Седмокласници 2023/2024 - тема 10

  • 36 787
  • 758
  •   1
Отговори
# 405
  • Мнения: 15 984
Децата, а и част от родителите, че и някои учители или други служители не винаги са наясно с всички нюанси около децата със СОП и тези с ТЕЛК. Някои знаят, че имат право на записване без класиране, но не знаят, че не винаги имат избор къде или, че има определени ограничения при насочването. Те явно знаят, че няма да се явяват на НВО, но толкова.
За пореден път  и тук искам да те допълня, защото за много от читателите в темата е възможно да зазвучи така,  сякаш слагаш всички деца СОП под общ знаменател.  Децата със СОП са голяма и много разнообразна категория. Не всички имат ТЕЛК, не всички имат нужда от него. Даровитите деца, деца с майчин език различен от български, децата със Специфични нарушения в ученето - диграфия, дискалкулия, дислексия, децата с Дефицит на внимание и/или хиперактивност всички са СОП. ... тук мога да сложа и деца със сензорни проблеми - кохлеарно имплантирани примерно , те са с ТЕЛК  (също да от групата на СОП) , но всички от гореизброените деца едва ли отиват там, където за тях "има място". Те преминават НВО, като имат възможност да ползват привилегии, но не в редуциране или улесняване на материала (!) , а под формата на други помещения, допълнително време за работа и т.н. Има и деца със здравословни проблеми, ползващи подобни  привилегии - примерно децата с Диабет. Но всички те кандидатстват на общо основание.
Онази част от децата със СОП (такива, като описаните от мама РУ  с ТЕЛКове с адаптиран редуциран материал)  които нямата възможности да бъдат конкурентни с НВО, просто защото не покриват неговия материал - за тях има отделна процедура с отделени места  в някои гимназии , където те да продължат с подходяща за състоянието им професионална ориентация. Именно те подават заявления с подредени желания към директорите ба училищата си и биват класиране на специално отделените само за тях места.
Държавата е дала възможност на всеки които иска и има възможност да продължи образованието си да го направи. Така, както децата, явяващи се на НВО се съобразяват с постигнатото, което не винаги съответства на желаемото от тях , така и децата със СОП с редуциран адаптиран материал се съобразяват с това, което им отпуска държавата като места по гимназиите. Останалите СОП , покриващи Държавен образователен стандарт се борят с всички. техните привилегии обхващат само условията на провеждане на НВО, но не и материала.

Последна редакция: пн, 06 май 2024, 11:32 от _re_ge

# 406
  • Мнения: 17 465
Ре_ге, аз и нагоре доста подробно обясних кой има право на насочване, както и, че не всяко дете със СОП има право на такова. Моето е със СОП и ТЕЛК, но ще участва по общия ред в класирането като ще се яви на НВО при условията на дете със СОП - допълнително време и консултант.
Редактирам и допълвам отново:
Деца със СОП са деца със специални образователни потребности, т.е и талантливите деца са в тази графа. В България обаче практиката е под СОП да се разберат само децата с обучителни затруднения. Аз поне не съм чувала за талантливо дете, което се води СОП, може и да има. Децата с немайчин език български на практика също не ги водят СОП. Поне в моя регион СОП определят само на деца с обучителни и поведенчески затруднения.
Децата със СОП и със затруднения са два вида:
1. Такива, които покриват ДОИ (държавните образователни изисквания) и, които са на количествено оценяване без редуциране на учебния план. Те се явяват на НВО и кандидатстват по общия ред, освен, ако нямат заболяване, което влиза в списъка от заболявания, които подлежат на насочване от РУО.
2. Деца, които по един или повече предмети не покриват ДОИ и са на качествена оценка/-и по БЕЛ/ математика или и двата предмета. Те подлежат на насочване от Ресурсен център. Не съм се интересувал от казуса, при който дете не покрива по един от двата предмета само и съответно само по единия предмет е на качествена оценка може ли да се яви на НВО по другия предмет. Ако обаче до седми клас е било на качествена оценка по някой от предметите, то в осми клас няма как да мине на количествена. В този случай най-вероятно детето е било и на редуциран учебен план. За да продължи на количествена оценка трябва да валидира знания, т.е да положи успешно приравнителни изпити.по предметите, по които е било на качествена оценка.
3. Деца с хронични заболявания или увреждания по списък, които подлежат на насочване от комисия съм РУО. Те покриват ДОИ, не учат по редуциран учебен план и не са на качествени оценки по един или повече предмети. Те могат, ако желаят да се явят на НВО и да кандидатстват по общия ред, стига заболяването или увреждането да не е противопоказно за дадена паралелка, например дете с фоточувствителна епилепсия не е добре да работи на екран, т.е за него програмиране, компютърна графика, графичен дизайн и подобни. Дете с епилепсия също така няма да бъде насочено или да може да се класира за професионална паралелка, ако работата е свързана с машини, височини, шофиране... Дете с нарушено цветно зрение не може да учи в паралелка от типа дизайнерски и художествени...
Децата със СОП от т.1 не подлежат на насочване и се явяват на НВО, съответно се борят наравно с останалите на класиране.
Децата по 2. и т.3 се записват преди класиране и техните места не се обявяват, съответно се обявяват 24-25 места, а не 26.
НЕ се допуска записването на повече от три деца със СОП в една паралелка, освен ако не е единствената в населеното място.

Последна редакция: пн, 06 май 2024, 14:13 от Mama Ru

# 407
  • Мнения: 6 154
И аз имам дете с тежко хронично заболяване, което живот и здраве, след няколко години ще трябва да се яви на НВО за 7 клас. За 4 клас го освободих и не ходи. И се чудя дали и за 7 клас да не го направя, но ... като му дойде времето.
Може и на изпита да изкара повече, но дали си струва да го подлагам на този стрес.
Ако пък кандидатства без изпит, се съревновава с други деца като него, и ще се борят за единични места в някои паралелки. Тоест шансът пак е минимален.... Не знам кое е по-добрият вариант!?!

# 408
  • Мнения: 17 465
aDream, някой беше писал, че са й казали в РУО, че като излязат списъците и разберат къде са насочени могат да решат дали да запишат детето там или да се яви на НВО. Доколкото разбрах, при насочване от РУО за деца с хронични заболявания пак си подавате молба и редите желания по списък от подходящите за заболяването на детето.

# 409
  • European Union
  • Мнения: 1 997
Признавам си, че не съм чела подробно наредбата в частта и за прием на тези деца. Но мога да кажа от практиката, че не е вярно, че тези деца кандидатстват само за определени паралелелки и биват насочвани и т.н. Кандидатстват за всяка една паралелка, която родителите решат. Няма никакво значение, че няма първа степен, че е профилирана и т.н. На 100% се уважава желанието на родителите.

# 410
  • Мнения: 8 587
..... Кандидатстват за всяка една паралелка, която родителите решат. Няма никакво значение, че няма първа степен, че е профилирана и т.н. На 100% се уважава желанието на родителите.
               Могат да кандидатстват за всяка една паралелка , която желаят , но комисията определя дали паралелката е безопасна за детето и неговото заболяване или увреждане. Изисква се пълна документация - епикризи , история на заболяването или увреждането.Така , че няма 100 %  уважаване на родителското мнение и желание. По мои наблюдения  родителите и децата много точно определят възможностите си и се съобразяват при подредбата на желанията си.

Последна редакция: пн, 06 май 2024, 16:55 от Didia

# 411
  • Мнения: 17 465
https://ruo-sofia-grad.com/%D0%BA%D0%BE%D0%BC%D0%B8%D1%81%D0%B8% … 0%B0%D1%81%D0%BE%
Ето за София, но аналогично е и в другите областни градове. Специфично е само списъкът с подходящите професионални и профилни паралелки, съобразно това какви има в съответния град/ област.

Ами в нашия град  е така, едните се насочват от Ресурсен център към професионални паралелки, но не съм всяка една, другите (от РУО) избират по списък от подходящите за тях.
Абсолютно всички деца, които се записват в професионална паралелка представят медицинско свидетелство, че здравословното им състояние позволява да учат това. Даже не е за професионална паралелка, но след четвърти клас наборката ходи на изпит по рисуване за НУИ и имаше изискване за проверка на цветно зрение, съответно медицинска бележка носихме.

Последна редакция: пн, 06 май 2024, 14:47 от Mama Ru

# 412
  • Мнения: 6 792
Кандидатстват за всяка една паралелка, която родителите решат. Няма никакво значение, че няма първа степен, че е профилирана и т.н. На 100% се уважава желанието на родителите.
Наистина не винаги насочват ученика къде иска. Мой ученик след като получи отказ за желаната паралелка си кандидатства по общия ред.

# 413
  • European Union
  • Мнения: 1 997
Кандидатстват за всяка една паралелка, която родителите решат. Няма никакво значение, че няма първа степен, че е профилирана и т.н. На 100% се уважава желанието на родителите.
Наистина не винаги насочват ученика къде иска. Мой ученик след като получи отказ за желаната паралелка си кандидатства по общия ред.
За първи път чувам за ученик, който е получил отказ. В такъв случай е трябвало да пишат на МОН. Там уважават всякакви молби, дори и да са абсолютно неоснователни.
И няма нужда да ме убеждавате как работи комисията. Аз говоря от личен опит (сега съм учител, но няколко години бях заместник директор).

# 414
  • Мнения: 17 465
Кети В , има списък със заболявания, което подлежат на насочване и списък на паралелки и училища, които приемат деца със съответното заболяване.
Това към РУО

Другите са децата със СОП на качествени оценки, които не се явяват на НВО. На такива им предлагат избор между две паралелки в две различни училища, което са преценили, че са подходящи за конкретното дете. Работя в професионална гимназия и само към една от всичките паралелки насочват ученици със СОП, нашето училище дори не е в списъка на РУО по който кандидатстват учениците с хронични заболявания.
Мога да ти пратя списъка със заболявания и съответните паралелки, между които избират. За София също има такъв списък.

Последна редакция: пн, 06 май 2024, 18:24 от Mama Ru

# 415
  • Мнения: 6 154
Да, има списък и мисля беше с кодове за отделните заболявания. Поне аз, за това, което гледах, си има съответните училища с бройката на децата в съответните паралелки. Няма как, ти където си решиш да пишеш, ако се кандидатства по документи. Бяха по 1-2 макс места. И там си е трудно. Не мислете, че е някакво супер предимство.
Вече съм забравила, но и сега не ми е приоритет да го разглеждам обстойно. Просто тогава видях, че с това заболяване има избор на училища, но местата са много малко.

# 416
  • Мнения: 5 004
Моето дете 1-4 клас също беше СОП. После от Ресурсен център решиха, че се справя с учебния материал и няма нужда от повече подкрепа, въпреки че от училището смятаха, че има нужда. 5-6 клас се справяше прилично, успех между 4,5-5. В 7- ми клас е трудно, самото споменаване на нво го стресира и натоварва много. В училище натискът е голям за добро представяне и детето не издържа. Обаче, краят се вижда вече!

# 417
  • European Union
  • Мнения: 1 997
Аз спирам по тази тема. Ако в темата чете родител на дете, което е с качествени оценки и няма да се явява на НВО, нека да не се доверява на написаното тук.

# 418
  • Мнения: 8 587
Да, има списък и мисля беше с кодове за отделните заболявания. Поне аз, за това, което гледах, си има съответните училища с бройката на децата в съответните паралелки. Няма как, ти където си решиш да пишеш, ако се кандидатства по документи. Бяха по 1-2 макс места. И там си е трудно. Не мислете, че е някакво супер предимство.
.......
                  Има деца с увреждания и заболявания , които могат да кандидатстват във всички у-ща. Не само в професионални. Деца с ТЕЛК над определен %. Състезават се с другите кандидати с успех от първи срок на 7 клас. Класират се и се записват преди да излезе план - прием и там се вижда , в кои у-ща има такива деца. Вместо 26 паралелката е с 25 деца - прието  1 по наредба.

# 419
  • Мнения: 647
Моето дете 1-4 клас също беше СОП. После от Ресурсен център решиха, че се справя с учебния материал и няма нужда от повече подкрепа, въпреки че от училището смятаха, че има нужда. 5-6 клас се справяше прилично, успех между 4,5-5. В 7- ми клас е трудно, самото споменаване на нво го стресира и натоварва много. В училище натискът е голям за добро представяне и детето не издържа. Обаче, краят се вижда вече!
Прегърнете  детето от мен!🤗

Общи условия

Активация на акаунт