Личните граници представляват правила и ограничения за това как да се държим с другите хора и как те да се държат с нас. Нашите лични граници отразяват как се чувстваме, когато докосваме другите или когато те ни докосват, дали и какво ни е комфортно да разкажем на другите за себе си и т.н.
Когато децата научат за своите собствени и за личните граници на останалите хора, това ще им помогне да разберат как да се държат в различни социални ситуации. Те ще се научат как да разпознават неподходящото поведение, а това може да им помогне да се предпазят от насилие, включително и сексуално.
Родителите непрекъснато учат малките си деца как да общуват с околните, но често съветите им са противоречиви: „Поздравявай съседите“, „Не говори с непознати“, „Отговаряй, когато възрастните те питат нещо“...
Техниката „Кръгове на доверието“ ще ви помогне да им обясните как трябва да общуват с околните и защо. Тя представлява схема, която обозначава точното място на различните хора в живота на вашите деца, какви трябва да са отношенията им, как да се държат с тях, кое поведение е приемливо и кое – не.
За целта вземете цветни моливи или флумастери и един празен лист хартия.
1. В средата на листа нарисувайте малко кръгче. Това е самото дете.
Можете да помолите детето да нарисува себе си или да залепите негова снимка.
2. Начертайте още един кръг около него. Това е Първи кръг на доверие, в който влиза семейството – майката, бащата, братята и сестрите.
Това са хората, на които децата трябва да се подчиняват, с които могат да се чувстват сигурни, които могат да ги прегръщат и целуват и към които трябва да се обърнат за помощ, ако нещо им се случи.
3. Начертайте още един, по-голям кръг около предишните. Това е Втори кръг на доверие – зоната на близките роднини. Баби и дядовци, лели и чичовци, братовчеди – тук добавете всички, на които имате доверие.
С тези хора децата също могат да се чувстват в безопасност, трябва да бъдат учтиви с тях, да отговарят на въпросите им, да им позволяват да ги прегръщат и целуват, ако пожелаят. От тях могат да приемат лакомства и подаръци, както и да им оказват помощ, ако се наложи. Но ако някой от тях предложи да ги заведе някъде, първо трябва да попитат родителите си за разрешение. Ако баба казва едно, а мама – друго, думата на мама има по-голяма тежест.
4. Трети кръг на доверие включва учители, възпитатели, треньори, приятели на родителите, приятели на децата.
Децата могат да общуват с тези хора и трябва да са учтиви към тях, но не е нужно да им разказват подробно за семейството си. За да отидат някъде с човек от този кръг, задължително трябва да имат разрешение от родител. Могат да приемат лакомства от тях. Но тези хора могат да ги докосват само ако децата нямат нищо против това.
5. Четвърти кръг – съседи, лекари, далечни познати, продавачи в магазините и т.н.
Важно е децата да бъдат учтиви с тях (да поздравяват, да благодарят и т.н.). Не е нужно непременно да отговарят на въпросите им. Могат да приемат лакомства, ако родителите позволяват. Могат да позволят да ги пипат само при необходимост и в присъствието на родител (лекари).
Не могат да ходят никъде с тях. Хората от този кръг обикновено не молят децата за помощ, но ако това се случи, непременно трябва да кажат на родителите си.
6. Пети кръг – това са всички останали хора.
Не е нужно децата да говорят с тях. При никакви обстоятелства не трябва да приемат лакомства или подаръци, да не ходят никъде с тях и да отказват, ако ги помолят за помощ. В нормална ситуация възрастен не би помолил непознато дете да му помогне, той трябва да се обърне към друг възрастен.
Обсъдете всеки един от хората, които детето познава, към коя група принадлежи. След като ги добавите към съответния кръг, говорете с детето си за това как то трябва да се държи с тях. Можете например да му зададете такива въпроси:
• Как би поздравил хората в този кръг?
• Кои хора могат да те целуват или прегръщат?
• Кого можеш да поканиш вкъщи?
• С кого можеш да говориш, ако се тревожиш за нещо?
• Би ли седнал в скута на този човек?
• Кой може да те вземе от градина или училище?
С помощта на тази проста и лесна техника можем да научим децата си как да спазват социална дистанция и кои са различните нива на доверие към хората, с които общуват. Така ние ще насърчим техните социални умения и ще можем да подсигурим тяхната безопасност.
Когато децата научат за своите собствени и за личните граници на останалите хора, това ще им помогне да разберат как да се държат в различни социални ситуации. Те ще се научат как да разпознават неподходящото поведение, а това може да им помогне да се предпазят от насилие, включително и сексуално.
Родителите непрекъснато учат малките си деца как да общуват с околните, но често съветите им са противоречиви: „Поздравявай съседите“, „Не говори с непознати“, „Отговаряй, когато възрастните те питат нещо“...
Техниката „Кръгове на доверието“ ще ви помогне да им обясните как трябва да общуват с околните и защо. Тя представлява схема, която обозначава точното място на различните хора в живота на вашите деца, какви трябва да са отношенията им, как да се държат с тях, кое поведение е приемливо и кое – не.
За целта вземете цветни моливи или флумастери и един празен лист хартия.
1. В средата на листа нарисувайте малко кръгче. Това е самото дете.
Можете да помолите детето да нарисува себе си или да залепите негова снимка.
2. Начертайте още един кръг около него. Това е Първи кръг на доверие, в който влиза семейството – майката, бащата, братята и сестрите.
Това са хората, на които децата трябва да се подчиняват, с които могат да се чувстват сигурни, които могат да ги прегръщат и целуват и към които трябва да се обърнат за помощ, ако нещо им се случи.
3. Начертайте още един, по-голям кръг около предишните. Това е Втори кръг на доверие – зоната на близките роднини. Баби и дядовци, лели и чичовци, братовчеди – тук добавете всички, на които имате доверие.
С тези хора децата също могат да се чувстват в безопасност, трябва да бъдат учтиви с тях, да отговарят на въпросите им, да им позволяват да ги прегръщат и целуват, ако пожелаят. От тях могат да приемат лакомства и подаръци, както и да им оказват помощ, ако се наложи. Но ако някой от тях предложи да ги заведе някъде, първо трябва да попитат родителите си за разрешение. Ако баба казва едно, а мама – друго, думата на мама има по-голяма тежест.
4. Трети кръг на доверие включва учители, възпитатели, треньори, приятели на родителите, приятели на децата.
Децата могат да общуват с тези хора и трябва да са учтиви към тях, но не е нужно да им разказват подробно за семейството си. За да отидат някъде с човек от този кръг, задължително трябва да имат разрешение от родител. Могат да приемат лакомства от тях. Но тези хора могат да ги докосват само ако децата нямат нищо против това.
5. Четвърти кръг – съседи, лекари, далечни познати, продавачи в магазините и т.н.
Важно е децата да бъдат учтиви с тях (да поздравяват, да благодарят и т.н.). Не е нужно непременно да отговарят на въпросите им. Могат да приемат лакомства, ако родителите позволяват. Могат да позволят да ги пипат само при необходимост и в присъствието на родител (лекари).
Не могат да ходят никъде с тях. Хората от този кръг обикновено не молят децата за помощ, но ако това се случи, непременно трябва да кажат на родителите си.
6. Пети кръг – това са всички останали хора.
Не е нужно децата да говорят с тях. При никакви обстоятелства не трябва да приемат лакомства или подаръци, да не ходят никъде с тях и да отказват, ако ги помолят за помощ. В нормална ситуация възрастен не би помолил непознато дете да му помогне, той трябва да се обърне към друг възрастен.
Обсъдете всеки един от хората, които детето познава, към коя група принадлежи. След като ги добавите към съответния кръг, говорете с детето си за това как то трябва да се държи с тях. Можете например да му зададете такива въпроси:
• Как би поздравил хората в този кръг?
• Кои хора могат да те целуват или прегръщат?
• Кого можеш да поканиш вкъщи?
• С кого можеш да говориш, ако се тревожиш за нещо?
• Би ли седнал в скута на този човек?
• Кой може да те вземе от градина или училище?
С помощта на тази проста и лесна техника можем да научим децата си как да спазват социална дистанция и кои са различните нива на доверие към хората, с които общуват. Така ние ще насърчим техните социални умения и ще можем да подсигурим тяхната безопасност.