МОН - промените продължават (6)

  • 37 319
  • 746
  •   2
Отговори
# 495
  • Там, където мечтите се сбъдват
  • Мнения: 836
Е, той отдавна се закани на профилирането. Още от първите му изказвания стана ясно, че иска да елиминира чуждоезиковото обучение и профилирането. А ако няма профилиране, няма и нужда от два гимназиални етапа. А и при удължаване на основното образование и време няма. Остава само и да районира гимназиите като основните училища и кандидатстване няма да има. Само МГ-тата ще станат специализирани училища и ще се кандидатства в тях след 4-ти клас. Кашата ще е сериозна, остава само да се надяваме, че няма да му стигне мандата да я забърка докрай. Не че той сам всичко си е измислил. Ясно е, че всичките му идеи са съгласувани поне на партийно ниво, а повечето - вероятно и на коалиционно.

За профилираното съм съгласна, че по-скоро ограничава отколкото да създава възможности за учениците, които го избират. Особено в случаите, когато нямат кой знае какъв избор на 3 и 4 профилиращи предмети и така се налага да търсят начини, а и време, да развиват знанията си в предмети, които не изучават в училище. За мен обаче проблемът е ако се опита да развие професионалното образование, увеличавайки броя паралелки там за сметка на останалите, защото имам много професионални гимназии, в които професионално е само името им, но не предлагат качествено образование. Защо не вземат един сериозен анализ да направят на ситуацията и на базата на ресурсите да карат с малки, но стабилни крачки?!?

# 496
  • European Union
  • Мнения: 1 934
Аз не мисля, че по някакъв начин фаворитизират професионалните гимназии. Професионалното образование като цяло - да, но това става като "натискат" профилирани паралелки да се заменят с професионални. И се оказва, че куп средни училища предлагат професионални паралелки с нулево качество на образование.

Последна редакция: ср, 14 май 2025, 13:06 от Кети В

# 497
  • Мнения: 4 477
Вълчев през ден през два пуска в публичното пространство по някаква идея. Концепциите му касаят ту един, ту друг елемент на образователната система. Системен подход, какъвто изисква всяка концепция, няма. Това едва ли е несъзнателно подскачане и създаване на хаос? Макар че ... изказвания от типа на: "Няма нито едно дете, обрало магазин, защото е учило религия", показват липса на познание по основни правила в логическото мислене, които по време на неговото учене, се учеха в 9-то отделение. И това касаеше и строителните техникуми, в един от които той е завършил средно образование.

# 498
  • Мнения: 2 232
.... Това едва ли е несъзнателно подскачане и създаване на хаос?...

В стилистиката на герб-ското управление е било винаги пускането на димки, изчакване на обществени нагласи и впоследствие прокарване на нещо тихомълком.
От друга страна толкова вече ударихме дъното, че всичко може да се очаква като решения и промени.

# 499
  • София
  • Мнения: 16 201
Скрит текст:
Е, той отдавна се закани на профилирането. Още от първите му изказвания стана ясно, че иска да елиминира чуждоезиковото обучение и профилирането. А ако няма профилиране, няма и нужда от два гимназиални етапа. А и при удължаване на основното образование и време няма. Остава само и да районира гимназиите като основните училища и кандидатстване няма да има. Само МГ-тата ще станат специализирани училища и ще се кандидатства в тях след 4-ти клас. Кашата ще е сериозна, остава само да се надяваме, че няма да му стигне мандата да я забърка докрай. Не че той сам всичко си е измислил. Ясно е, че всичките му идеи са съгласувани поне на партийно ниво, а повечето - вероятно и на коалиционно.
За профилираното съм съгласна, че по-скоро ограничава отколкото да създава възможности за учениците, които го избират. Особено в случаите, когато нямат кой знае какъв избор на 3 и 4 профилиращи предмети и така се налага да търсят начини, а и време, да развиват знанията си в предмети, които не изучават в училище. За мен обаче проблемът е ако се опита да развие професионалното образование, увеличавайки броя паралелки там за сметка на останалите, защото имам много професионални гимназии, в които професионално е само името им, но не предлагат качествено образование. Защо не вземат един сериозен анализ да направят на ситуацията и на базата на ресурсите да карат с малки, но стабилни крачки?!?
Че тя държавната политика за увеличаване на броя на професионалните паралелки за сметка на профилираните е от години. Всяка година се приемат целеви стойности за прем в гимназиите и всяка година процентът професионални паралелки е все по-голям. Включително тази, когато Вълчев вече е министър - 46,63% професионални паралелки в София /миналата година са 42,30%/. Аз и по-напред в темата казах, че  идват леко противоречиви целите - хем искаме да имаме повече инженери и други дефицитни специалисти, които изискват високо академично образование, хем редуцираме академичното образование за сметка на професионалното. И, да, както каза Кети, професионални паралелки вече има във всяко второ СУ, където нито академичното образование е академично, нито професионалното -- професионално.

# 500
  • Мнения: 75 432
Аз все повече се обърквам. Вече признавам си, почти нищо не разбирам.

професионални паралелки вече има във всяко второ СУ, където нито академичното образование е академично, нито професионалното -- професионално.

Може ли с две думи сдъвкано пак какво е професионална паралелка?

# 501
  • София
  • Мнения: 16 201
Професионална паралелка е тази, в която акцентът е върху изучаването на дадена професия. Те също в първи гимназиален етап учат всички общообразователни предмети, но във втори гимназиален учат основно предмети от професията, не учат профили. Накрая държат ДЗИ БЕЛ и държавен изпит по професията.

# 502
  • Мнения: 75 432
Тоест....все едно си в техникум /бивш/, но си в гимназия...а ученето е като да си в техникума? Така си го обяснявам...

# 503
  • София
  • Мнения: 16 201
Съвсем правилно си го обясняваш. Joy

# 504
  • София
  • Мнения: 2 925
Да, точно така. Само дето в един техникум е редно и да имат адекватна материална база за изучаване на професията Joy

# 505
  • Мнения: 75 432
Прочетох се..все едно Божинката го е писал..тъй ми прозвуча. Малоумно тоест...
Ни риба..ни рак...

# 506
  • Мнения: 5 440
Професионални паралелки вкараха и в МГ, за да си запазят броя на приетите, къде успяват да направят лаборатории, къде не

# 507
  • София
  • Мнения: 16 201
Точно така си е. Ето например:

78. Средно училище  "Христо Смирненски", ГР.БАНКЯ - Извършване на термални процедури - АЕ   - професионална -   Изпълнител на термални процедури - Втора степен   
78. Средно училище  "Христо Смирненски", ГР.БАНКЯ   - Софтуерни и хардуерни науки - АЕ интензивно, НЕ- профилирана - Софтуерни и хардуерни науки   

Демек, А клас учи като в техникум, Б клас учи като в гимназия. Точно в стил: "Човек, само когато си знае к'во му е, само аз си знам к'во ми е." Joy

# 508
  • София
  • Мнения: 2 925
Ми освен следващият министър да е Божинката Joy

# 509
  • Мнения: 75 432
Новата година е като старата, само че е нова ..... /Божинката/

Общи условия

Активация на акаунт