градина с предишния набор, с цел да тръгнат по-рано и на училище и в четвърта група им се струват малки. И карат още веднъж четвърта група с други деца. Говоря за малък град, с недостиг на деца в градините.

# 306
  • София
  • Мнения: 804
Нали след ПУК се иска само да пишат ченгелчета и да знаят буквите и цифрите до 10, или греша?
Нашето не беше ходило на детска градина, само на
занималня до обяд на английски при Мис в квартала.

# 307
  • Мнения: 35 437
ПУК е задължителен. Как го приеха в първи клас без да е минало ПУК?

# 308
  • София
  • Мнения: 804
Ами от зор-заман, та да има "тапия" да почне училище, ходи сутрин в една частна детска градина в годината преди първи клас.

ПУК е задължителен. Как го приеха в първи клас без да е минало ПУК?

# 309
  • Мнения: 13 196
Нали след ПУК се иска само да пишат ченгелчета и да знаят буквите и цифрите до 10, или греша?

Не съм сигурна какви са изискванията по стандарт, но мога да споделя какво правиха децата в последна група в ДГ, а и не помня по това време дали беше задължително ПУК. Освен ченгелчета, пишеха ръкописно цифри, събраха и изважда ха до 10, учеха множества и съотношения между тях, правиха звукови модели на думи, решаваха логически задачи от типа на състезанието за ПГ на "Малкия принц". Отделно учеха по Моливко разни неща за сезонните промени, най-общо нещо като "Роден край" (ако така се казваше предметът) Всички деца, освен едно четяха добре, но това не е изискване, разбира се, едно през друго се учеха.
Само че дете на 5-6 да чете не е като на 7-8 да чете, защото житейският опит има значение да осмисля прочетеното. Затова на нашите деца много им четяха в ДГ, аз също много четях на сина си почти до края на втори клас, макар да четеше гладко на 5г. Но да четеш и да имаш капацитет в пълен обем да осмисляш прочетеното е много различно. Не случайно от първи, до 12 клас присъства в тестовете "четене с разбиране". Някога нямаше такова нещо, но си спомням в моя първи клас имахме"Извънкласно четене" - четеше учителката, а ние коментирахме. Сега май е на добра воля.

# 310
  • София
  • Мнения: 804
Ами че те тези неща ги правят и в първи клас в общинските училища. В частните е по-различно.

Нали след ПУК се иска само да пишат ченгелчета и да знаят буквите и цифрите до 10, или греша?

Не съм сигурна какви са изискванията по стандарт, но мога да споделя какво правиха децата в последна група в ДГ, а и не помня по това време дали беше задължително ПУК. Освен ченгелчета, пишеха ръкописно цифри, събраха и изважда ха до 10, учеха множества и съотношения между тях, правиха звукови модели на думи, решаваха логически задачи от типа на състезанието за ПГ на "Малкия принц". Отделно учеха по Моливко разни неща за сезонните промени, най-общо нещо като "Роден край" (ако така се казваше предметът) Всички деца, освен едно четяха добре, но това не е изискване, разбира се, едно през друго се учеха.
Само че дете на 5-6 да чете не е като на 7-8 да чете, защото житейският опит има значение да осмисля прочетеното. Затова на нашите деца много им четяха в ДГ, аз също много четях на сина си почти до края на втори клас, макар да четеше гладко на 5г. Но да четеш и да имаш капацитет в пълен обем да осмисляш прочетеното е много различно. Не случайно от първи, до 12 клас присъства в тестовете "четене с разбиране". Някога нямаше такова нещо, но си спомням в моя първи клас имахме"Извънкласно четене" - четеше учителката, а ние коментирахме. Сега май е на добра воля.

# 311
  • Мнения: 13 196
Да, правят ги, нали въпросът беше какво правят в предучилищна група или в ДГ последна група. Моето не е било в ПГ в училище, а в ДГ четвърта група, споделих с какво излизат от ДГ.

# 312
  • София
  • Мнения: 804
Не, въпросът ми беше какво се иска да могат да правят след като са преминали през ПУК, а не какво правят, докато са в ПУК. Доколкото разбирам, искат се съвсем елементарни умения, които спокойно и лесно могат да придобият и в началото на първи клас.

Да, правят ги, нали въпросът беше какво правят в предучилищна група или в ДГ последна група. Моето не е било в ПГ в училище, а в ДГ четвърта група, споделих с какво излизат от ДГ.

# 313
  • Мнения: 1 435
Ако сте се спрели на конкретно училище, може там да ги питате какво е необходимо да знае детето и да го подготвите допълнително. Не знам дали сте от град с проблеми с приема обаче, при нас по-скоро няма деца. Иначе, то е ясно че детето ще научи тези неща и в първи клас, но по времето на дъщеря ми поне имаше едни проверки за училищна готовност, които бяха задължителни, дори и за децата, които си започват с набора. Моята дъщеря я води баща й на такава още през април в годината, в която започна първи клас.

# 314
  • Мнения: 159
Не, въпросът ми беше какво се иска да могат да правят след като са преминали през ПУК, а не какво правят, докато са в ПУК. Доколкото разбирам, искат се съвсем елементарни умения, които спокойно и лесно могат да придобият и в началото на първи клас.
На хартия - идея нямам.
На практика - едва ли разчитат на нещо.
Като ми беше на дневен ред да го мисля, без ДГ/ПУК, в ЧУ с приемни тестове нямаха проблем да почнем 1-ви клас.
В ДУ обаче се заинатиха за ПУК. Една година по-късно след изкарване там на ПУК, нищо позитивно нямаше, загубено време както се и очакваше.

Общи условия

Активация на акаунт